Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorelle rinnakkaiskortti ?

Vierailija
16.05.2026 |

Ajattelin hommata nuorelleni rinnakkaiskortin. Saako kela tietää siitä automaattisesti vai pitääkö antaa oma kortti hänen käyttöönsä ettei mitkään tuet mene?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijan kuluja saa vanhempi maksaa. Lapsemme oli opiskelijavaihdossa ulkomailla ja hänellä oli vanhempansa luottokortin rinnakkaiskortti. Mutkatonta.

Vierailija
22/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin työttömäksi jääneelle nuorelleni toisen tilin korttini hätätapauksia varten. Hän saa pienen määrän toimeentulotukea joten en voi laittaa tilille yhtäkkiä rahaa ruokaa varten kun se tietysti vähennetään ennestään pienestä tuesta. En voi jättää omaa lasta näkemään nälkää. Sori. 

Jos tuen määrä on pieni, niin kannattaako sen takia alkaa tuollaiseen kikkailuun. Miksi et vaan itse maksa haluamaasi summaa lapselle? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos annan nuorelle oman pankkikorttini jolla käy kaupassa niin mikä ongelma? Kuka niitä kyttää, etenkään itsepalvelukassoilla, mikä nimi kortissa lukee ja minkä niminen ihminen on maksamassa?

Nuori on opiskelemassa vaikka 200km päässä, millä sä sen kortin hänelle lainaat?

Itse oon myös ajatellut rinnakkaiskortin antamista. Nuori voisi ostaa sovitulla summalla per kk mitä tarvitsee, tankata mun autoa kun lainaa sitä (tää on ollu välillä ongelma) ja ostaa vaikka lentoliput maailmalta kotiin jos jotain odottamatonta sattuu (en anna hänelle tonneja tilille hätätapuksen varalle lojumaan).

No annan mukaan vaikka S pankin bonuskortin jossa Visa.. Kai ihmisillä nyt on useampi kortti käytössä?

Mua ei kiinnosta ottaa selvää millaisen sotkun tuolla saa aikaiseen kun rikon pankkini kanssa sopimiani korttiehtoja. Kortti ainakin suljetaan, mutta saako sitä enää samaan pankkiin auki?

Vierailija
24/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hänellä ole omaa korttia? Siirrät vain rahaa tilille, kun haluat sitä hänelle antaa. Lisäksi voit maksaa hänen laskujaan, kuten vuokran, sähkömå, puhelinlaskun.

Jos saa toimeentulotukea, ei voi.

Tottakai voi! Mistä ihmeestä tällainen luulo on tullut?! Toki se vähennetään toimeentulotuesta, koska toimeentulotuki on se viimeinen tuki. Mikä helevetti ihmisillä on?  Se on tukien väärinkäyttöä ja rikollista, jos Kelalta alkaa pimittämään tuloja. Jokainen suomalainen veronmaksaja kärsii, sellaisten tukiloisien takia, joilla on rahaa, mutta nostavat päälle toimeentulotuet.

Vierailija
25/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on se käsitys, ettei rinnakkaiskorttia saa eri osoitteessa asuvalle. Ei ainakaan muutama vuosi sitten saanut, Nordeasta. 

Olisin tuolloin halunnut nuorelle rinnakkaiskortin omaan korttiini, luottokortin, matkaa varten. Esim. auton vuokraus ei jokapaikassa onnistu ilman luottokorttia.

Mutta en tosiaan saanut. Nuori sai sitten oman kortin soittamalla pankkiin, vaikka oli opiskelia. Pelkällä hakemuslomakkeen täyttämisellä tuli hylkäys. 

Vierailija
26/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on petos!

Niin siis rinnakkasikortti ei ole petos. Oman kortin antaminen kauppareissun ajaksi on.

Vierailija
27/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako toisen kortilla maksaa?

Saa maksaa ja esim rimnakkaiskortilla.

Kortin voi vaikka laittaa puhelimeen.

Toisen kortilla ei todellakaan saa maksaa.

Rinnakkaiskortti tulee nuoren omiin nimiin, mutta pääkortin omistaja maksaa laskun.

Ehkä tätä tarkoititkin, mutta ulosanti on epäselvää.

Ihan kortin voi laittaa esim lapsen googlepayhin ja maksaa sillä sovittuja asioita

Vierailija
28/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos annan nuorelle oman pankkikorttini jolla käy kaupassa niin mikä ongelma? Kuka niitä kyttää, etenkään itsepalvelukassoilla, mikä nimi kortissa lukee ja minkä niminen ihminen on maksamassa?

Nuori on opiskelemassa vaikka 200km päässä, millä sä sen kortin hänelle lainaat?

Itse oon myös ajatellut rinnakkaiskortin antamista. Nuori voisi ostaa sovitulla summalla per kk mitä tarvitsee, tankata mun autoa kun lainaa sitä (tää on ollu välillä ongelma) ja ostaa vaikka lentoliput maailmalta kotiin jos jotain odottamatonta sattuu (en anna hänelle tonneja tilille hätätapuksen varalle lojumaan).

No annan mukaan vaikka S pankin bonuskortin jossa Visa.. Kai ihmisillä nyt on useampi kortti käytössä?

Mua ei kiinnosta ottaa selvää millaisen sotkun tuolla saa aikaiseen kun rikon pankkini kanssa sopimiani korttiehtoja. Kortti ainakin suljetaan, mutta saako sitä enää samaan pankkiin auki?

Niin no mistä se pankki tietää kuka sitä korttia on käyttänyt?

Vierailija
29/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö hänellä ole omaa korttia? Siirrät vain rahaa tilille, kun haluat sitä hänelle antaa. Lisäksi voit maksaa hänen laskujaan, kuten vuokran, sähkömå, puhelinlaskun.

Käteisenä ne pitää antaa.

Vierailija
30/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saa toimeentulotukea, ei voi.

Tottakai voi! Mistä ihmeestä tällainen luulo on tullut?! Toki se vähennetään toimeentulotuesta, koska toimeentulotuki on se viimeinen tuki. Mikä helevetti ihmisillä on?  Se on tukien väärinkäyttöä ja rikollista, jos Kelalta alkaa pimittämään tuloja. Jokainen suomalainen veronmaksaja kärsii, sellaisten tukiloisien takia, joilla on rahaa, mutta nostavat päälle toimeentulotuet.

Ei tuossa tapauksessa tukiloisella ole rahaa, tukiloisen vanhemmalla on, ja siinä onkin vissi ero.

Vierailija
31/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea.

Vierailija
32/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoreni opiskelee ja olen antanut hänelle rinnakkaiskortin tililleni ja olemme sopineet summan jonka hän voi kuukausittain käyttää. Hän on valmistumassa todennäköisesti vuoden päästä. Nyt kun on taantumaa ja työllistyminen epävarmaa niin olen mietiskellyt seuraavaa järjestelmää: avaan uuden tilin ja pidän saldon nollan lähettyvillä. Nuorelle luottokortti jonka maksan kuukausittain tyhjäksi. Jos kela selvittelee tilitietoja, niin saldo nolla. Onko järkevää ja/tai tarpeen? Vai onko ihan sama jättää rinnakkaiskortti käyttötililleni?

Vierailija
33/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortin PIN:ä ei pidä luovuttaa kenellekään. 

Vierailija
34/34 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on petos!

Ketä petetään jos olen itse antanut korttini nuorelle? Tasan tarkkaan tiedän että hän sitä käyttää, eikä pysty käyttämään enempää kuin tilillä on rahaa. Ketä siis petetään? 

Ei se petos ole, mutta kortin myöntämisehtojen rikkomista kyllä. Seurauksena voi olla kortin sulkeminen.

On se lisäksi tukipetos, jos korttia höyläävä henkilö samaan aikaan nostaa toimeentulotukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän