Olen keski-ikäinen nainen ja pännii kun yöunet lyhenee aamuyöstä.
Nukahdan illalla hyvin. Mutta herään keikkumaan jo klo 5. Pää meinaa räjähtää.
(Luontaisesti aamuvirkut älkööt vaivautuko, tää vuorokausirytmi ei ole mulle luontaista)
Kommentit (73)
Minä nykun enää 5h yössä. Jatkuva sumu päässä. Muistan kun joskus viime vuoden puolella jostain syystä unta tuli putkeen 8h ja olin kuin uudesti syntyneellä. Mietin, tältäkö muista ihmisistä tuntuu. Jaksaisin minäkin vaikka mitä jos nukkuisin niin joka yö. N37
Estrogel juuri ennen nukkumaanmenoa auttoi minulla, nukun erittäin hyvin ja ilman heräämisiä, ellei harvoin kissat herätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää sitä hyvälaatuista unimaskia.
Suurinosa varmaan uniongelmaisista kärsii varmasti siitä, ettei silmät ole tarpeeksi pimeässä. Pienikin valous tai valopiste pitää hereilläKuminauha voi kiristää. Joku puhdas kangaspala, huivi tai vaikka sukka silmien päälle
Hyvälaatuisissa on säädettävä kuminauha
Sukka tai joku random kangaspala ei ole tarpeeksi pimentäviä
Miten se sukka edes pysyy silmien päällä? Nukutteko koko yön selällään liikkumatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nussittuna nukkuisit sikeämmin, eli kyse on vain impien ja muiden tavarastaan turhan tarkkojen naaraksien ongelmasta. Kunnon hikinainnin jälkeen nukkuu kuin tukki.
Ei ikävä kyllä toimi. Seksin jälkeen ärsyttää, kun mies nukahtaa hetkessä ja itse riehumisen jälkeen olen ihan pirteä enkä pysty nukkumaan. Sitten vain makoilen liian pirteänä unta odottaen.
Sama. Mikään ei pilaa yöunia niin kuin seksi ennen nukkumaan menoa. Vähän sama, kuin kävisi lenkillä ja siitä suoraan sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan mikään auta. Unet olleet rikkonaiset jo 25-vuotiaasta lähtien.
On pimennysverhot, joogaan, käytän magnesiumia sun muita unta lisää muka tuovaa pilleriä, on hormonikorvaushoitokin. En käytä alkoholia
N47
Ei auta, ei. Mullakin noi kaikki sekä painopeitto. Illalla venyttelyt ja lämmin suihku. Aina samaan aikaan nukkumaan jne. Mutta ihan sama mitä teen, uni loppuu kesken.
Älä mene aina samaan aikaan nukkumaan vaan vasta sitten, kun et pysy enää hereillä.
Huono ohje.
Mä nukahdan illalla sohvalle, kun telkkari huutaa vieressä. Nukahtaminen ei ole ongelma, vaan se aamuyön herääminen. Silloin on vielä pimeää, eli ei johdu valosta.
Missä kohtaa kehotettiin nukahtamaan sohvalle tv:n ääreen?
Mene sänkyyn nukkumaan vasta, kun et pysy enää kunnolla hereillä.
Älä katso kelloa yöllä.
Ota ilta-magnesiumia auttaa minulle
Lait liikuntaa harrastat? Jos et, ala harrastamaan. Ja kovaa sellaista. Nukut varmasti paremmin.
Suhtaudu rauhallisesi siihen aamuyön virkeyteen, siihen syynsä että elimistö herättää, mutta tunnin kun on ylhäällä ja viiluuttelee, siinä ehtii aamukahvitkin hyvin, sen jälkeen nukuttaa makeasti pari tuntia. Se ei vaan tunnu siltä herätessä että mitenkään voisi nukkua yhtään enempää. Oleellista että kehon lämpötila laskee, jos ei ole viilennettyä toista sänkyä, parivuode ilman kumppania saattaa toimia että siirtyy sille toiselle puolelle, sohva ehkä paremmin, kuitenkin ylhäällä olo melko varma, tosin aina ei sekään, sitten pitää vain ottaa annettuna.
Tämäkin taas niitä asioita joihin jokaisella on eri neuvo. Minulla lenkkeily illalla on aina piristänyt ja vienyt yöunet kokonaan. Nyt 59v menen väsyneenä petiin ja nukahdan helposti nopeasti. Mutta, herään viimeistään puolen tunnin päästä ja valvon taas klo 5 tai 6 saakka. Nukahdan aamulla ja herään klo 12-15. Sanomattakin selvää että töihin en kykene. Unilääkkeitä en suostu käyttämään, niihin on sitten koukussa loppuelämän. Melatoniini vaikuttaa yhtä paljon kuin vitamiinipillerit eli ei ollenkaan. Kännykästä kun kuuntelee podcastia tai katsoo videoita YouTubesta (keskusteluja) niin alkaa väsyttää mutta heti kun sammutan valot, uni kaikkoaa. Minulla on sairaus joka vaikuttaa aivoihinkin joten jokin unihäiriö on kyseessä, ei pelkästään vaihdevuodet ja hormonit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan mikään auta. Unet olleet rikkonaiset jo 25-vuotiaasta lähtien.
On pimennysverhot, joogaan, käytän magnesiumia sun muita unta lisää muka tuovaa pilleriä, on hormonikorvaushoitokin. En käytä alkoholia
N47
Ei auta, ei. Mullakin noi kaikki sekä painopeitto. Illalla venyttelyt ja lämmin suihku. Aina samaan aikaan nukkumaan jne. Mutta ihan sama mitä teen, uni loppuu kesken.
Älä mene aina samaan aikaan nukkumaan vaan vasta sitten, kun et pysy enää hereillä.
Huono ohje.
Mä nukahdan illalla sohvalle, kun telkkari huutaa vieressä. Nukahtaminen ei ole ongelma, vaan se aamuyön herääminen. Silloin on vielä pimeää, eli ei johdu valosta.
Missä kohtaa kehotettiin nukahtamaan sohvalle tv:n ääreen?
Mene sänkyyn nukkumaan vasta, kun et pysy enää kunnolla hereillä.
Älä katso kelloa yöllä.
No ei missään, niin mulle kuitenkin usein käy. Nukahtamispaikka ei ollut kirjoitukseni pointti, vaan se, ettei se valo sitä heräämistä aiheuta, kun aamuyöllä on vielä pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta keski-ikäisenä miehenä voin sanoa että elämäntavat pitää olla kunnossa jotta uni maistuu. Vierestä seurannut saman ikäisen vaimon ähinää, päivät nukkuu yöt valvoo, mitään ei tee itsensä eteen. Ei ole koskaan käynyt esim lenkillä, ei välttämättä joka päivä lainkaan edes ulkona, syö miten sattuu jne. Itselleni on tärkeää että joka päivä tulee esim lenkkeiltyä tai muuten liikuttua vähintään tunti, tulee syötyä terveellisesti, pidettyä itsestäni huolta niin että illalla kun nukkumaan niin 5 minuutissa umpiunessa ja nukun helposti 9 tuntia jos ei kello herätä. M41
Miehillä harvemmin on (esi)vaihdevuosista johtuvia uniongelmia, joten liikunnalla ja ruokavaliolla keuliminen on sikäli vähän turhaa. Toki oireita voi jossakin mittakaavassa helpottaa elintavoilla, mutta ei se paljon lämmitä, jos ennen hyväuninen muuttuu huonouniseksi ilman mitään omaa syytään. Paitsi että on tietyn ikäinen nainen.
Kyllä naisillakin varmaan oma elintavatkin voivat ehkä pikkuisen myös vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä nykun enää 5h yössä. Jatkuva sumu päässä. Muistan kun joskus viime vuoden puolella jostain syystä unta tuli putkeen 8h ja olin kuin uudesti syntyneellä. Mietin, tältäkö muista ihmisistä tuntuu. Jaksaisin minäkin vaikka mitä jos nukkuisin niin joka yö. N37
Vaihdevuosi oireita. Hanki estrogeenigeeliä ja nukut taas yöt.
Hyvälaatuisissa on säädettävä kuminauha
Sukka tai joku random kangaspala ei ole tarpeeksi pimentäviä