Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OP kiinteistörahastoista ei saa rahoja ulos, helsinkiläiseen luksushotelliin sijoittaneet menettivät rahansa: Mikä on riskitön sijoitus?

Vierailija
17.07.2025 |

Perinteisesti kiinteistöihin sijoittamista on pidetty turvallisena ja riskittömänä. Sitä se ei kuitenkaan välttämättä ole eikä OP:n kiinteistörahasto ole ainoa vaikeuksiin ajautunut. Jotkut voi vielä muistaa ICON kiinteistörahastot muutaman vuoden takaa. Siinäkin suomalaiset sijoittajat menettivät miljoonien edestä sijoituksiaan. Luksushotelli Mariaan sijoittaneet menettivät rahansa. Venäjä rahastoihin sijoittaneet menettivät rahansa.

Sitten täällä palstalla vuoronperään kommennellaan ihmisiä sijoittamaan, hehkutetaan sitä oikotienä rikkauksiin ja riskittömänä toimintana, mitä se ei suinkaan ole. Ihan Nordnetissä lukee jopa hyvin matalan riskin rahastojen kohdalla, että sijoittamiseen sisältyy aina riskejä. Aloituksista päätellen jotkut ihan oikeasti kuvittelee, ettei sijoittamalla ole mahdollista koskaan hävitä rahaa. 

Keskustellaan nyt ihan raatorehellisesti säästämisestä ja sijoittamisesta. Nimenomaan tavallisen tuulipuvun näkökulmasta. Mitkä on suhteellisen turvallisia sijoituskohteita ja kuinka paljon sekä millä tavalla kannattaa hajauttaa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa sijoittamisessa on se riski. Riippuu siitä kuinka paljon sitä rahaa on sijoitettavaksi ja miten pitkäksi aikaa haluaa sitoa sen rahan sijoitukseen.

Vierailija
2/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riskitöntä sijoitusta ole. Sehän sanotaan joka ikisen rahaston avainasiakirjoissa. Sijoita vain se, minkä olet valmis menettämäänkin. 

Mitä tulee kiinteistörahastoihin, ja nyt täytyy muistaa, ettei op ole ainoa, meillä on monia muitakin, jotka jo ennen op:tä laittoi rahahanat kiinni, niin mitä järkeä olisi op:n myydä kohteet tappiolla, koska todennäköistä on, että parin vuoden sisään sisään tilanne tasaantunut? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan haluaisi menettää 10 000 euron kiinteistösijoituksesta 75%, koska hätähousut haluaa saada sijoituksistaan vain 25% takaisin 

mulla on lukuisia eri sijoituksia, ja yksikin sijoitus on -15% tappiolla. En ole myymässä niitä, voin huoletta seurata kehitystä 5-10v kuin ottaa -15% niskaani

Vierailija
4/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riskitöntä sijoitusta ole. Sehän sanotaan joka ikisen rahaston avainasiakirjoissa. Sijoita vain se, minkä olet valmis menettämäänkin. 

Mitä tulee kiinteistörahastoihin, ja nyt täytyy muistaa, ettei op ole ainoa, meillä on monia muitakin, jotka jo ennen op:tä laittoi rahahanat kiinni, niin mitä järkeä olisi op:n myydä kohteet tappiolla, koska todennäköistä on, että parin vuoden sisään sisään tilanne tasaantunut? 

Nimenomaan tämä: Sijoita vain se, minkä olet valmis menettämään.

Jo tuo lause yksistään tarkoittaa, että ihmiset ovat valtavan eriarvoisissa asemissa sijoittamaan ja kartuttamaan varallisuutta.

Monissa ketjuissa täällä syyllistetään ja valitetaan, että miksi vähävaraiset eivät ole ryhtyneet sijoittajiksi ja rikastuneet. Kun sitä pelirahaa ja varaa hävitä ei ole. Taloudellinen riskinsietokyky voi olla olemattoman matala, kun rahat tarvitsee elämiseen.

Vierailija
5/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patjanalus, villasukka ym. Jos dementia tulee niin onko sillä väliä tiedätkö missä ne rahat on kun et muista että niitä onkaan.

Vierailija
6/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan haluaisi menettää 10 000 euron kiinteistösijoituksesta 75%, koska hätähousut haluaa saada sijoituksistaan vain 25% takaisin 

mulla on lukuisia eri sijoituksia, ja yksikin sijoitus on -15% tappiolla. En ole myymässä niitä, voin huoletta seurata kehitystä 5-10v kuin ottaa -15% niskaani

Meinaat että saat rahat OP:n kiinteistörahastosta vielä ulos?

Vierailija
7/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tälläkin hetkellä tuottoisia sijoituksia, mutta enpäs kerro sulle, koska en halua, että sä vaurastut.

Vierailija
8/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnet kuluton indeksirahasto Suomi.  Nappia painamalla saa omistukset myytyä. Sijoituksella saa keskimääräisen 7% vuosituoton. 

Vierailija
9/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli op kiinteistösijoituksissa rahaa jotka perin. Nyt rahoja ei saa ulos mutta perintöverot joudun maksamaan. Perseestä. 

Vierailija
10/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin jo tasaantumassa.

Vierailija
11/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatkomitse, että ne sijoitukset vain katoaa jonnekin?

Vierailija
12/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden arvo ainakin on kadonnut.

Vierailija
13/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa sijoittamisessa pätee sama sääntö: ei kaikkia munia yhteen koriin. Hajautus tasaisessa suhteessa.

Vierailija
14/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvo on laskenut, ei kadonnut. 

Vierailija
15/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PItäisi edellyttää että sijoituiksia myytäessä ja markkinoitaessa olisi pakko kertoa ostajalle merkittävimmät potentiaaliset riskit sekä suullisesti että kirjallisesti. Ei voi mitenkään edellyttää kaikilta ihmisiltä ammattaimaista osaamista sijoitusten suhteen.

Toki jos netin kautta sijoittaa suoraan johonkin instrumenttiin ilman että kukaan myyntihenkilö on välissä ollenkaan, niin sitten ei ehkä voi vaatia suullista osuutta.

Suullisessa myyntitilanteessa jos ne riskikohdat on pienellä fontilla jossain sopimuspaperissa pelkästään, niin ei se riitä.

Eli pitäisi vaatia, että asiakkalle kerrotaan, että on mahdollista että hän menettää vaikka kaiken tai ainakin niin, että  voi olla ettei rahoja saa ulos rahastosta pitkiin aikoihin.

Luulen että aika harva ihminen jossain kiinteistörahastoissa ainakaan on ymmärtänyt tällaista mahdollisuutta.

Jos ihmiselle myy puhelimessa jonkun lehtitilauksen, niin siinä kyllä pitää kertoa älyttömän tarkkaan kaikki tilauksen ehdot ja vielä lisäksi pitää vahvistaa tilaus.

Jos sijoittaa miljoonan johonkin rahastoon, niin ei ole lähimainkaan näin tiukkoja vaatimuksia. Eihän tossa ole mitään järkeä.

Vierailija
16/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun ollaan nollassa se raha on aika hyvin kadonnut.

Vierailija
17/17 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi kyllä myös kadota ihan kokonaan. Eilen täällä kerrottiin miten. Venäjä rahastot nollaantui täysin. Samoin sen ICON kuplan varat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi