Olen keski-ikäinen nainen ja pännii kun yöunet lyhenee aamuyöstä.
Nukahdan illalla hyvin. Mutta herään keikkumaan jo klo 5. Pää meinaa räjähtää.
(Luontaisesti aamuvirkut älkööt vaivautuko, tää vuorokausirytmi ei ole mulle luontaista)
Kommentit (44)
Jos olen väsynyt, menen nukkumaan vapaapäivinä iltapäivisin pariksi tunniksi tai joskus jopa arkisin nukahdan kuuden maissa illalla pariksi tunniksi. Ei tarvitse riekkua väsyneenä jos yöunet olleet huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Nussittuna nukkuisit sikeämmin, eli kyse on vain impien ja muiden tavarastaan turhan tarkkojen naaraksien ongelmasta. Kunnon hikinainnin jälkeen nukkuu kuin tukki.
Ei ikävä kyllä toimi. Seksin jälkeen ärsyttää, kun mies nukahtaa hetkessä ja itse riehumisen jälkeen olen ihan pirteä enkä pysty nukkumaan. Sitten vain makoilen liian pirteänä unta odottaen.
Olin vuosia vuorotyössä, herätys oli aamuvuoroon klo 5 - 5.30. Heräsin vaistomaisesti yleensä ennen kolmea, unet saattoivat jäädä pariin tuntiin. Iltavuorojen jälkeen oli saatava kotona omaa aikaa palautumiseen, nukkumaan meno siirtyi aamuyöhön. Jäin äskettäin eläkkeelle, epäsännöllinen unirytmi jää minulle normaaliksi, nähtävästi. Enää se ei tietenkään haittaa, mutta työvuodet menivät osittain aivosumussa.
Oletko kokeillut syödä lusikallisen hunajaa tuossa heräämisen aikaan? Aamuyöstä ja viideltä herääminen johtuu ns. Aamunkoittoilmiöstä, kroppa on sitä mieltä, että nyt on jo aamu ja laitetaanpas vähän naiseen virtaa, jotta hän pääsee hakemaan itselleen syötävää. Eli kortisoli- ja adrenaliinitaso nousevat, mikä on ihan luonnollinen ilmiö. Joillakin tepsii se, että ottaa lusikallisen hunajaa, sillä hämätään kehoa, että ruokaa tuli jo, ei tarvitse enää tuupata heräämishormoneja enempää.