Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen keski-ikäinen nainen ja pännii kun yöunet lyhenee aamuyöstä.

Vierailija
14.05.2026 |

Nukahdan illalla hyvin. Mutta herään keikkumaan jo klo 5. Pää meinaa räjähtää.

(Luontaisesti aamuvirkut älkööt vaivautuko, tää vuorokausirytmi ei ole mulle luontaista)

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut syödä lusikallisen hunajaa tuossa heräämisen aikaan? Aamuyöstä ja viideltä herääminen johtuu ns. Aamunkoittoilmiöstä, kroppa on sitä mieltä, että nyt on jo aamu ja laitetaanpas vähän naiseen virtaa, jotta hän pääsee hakemaan itselleen syötävää. Eli kortisoli- ja adrenaliinitaso nousevat, mikä on ihan luonnollinen ilmiö. Joillakin tepsii se, että ottaa lusikallisen hunajaa, sillä hämätään kehoa, että ruokaa tuli jo, ei tarvitse enää tuupata heräämishormoneja enempää.

Vierailija
42/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen väsynyt, menen nukkumaan vapaapäivinä iltapäivisin pariksi tunniksi tai joskus jopa arkisin nukahdan kuuden maissa illalla pariksi tunniksi. Ei tarvitse riekkua väsyneenä jos yöunet olleet huonoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nussittuna nukkuisit sikeämmin, eli kyse on vain impien ja muiden tavarastaan turhan tarkkojen naaraksien ongelmasta. Kunnon hikinainnin jälkeen nukkuu kuin tukki.

Ei ikävä kyllä toimi. Seksin jälkeen ärsyttää, kun mies nukahtaa hetkessä ja itse riehumisen jälkeen olen ihan pirteä enkä pysty nukkumaan. Sitten vain makoilen liian pirteänä unta odottaen.

Vierailija
44/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosia vuorotyössä, herätys oli aamuvuoroon klo 5 - 5.30.    Heräsin vaistomaisesti yleensä ennen kolmea, unet saattoivat jäädä pariin tuntiin. Iltavuorojen jälkeen oli saatava kotona omaa aikaa palautumiseen, nukkumaan meno siirtyi aamuyöhön.  Jäin äskettäin eläkkeelle, epäsännöllinen unirytmi jää minulle normaaliksi, nähtävästi.   Enää se ei tietenkään haittaa, mutta työvuodet menivät osittain aivosumussa. 

Vierailija
45/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut syödä lusikallisen hunajaa tuossa heräämisen aikaan? Aamuyöstä ja viideltä herääminen johtuu ns. Aamunkoittoilmiöstä, kroppa on sitä mieltä, että nyt on jo aamu ja laitetaanpas vähän naiseen virtaa, jotta hän pääsee hakemaan itselleen syötävää. Eli kortisoli- ja adrenaliinitaso nousevat, mikä on ihan luonnollinen ilmiö. Joillakin tepsii se, että ottaa lusikallisen hunajaa, sillä hämätään kehoa, että ruokaa tuli jo, ei tarvitse enää tuupata heräämishormoneja enempää.

Lasin maitoa otan joskus, se auttaa vähäsen. 

-ap

Vierailija
46/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan sama, mutta makaan sängyssä niin kauan kunnes toivottavasti nukahdan taas. Joskus nousen tuntia myöhemmin, joskus 3 tuntia. Kun makaa sängyssä, sekin on lepäämistä. Pakotan itseni olemaan ajattelematta mitään. 
Kuulostaa ihmeelliseltä, että jotkut syö pillereitä tällaisenkin takia. Itsellä ollut niin karseita vaihdevuosivaivoja, että tämä aamulla klo 4 tai 5 heräily ei ole mikään iso asia.

Mulla ei ole kuumat aallot vielä alkaneet tms., mutta jos multa viedään yöunet niin se on pahinta.

Vierailija
47/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosien alkamisen jälkeen (omin 42v) ovat yöuneni olleet ihan rikki. Heräilen pitkin yötä, ja aamulla olen klo 6 virkeänä valmiina uuteen aamuun.

Oikeasti haluaisin nukkua edes yhden yön heräämättä ja herätä vasta klo 8 tai myöhemmin.

Ikää nyt 57v ja hyvät yöunet enää vain muisto.

Unilääke?

Vierailija
48/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin nukkua vaikka 10h joka yö ja niin melkein nukunkin. Oon 34.

Nautihan viimeisistä vuosista ennenkuin alkaa uus murkkuikä. Eli vaihtarien kivat ensioireet!

Vierailija
49/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä jos alkaisit heräämään klo 5? Minulla soi kello arkena aina 5.00 koska pitää käydä töissä, ei ole vaihtoehtoa.

N43

Vierailija
50/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie taas en pysty yöllä nukkumaan kuin vasta aamuyöstä ja siinä menee aamupäivä. Lapsuuden, nuoruuden traumat pohjalla vaikka on jo ikää. 

Yövuoroja tein työssä. Vaihtaisin kyllä "vuoroa", niin ehtisi päivän aikana tehdä jotain.

Vierailija
51/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme juttua. Iltamagnesium, KSM-66 ashwagandha ja vähintään 15 minuutin iltajooga, muukin liikunta on toki hyväksi. Noilla nukun hyvin aamuun asti. Ja jos heräänkin, nukahdan pian uudelleen.

N52

Otan myös iltamagnesiumia ja lisäksi tripla magnesiumia päivällä. Lisäksi folaattia joka auttaa hormoneihin. Ei siis foolihappoa (teollinen) vaan folaattia (luonnollinen). Ashwaganda ei kaikille sovi illalla, joten sen käyttöä kannattaa kokeilla aamulla jos illalla ei sovi mutta tämän käytöstä ei ole kovin tieteellistä tietoa. Mulla on ylivirittynyt hermosto ja siksi pitää esim liikunta suorittaa päivällä. Nukun helposti 8-10t mutta unen laatu ei ole aina rentouttavaa ja siksi vaikka nukkuisin pitkän yön niin en aina koe levänneeksi. 

Vierailija
52/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin nukkua vaikka 10h joka yö ja niin melkein nukunkin. Oon 34.

Nautihan viimeisistä vuosista ennenkuin alkaa uus murkkuikä. Eli vaihtarien kivat ensioireet!

20 vuotta aikaa nukkua hyvin 10t yössä😂

Vierailija
53/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää sitä hyvälaatuista unimaskia.
Suurinosa varmaan uniongelmaisista kärsii varmasti siitä, ettei silmät ole tarpeeksi pimeässä. Pienikin valous tai valopiste pitää hereillä

Vierailija
54/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosioireet on yksilöllisiä eikä kaikille tule mitään kamalaa. Nuoremmille tiedoksi.

Vierailija
55/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan mikään auta. Unet olleet rikkonaiset jo 25-vuotiaasta lähtien.

On pimennysverhot, joogaan, käytän magnesiumia sun muita unta lisää muka tuovaa pilleriä, on hormonikorvaushoitokin. En käytä alkoholia

N47

Ei auta, ei. Mullakin noi kaikki sekä painopeitto. Illalla venyttelyt ja lämmin suihku. Aina samaan aikaan nukkumaan jne. Mutta ihan sama mitä teen, uni loppuu kesken.

Älä mene aina samaan aikaan nukkumaan vaan vasta sitten, kun et pysy enää hereillä.

Huono ohje.

Vierailija
56/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v. Mulla auttaa seuraavat tosi hyvin: ei kahvia puolen päivän jälkeen. Lihaskuntoliikunnan jälkeen nukun kuin tukki. Samoin reipas kävely. Huonoiten nukun, jos päivällä/illalla ei ole ollut liikuntaa ollenkaan. 

Vierailija
57/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nussittuna nukkuisit sikeämmin, eli kyse on vain impien ja muiden tavarastaan turhan tarkkojen naaraksien ongelmasta. Kunnon hikinainnin jälkeen nukkuu kuin tukki.

Ei ikävä kyllä toimi. Seksin jälkeen ärsyttää, kun mies nukahtaa hetkessä ja itse riehumisen jälkeen olen ihan pirteä enkä pysty nukkumaan. Sitten vain makoilen liian pirteänä unta odottaen.

OK, eli tarvii seuraavaksi kokeilla piripolkka-versiot tuosta.. Eli hommaat piriä, vedätte sitä molemmat ja naitte kuin kanit 24h putkeen, sen jälkeen on takuuvarmasti kanttuvei. Ei se uneen pääsy millään työntö & tuijotus-setillä onnistukaan :D

Vierailija
58/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkää sitä hyvälaatuista unimaskia.
Suurinosa varmaan uniongelmaisista kärsii varmasti siitä, ettei silmät ole tarpeeksi pimeässä. Pienikin valous tai valopiste pitää hereillä

Kuminauha voi kiristää. Joku puhdas kangaspala, huivi tai vaikka sukka silmien päälle

Vierailija
59/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan mikään auta. Unet olleet rikkonaiset jo 25-vuotiaasta lähtien.

On pimennysverhot, joogaan, käytän magnesiumia sun muita unta lisää muka tuovaa pilleriä, on hormonikorvaushoitokin. En käytä alkoholia

N47

Ei auta, ei. Mullakin noi kaikki sekä painopeitto. Illalla venyttelyt ja lämmin suihku. Aina samaan aikaan nukkumaan jne. Mutta ihan sama mitä teen, uni loppuu kesken.

Älä mene aina samaan aikaan nukkumaan vaan vasta sitten, kun et pysy enää hereillä.

Huono ohje.

Mä nukahdan illalla sohvalle, kun telkkari huutaa vieressä. Nukahtaminen ei ole ongelma, vaan se aamuyön herääminen. Silloin on vielä pimeää, eli ei johdu valosta.

Vierailija
60/73 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50v. Mulla auttaa seuraavat tosi hyvin: ei kahvia puolen päivän jälkeen. Lihaskuntoliikunnan jälkeen nukun kuin tukki. Samoin reipas kävely. Huonoiten nukun, jos päivällä/illalla ei ole ollut liikuntaa ollenkaan. 

Juu tuo ei kahvia puolenpäivän jälkeen on itselleni todella oleellinen sen suhteen tuleeko illalla uni. Arkena juon vain aamuisin kahvia, muuten menee yöunet.