Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten pukeutuminen ja yleisilme

Vierailija
14.05.2026 |

Asumme mieheni kanssa Portugalissa. Hän on portugalilainen. Olemme juuri Suomessa sukuloimassa ja mieheni ihmettelee täällä aina samaa asiaa eli naisten pukeutumista ja yleisilmettä. Kun hän asiasta vuisi puhunut, niin minäkin olen alkanut sen tunnistamaan. Miksi keski-ikäiset naiset täällä haluavat pukeutua mahdollisimman huomaamattomasti jopa synkästi ja ilme on ilmeetön/surullinen. Tämä ei ole mikään tämän ajan juttu vaan olemme olleet yhdessä 38 vuotta ja hän on siitä aina sanonut. Etelässä naisilla on värikkäät mekot ja puserot, ollaan yleisesti elävämpiä. Täällä asiat ovat erittäin hyvin, mutta olemus ja pukeutuminen on tyyliin "minua ei ole olemassa"

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksia ku lukee niin vedotaan säähän ja pimeyteen miks ollaan niin harmaita. Voisi ollakin hyvä syy, mutta katsokaa ruotsalaisten naisten ja miesten pukeutumista -> ero on ku yöllä ja päivällä suomalaisiin verrattuna. Ollaan me täysiä juntteja suoraan metsästä ja vielä ylpeitä siitä.

Ruotsalaisten arkipukeutuminen vastaa suomalaisten juhlapukeutumista ;)

Hurreille arkikin on juhlaa, kele.

Vierailija
62/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkku asuu Ruotsissa ja ollaan aika paljon tekemisissä. Jumalaliste kuinka paljon vilkkaampia ruotsalaiset ovat. Kun ilta istutaan niin se puheensorina on vastaavaa ku ulkkareilla Suomessa. Yllättävän nopeasti siihen lähtee mukaan ja pakko sanoa ett siellä on tosi hauskoja illanistujaisia. Suomessa ollaan tuppusuita ja on ihanaa ku kaikki v**tuttaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli  naisen  pitää  olla  viihdytyskappale.   Iloinen  ilme  ja  iloiset  vaatteet  joilla  haetaan  hyväksyntää ja tuotetaan  iloa.  Kansanperinnekin  on  ollut  sellainen,  että  tuontikankaita ei  ole  ollut,  luonnonkasveilla värjäys  on  ollut  työlästä,  koko  vaatekerta  on  ollut  sään  mukainen.   Se  jää  muistiin eikä  siihen  muuta erityistä  syytä  tarvitse.    Keskellä  eteläistä Eurooppaa  on  kaikki ollut  toisin. Jos  olisi  vähän taustatietoja,  ei tarvitsisi ihmetellä joka  asiaa.   

Vierailija
64/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko ett Suomessa on noin vahva kansanperinne😀😀. Eiköhän Suomen kansanperinne oo kossu, synkkyys ja kateus

Vierailija
65/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomaiset eivät halua erottua joukosta, siksi suurin osa pukeutuu tylsästi. Nuoresta asti on opetettu ettei itsestä pidä tehdä numeroa

Vierailija
66/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomaiset eivät halua erottua joukosta, siksi suurin osa pukeutuu tylsästi. Nuoresta asti on opetettu ettei itsestä pidä tehdä numeroa

Ja missähän sairaassa ympäristössä niin on opetettu?

Vierailija
67/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiseen luonteeseen varmaan usein kuuluu se, että haluaa olla huomaamaton, omassa rauhassa. Se ihmisille suotakoon.

Vierailija
68/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kylmä, sataa tai pakastaa ja tulee. Etelässä on lämmintä ja aurinko paistaa. Kummassakohan ap itsekin näyttää iloisemmalta ja nauttii enemmän elämästä? Ainakkn minulla on kivoja kesävaatteita, joita voi käyttää etelänmatkalla ja silloin elämä hymyilee muutenkin. Ehkäpä ap:n perheen pitäisi muuttaa pariksi vuodeksi pohjolaan ja katsoa, millaiseksi vaatetus muokkautuu ihan olosuhteiden pakosta. Niin naisilla kuin miehillä.

Vierailija
69/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeudun huomiotaherättämättästi vaikken keski-ikäinen olekaan. En halua miesten huomiota

Miksi ajatukset on miesten ympärillä, eikö naiset pukeudu ja meikkaa itseään varten? 

Vierailija
70/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kylmä, sataa tai pakastaa ja tulee. Etelässä on lämmintä ja aurinko paistaa. Kummassakohan ap itsekin näyttää iloisemmalta ja nauttii enemmän elämästä? Ainakkn minulla on kivoja kesävaatteita, joita voi käyttää etelänmatkalla ja silloin elämä hymyilee muutenkin. Ehkäpä ap:n perheen pitäisi muuttaa pariksi vuodeksi pohjolaan ja katsoa, millaiseksi vaatetus muokkautuu ihan olosuhteiden pakosta. Niin naisilla kuin miehillä.

Ei tuo sää paljon Ruotsista ero ja pukeutumisessa on valtava ero. Eiköhän vastaus löydy meidän junttimaisuudesta ja mukamas vaatimattomuudesta

Vierailija
71/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa miehillä virttyneet, rikkinäiset ja likaiset vaatteet. Iso maha. 

Suomimiehet ovat täysin tyylittömiä.

Vierailija
72/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksia ku lukee niin vedotaan säähän ja pimeyteen miks ollaan niin harmaita. Voisi ollakin hyvä syy, mutta katsokaa ruotsalaisten naisten ja miesten pukeutumista -> ero on ku yöllä ja päivällä suomalaisiin verrattuna. Ollaan me täysiä juntteja suoraan metsästä ja vielä ylpeitä siitä.

Ihan samanlaisia ne perussvenssonit ovat. Tukholman keskusta on poikkeus.

Vierailija
73/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo sää paljon Ruotsista ero ja pukeutumisessa on valtava ero. Eiköhän vastaus löydy meidän junttimaisuudesta ja mukamas vaatimattomuudesta

Ruotsalaisilla näyttää olevan positiivisempi suhtautuminen kanssaihmisiin eli jälleen helpompi olla siellä iloinen ja ilmaista sitä iloa mm. vaatetuksen kautta.

Vierailija
74/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerron kokemuksesta. Kävelin iltapäivällä kauppaan. Sifonkihame ja T- paita. Yhtäkkiä kiskottiin minua käsistä selän takanta. Pysähtyin - minun edessä oli suomalainen naishenkilö. Mittasi minua päästä varpaisiin ja kysyi- "ja mihinkääs täällä ollaan menossa?" Vastasin" kauppaan, miten niin? 

- " ja tämmöisissä vaatteissa?"

Tämä minulle riitti. Te surkeat, kenelle elämän tarkoitus on pelkästään ulkokuori, älkää vaivauttuko enää. Jokainen voi laittaa päälle mitä haluaa, se ei kuuluu kenellekään. Kuljen vuosia tasatarkkan niin kuin itse haluan. Eikä se kuulu kenellekään. Ilmeisesti teilläkin ei ole muuta elämäntarkoitusta, kun Portugalista tulla vauvapalstoille arvostamaan muita. Hankikaa elämä. Tästedes kuljen työvaatteissa. Voite saada vaikka hermoromahduksen siitä, ei kiinnosta.

Vierailija
75/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta hoikentaa, joten suomalaiset vannovat sen suosioon. Lisäksi 6kk täällä tarvotaan harmaassa säässä, joten ei ehkä tee mieli vetäistä värikästä päälle. Voipi olla että mielikään ei tuon kaiken harmauden jälkeen jaksa värikästä niin sitten jos ei käytä mustaa niin klassista valkoista ja beigeä. Lisäksi täällä on 4 vuodenaikaa ja tarvitaan vaatteet näihin kaikkiin joten vaatteita on vaan pakko olla joka säälle niin on helpompaa kun värit on yksinkertaiset ja yhteensopivat eivät ole mitään erikoista kuosia. Sama rakas musta makuupussitoppatakki menee sekä koiralenkkiin että työpaikalle ja teatteriin😅 Pukeutuminen ei vaan ole niin tärkeää koska ensin tulee käytännöllisyys. Rahat käytetään ennemmin johonkin käytännöllisen kuin pukeutumiseen. 

Vierailija
76/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta sen tiedän että kun arjessa laittaa päälleen jotain kaunista/naisellista tai sitä "parempaa seppälää" niin alkaa taivastelu ja kysely että mihinkäs juhliin sitä nyt kuvitellaan olevansa menossa. 

Ja nämä on siis aina naisia jotka tuon nälvinnän ja ilkeilyn aloittaa.

Eikä kyse siis ole ollut mistään bling-bling-juhlavaatteista vaan ihan arkisista mekoista ja hameista midi/maximitassa.

Mikähän siinä mahtaa olla, että en ole ikinä saanut osakseni mitään ihmettelyä tai ilkkumista, vaikka olen pukeutunut hyvinkin näyttävästi ja persoonallisesti. Jos jotain kommentointia on ollut, se on ollut poikkeuksetta positiivista. 

Vierailija
77/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolloollooo!

Vierailija
78/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä vatun väliä Jonkun Muun pukeutumisella on Sinun Ylhäisyydellesi?

Vierailija
79/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen monesti ihmetellyt miksi niin moni suomalainen pukeutuu mustiin vaatteisiin vaikka musta sopii tosi harvalle suomalaiselle. Itse en voi sietää mustaa ja käytän sitä ainoastaan hautajaisissa.

Tuo on totta, että musta sopii harvoin suomalaiselle. Useimmat näyttävät vain entistä valjummilta. Musta tarvitsee vahvat omat värit ja/tai kontrastit.

Vierailija
80/102 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on lähes aina kylmä. Tänäänkin. Pistin villahousut collareiden alle eikä ollut yhtään liikaa. Jatkuva viileys ja kylmyys masentaa ainakin minua sen verran, ettei jaksa kiinnostua vaatteiden ulkonäöstä ihmeemmin. Kunhan on edes lämmin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi