Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten pukeutuminen ja yleisilme

Vierailija
14.05.2026 |

Asumme mieheni kanssa Portugalissa. Hän on portugalilainen. Olemme juuri Suomessa sukuloimassa ja mieheni ihmettelee täällä aina samaa asiaa eli naisten pukeutumista ja yleisilmettä. Kun hän asiasta vuisi puhunut, niin minäkin olen alkanut sen tunnistamaan. Miksi keski-ikäiset naiset täällä haluavat pukeutua mahdollisimman huomaamattomasti jopa synkästi ja ilme on ilmeetön/surullinen. Tämä ei ole mikään tämän ajan juttu vaan olemme olleet yhdessä 38 vuotta ja hän on siitä aina sanonut. Etelässä naisilla on värikkäät mekot ja puserot, ollaan yleisesti elävämpiä. Täällä asiat ovat erittäin hyvin, mutta olemus ja pukeutuminen on tyyliin "minua ei ole olemassa"

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta, on paljon helpompi olla ulkkarin kanssa, sillä he osaavat pukeutua ja myöskin arvostavat naisten pukeutumista. Suomi-miehelle on turha pukeutua sillä eiväthän he edes huomaa mitään.

Vierailija
102/118 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyliä ei saa edes rahalla, mutta ilmeen jokainen voi päättää itse. Muistan pienenä ku naapurin lapsia kiellettiin hymyilemästä ettei muut tiedä ett heillä menee hyvin. Onneksi lapsista tuli hymyileviä aikuisena. Mutta kertoo paljon suomalaisten junttimaisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että suomalaisista suurin osa ei välitä siitä miltä näyttävät. Tämä pätee sekä miehiin että naisiin.

Liikaa näkee lökäcollareita, likaisia kuluneita tennareita, pesemättömiä hiuksia jne.

Enkä nyt tarkoita, että tulisi näyttää siltä kuin omistaisi Chanelin muotitalon, vaan ihan arkipukeutuminen julkisella paikalla on monella aika karun näköistä ja siihen lisänä likaiset hiukset.

Eli en yhtään ihmettele kritiikkiä.

Vierailija
104/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää värikkäästi pukeutumisen eetos on? Sekö on joku tyylikkyyden merkki kun on paljon värikkäitä, yhteen huonosti sopivia asusteita ja vaatteita. Itse olen kyllä eri mieltä mutta siitä vaan. Epäilen myös tota "portugali"-korttia tässä aloituksessa. 

Vierailija
105/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tää värikkäästi pukeutumisen eetos on? Sekö on joku tyylikkyyden merkki kun on paljon värikkäitä, yhteen huonosti sopivia asusteita ja vaatteita. Itse olen kyllä eri mieltä mutta siitä vaan. Epäilen myös tota "portugali"-korttia tässä aloituksessa. 

Mites miesten värikäs pukeutuminen Suomessa?

Heh heh

Vierailija
106/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh! Taas vaan puhutaan naisten pukeutumisesta, eikä miesten. Täällä on valitus-aloituksia aina vaan naisista. Koko ajan naiset sitä ja tätä. Alkaa kyllästyttämään.

Vierailija
107/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukomailla useasti käyneenä; Voi hyvänen aika tätä Suomen pukeutumista. Aivan karseeta. Varsinkin naiset. Ulukomailla naisilla on pitkät hameet, lyhyet hameet, joka perkuleen väriä olevia hameita. Kaunista paitaa hihoilla ja ilman hihoja, pitsillä ja ilman pitsiä. Suomessa ...jotain tuulipuvun korviketta jos aurinko paistaa.

Vierailija
108/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pukeutuu kuten luonteeseen sopii ja suomalaiseen luonteeseen ja kulttuuriin sopii useimmiten vaatimattomuus eikä itsensä esille tuonti. Ap pukeutuu kuten itse haluaa ja antaa muiden tehdä samoin. Itse heitin kaikki kirjavat vaatteet kiertoon koska ne sai minut näyttämään pelleltä. 

Vierailija
109/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just se kun Suomessa on heti kyyläjiä ja ihmettelijöitä, jos pukeutuu hienosti. Ite en ainakaan sellasta jaksais. Ite asun pikkukaupungissa ja joskus nuorempana oli kaunis mekko, niin naapuri kysy pihassa, että olenkos lähdössä juhliin.

Noista ei kannata välittää. Muakin on muut naiset arvostelleet. Itse en ole koskaan ollut ns. tuulipukukansaa enkä aio sellaiseksi ryhtyäkään. Vaikka olen tehtaassa töissä, niin meikkaan kevyesti joka aamu ja hiukset pesen päivittäin ja käyn parturissa säännöllisesti. Arkipukeutumiseni on siistiä, tyyliin chinot, loaferit ja nätti peruspaita. Joinakin arkiaamuina saatan lähteä ovesta ulos jopa jakkutakissa, jos siltä tuntuu. Tulee hyvä olo, kun on siisti habitus. Vaatteeni ei ole kalliita, vaan vuosien myötä oman tyylin löytyessä osaan etsiä suht hyvälaatuista, siistin näköistä, kohtuu hinnalla. 

Vierailija
110/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä mutta en allekirjoita haukkuja suomalaisten hailakasta värimaailmasta. Se näet on maailmalla harvinainen ja haluttu, aasiassa naiset värjäävät hiuksensa ja meikkaavat itsensä vaaleanpunertavaksi näyttääkseen pohjoiseurooppa-tyyliseltä. 

Tyylikäs pukeutuminen ei automaattisesti tarkoita kirkkaita värejä, suomalaisille sopii kauniisti esim. murrettu vihreä, vaaleansininen ja vaaleanpunainen, suklaanruskea... Täällä ei vaan juuri kukaan "opi" laittautumiseen ja kauniisti pukeutumiseen ympäristön kautta kun moni on epäsiisti ja resuinen.

Vierailija
111/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No antaa sen etelän ukon ihmetellä. Siinäpä teille ratkottavaksi pulma aina kun tänne tulette. Te ette kuitenkaan ole muotitoimittaja, vaan omat pikkuiset aivot joilla ei ole muuta tekemistä kuin ihmisten pukeutumisen ihmettely. 

Vierailija
112/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kylmä, sataa tai pakastaa ja tulee. Etelässä on lämmintä ja aurinko paistaa. Kummassakohan ap itsekin näyttää iloisemmalta ja nauttii enemmän elämästä? Ainakkn minulla on kivoja kesävaatteita, joita voi käyttää etelänmatkalla ja silloin elämä hymyilee muutenkin. Ehkäpä ap:n perheen pitäisi muuttaa pariksi vuodeksi pohjolaan ja katsoa, millaiseksi vaatetus muokkautuu ihan olosuhteiden pakosta. Niin naisilla kuin miehillä.

Ei tuo sää paljon Ruotsista ero ja pukeutumisessa on valtava ero. Eiköhän vastaus löydy meidän junttimaisuudesta ja mukamas vaatimattomuudesta

Pukeutuminen riippuu myös kauppojen sisäänostajista.

Usein iloisin ja kirkkain väri mitä kaupassa tarjolla on tummansininen. Yhtenä vuonna kun lila oli muotia, paitoja oli jos jonkin mallisia, mutta kaikki oli sitä samaa värisävyä.

Tylsää todentotta.

Vierailija
113/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen suosittu vaihtoehto: pukeutuminen lastenvaatteisiin. Moni nainen näyttää Suomessa taaperolta hassunhauskoine käsityöläispuotipipoineen ja tunikoineen. 

Joo tuo on kamalan näköistä. Sellainen keski-ikäinen taapero. Muistan kuinka ysärillä tuli muotiin antennipipot. Niitähän sitten näki lähes jokaisella ikään katsomatta. Nuo oli hauskan näköisiä pienillä lapsilla, mutta kun aikuiset naisetkin veti tuon päähänsä. 

Vierailija
114/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset naiset eivät osaa pukeutua, mutta eivät osaa miehetkään. Lenkkarit ja lökäverkkarit ja pipot silmillä sukupuoleen katsomatta. 

Vierailija
115/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Portugalissa naisten täytyy käyttää värikkäitä vaatteita, että miehet edes jotenkin huomaisi niitä.  Siellä miehet ei tee muuta kuin tuijottaa jalkapalloa.

Vierailija
116/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaa puhut jos väität että täällä on asiat hyvin.

Vierailija
117/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kylmä, sataa tai pakastaa ja tulee. Etelässä on lämmintä ja aurinko paistaa. Kummassakohan ap itsekin näyttää iloisemmalta ja nauttii enemmän elämästä? Ainakkn minulla on kivoja kesävaatteita, joita voi käyttää etelänmatkalla ja silloin elämä hymyilee muutenkin. Ehkäpä ap:n perheen pitäisi muuttaa pariksi vuodeksi pohjolaan ja katsoa, millaiseksi vaatetus muokkautuu ihan olosuhteiden pakosta. Niin naisilla kuin miehillä.

Ei tuo sää paljon Ruotsista ero ja pukeutumisessa on valtava ero. Eiköhän vastaus löydy meidän junttimaisuudesta ja mukamas vaatimattomuudesta

Pukeutuminen riippuu myös kauppojen sisäänostajista.

Usein iloisin ja kirkkain väri mitä kaupassa tarjolla on tummansininen. Yhtenä vuonna kun lila oli muotia, paitoja oli jos jonkin mallisia, mutta kaikki oli sitä samaa värisävyä.

Tylsää todentotta.

Kyllä on totta että tarjonta on huonoa, erittäinkin  huonoa. Jos ei asu Hesan nurkilla niin huonolta näyttää. Ja kenkätarjonta mustaa mustaa. No Sokokselta vois ehkä vaaleat sirot avokkaat löytyä. 
Kaikki mekot muodottomia säkkejä. 
No on tietysti netti, mutta mieluummin suosisin kivijalkanyymälöitä. 

Vierailija
118/118 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolottaisi olla miehen kanssa, joka arvostelee mulle naisten pukeutumista. 

Ap sen sijaan tekee ihan rehvakkaasti palstalle aloituksen ja oikein kuuluttaa maailmalle, että hei, mieheni on nolo :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi