Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten pukeutuminen ja yleisilme

Vierailija
14.05.2026 |

Asumme mieheni kanssa Portugalissa. Hän on portugalilainen. Olemme juuri Suomessa sukuloimassa ja mieheni ihmettelee täällä aina samaa asiaa eli naisten pukeutumista ja yleisilmettä. Kun hän asiasta vuisi puhunut, niin minäkin olen alkanut sen tunnistamaan. Miksi keski-ikäiset naiset täällä haluavat pukeutua mahdollisimman huomaamattomasti jopa synkästi ja ilme on ilmeetön/surullinen. Tämä ei ole mikään tämän ajan juttu vaan olemme olleet yhdessä 38 vuotta ja hän on siitä aina sanonut. Etelässä naisilla on värikkäät mekot ja puserot, ollaan yleisesti elävämpiä. Täällä asiat ovat erittäin hyvin, mutta olemus ja pukeutuminen on tyyliin "minua ei ole olemassa"

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, täällä kotisuomessa tuo vallitseva säätila-ja olot vaikuttaa aikalailla pukeutumiseen, mutta toteanpa vain ettei mikään taida olla ns hyvä, kokemuksesta puhun. Mutta en välitä.

Vierailija
42/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin. Ota Ukko Ylijumala sydämeesi. Muuta neuvoa ei tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se totta, että suomalaiset naiset eivät osaa pukeutua riittää, että vertaa venäläisiin naisiin.Täällä on vallalla sellainen kulttuuri, että mitä harmaampi ja näkymättömämpi sen parempi.

Kerropa miten pukeutua 10km:n pyörällä tehtävälle työmatkalle kun sataa vettä ja lämpötila on +5?

Vierailija
44/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi portugalilaisen miehesi ei ole tarvinnut tulla tänne korpeen asti katselemaan kun olen talvisin kelkkahaalareissa ja kesäisinkin useammin verkkareissa ja t-paidassa kuin kesäleninki päällä. 

Mutta kyllä osa suomalaistakin miehistä kantaa kortensa kekoon vikisemällä milloin mistäkin naisten toiminnasta, hyvä negailuyritys, muttei jatkoon. 

Ihmetyttää aina niissä ukoissa jotka minullekin kitisee, että olisi jännä nähdä minut meikattuna ja mekossa että mitä hittoa. Olisi minustakin jännä nähdä heidät pelleksi tällättynä tai lihoiksi käsiteltynä mutta mitäpä se minulle kuuluu. Eikö heille riitä niitä laittautuneita naisia vai eivätkö kyseiset leidit kelpuuta heitä, siinäpä vasta kysymys. 

Vierailija
45/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomalaiset miehet sitten hymyileviä? Vai odottaako ap tätä hymyilyä vai naisilta? 

Jos, niin miksi helvetissä? 

Vierailija
46/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidäpä huoli vain omista vaatteistasi.

Vierailija
47/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nainen moittii tietyn ikäryhmän naisia?

Vierailija
48/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta sen tiedän että kun arjessa laittaa päälleen jotain kaunista/naisellista tai sitä "parempaa seppälää" niin alkaa taivastelu ja kysely että mihinkäs juhliin sitä nyt kuvitellaan olevansa menossa. 

Ja nämä on siis aina naisia jotka tuon nälvinnän ja ilkeilyn aloittaa.

Eikä kyse siis ole ollut mistään bling-bling-juhlavaatteista vaan ihan arkisista mekoista ja hameista midi/maximitassa.

Tämä. Mä rakastan kukkia ja kauniita, naisellisia mekkoja mut jos pukeutuisi niihin ympäri vuoden arkena niin kokisin erottuvan aivan liikaa enkä ole sellainen ihminen että tykkään olla huomion keskipisteenä. Pidän sitten joskus näitä kodin omassa yksityisyydessä omaksi iloksi. 

Vierailija
49/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta sen tiedän että kun arjessa laittaa päälleen jotain kaunista/naisellista tai sitä "parempaa seppälää" niin alkaa taivastelu ja kysely että mihinkäs juhliin sitä nyt kuvitellaan olevansa menossa. 

Ja nämä on siis aina naisia jotka tuon nälvinnän ja ilkeilyn aloittaa.

Eikä kyse siis ole ollut mistään bling-bling-juhlavaatteista vaan ihan arkisista mekoista ja hameista midi/maximitassa.

Juuri näin. Joskus tuntuu, että me suomalaiset naiset odotetaan, että meitä pitäisi kohdella kuin prinsessoja, mutta meidän ei tarvitse näyttää siltä eikä käyttäytyä siten... Toki tämä on yleistys, eikä päde läheskään kaikkiin, mutta jotenkin tällainen ilmapiiri on yleistynyt. Olen viisikymppinen ja kun olin nuorempi, oli kaikilla edes pyrkimys olla pienellä vaivalla nättejä. Nyt olen loukannut jalkani niin, että joudun kulkemaan hirveissä puutarhakengissä ihmisten ilmoilla ja inhottaa todella. Mutta tajusin sitten, että tosi monella on vaatteet samaa luokkaa. Ilmeisen vapaaehtoisesti.

Mutta tässä lainaamassani viestissä on kiteytettynä suomalaisen ajattelun kierous: vaikka haluttaisiin edes vähän laittautua, ei saa koskaan oikeasti näyttää siltä! Äidilläni oli vahvana ajattelutapa, että laittautuneet naiset ovat kopeita ihmisiä. Lämpimällä aidolla naisella oli aina kärähtänyt permanentti ja roikkuva huononvärinen villatakki. Itse olen vasta reilusti keski-ikäisenä oikeasti uskaltanut kiinnostua vaatteista ym. Ja se tuottaa minulle ihan rehellistä iloa.

Mitä aloitukseen tulee, niin samaahan tässä olen ihmetellyt, mutta sillä huomautuksella, että vaatteen värikkyys ei ole itseisarvo. Monelle sopii paremmin jotkut ihanat pastellisävyt tai pehmeät murretut sävyt kuin joku kirkas sininen.

Vierailija
50/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen monesti ihmetellyt miksi niin moni suomalainen pukeutuu mustiin vaatteisiin vaikka musta sopii tosi harvalle suomalaiselle. Itse en voi sietää mustaa ja käytän sitä ainoastaan hautajaisissa.

Vierailija
51/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi etelässä ihmiset pukeutuu kuin katuhu#rat? Menevät alusvaatteisillaan ja rannalla täysin alasti, vaikka ei edes ole nudistiranta kyseessä. 

Minua häiritsee paljastavat vaatteet isoissa perissä. Tässä on kuitenkin mies rinnalla jonka katsetta pitää ohjata jonnekin, mutta kaikki alla on vain tyrkkyjä. 

Suomi meininki on hyvä. Ei tarvitse huolehtia.

Vierailija
52/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän täällä naiset saa näkyä. Vaatekauppojen tarjonta on mustaa, harmaata, beigeä, kesällä vaaleanpunaista muodotonta kolttua. Vähänkin erottuvammin pukeutuvat on sitten ihmettelyn ja jopa kiusaamisen kohteena. Suomi on oikeasti aika surullinen maa. 

Vierailija
53/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pasi, sun naislarppaus ei onnistunut taaskaan.

kuka sinä olet sitä  sanomaan keneksi pasi saa identifioitua

Vierailija
54/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin nuorempana pukeutua naisellisemmin. Mutta se jatkuva huomio oli helkkarin rasittavaa. Kauppajonossakin tultiin kyselemään, käytkö täällä usein, vaikka oli ihan toimistoetiketin mukainen asu eikä mitään paljastavaa, kai hame ja korot on sitten joku kutsu täällä?

Kysyn vaan että kuka sellaista jaksaa? Oon varattu, ei kiinnosta. Eli mustaa ja farkut ja tennarit kiitos.

Vierailija
55/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen monesti ihmetellyt miksi niin moni suomalainen pukeutuu mustiin vaatteisiin vaikka musta sopii tosi harvalle suomalaiselle. Itse en voi sietää mustaa ja käytän sitä ainoastaan hautajaisissa.

Minä ihmettelen millä oikeudella jotkut moittivat muiden ulkonäköä tai pukeutumista.

Vierailija
56/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime marraskuussa pari viikkoa Portugalissa. Enkä nähnyt siellä mitenkään erityisen hienoa pukeutumista, sillä talviaikaan talot ovat viileitä ja sisätiloissakaan ei kevyessä mekossa tarkene. Villapaidalle ja -sukille oli käyttöä. Ja kadulla näkyi naisillakin olevan lenkkarit, farkut (tai mustat pitkät housut) ja päällä jokin ulkoilutakki, sillä välillä satoi kaatamalla. 

Suomessa tätä Portugalin marraskuuta on suurin osa vuodesta. 

Vierailija
57/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi etelässä ihmiset pukeutuu kuin katuhu#rat? Menevät alusvaatteisillaan ja rannalla täysin alasti, vaikka ei edes ole nudistiranta kyseessä. 

Minua häiritsee paljastavat vaatteet isoissa perissä. Tässä on kuitenkin mies rinnalla jonka katsetta pitää ohjata jonnekin, mutta kaikki alla on vain tyrkkyjä. 

Suomi meininki on hyvä. Ei tarvitse huolehtia.

Peukuttajille.

Suomi, muuta kuin säkkiä päällä -> häirintää ja ahdistelua

Etelä eurooppa, alusvaatteet päällä-> ei mitään huomiota. Kukaan ei reagoi. Paitsi minä,  koska itsetuntoni ei kestä ja on säkki päällä xD

Vierailija
58/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän täällä naiset saa näkyä. Vaatekauppojen tarjonta on mustaa, harmaata, beigeä, kesällä vaaleanpunaista muodotonta kolttua. Vähänkin erottuvammin pukeutuvat on sitten ihmettelyn ja jopa kiusaamisen kohteena. Suomi on oikeasti aika surullinen maa. 

Suomi ole yhtään surullinen maa, elintaso on meillä paljon Portugalia korkeampi. Ja menkää vaikka saksaa puhuviin maihin, ei niissäkään irvistellä ventovieraille tai pukeuduta räikeästi. Täälläkin sentään saa pukeutua kuinka tahtoo. Ja tosiaan, miksi aloitus koskee vain naisia? Rumia, tyhmiä, tyylittömiä, happamia, mitä vielä. 

Vierailija
59/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, suomalaiset naiset on niin ankeita ja värittömiä verrattuna Portugaliin tai vaikkapa Venäjään. 

Keskustellaanpa sen sijaan miesten pukeutumisesta ja yleisilmeestä. Suomi vs. Portugali tai Suomi vs. mikävaanmaa. Kuka haluaa aloittaa? 

Vierailija
60/62 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, suomalaiset naiset on niin ankeita ja värittömiä verrattuna Portugaliin tai vaikkapa Venäjään. 

Keskustellaanpa sen sijaan miesten pukeutumisesta ja yleisilmeestä. Suomi vs. Portugali tai Suomi vs. mikävaanmaa. Kuka haluaa aloittaa? 

Portugali on huono verrata. Se on köyhä maa. Ja konservatiivinen.

Mutta ne naiset on silti kauniita isoine hiuksineen ja ne on kasvoistaan kauniita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä