Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut väittää olleensa tsunamissa ja selvinneensä sieltä vaikka eivät ole?

Vierailija
14.05.2026 |

Seurasin aikoinaan tarkasti tsunamiin liittyvää uutisointia ja lehdissä oli paljon juttuja selviytyneistä, kaikilla ei vaan nämä täsmää toisinsanoen sellaista perhettä kun jotkut väittävät ei ole ollut olemassa.

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin yhden tytön kertomuksen minkä mukaan olisi menettänyt isänsä ja sisaruksensa, todellisuudessa tällaista peehettä ei tsunamissa ollut.

Onko sulla pitäviä todisteita tästä? 

Mitä todisteita?

Että valehtelee.

Varmaan se että kadonneiden listoilta ei löydy tällaista perhettä.

Ei kaikki kuolleet olleet kadonneiden listalla. 

Vierailija
102/136 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin yhden tytön kertomuksen minkä mukaan olisi menettänyt isänsä ja sisaruksensa, todellisuudessa tällaista peehettä ei tsunamissa ollut.

Onko sulla pitäviä todisteita tästä? 

Mitä todisteita?

Että valehtelee.

Varmaan se että kadonneiden listoilta ei löydy tällaista perhettä.

Ei kaikki kuolleet olleet kadonneiden listalla. 

Eikä kadonneiden listoilta nyt muutenkaan pysty päättelemään kaikkea. Jos kadonneissa oli samasta perheestä vaikka kaksi tai kolme, niin eihän sitä niissä kerrottu että ketkä kaikki oli mukana matkalla saati että ketä kaikkia perheeseen kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tsunamin nimilistat selviytyneistä oli vähän turhia siinäkin mielessä, että olivat aina jälkijunassa. Täällä listat kiersi netissä siinä vaiheessa kun ihmiset oli jo kotona.

Vierailija
104/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa mokattiin kyllä ihan täysin ja meni monta päivää että tajuttiin mikä tilanne. Sanottiin vaan että ei mitään ole tapahtunut, ei voinut kuulua koska khao lakia ei enää ollut. Löysin netistä yhden tutun perheen tiedot ja yritin soittaa niistä mutta sanottiin että ei kuulu muille kuin omaisille.

Vierailija
105/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun tietosi olisi sen oikeampia? Kukaan ulkopuolinen ei voi tietää mitä kenellekin on tapahtunut.

Vierailija
106/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa mokattiin kyllä ihan täysin ja meni monta päivää että tajuttiin mikä tilanne. Sanottiin vaan että ei mitään ole tapahtunut, ei voinut kuulua koska khao lakia ei enää ollut. Löysin netistä yhden tutun perheen tiedot ja yritin soittaa niistä mutta sanottiin että ei kuulu muille kuin omaisille.

Eikä mennyt, kyllä evakuointi alkoi samantien. Nuo on noita roskalehtien klikkiotsikoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yläasteella luokkakaveri, jolla oli tapana keksiä tällaisia satuja millä sai kaikki kauhistelemaan. Yksi näistä koulutragedioista tapahtui tuolloin, ja itkusilmässä tihrusti miten hänen serkkunsa ja tämän tyttöystävä olivat saaneet siinä surmansa. Tarinan kerronta oli niin uskottavaa että kaikki olivat joukolla lohduttamassa. Mutta kertoi liikaa yksityiskohtia ja kun surmansa saaneista tuli tieto julkisuuteen, eihän siellä kuvaukseen sopivia henkilöitä ollut joukossa ollenkaan.

 

Ja näitä tarinoita oli lukuisia, olisiko ollut joku tsunamitarinakin. Törmänsin häneen kerran aikuisiällä ja silloin kertoi parhaillaan toipuvansa hirveän rikoksen uhriksi joutumisesta. Kamala edes sanoa mutta en uskonut sanaakaan kun olin näitä tarinoita jo vuosia sitten kuullut niin monta. Tuntuu, että hänellä on jostain syystä erikoinen tarve hakea sympatiaa tällä tavoin.

Vierailija
108/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean monella on ollut joku isoäiti tai isoisä jonka piti mennä Titanicilla mutta myöhästyi 😃

Eli pelastui Titanicilta, tuota voivat jälkipolvetkin kertoa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan instassa yhtä somevaikuttajaa joka kertoo olleensa teini-ikäisenä tsunamissa ja ilmeisesti menettänyt yhden sisaruksensa siellä. Ymmärrän toki että menetys koskettaa koko elämän, mutta vähän ihmettelen sitäkin että miten paljon tuo tätä asiaa esiin omassa somessaan.

Minä taas luin joskus jotain blogia missä kirjoittaja kertoi menettäneensä kaverinsa tsunamissa.

Vierailija
110/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli yläasteella luokkakaveri, jolla oli tapana keksiä tällaisia satuja millä sai kaikki kauhistelemaan. Yksi näistä koulutragedioista tapahtui tuolloin, ja itkusilmässä tihrusti miten hänen serkkunsa ja tämän tyttöystävä olivat saaneet siinä surmansa. Tarinan kerronta oli niin uskottavaa että kaikki olivat joukolla lohduttamassa. Mutta kertoi liikaa yksityiskohtia ja kun surmansa saaneista tuli tieto julkisuuteen, eihän siellä kuvaukseen sopivia henkilöitä ollut joukossa ollenkaan.

 

Ja näitä tarinoita oli lukuisia, olisiko ollut joku tsunamitarinakin. Törmänsin häneen kerran aikuisiällä ja silloin kertoi parhaillaan toipuvansa hirveän rikoksen uhriksi joutumisesta. Kamala edes sanoa mutta en uskonut sanaakaan kun olin näitä tarinoita jo vuosia sitten kuullut niin monta. Tuntuu, että hänellä on jostain syystä erikoinen tarve hakea sympatiaa tällä tavoin.

Miten voit tietää ettei ollut hänen serkkunsa ja tämän tyttöystävä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin yhden tytön kertomuksen minkä mukaan olisi menettänyt isänsä ja sisaruksensa, todellisuudessa tällaista peehettä ei tsunamissa ollut.

Tosin eihän niitä kaikkia perheitä ollut missään julkisesti esillä, että ketä oli mukana matkalla.

Kyllä kuolleet ilmoittettiin perheittäin, paikkakunnatkin. 

Missä se lista on? Siis missä on kuolleet ja ne jotka olivat siellä tsunamissa ja selvisivät?

Vierailija
112/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi työkaverini oli tsunamissa kahden lapsensa kanssa ja selvisivät, useita vuosia myöhemmin lapset kävivät edelleen terapiassa.

Eipä tullut mieleenkään udella, että "olitko varmasti? onko sun nimi listalla?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi työkaverini oli tsunamissa kahden lapsensa kanssa ja selvisivät, useita vuosia myöhemmin lapset kävivät edelleen terapiassa.

Eipä tullut mieleenkään udella, että "olitko varmasti? onko sun nimi listalla?"

Miksi kävivät terapiassa?

Vierailija
114/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa mokattiin kyllä ihan täysin ja meni monta päivää että tajuttiin mikä tilanne. Sanottiin vaan että ei mitään ole tapahtunut, ei voinut kuulua koska khao lakia ei enää ollut. Löysin netistä yhden tutun perheen tiedot ja yritin soittaa niistä mutta sanottiin että ei kuulu muille kuin omaisille.

Itseasiassa Suomi oli ensimmäisten mukana evakuoimassa kansalaisiaan tsunamialuuelta, kaikki taidettiin saada evakuoitua muutamassa päivässä, joten tuollainen väite että olisi muka kestänyt monta päivää on ihan perätön. Suomessakin oli jo saman päivän aamuna ehditty uutisoida tsunamista, mutta tietenkään kukaan ei voinut ihan tarkasti sanoa mitä oli tapahtunut, koska tsunamielueilta saatu tieto oli hyvin satunnaista eikä niin sanotusti varmaa tietoa ollut. Vaikka siis jo samana ja seuraavana päivänä oli tiedossa että ihmisiä on ehlä tai todennäköisesti kuollut, niin eihän ketään voi sanoa kuolleeksi, koska tämä ei ole virallisesti kuollut vaan korkeintaan ilmoitettu kadonneeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuosta uutisoinnista, eihän kukaan voinutkaan tietää. Tuolloin uutisointi oli ihan erilaista kuin nykyään, ei turisteillakaan ollut älypuhelimia mistä voi lukea uusimmat uutiset, tai yleensäkään välttämättä niitä puhelimia, mukana matkalla. Lisäksi puhelinliikenne oli aika solmussa ja tiedonkulku satunnaista. Ei mekään tiedetty mitä muualla oli tapahtunut, liikkui huhuja ja arvailuja. Jossain vaiheessa samana päivänä joku samassa hotellissa ollut kertoi, että hotellista joku henkilökunnasta oli saanut just ennen tsunamia puhelun, käsittääkseni Phuketista, missä varoitettiin jostain aallosta, ei mitään tarkkaa tietoa kuitenkaan, ja tämä puhelun saanut oli kuulemma ehtinyt varoittaa ja ottaa mukaansa joitain ihmisiä joista tämän kertoja oli yksi. Mutta tuossa vaiheessa meilläkään ei siis ollut mitään tietoa, että mitä esimerkiksi Indonesiassa oli tapahtunut.

Läheisestä sairaalasta pystyi samana päivänä lähettämään viestin Suomeen sähköpostilla, soittamaan taisi päästä sitten seuraavana päivänä. Sairaalassa nähtiin myös ensimmäiset uutiset, niissä kerrottiin maanjäristyksestä ja sen aihettamista hyökyaalloista, silloin käsitettiin myös että mitä esimerkiksi Indonesiassa ja Sri Lankan alueella oli tapahtunut.

Vierailija
116/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törmäsin samaa ilmiöön jo 90-luvulla ja olen bongannut kaksi Estonialta "selvinnyttä", jotka oli satusetiä. 

Selvisin Estoniasta koska olin Kreikassa, näinkin voi sanoilla hämätä.

Mäkin selvisin Estoniasta. Hirvee krapula ja tautikin kirveli. Mutta se oli kuukausia ennen kuin se tinapurkki uppos.

Vierailija
117/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se sitten valemuistoja vai mielenterveysongelmallisuutta. Halutaan saada huomiota kyseenalaisin keinoin.

Itse aikoinaan tutustuin ikäiseeni naiseen, joka oli samaan aikaan raskaana kuin itse. Käytiin lounailla ja kävelyillä. Oli kiva tutustua, mutta jotain outoa siinä oli. Mä miehelle ja siskolleni kerroin tästä naisesta ja kummatkin sano samantien, että jos vaisto sanoo.. varo! Tapaatte vaan julkisilla paikoilla.

Sisko kerran lähti kahville yhdessä mun ja tuttavan kanssa. Tuo esitteli ultrakuvia ja oli niin onnellinen, puhuttiin rattaiden hinnoista ja miesten työmatkoista.

Sisko sen tapaamisen jälkeen sanoi, että ne ultrakuvat oli jotenkin oudot. Paperi ei ollut sitä samaa kuin esim mulla, vaikka samassa paikassa käytiin ultrat. Jos vaikka oli printannut, kun ultrapaperit haalistuu ajan myötä... No, ehkä niin.

Mä jouduin sitten sairaalaan raskausmyrkytyksen takia ja olin aivan rikki. Sitten kuulin, että tää nainen oli kokenut kohtukuoleman. Siitä tuli kauhea olo, että olinkin epäillyt ja samalla ahdisti omaoleminen älyttömästi, pelotti. Kaikki päättyi meillä hyvin. Terve lapsi syntyi ihan ajallaan.

Tapasin seuraavan kerran sen naisen, kun muutaman vuoden päästä odotin seuraavaa. Neuvolassa silloinkin törmättiin. Hänkin oli jälleen raskaana ja elämä taas hymyili.

Joku siinä nyt kuitenkin taas mätti. Siskon kanssa käytiin asiaa läpi ja hän otti asiakseen "vähän tutkia" - kunnon foliohattuteoreetikko ja elämäni salapoliisi. 

Sisko meni niin pitkälle, että varjosti tätä tyyppiä. Kuinka tervettä sekään on, mutta halusi, että ollaan turvassa. Kävi kyselemässä ja haastattelemassa ihmisiä.

Selvis kaikenlaista outoa. Tää nainen hengailee aika usein neuvolassa tai ympäristössä etsien seuraa. Neuvolassa oli hänet jo monet kerrat ajettu pois, kun siellä vaan istuu. Ei ole ollut tiettävästi raskaana koskaan. Ne ultrakuvatkin oli jostain nettisivustolta printattu, ei omia. Keskenmenoja ollut monia. Miestä sillä ei ole, vaan asui asuntolassa.

Sisko oli käynyt vähän kovistelemassa, että nyt on sitten aika jättää rauhaan meidät. Ei tule enää lähelläkään. Uskoi en nähnyt koko naista enää. parin vuoden sisään muutettiinkin ulkomaille vähäksi aikaa.

Nyt asutaan aivan toisessa paikkaa Suomessa. Vanhojen tuttujen mukaan siellä se vielä jatkoi kymmenisen vuotta noita raskausjuttujaan. Keskenmeno seurasi toistaan. Ei  se kellekään koskaan ilkeä ollut, mutta onhan tuo nyt ihan hiton pelottavaa silti.

Opiskeluaikoina oli stalkkeri joka yritti olla minä.

Vierailija
118/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on sellanen mynchausen. Sepittelee asioista ja uskottelee itsellekin.

Vierailija
119/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi työkaverini oli tsunamissa kahden lapsensa kanssa ja selvisivät, useita vuosia myöhemmin lapset kävivät edelleen terapiassa.

Eipä tullut mieleenkään udella, että "olitko varmasti? onko sun nimi listalla?"

Miksi kävivät terapiassa?

Varmaan trauman takia? Eri

Vierailija
120/136 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa mokattiin kyllä ihan täysin ja meni monta päivää että tajuttiin mikä tilanne. Sanottiin vaan että ei mitään ole tapahtunut, ei voinut kuulua koska khao lakia ei enää ollut. Löysin netistä yhden tutun perheen tiedot ja yritin soittaa niistä mutta sanottiin että ei kuulu muille kuin omaisille.

Eipä tuo auttanut mitään kun jotkut tuttavat yrittivät soitella niistä tutuistaan, eivät välttämättä edes tienneet tarkkaa kohdetta. Ymmärrän toki tuttavienkin huolen, mutta lähiomaisilla oli yleensä tarkimmat tiedot. Siksi nuo netissä kiertäneet listatkin olivat niin sekavia, jotkut tutut yrittivät sekaantumalla etsiä kadonneita tai tietoja heistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme