Miksi jotkut väittää olleensa tsunamissa ja selvinneensä sieltä vaikka eivät ole?
Seurasin aikoinaan tarkasti tsunamiin liittyvää uutisointia ja lehdissä oli paljon juttuja selviytyneistä, kaikilla ei vaan nämä täsmää toisinsanoen sellaista perhettä kun jotkut väittävät ei ole ollut olemassa.
Kommentit (136)
Jos ihminen identifioituu selvinneensä tsunamista niin kuka sinä olet väittämään muuta?
Minä taas tunnen enemmän näitä oman elämänsä salapoliiseja, jotka tietää ihmisten asiat aina paremmin. Tekee aivan ihme asioista 100% päätelmiä esim. eri sukunimellä olevat eivät voi kuulua samaan perheeseen tai jos on varttunut eri paikkakunnalla tai maassa ei voi olla perhettä. Näiden ihmisten pieneen päähän ei voi mahtua, että asiat taustalla voivat olla monimitkaisempia ja he eivät tätä tiedä, koska se ei heille pätkääkään kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Kauhean monella on ollut joku isoäiti tai isoisä jonka piti mennä Titanicilla mutta myöhästyi 😃
Siellä satamassa on ollut ihan sairas ryysis näitä juuri myöhästyneitä ihmisiä. Varmaan enemmän kuin laivalla oli matkustajia.
Säpiä tai sämua tulee varmemmin kun kertoo olleensa mukamas zunamissa? Jos sillä irtoaa, miksi ei kannattaisi yrittää,938
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tunnen enemmän näitä oman elämänsä salapoliiseja, jotka tietää ihmisten asiat aina paremmin. Tekee aivan ihme asioista 100% päätelmiä esim. eri sukunimellä olevat eivät voi kuulua samaan perheeseen tai jos on varttunut eri paikkakunnalla tai maassa ei voi olla perhettä. Näiden ihmisten pieneen päähän ei voi mahtua, että asiat taustalla voivat olla monimitkaisempia ja he eivät tätä tiedä, koska se ei heille pätkääkään kuulu.
Varsinkin kun ne perustelut on tasoa "luin silloin lehdestä tai netistä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin yhden tytön kertomuksen minkä mukaan olisi menettänyt isänsä ja sisaruksensa, todellisuudessa tällaista peehettä ei tsunamissa ollut.
Onko sulla pitäviä todisteita tästä?
Mitä todisteita?
Että valehtelee.
Varmaan se että kadonneiden listoilta ei löydy tällaista perhettä.
Onko se sitten valemuistoja vai mielenterveysongelmallisuutta. Halutaan saada huomiota kyseenalaisin keinoin.
Itse aikoinaan tutustuin ikäiseeni naiseen, joka oli samaan aikaan raskaana kuin itse. Käytiin lounailla ja kävelyillä. Oli kiva tutustua, mutta jotain outoa siinä oli. Mä miehelle ja siskolleni kerroin tästä naisesta ja kummatkin sano samantien, että jos vaisto sanoo.. varo! Tapaatte vaan julkisilla paikoilla.
Sisko kerran lähti kahville yhdessä mun ja tuttavan kanssa. Tuo esitteli ultrakuvia ja oli niin onnellinen, puhuttiin rattaiden hinnoista ja miesten työmatkoista.
Sisko sen tapaamisen jälkeen sanoi, että ne ultrakuvat oli jotenkin oudot. Paperi ei ollut sitä samaa kuin esim mulla, vaikka samassa paikassa käytiin ultrat. Jos vaikka oli printannut, kun ultrapaperit haalistuu ajan myötä... No, ehkä niin.
Mä jouduin sitten sairaalaan raskausmyrkytyksen takia ja olin aivan rikki. Sitten kuulin, että tää nainen oli kokenut kohtukuoleman. Siitä tuli kauhea olo, että olinkin epäillyt ja samalla ahdisti omaoleminen älyttömästi, pelotti. Kaikki päättyi meillä hyvin. Terve lapsi syntyi ihan ajallaan.
Tapasin seuraavan kerran sen naisen, kun muutaman vuoden päästä odotin seuraavaa. Neuvolassa silloinkin törmättiin. Hänkin oli jälleen raskaana ja elämä taas hymyili.
Joku siinä nyt kuitenkin taas mätti. Siskon kanssa käytiin asiaa läpi ja hän otti asiakseen "vähän tutkia" - kunnon foliohattuteoreetikko ja elämäni salapoliisi.
Sisko meni niin pitkälle, että varjosti tätä tyyppiä. Kuinka tervettä sekään on, mutta halusi, että ollaan turvassa. Kävi kyselemässä ja haastattelemassa ihmisiä.
Selvis kaikenlaista outoa. Tää nainen hengailee aika usein neuvolassa tai ympäristössä etsien seuraa. Neuvolassa oli hänet jo monet kerrat ajettu pois, kun siellä vaan istuu. Ei ole ollut tiettävästi raskaana koskaan. Ne ultrakuvatkin oli jostain nettisivustolta printattu, ei omia. Keskenmenoja ollut monia. Miestä sillä ei ole, vaan asui asuntolassa.
Sisko oli käynyt vähän kovistelemassa, että nyt on sitten aika jättää rauhaan meidät. Ei tule enää lähelläkään. Uskoi en nähnyt koko naista enää. parin vuoden sisään muutettiinkin ulkomaille vähäksi aikaa.
Nyt asutaan aivan toisessa paikkaa Suomessa. Vanhojen tuttujen mukaan siellä se vielä jatkoi kymmenisen vuotta noita raskausjuttujaan. Keskenmeno seurasi toistaan. Ei se kellekään koskaan ilkeä ollut, mutta onhan tuo nyt ihan hiton pelottavaa silti.
Tsunamialueella oli ailloin tuhansia suomalaisia, jotkut on saattaneet olla siellä vaikka lapsina.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikki tieto ollut julkista. Niin, kadonneiden nimilistat julkaistiin, mutta eihän vain niistä voi päätellä kaikkea mitä on tapahtunut. Käsittääkseni jotkut lehdet myös julkaisi kadonneiden kuvia ja juttuja kadonneista. Varsinkin alkuvaiheessa monet asiat perustui näiden kadonneiden läheisiltä saatuihin tietoihin, läheisillä ei välttämättä ollut samoja tietoja kuin niillä jotka olivat selviytyneet. Ja kaikkihan ei tosiaan kertoneet kokemuksistaan julkisesti, ei välttämättä aina läheisilleenkään. Ainakin itse puhuin lähinnä perheenjäsenten ja parhaiden kavereiden kanssa.
On totta että netissä on ollut nimilistoja myös selviytyneistä, näitä nimiä on kerätty ainakin paikallisissa infokeskuksissa ja sairaaloissa tai sairaalan nimilistoilta. Mutta ainakaan oman kokemuksen mukaan nämä ei aina olleet kovin luotettavia, itsekin olin niissä väärällä sukunimellä, kuten sisarukseni. Tosin meidän tapauksessa omaisten ei tarvinut näitä netin listoja selailla koska saatiin tietoa tännepäin jo samana päivänä, mutta kaverit ja tuttavat oli sitä tehneet.
Niin ja se mikä teki niistä listoista sekavia oli se että niitä kierrätettiin ja kopiotiin siellä ja täällä, lopulta netin listoilla oli samoja nimiäkin eri tiedoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tunnen enemmän näitä oman elämänsä salapoliiseja, jotka tietää ihmisten asiat aina paremmin. Tekee aivan ihme asioista 100% päätelmiä esim. eri sukunimellä olevat eivät voi kuulua samaan perheeseen tai jos on varttunut eri paikkakunnalla tai maassa ei voi olla perhettä. Näiden ihmisten pieneen päähän ei voi mahtua, että asiat taustalla voivat olla monimitkaisempia ja he eivät tätä tiedä, koska se ei heille pätkääkään kuulu.
Varsinkin kun ne perustelut on tasoa "luin silloin lehdestä tai netistä".
Toisaalta, mistä muualta siitä olisi voinut luotettavammin lukea. Olisiko radio ollut parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tunnen enemmän näitä oman elämänsä salapoliiseja, jotka tietää ihmisten asiat aina paremmin. Tekee aivan ihme asioista 100% päätelmiä esim. eri sukunimellä olevat eivät voi kuulua samaan perheeseen tai jos on varttunut eri paikkakunnalla tai maassa ei voi olla perhettä. Näiden ihmisten pieneen päähän ei voi mahtua, että asiat taustalla voivat olla monimitkaisempia ja he eivät tätä tiedä, koska se ei heille pätkääkään kuulu.
Varsinkin kun ne perustelut on tasoa "luin silloin lehdestä tai netistä".
Toisaalta, mistä muualta siitä olisi voinut luotettavammin lukea. Olisiko radio ollut parempi.
Kannattaa lukea alkuperäinen viesti.
Selvisin sekä estoniasta, tsunamista että vielä amerikan 911 tapahtumastakin olemalla hyvin kaukana kaikista noista kotonani suomessa. Döh.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tunnen enemmän näitä oman elämänsä salapoliiseja, jotka tietää ihmisten asiat aina paremmin. Tekee aivan ihme asioista 100% päätelmiä esim. eri sukunimellä olevat eivät voi kuulua samaan perheeseen tai jos on varttunut eri paikkakunnalla tai maassa ei voi olla perhettä. Näiden ihmisten pieneen päähän ei voi mahtua, että asiat taustalla voivat olla monimitkaisempia ja he eivät tätä tiedä, koska se ei heille pätkääkään kuulu.
Todennäköisesti tässäkin kyse siitä.
Miksi jotkut ei ymmärrä että kaikki ei antaneet haastatteluja tai olleet muutenkaan esillä liittyen tsunamiin?
Minulla on tuttu, joka väittää olleensa tsunamissa ja tajuttomana veden alla. Hänen juttunsa ovat vain niin erikoisia ja dramaattisia muutenkin, että en ole varma, uskonko häntä. Saattoi olla siellä, mutta saattoi olla olemattakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuttu, joka väittää olleensa tsunamissa ja tajuttomana veden alla. Hänen juttunsa ovat vain niin erikoisia ja dramaattisia muutenkin, että en ole varma, uskonko häntä. Saattoi olla siellä, mutta saattoi olla olemattakin.
Ei kai tuo mitenkään mahdotontakaan ole? Ihmisen mieli pyrkii suojelemaan eikä ehkä itsekään ole ihan varma siitä mitä tapahtui. Saattaa olla että onkin ollut vedessä ja siinä tuskin on kauhean realistiset ajatukset.
Seuraan instassa yhtä somevaikuttajaa joka kertoo olleensa teini-ikäisenä tsunamissa ja ilmeisesti menettänyt yhden sisaruksensa siellä. Ymmärrän toki että menetys koskettaa koko elämän, mutta vähän ihmettelen sitäkin että miten paljon tuo tätä asiaa esiin omassa somessaan.
Pimpsukkaa lohkeaa paremmin, kun on estoniatausta
Eihän kaikki tieto ollut julkista. Niin, kadonneiden nimilistat julkaistiin, mutta eihän vain niistä voi päätellä kaikkea mitä on tapahtunut. Käsittääkseni jotkut lehdet myös julkaisi kadonneiden kuvia ja juttuja kadonneista. Varsinkin alkuvaiheessa monet asiat perustui näiden kadonneiden läheisiltä saatuihin tietoihin, läheisillä ei välttämättä ollut samoja tietoja kuin niillä jotka olivat selviytyneet. Ja kaikkihan ei tosiaan kertoneet kokemuksistaan julkisesti, ei välttämättä aina läheisilleenkään. Ainakin itse puhuin lähinnä perheenjäsenten ja parhaiden kavereiden kanssa.
On totta että netissä on ollut nimilistoja myös selviytyneistä, näitä nimiä on kerätty ainakin paikallisissa infokeskuksissa ja sairaaloissa tai sairaalan nimilistoilta. Mutta ainakaan oman kokemuksen mukaan nämä ei aina olleet kovin luotettavia, itsekin olin niissä väärällä sukunimellä, kuten sisarukseni. Tosin meidän tapauksessa omaisten ei tarvinut näitä netin listoja selailla koska saatiin tietoa tännepäin jo samana päivänä, mutta kaverit ja tuttavat oli sitä tehneet.