Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko laina oikeesti lyhentyä näin hitaasti?

Vierailija
14.05.2026 |

Mä en ny kaipaa mitään jeesustelua siitä että joo, oon ollu joskus ihan idiootti raha asioissa. Tiedän kyllä itekki,, mut nyt kiinnostas vaan tajuta et onko tää homma oikeesti näin. Otin siis joskus loppuvuodesta 2019 kulutusluoton resurs bankilta, summa oli 7 800e. Kuukausierä on ollu 149e ja oon maksanu sen joka kuukausi pois, ei oo jääny välistä eikä oo tullu mitään perintä juttuja tms. Kävin äsken kattomassa sitä lainan saldoo ja meinas kyllä kahvit mennä väärään kurkkuun. Jäljellä näky olevan vielä joku 6 650e. Siis mitä ihmettä,, oon maksanu tätä jo vuosia ja se on lyhentyny vaan reilu tonnin? Maksuaikaa näytti olevan vielä melkeen 7 vuotta jäljellä. Korko on 16,90% ja siihen päälle joku tilinhoito maksu joka kuukausi. En oo mikään matikka ihminen enkä oikein ymmärrä näitä korko hommia, mut voiko tää oikeesti mennä näin? Jos maksan tota samaa summaa loppuun asti niin maksan varmaan jotain 16 000e takas, lainasta joka oli alle 8 tonnia.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyllä. Itellä sama homma tuon resurs bankin kanssa. Pieni velka, joka ei lyhene koskaan. En koskaan milloinkaan ota enää mitään lainaa. 

Vierailija
82/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro jäljellä oleva lainasumma korkoprosentilla ja jaa sadalla. Tämä kertoo, paljonko nykyisellä lainasummalla menisi pelkkiin korkoihin vuodessa. Kun jaat sen 12:lla, saat sen, kuinka paljon kuukausimaksusta menee korkoihin. Lisäksi vielä se tilinhoitomaksu (5 euroa vai enemmän?). Vasta se, mikä jää näiden jälkeen 149 eurosta jäljelle lyhentää itse velkaa. Käytännössä velkasi taitaa tällä hetkellä lyhentyä noin 50 eurolla kuukaudessa.

Sinun kannattaa kasvattaa kuukaudessa maksamaasi summaa niin paljon kuin pystyt, jotta velkasi lyhenisi nopeammin. Mitä nopeammin velkasi lyhenee, sitä vähemmän seuraavien kuukausien maksuista menee korkoihin ja sitä suurempi osa niistä menee itse velan lyhentämiseen.

Jos esimerkiksi pystyisit nyt tekemään yhden ylimääräisen 500 euron lyhennyksen, niin joka ainoana jäljellä olevana kuukautena velkasi lyhenisi niillä 149 euron maksuerillä 7 euroa enemmän kuin mitä se lyhenee muuten.

Mitä ihmettä en ymmärrä, mulla 2 työtä eikä siltikää lyhene

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkee maksaa ku ei lyhene, samaa aikaan ajan vanhalla romulla ei varaa uuteen

Vierailija
84/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resurs bankilta haluamme muistaa sinua konvehdeilla hyvästä asiakkuudestanne! Vastaanottaja maksaa postikulut. 

Vierailija
85/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen... otanko tämän nyt vakavasti vai vitsinä?

Vierailija
86/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Resurs bankilta haluamme muistaa sinua konvehdeilla hyvästä asiakkuudestanne! Vastaanottaja maksaa postikulut. 

Vastaanottaja maksaa konvehdit ja postikulut!

Vierailija
87/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortin kk-erän saa päättää itse. Liukusäätimellä pienemmäksi tai isommaksi lyhennystä. Onko aloittajan lainassa samanlaista mahdollisuutta? Säätää vaan lyhennyksen niin suureksi kuin mahdollista, kuten ketjussa moneen kertaan sanottu jo,

Vierailija
88/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkean arvion koko laina-aikana maksettaville koroille saa kaavalla alkuperäinen lainasumma kertaa laina-aika (vuosina) jaettuna kahdella kertaa vuosikorko jaettuna sadalla. Tämä ei anna tarkkaa tulosta, mutta suuntaa antavan arvion. (Kaava olettaa, että lainan pääoma lyhenee tasaisesti joka kuukausi, vaikka oikeasti se lyhenee aluksi hitaammin ja myöhemmin nopeammin.)

Jos ap:n velka oli alunperin 7800 euroa ja laina-aika 14 vuotta, niin 16,9 %:n vuosikorolla tuolla kaavalla saa korkojen määräksi yhteensä 9200 euroa. Tämän päälle pitää vielä laskea kuukausimaksut. Esim. 5 euron kuukausimaksuista kertyy 14 vuoden aikana yli 800 euroa.

Vierailija
89/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä ei herätä säälin tunteita? 

Ottaa liian ison lainan + ei ymmärrä matematiikkaa = joutuu vaikeuksiin. 

Ihan oma syy.

Mä en ymmärrä matematiikkaa, en saanut vanhemmilta koskaan mitään apua lapsena. Kukaan ei katsonut teenkö läksyjä ja jouduin ottamaan liikaa vastuuta aikuisista. 90-luvulla ei sossut tajunneet ottaa huostaankaan, vaikka perheessä oli myös alkoholismia. Saatiin koko ajan häätöjä. Koulussakaan ei kukaan auttanut, olin vain se uusi oppilas joka on levoton. En rupea kaikkea kertomaan, mutta sen verran että kaikki mikä voi mennä perseelleen meni. 

Aika epäempaattista että jos joku ei ymmärrä jotain niin todetaan kylmästi että oma vika. 

T: Eri

No kenen vika, jos ei oma vika? 
Opettajien tietysti.

No, tässähän on yksi osapuoli, joka markkinoi törkeän hintaista lainaa paskoilla ehdoilla. Tekee lainaamisesta helppoa ja nopeaa mielijohteesta ilman mitään harkintaa. Laissa vaadittavat tiedot, kuten todellinen vuosikorko, ilmoitetaan nopeasti ja pienellä tekstillä. Että olisiko vaikka sen vika?

Vierailija
90/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo pienet kuukausierät on tehty näyttämään hyviltä, mutta pitkä maksuaika ja korko tekee niistä tosi kalliita. Ensin selvittäisin halvemman lainan mahdollisuuden ja sen jälkeen maksaisin tuota pois ylimääräisillä lyhennyksillä aina kun pystyy.

Mistä te ootte yleensä kilpailuttanu lainoja? Näitä sivuja tuntuu olevan ihan joka paikassa ja osa näyttää vähän sellasilta että ei tiiä uskaltaako omia tietoja laittaa. Ja onko noissa ulkomaisissa firmoissa mitään järkee vai kannattaako pysyä vaan suomalaisissa pankeissa? Omat pikkurahat kuitenki kyseessä,, niin tarkka saa olla.

Mun mielestä paras ratkaisu on kerätä ensin kaikki nykyiset lainat ja kulut paperille tai exceliin. Paljonko pääomaa jäljellä, mikä korko, mitä kuluja kuussa, paljonko maksat nyt yhteensä. Sitten vasta vertailee. Muuten sitä helposti luulee säästävänsä, vaikka oikeesti vaan siirtää ongelman pidemmälle maksuajalle. Jos uusi laina pienentää korkoa kunnolla ja kokonaiskulut laskee, voi olla järkeä. Jos se vaan pienentää kuukausierää mutta pidentää maksuaikaa 10 vuoteen, niin se voi tulla vielä kalliimmaksi.

Kannattaa maksaa isoinkorkoinen heti pois ja sitten kaikki muut pois.

Ei ole ihan noin yksioikoinen asia, lainoissa kannattaa katsoa koron lisäksi kulut. Voi olla, että pienin laina kannattaa maksaa ensin pois ja sitten laittaa sama summa joko toiseen pieneen lainaan tai siihen isokorkoisimpaan.

Vierailija
91/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusummista elämä sekaisin. Way to go!

Vierailija
92/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtöarvoilla:

Lainan määrä : 7800 €
Lainan kuukausierä: 149€
Korko%: 16,9
Pankin perimä järjestelypalkkio%: 0,3
Pankin perimät hoitokulut / kk : 5€

Saadaan:

Laina-aika: 7,96 vuotta
Todellinen vuosikorko: 19,66 %
Kuukausimaksuerien määrä: 95,57
Arvioitu kokonaiskustannus: 14 741,08 €
Korkojen osuus: 6 439,84 €
Lainanhoitokulujen osuus: 477,85 €
Järjestelypalkkion osuus 23,40 €

Lähde: https://www.laskurini.fi/raha/lainalaskuri

Vierailija
93/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on laiton korko. Ota yhteyttä asianajajaan. Voit saada takaisin rahasi

No siis sori nyt vaan mut miten jengi edelleen yllättyy siitä että lainasta pitää maksaa korkoa :D Ei kukaan hyväntekeväisyyttä tee

https://yle.fi/a/74-20219610

Pikavipeistä on varoiteltu jo pitkään. Niiden korot ja maksuehdot ovat jotain ihan muuta kuin normi pankkien.

Vierailija
94/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja itseasiassa hoksasin vasta, että on varmaan ollut ainakin parinsadan avausmaksukin. 

Esim. Autolaina 2.9% korolla kertoo seuraavaa:

perustamiskulu 395 €, Rahoitusaika 72 kk, korko 2,9 %, poikkeava viimeinen erä 11 748 €= kk-erä yhteensä 469,37 €/kk (sis. käsittelymaksu 15 €/erä). Todellinen vuosikorko 3,92 %.

Ja 72kk kuluttua sulla pitää vielä olla sukanvarressa 12 tonnia, JOS haluat pitää sen auton. Vaihtoehtona aloittaa sama homma alusta.

Autorahoituksessa on järkeä vain jos lainaa on ainavähemmän kuin auton sen hetkinen arvo, jolloin lainasta pääsee eroon myymällä auton.

Vierailija
95/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro jäljellä oleva lainasumma korkoprosentilla ja jaa sadalla. Tämä kertoo, paljonko nykyisellä lainasummalla menisi pelkkiin korkoihin vuodessa. Kun jaat sen 12:lla, saat sen, kuinka paljon kuukausimaksusta menee korkoihin. Lisäksi vielä se tilinhoitomaksu (5 euroa vai enemmän?). Vasta se, mikä jää näiden jälkeen 149 eurosta jäljelle lyhentää itse velkaa. Käytännössä velkasi taitaa tällä hetkellä lyhentyä noin 50 eurolla kuukaudessa.

Sinun kannattaa kasvattaa kuukaudessa maksamaasi summaa niin paljon kuin pystyt, jotta velkasi lyhenisi nopeammin. Mitä nopeammin velkasi lyhenee, sitä vähemmän seuraavien kuukausien maksuista menee korkoihin ja sitä suurempi osa niistä menee itse velan lyhentämiseen.

Jos esimerkiksi pystyisit nyt tekemään yhden ylimääräisen 500 euron lyhennyksen, niin joka ainoana jäljellä olevana kuukautena velkasi lyhenisi niillä 149 euron maksuerillä 7 euroa enemmän kuin mitä se lyhenee muuten.

Ei kai se työn määrästä ole kiinni vaan lyhennyksen määrästä....

Vierailija
96/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se työn määrästä ole kiinni vaan lyhennyksen määrästä....

Kyse on lainan ja tulojen määrästä. Eli siitä onko ostettu jotain, johon ei oikeasti ollutkaan varaa.

Vierailija
97/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja itseasiassa hoksasin vasta, että on varmaan ollut ainakin parinsadan avausmaksukin. 

Esim. Autolaina 2.9% korolla kertoo seuraavaa:

perustamiskulu 395 €, Rahoitusaika 72 kk, korko 2,9 %, poikkeava viimeinen erä 11 748 €= kk-erä yhteensä 469,37 €/kk (sis. käsittelymaksu 15 €/erä). Todellinen vuosikorko 3,92 %.

Ja 72kk kuluttua sulla pitää vielä olla sukanvarressa 12 tonnia, JOS haluat pitää sen auton. Vaihtoehtona aloittaa sama homma alusta.

Autorahoituksessa on järkeä vain jos lainaa on ainavähemmän kuin auton sen hetkinen arvo, jolloin lainasta pääsee eroon myymällä auton.

Auton arvo tipahtaa jo siinä vaiheessa, kun sen ostaa, sitä enemmän mitä uudempi auto on kyseessä.

Vierailija
98/98 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkee maksaa ku ei lyhene, samaa aikaan ajan vanhalla romulla ei varaa uuteen

Ah, tämä on Allu, palstan vakiulisija. Ei tosiaan kannata neuvoa koska hän ei kuuntele, ymmärrä tai halua tehdä asioille yhtään mitään. Yleensä vastaa ”mitä sitten, haluan juoda” tai ”mitä sitten, haluan kouria pyllyä”. Kannattaa jättää omaan arvoonsa, eikä tuhlata aikaa häneen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi