Voiko laina oikeesti lyhentyä näin hitaasti?
Mä en ny kaipaa mitään jeesustelua siitä että joo, oon ollu joskus ihan idiootti raha asioissa. Tiedän kyllä itekki,, mut nyt kiinnostas vaan tajuta et onko tää homma oikeesti näin. Otin siis joskus loppuvuodesta 2019 kulutusluoton resurs bankilta, summa oli 7 800e. Kuukausierä on ollu 149e ja oon maksanu sen joka kuukausi pois, ei oo jääny välistä eikä oo tullu mitään perintä juttuja tms. Kävin äsken kattomassa sitä lainan saldoo ja meinas kyllä kahvit mennä väärään kurkkuun. Jäljellä näky olevan vielä joku 6 650e. Siis mitä ihmettä,, oon maksanu tätä jo vuosia ja se on lyhentyny vaan reilu tonnin? Maksuaikaa näytti olevan vielä melkeen 7 vuotta jäljellä. Korko on 16,90% ja siihen päälle joku tilinhoito maksu joka kuukausi. En oo mikään matikka ihminen enkä oikein ymmärrä näitä korko hommia, mut voiko tää oikeesti mennä näin? Jos maksan tota samaa summaa loppuun asti niin maksan varmaan jotain 16 000e takas, lainasta joka oli alle 8 tonnia.
Kommentit (78)
Kun sinulla on ilmeisesti luottotiedot kunnossa niin kannattaisi selvittää ihan peruspankeista mahdollisuutta halvempaan lainaan, jolla maksaisit tuon kokonaan pois. Jos tulot liian pienet tai ei muusta syystä onnistu niin selvitä myös hyvinvointialueelta, voitko saada sosiaalisen luototuksen.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja itseasiassa hoksasin vasta, että on varmaan ollut ainakin parinsadan avausmaksukin.
Esim. Autolaina 2.9% korolla kertoo seuraavaa:
perustamiskulu 395 €, Rahoitusaika 72 kk, korko 2,9 %, poikkeava viimeinen erä 11 748 €= kk-erä yhteensä 469,37 €/kk (sis. käsittelymaksu 15 €/erä). Todellinen vuosikorko 3,92 %.
Vierailija kirjoitti:
Jos on mahdollista hankkia extratyö tai muuten lisätuloja, niin kaikki vaan siihen lainanlyhennykseen. Itselläni myös muutama tuollainen, mutta pienemmän loppusumman tilimaksu. Jos olisin töissä, niin nuo saisi hetkessä pois. Työttömänä juuri sellaista kituuttelua, että lyhenee jotain kympillä kuussa. Olin välillä töissä ja sain pari edellistä maksettua loppuun parissa kolmessa erässä.
Kyllä. Lisätyötä ja extrakeikkaa, kk-erän nosto ja laina pois nopeasti. Jos saat vaikka 3 x 500e maksettua, niin pääoma putoaa selvästi. Ei mitään lyhennysvapaitakaan.
Miten tämä ei herätä säälin tunteita?
Ottaa liian ison lainan + ei ymmärrä matematiikkaa = joutuu vaikeuksiin.
Ihan oma syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin rahat, sitten ostos. Asuntolainaa ikävä kyllä aika moni tarvitsee, muita lainoja pitäisi välttää.
Olet väärässä, vain KALLIITA lainoja tulee välttää. Halvoilla lainoilla voi taasen vaikkapa rikastua.
Esim minulla on 50 000 € sijoituslainaa (korko 2,2% +2,5 €/kk), jonka olen sijoittanut vakaisiin osinkoyhtiöihin (netto-osinkotuotto näissä 5,5%). Hyödyn siis joka kuukausi 135 € nettona ja korot voin vielä laittaa verotukseen vähennyksiksi.Lisäksi kaupan päälle tulee mahdollinen osakkeiden arvonnousu.
Hyvin tehty!
Vierailija kirjoitti:
Minä jättäisin kokonaan tuon lainan kokonaan maksamatta. Oppiipahan.
Mies hoitaa aina velkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs nainen?
Joo. Mulla kävi 20 000e lainan kanssa noin. Päästin sen sitten ulosottoon. Meni luottotiedot keski-ikäisenä. Olin yhdistänyt pienemmät lainat, kun luulin että se on hyvä idea. Ei ollutkaan
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma syy.
Mä en ymmärrä matematiikkaa, en saanut vanhemmilta koskaan mitään apua lapsena. Kukaan ei katsonut teenkö läksyjä ja jouduin ottamaan liikaa vastuuta aikuisista. 90-luvulla ei sossut tajunneet ottaa huostaankaan, vaikka perheessä oli myös alkoholismia. Saatiin koko ajan häätöjä. Koulussakaan ei kukaan auttanut, olin vain se uusi oppilas joka on levoton. En rupea kaikkea kertomaan, mutta sen verran että kaikki mikä voi mennä perseelleen meni.
Aika epäempaattista että jos joku ei ymmärrä jotain niin todetaan kylmästi että oma vika.
T: Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma syy.Mä en ymmärrä matematiikkaa, en saanut vanhemmilta koskaan mitään apua lapsena. Kukaan ei katsonut teenkö läksyjä ja jouduin ottamaan liikaa vastuuta aikuisista. 90-luvulla ei sossut tajunneet ottaa huostaankaan, vaikka perheessä oli myös alkoholismia. Saatiin koko ajan häätöjä. Koulussakaan ei kukaan auttanut, olin vain se uusi oppilas joka on levoton. En rupea kaikkea kertomaan, mutta sen verran että kaikki mikä voi mennä perseelleen meni.
Aika epäempaattista että jos joku ei ymmärrä jotain niin todetaan kylmästi että oma vika.
No kenen vika, jos ei oma vika?
Opettajien tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mulla kävi 20 000e lainan kanssa noin. Päästin sen sitten ulosottoon. Meni luottotiedot keski-ikäisenä. Olin yhdistänyt pienemmät lainat, kun luulin että se on hyvä idea. Ei ollutkaan
Voi hyvänen aika tätä uusavuttomuuden aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arka mies velkansa maksaa. Terveisin Terno Sebastian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo pienet kuukausierät on tehty näyttämään hyviltä, mutta pitkä maksuaika ja korko tekee niistä tosi kalliita. Ensin selvittäisin halvemman lainan mahdollisuuden ja sen jälkeen maksaisin tuota pois ylimääräisillä lyhennyksillä aina kun pystyy.
Mistä te ootte yleensä kilpailuttanu lainoja? Näitä sivuja tuntuu olevan ihan joka paikassa ja osa näyttää vähän sellasilta että ei tiiä uskaltaako omia tietoja laittaa. Ja onko noissa ulkomaisissa firmoissa mitään järkee vai kannattaako pysyä vaan suomalaisissa pankeissa? Omat pikkurahat kuitenki kyseessä,, niin tarkka saa olla.
Miten olis ihan perinteinen pankki? Tollasen pikkusumman vakuudettomana lainana saa ehkä 8% korolla, vakuudella 4%... Edellyttää tietty että pankki uskoo sun maksukykyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma syy.Mä en ymmärrä matematiikkaa, en saanut vanhemmilta koskaan mitään apua lapsena. Kukaan ei katsonut teenkö läksyjä ja jouduin ottamaan liikaa vastuuta aikuisista. 90-luvulla ei sossut tajunneet ottaa huostaankaan, vaikka perheessä oli myös alkoholismia. Saatiin koko ajan häätöjä. Koulussakaan ei kukaan auttanut, olin vain se uusi oppilas joka on levoton. En rupea kaikkea kertomaan, mutta sen verran että kaikki mikä voi mennä perseelleen meni.
No kenen vika, jos ei oma vika?
Opettajien tietysti.
Joo. Jos ei ymmärrä matematiikkaa, niin silloin pitää ymmärtää edes olla ottamatta sokkona lainaa. Onhan pikavipeistä varoiteltu niin kauan kuin niitä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia peruskoulussa pitäisi jo olla talouskurssi kaiken puuhastelun sijaan. On älytöntä kun sama ihminen osaa vaikka derivoida muttei ymmärrä mitä tarkoittaa lainan kannalta valtava korko ja lisämaksut siihen päälle.
Miten musta tuntuu, ettei nämä koroista ymmärtämättömät osaa myöskään derivoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olet jo aikuinen, toivottavasti olet oppinut ottamaan vastuun omista valinnoista etkä edelleen syytä kaikkia muita ja olosuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo pienet kuukausierät on tehty näyttämään hyviltä, mutta pitkä maksuaika ja korko tekee niistä tosi kalliita. Ensin selvittäisin halvemman lainan mahdollisuuden ja sen jälkeen maksaisin tuota pois ylimääräisillä lyhennyksillä aina kun pystyy.
Mistä te ootte yleensä kilpailuttanu lainoja? Näitä sivuja tuntuu olevan ihan joka paikassa ja osa näyttää vähän sellasilta että ei tiiä uskaltaako omia tietoja laittaa. Ja onko noissa ulkomaisissa firmoissa mitään järkee vai kannattaako pysyä vaan suomalaisissa pankeissa? Omat pikkurahat kuitenki kyseessä,, niin tarkka saa olla.
Miten olis ihan perinteinen pankki? Tollasen pikkusumman vakuudettomana lainana saa ehkä 8% korolla, vakuudella 4%... Edellyttää tietty että pankki uskoo sun maksukykyyn.
Näin. En tiedä, mutta jos on maksuhistoria yli viiden vuoden ajan riistokorollisen lainan hoitamisesta kunnialla, niin luulisi siinä olevan perustetta paremman lainan myöntämiseen.
Hyvä ap, että nyt heräsit. Olet maksanut melkein pelkkiä korkoja monta vuotta, mutta voit vielä pelastautua samalta kohtalolta seuraavien vuosikymmenten ajalta.
Jos on mahdollista hankkia extratyö tai muuten lisätuloja, niin kaikki vaan siihen lainanlyhennykseen. Itselläni myös muutama tuollainen, mutta pienemmän loppusumman tilimaksu. Jos olisin töissä, niin nuo saisi hetkessä pois. Työttömänä juuri sellaista kituuttelua, että lyhenee jotain kympillä kuussa. Olin välillä töissä ja sain pari edellistä maksettua loppuun parissa kolmessa erässä.