Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomaille muuttamisen hyvät puolet?

Vierailija
13.05.2026 |

Nyt saa kehua ja antaa vinkkejä

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietynlainen rentous and elavaisyys kulttuurissa.  

Tyoelamassa voi luovia ilman, etta pitaa uudelleenkouluttautua joka asiaan.  Melkein kukaan tuntemani ei tyoskentele silla alalla, mita opiskeli yliopistossa.  Myoskaan koulutusta ei vaadita joka asiaan.  

Parempi tarjonta kulttuurissa, ravintoloissa jne.  Ihan ilmiselvaa kun vakiluku on myos suurempi.

Halpoja lentoja jokapaikkaan joten matkustelu mutkattomampaa.  Suomesta tuntuu olevan kallista ja vaikeaa lahtea lomalle.

Iso-Britannia siis paikkana.  Huonoja puolia taalta loytyykin sitten suunnattomasti verrattuna Suomeen myos.

Cons:

-sää

-luokkaerot

-hintataso

-NHS tukossa

-työlupa, viisumi

-turvattomuus, rikollisuus

-tod näk ystäviä saat vain muista ulkomaalaisista (ellet pariudu paikallisen kanssa)

Vierailija
82/88 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikaisemmin kommentoinut tänne näihin "ulkomaille muutto" keskusteluihin. Nyt muutin takaisin Ruotsiin (työn perässä) ja voin todeta, että elämä on kyllä paljon helpompaa. Ja tällä helppoudella tarkoitan, että se kyräilykulttuuri ja kateus puuttuu sekä töissä että vapaa-ajalla. Itseäni kyllä auttoi se, palasin vanhaan työpaikkaan mistä sain nyt vakituisen paikan. Oli kuin kotiin olisin palannut. 

Voihan sitä noinkin valehdella,koska kyllä sitä kyräilykulttuuria ja kateutta Ruotsistakin löytyy, se on ehkä vain peitellympää ja ei niin suoraa.

Siksi he itse kutsuvatkin sitä "den kungliga  svenska yhdeksänyksikolmeavunsjukan" kuulostaahan se heti vähän "hienommalta".

Asuin itse Tukholmassa 52 vuotta ja palasin Suomeen 2022, en ole katunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen introvertti sinkku. Jos muutan etelään, kyräilläänkö minua siksi, etten ole puhelias ja tervehdi iloisesti kaikkia?  Saanko olla edelleen oma, yrmyltä näyttävä itseni? En siis ole hapan, mutta kuormitun sosiaalisuudesta ja "hovietiketistä", haluan vain elää elämääni enkä häiritse muita. 

Etelään muuttaisin nimenomaan lauhkeamman ilmaston takia.

Mä olen asunut eteläeuroopassa pienellä paikkakunnalla ja sain kyllä oudon leiman, kun viihdyin vain eläinteni parissa. Kävin kaupoillakin muualla, niin en tutustunut (eikä minuun tutustuttu) sitäkään kautta. Kuulin itsestäni ihme juoruja ym. Autoani sabotoitiin parkissa jne. Ei ollut herkkua.

Kuka sinulle niitä juoruja levitteli, jos olit vain eläintesi kanssa?  

Hassua kun ihmiset puhuvat itsensä pussiin niin helposti. 

Vierailija
84/88 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ulkopuolella monessa maassa elämästä nauttiminen on sallittua.

Ja Suomessako ei ole? Kuka sinua täällä alistaa tai kahlitsee?

Yhteiskynta, valtio, ilmapiiri

Kyllä täältä saa muuttaa pois, joten valehtelet. 

Vierailija
85/88 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ulkopuolella monessa maassa elämästä nauttiminen on sallittua.

Ja Suomessako ei ole? Kuka sinua täällä alistaa tai kahlitsee?

Yhteiskynta, valtio, ilmapiiri

Kyllä täältä saa muuttaa pois, joten valehtelet. 

Täältä muutetaan pois, enkä valehtele

Vierailija
86/88 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin keli,hyvä ruoka, kulttuuri, historia,kuntosaleja,   mitä sitä nyt setämies  tarviikaan.

Vierailija
87/88 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänlaatu ja -taso parani, sain paljon paremmin palkkaa (joka mahdollisti elämästä nauttimisen ja myös säästämisen ihan eri tavalla kuin Suomessa), sain myös paljon parempaa, tehokkaampaa ja inhimillisempää hoitoa terveydenhuollossa kuin Suomessa. Olen asunut 5 maassa eri puolilla maapalloa, ja oikeastaan jokaisessa niissä terveydenhuolto on toiminut paremmin kuin Suomessa (tarkoitan tällä myös julkista terveydenhuoltoa, jota ei kuulema pitäisi olla missään muualla kuin Suomessa). Erona on se, että ulkomailla tehdään paljon ennakoivaa hoitoa, joka auttaa pitkässä juoksussa, kun taas Suomessa ei tehdä mitään. 

Elämään tuli paljon positiivisempi asenne. Suomessa (ja no, myös muualla Pohjoismaissa, ei ole vain Suomen juttu) on todella paljon negatiivisuutta. Edes onnellisuutta ei saa näyttää. Ikinä ei voi olla vaan iloinen toisen puolesta, vaan siihenkin on pakko tulla marmattamaan jotain "no minulta kuoli just tädin sedän kaima ja talo paloi, eiköhän se sinunkin onni kohta käänny". 

Vierailija
88/88 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmin keli,hyvä ruoka, kulttuuri, historia,kuntosaleja,   mitä sitä nyt setämies  tarviikaan.

Huo ra landia. Tuskin kaikkien ihannepaikka.