Ulkomaille muuttamisen hyvät puolet?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Olen aikaisemmin kommentoinut tänne näihin "ulkomaille muutto" keskusteluihin. Nyt muutin takaisin Ruotsiin (työn perässä) ja voin todeta, että elämä on kyllä paljon helpompaa. Ja tällä helppoudella tarkoitan, että se kyräilykulttuuri ja kateus puuttuu sekä töissä että vapaa-ajalla. Itseäni kyllä auttoi se, palasin vanhaan työpaikkaan mistä sain nyt vakituisen paikan. Oli kuin kotiin olisin palannut.
Voihan sitä noinkin valehdella,koska kyllä sitä kyräilykulttuuria ja kateutta Ruotsistakin löytyy, se on ehkä vain peitellympää ja ei niin suoraa.
Siksi he itse kutsuvatkin sitä "den kungliga svenska yhdeksänyksikolmeavunsjukan" kuulostaahan se heti vähän "hienommalta".
Asuin itse Tukholmassa 52 vuotta ja palasin Suomeen 2022, en ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti sinkku. Jos muutan etelään, kyräilläänkö minua siksi, etten ole puhelias ja tervehdi iloisesti kaikkia? Saanko olla edelleen oma, yrmyltä näyttävä itseni? En siis ole hapan, mutta kuormitun sosiaalisuudesta ja "hovietiketistä", haluan vain elää elämääni enkä häiritse muita.
Etelään muuttaisin nimenomaan lauhkeamman ilmaston takia.
Mä olen asunut eteläeuroopassa pienellä paikkakunnalla ja sain kyllä oudon leiman, kun viihdyin vain eläinteni parissa. Kävin kaupoillakin muualla, niin en tutustunut (eikä minuun tutustuttu) sitäkään kautta. Kuulin itsestäni ihme juoruja ym. Autoani sabotoitiin parkissa jne. Ei ollut herkkua.
Kuka sinulle niitä juoruja levitteli, jos olit vain eläintesi kanssa?
Hassua kun ihmiset puhuvat itsensä pussiin niin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ulkopuolella monessa maassa elämästä nauttiminen on sallittua.
Ja Suomessako ei ole? Kuka sinua täällä alistaa tai kahlitsee?
Yhteiskynta, valtio, ilmapiiri
Kyllä täältä saa muuttaa pois, joten valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ulkopuolella monessa maassa elämästä nauttiminen on sallittua.
Ja Suomessako ei ole? Kuka sinua täällä alistaa tai kahlitsee?
Yhteiskynta, valtio, ilmapiiri
Kyllä täältä saa muuttaa pois, joten valehtelet.
Täältä muutetaan pois, enkä valehtele
Lämmin keli,hyvä ruoka, kulttuuri, historia,kuntosaleja, mitä sitä nyt setämies tarviikaan.
Elämänlaatu ja -taso parani, sain paljon paremmin palkkaa (joka mahdollisti elämästä nauttimisen ja myös säästämisen ihan eri tavalla kuin Suomessa), sain myös paljon parempaa, tehokkaampaa ja inhimillisempää hoitoa terveydenhuollossa kuin Suomessa. Olen asunut 5 maassa eri puolilla maapalloa, ja oikeastaan jokaisessa niissä terveydenhuolto on toiminut paremmin kuin Suomessa (tarkoitan tällä myös julkista terveydenhuoltoa, jota ei kuulema pitäisi olla missään muualla kuin Suomessa). Erona on se, että ulkomailla tehdään paljon ennakoivaa hoitoa, joka auttaa pitkässä juoksussa, kun taas Suomessa ei tehdä mitään.
Elämään tuli paljon positiivisempi asenne. Suomessa (ja no, myös muualla Pohjoismaissa, ei ole vain Suomen juttu) on todella paljon negatiivisuutta. Edes onnellisuutta ei saa näyttää. Ikinä ei voi olla vaan iloinen toisen puolesta, vaan siihenkin on pakko tulla marmattamaan jotain "no minulta kuoli just tädin sedän kaima ja talo paloi, eiköhän se sinunkin onni kohta käänny".
Vierailija kirjoitti:
Lämmin keli,hyvä ruoka, kulttuuri, historia,kuntosaleja, mitä sitä nyt setämies tarviikaan.
Huo ra landia. Tuskin kaikkien ihannepaikka.
Vierailija kirjoitti:
Elämänlaatu ja -taso parani, sain paljon paremmin palkkaa (joka mahdollisti elämästä nauttimisen ja myös säästämisen ihan eri tavalla kuin Suomessa), sain myös paljon parempaa, tehokkaampaa ja inhimillisempää hoitoa terveydenhuollossa kuin Suomessa. Olen asunut 5 maassa eri puolilla maapalloa, ja oikeastaan jokaisessa niissä terveydenhuolto on toiminut paremmin kuin Suomessa (tarkoitan tällä myös julkista terveydenhuoltoa, jota ei kuulema pitäisi olla missään muualla kuin Suomessa). Erona on se, että ulkomailla tehdään paljon ennakoivaa hoitoa, joka auttaa pitkässä juoksussa, kun taas Suomessa ei tehdä mitään.
Elämään tuli paljon positiivisempi asenne. Suomessa (ja no, myös muualla Pohjoismaissa, ei ole vain Suomen juttu) on todella paljon negatiivisuutta. Edes onnellisuutta ei saa näyttää. Ikinä ei voi olla vaan iloinen toisen puolesta, vaan siihenkin on pakko tulla marmattamaan jotain "no minulta kuoli just tädin sedän kaima ja talo paloi, eiköhän se sinunkin onni kohta käänny".
Samaa olen kuullut monelta muulta. Suomessa ollaan joka asiassa negatiivisia, dissataan. Mentaliteetti on vain jotain, mitä muualla ei ole. Melankolinen ajatusmaailma.
Ulkomailla asuu niin ei sitä Suomea sitten kaipaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ulkopuolella monessa maassa elämästä nauttiminen on sallittua.
Ja Suomessako ei ole? Kuka sinua täällä alistaa tai kahlitsee?
Yhteiskynta, valtio, ilmapiiri
Kyllä täältä saa muuttaa pois, joten valehtelet.
Täältä muutetaan pois, enkä valehtele
Moni muuttaa. Meno on sietämätöntä. Ahdasmielisten maa asua
Kun ei ole töitä tai vaimoa suomessa on turha nyhjätä.
Joo ilman pilluu pitää koko kesä tääl hilluu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietynlainen rentous and elavaisyys kulttuurissa.
Tyoelamassa voi luovia ilman, etta pitaa uudelleenkouluttautua joka asiaan. Melkein kukaan tuntemani ei tyoskentele silla alalla, mita opiskeli yliopistossa. Myoskaan koulutusta ei vaadita joka asiaan.
Parempi tarjonta kulttuurissa, ravintoloissa jne. Ihan ilmiselvaa kun vakiluku on myos suurempi.
Halpoja lentoja jokapaikkaan joten matkustelu mutkattomampaa. Suomesta tuntuu olevan kallista ja vaikeaa lahtea lomalle.
Iso-Britannia siis paikkana. Huonoja puolia taalta loytyykin sitten suunnattomasti verrattuna Suomeen myos.
Briteissä on paljon hyviä puolia, mutta myös niitä huonoja. Britannia on karu paikka köyhälle ja vielä karumpi työttömälle. Töitä on kyllä joka puolella tarjolla, mutta palkka ei sellaisista töistä riitä mihinkään. Etenkin sinkulla hintataso asumisen kannalta Lontoossa on vaikea yhtälö, vuokra-asuntojen kunto, sähkö- ja vesilaskut usein erikseen, todennäköisesti vietät joka päivä tunteja tubessa, jos asut kaukana Piccadillyltä.
Vuosikaudet halusin muuttaa sinne töihin, mutta nyt kun se olisi tavallaan mahdollista miehen perässä, en sitä enää halua. En ikinä muuttaisi sinne kenenkään almujen varaan työttömäksi, sen verran jo nähnyt ja kuullut ja brexit on kuulemma moninkertaistanut EU-maista muuttavien byrokratiaa entisestään.
Olen kaikesta tasta hyvinkin tietoinen. Olenhan asunut Lontoossa 15 vuotta, joten muunmuassa olen asunut kimppakampissa edelleen kun palkkani oli 4500 kk/ tasoa jne. Tyotunnit ovat myos aivan hanurista, noin 9-18 ja ilmaisia ylitoita odotetaan. Tyomatkat tuohon paalle, niin iltaisin jaa se muutama hassu tunti levata, harrastaa tai olla sosiaalinen. Palkkataso ei vastaa kaupungin hintatasoa ja tyomarkkinat ovat nykyaan huonot. Lasten hankkiminen on kallista kun hoito maksaa niin paljon, ja sita tarvitaan viela 10-12 ikavuoteen asti koska lapset eivat saa olla itsenaisia.
Siksi mainitsinkin etta on suunnattomasti huonoja puolia verrattuna Suomeen, enka jaksa alkaa kaikkia edes luettelemaan. Tama ketju oli positiivisille asioille joita todellakin tulisin kaipaamaan, mikali lahivuosina paasen muuttamaan takaisin Suomeen. Lahdin naiivina parikymppisena liikenteeseen, ja nyt kolmekymppisena on tullut se et oma maa on todellakin mansikka, ja muu maa mustikka. Mutta en silti vaihtaisi omaa Lontoon kokemusta mihinkaan. Tama kaupunki vaan kuluttaa stressitasollaan.
En usko, etta missaan maassa asuminen on pelkastaan utopistisen ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietynlainen rentous and elavaisyys kulttuurissa.
Tyoelamassa voi luovia ilman, etta pitaa uudelleenkouluttautua joka asiaan. Melkein kukaan tuntemani ei tyoskentele silla alalla, mita opiskeli yliopistossa. Myoskaan koulutusta ei vaadita joka asiaan.
Parempi tarjonta kulttuurissa, ravintoloissa jne. Ihan ilmiselvaa kun vakiluku on myos suurempi.
Halpoja lentoja jokapaikkaan joten matkustelu mutkattomampaa. Suomesta tuntuu olevan kallista ja vaikeaa lahtea lomalle.
Iso-Britannia siis paikkana. Huonoja puolia taalta loytyykin sitten suunnattomasti verrattuna Suomeen myos.
Briteissä on paljon hyviä puolia, mutta myös niitä huonoja. Britannia on karu paikka köyhälle ja vielä karumpi työttömälle. Töitä on kyllä joka puolella tarjolla, mutta palkka ei sellaisista töistä riitä mihinkään. Etenkin sinkulla hintataso asumisen kannalta Lontoossa on vaikea yhtälö, vuokra-asuntojen kunto, sähkö- ja vesilaskut usein erikseen, todennäköisesti vietät joka päivä tunteja tubessa, jos asut kaukana Piccadillyltä.
Vuosikaudet halusin muuttaa sinne töihin, mutta nyt kun se olisi tavallaan mahdollista miehen perässä, en sitä enää halua. En ikinä muuttaisi sinne kenenkään almujen varaan työttömäksi, sen verran jo nähnyt ja kuullut ja brexit on kuulemma moninkertaistanut EU-maista muuttavien byrokratiaa entisestään.
Olen kaikesta tasta hyvinkin tietoinen. Olenhan asunut Lontoossa 15 vuotta, joten muunmuassa olen asunut kimppakampissa edelleen kun palkkani oli 4500 kk/ tasoa jne. Tyotunnit ovat myos aivan hanurista, noin 9-18 ja ilmaisia ylitoita odotetaan. Tyomatkat tuohon paalle, niin iltaisin jaa se muutama hassu tunti levata, harrastaa tai olla sosiaalinen. Palkkataso ei vastaa kaupungin hintatasoa ja tyomarkkinat ovat nykyaan huonot. Lasten hankkiminen on kallista kun hoito maksaa niin paljon, ja sita tarvitaan viela 10-12 ikavuoteen asti koska lapset eivat saa olla itsenaisia.
Siksi mainitsinkin etta on suunnattomasti huonoja puolia verrattuna Suomeen, enka jaksa alkaa kaikkia edes luettelemaan. Tama ketju oli positiivisille asioille joita todellakin tulisin kaipaamaan, mikali lahivuosina paasen muuttamaan takaisin Suomeen. Lahdin naiivina parikymppisena liikenteeseen, ja nyt kolmekymppisena on tullut se et oma maa on todellakin mansikka, ja muu maa mustikka. Mutta en silti vaihtaisi omaa Lontoon kokemusta mihinkaan. Tama kaupunki vaan kuluttaa stressitasollaan.
En usko, etta missaan maassa asuminen on pelkastaan utopistisen ihanaa.
Etkö saa valittua läppäristä tai puhelimesta suomen kieltä ääkkösineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietynlainen rentous and elavaisyys kulttuurissa.
Tyoelamassa voi luovia ilman, etta pitaa uudelleenkouluttautua joka asiaan. Melkein kukaan tuntemani ei tyoskentele silla alalla, mita opiskeli yliopistossa. Myoskaan koulutusta ei vaadita joka asiaan.
Parempi tarjonta kulttuurissa, ravintoloissa jne. Ihan ilmiselvaa kun vakiluku on myos suurempi.
Halpoja lentoja jokapaikkaan joten matkustelu mutkattomampaa. Suomesta tuntuu olevan kallista ja vaikeaa lahtea lomalle.
Iso-Britannia siis paikkana. Huonoja puolia taalta loytyykin sitten suunnattomasti verrattuna Suomeen myos.
Briteissä on paljon hyviä puolia, mutta myös niitä huonoja. Britannia on karu paikka köyhälle ja vielä karumpi työttömälle. Töitä on kyllä joka puolella tarjolla, mutta palkka ei sellaisista töistä riitä mihinkään. Etenkin sinkulla hintataso asumisen kannalta Lontoossa on vaikea yhtälö, vuokra-asuntojen kunto, sähkö- ja vesilaskut usein erikseen, todennäköisesti vietät joka päivä tunteja tubessa, jos asut kaukana Piccadillyltä.
Vuosikaudet halusin muuttaa sinne töihin, mutta nyt kun se olisi tavallaan mahdollista miehen perässä, en sitä enää halua. En ikinä muuttaisi sinne kenenkään almujen varaan työttömäksi, sen verran jo nähnyt ja kuullut ja brexit on kuulemma moninkertaistanut EU-maista muuttavien byrokratiaa entisestään.
Olen kaikesta tasta hyvinkin tietoinen. Olenhan asunut Lontoossa 15 vuotta, joten muunmuassa olen asunut kimppakampissa edelleen kun palkkani oli 4500 kk/ tasoa jne. Tyotunnit ovat myos aivan hanurista, noin 9-18 ja ilmaisia ylitoita odotetaan. Tyomatkat tuohon paalle, niin iltaisin jaa se muutama hassu tunti levata, harrastaa tai olla sosiaalinen. Palkkataso ei vastaa kaupungin hintatasoa ja tyomarkkinat ovat nykyaan huonot. Lasten hankkiminen on kallista kun hoito maksaa niin paljon, ja sita tarvitaan viela 10-12 ikavuoteen asti koska lapset eivat saa olla itsenaisia.
Siksi mainitsinkin etta on suunnattomasti huonoja puolia verrattuna Suomeen, enka jaksa alkaa kaikkia edes luettelemaan. Tama ketju oli positiivisille asioille joita todellakin tulisin kaipaamaan, mikali lahivuosina paasen muuttamaan takaisin Suomeen. Lahdin naiivina parikymppisena liikenteeseen, ja nyt kolmekymppisena on tullut se et oma maa on todellakin mansikka, ja muu maa mustikka. Mutta en silti vaihtaisi omaa Lontoon kokemusta mihinkaan. Tama kaupunki vaan kuluttaa stressitasollaan.
En usko, etta missaan maassa asuminen on pelkastaan utopistisen ihanaa.
Etkö saa valittua läppäristä tai puhelimesta suomen kieltä ääkkösineen?
Pystyit nyt varmaan tuon silti lukemaan, vai eiko alli riittanyt? Ei tullut mieleen mitaan kommenttia heittaa kirjoittamastani vaan tartuit tuohon?
Kirjoitan samalla raporttia tyokoneella, ni en nyt jaksanut vaihtaa nappaimistoa just suomalaiseksi sun mukavuuden takia.
Tyypillista suomalaista saivartelua, mita juuri monet lahtee karkuun.
Vierailija kirjoitti:
Pääsi pois Suomesta. Elämänlaatu ja elintaso parani moninkertaiseksi.
mihin maahan muutit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikaisemmin kommentoinut tänne näihin "ulkomaille muutto" keskusteluihin. Nyt muutin takaisin Ruotsiin (työn perässä) ja voin todeta, että elämä on kyllä paljon helpompaa. Ja tällä helppoudella tarkoitan, että se kyräilykulttuuri ja kateus puuttuu sekä töissä että vapaa-ajalla. Itseäni kyllä auttoi se, palasin vanhaan työpaikkaan mistä sain nyt vakituisen paikan. Oli kuin kotiin olisin palannut.
Voihan sitä noinkin valehdella,koska kyllä sitä kyräilykulttuuria ja kateutta Ruotsistakin löytyy, se on ehkä vain peitellympää ja ei niin suoraa.
Siksi he itse kutsuvatkin sitä "den kungliga svenska yhdeksänyksikolmeavunsjukan" kuulostaahan se heti vähän "hienommalta".
Asuin itse Tukholmassa 52 vuotta ja palasin Suomeen 2022, en ole katunut.
On täällä Ruotsissa muitakin kaupunkeja kuin Tukholma. Asun Norrbottenin läänissä, ja täällä ihmiset ovat ihan erilaisia kuin etelä-ruotsissa. Ja tänne ei ole katu-jengit (vielä) rantautuneet. Kohta Helsingissä(taitaa olla jo) on sama meno, että m@mujengit riehuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikaisemmin kommentoinut tänne näihin "ulkomaille muutto" keskusteluihin. Nyt muutin takaisin Ruotsiin (työn perässä) ja voin todeta, että elämä on kyllä paljon helpompaa. Ja tällä helppoudella tarkoitan, että se kyräilykulttuuri ja kateus puuttuu sekä töissä että vapaa-ajalla. Itseäni kyllä auttoi se, palasin vanhaan työpaikkaan mistä sain nyt vakituisen paikan. Oli kuin kotiin olisin palannut.
Voihan sitä noinkin valehdella,koska kyllä sitä kyräilykulttuuria ja kateutta Ruotsistakin löytyy, se on ehkä vain peitellympää ja ei niin suoraa.
Siksi he itse kutsuvatkin sitä "den kungliga svenska yhdeksänyksikolmeavunsjukan" kuulostaahan se heti vähän "hienommalta".
Asuin itse Tukholmassa 52 vuotta ja palasin Suomeen 2022, en ole katunut.
Taisit olla tyypillinen suomalainen ulkomailla. Mut mikä on tuo 913mustasukkaisuus?????
Cons:
-sää
-luokkaerot
-hintataso
-NHS tukossa
-työlupa, viisumi
-turvattomuus, rikollisuus
-tod näk ystäviä saat vain muista ulkomaalaisista (ellet pariudu paikallisen kanssa)