Lennolla esiintyvä korvakipu
Lennolla korvissani vihloo laskun aikana. Mikä teillä on auttanut?
Kommentit (41)
Purukumia suuhun, niin saa korvakäytävät liikettä ja elastisuutta.
Purkan pureskelu auttaa, vanha kikka.
Avoleski valittaa, kun ei ole vaimon oikeuksia.
Palstalla ei voi enää kysyä mitään, kun aina tulee epäasiallisia vastauksia. Epäasiallinen käytös, kuten häirintä, syrjintä tai epäkunnioittava kohtelu, murentaa yhteisön turvallisuuden tunnetta ja hyvinvointia. Arvostus ja molemminpuolinen kunnioitus on välttämätöntä. Epäasiallisen käytöksen on loputtava, sillä se ei ainoastaan vahingoita yksilöitä, vaan myrkyttää koko ilmapiirin.
Kannattaa pureskella / nieleskellä kovaa karkkia
Nenästä kiinni ja puhaltaa painetta nenäonteloon. Kohta korvat poksahtaa auki. Itsellä on aina sama ongelma. Nasolin tai muu avaava nenäsuihke puoli tuntia ennen laskuun lähtöä saattaa auttaa. Tämän vinkkasi minulle lääkäri.
Opettele etukäteen haukottelemaan niin "leveästi", että korvissa alkaa humista. Sitten osaat tehdä saman tempun koneen laskeutuessa.
Nenäsuihke puolisentuntia ennen koneeseen pääsyä auttaa korvaongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmassa tapauksessa kipulääke
Kyllä kipua kannattaa välttää painetta tasaavilla konsteilla. Olin kerran lennolla pienessä nuhassa ja laskeutuessa korvaan sattui todella pahasti, ja sen jälkeen korva oli lukossa aina kun pää oli pystyasennossa. Eli välikorvaan oli mennyt jotain nestettä, liekö ihan verta. Olin ulkomailla enkä halunnut siellä hakeutua lääkäriin, matkatovereille vain vitsailin että nyt pysyy varmasti tolpillaan kun on vatupassi korvassa. Sitten muutaman päivän päästä neste poistui itsestään, vessan vetämistä muistuttavan ääniefektin säestämänä.
Korvakipuun auttaa kun imet suulla sisäänpäin ilmaa ja samaan aikaan puhallat nenän kautta ulos. Huulet täytyy olla kiinni siinä imu vaiheessa.
Tk- lääkäri
Nasolin puoli tuntia ennen laskeutumisen alkua auttaa. Sen lisäksi kannattaa opetella sukeltajien tapa tasata korvan ja ympäristön paine-eroa liikuttelemalla alaleukaa sivusuunnassa puolelta toiselle.
Ei tuohon oikeen auta mikään. Olen kokeillut kaikkia noita keinoja. Joskus silloin tällöin haukottelu auttaa hetkeksi, joskus nenästä kiinni pitäminen ja puhaltaminen, mutta yleensä ainakin toiseen korvaan sattuu. Johtuu ahtaista käytävistä nenännja korvan alueella.
Ongelma on sitä pahempi mitä jyrkemmin kobe laskeutuu. Minulla sama kipu tulee myös sukeltaessa yli 3 metriä syvälle.
Mulla ei mitkään purkat auta, vaan otan Burana 400 sopivasti ennen kuin kone alkaa laskeutua. LIsäksi on ollut lentokorvatulpat. Eli näillä ei ole ollut yhtään korvakipua kun kone laskeutuu.
Varaan aina purkkaa ja sitä pureskelen. Ellei se auta , varaa puuduttavia korvatippoja seuraaville lennoille. Se kipu on h’vtillinen!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei mitkään purkat auta, vaan otan Burana 400 sopivasti ennen kuin kone alkaa laskeutua. LIsäksi on ollut lentokorvatulpat. Eli näillä ei ole ollut yhtään korvakipua kun kone laskeutuu.
Mullakaan ei purkat, puhaltelut ja muut auta. On kuin joku kaivaisi korvia puukolla.
Lääkäri vinkkasi Nasolinin. Suihkin sitä nenään ennen lentoa ja lennon aikana. Lisäksi käytän painetta tasaavia tulppia joista osa toimii paremmin, osa huonommin. Ei vie koko kipua, mutta terävimmän.
Kyseessä on barotrauma, joka johtuu siitä, että lentokoneen matkustamon ilmanpaine muuttuu nopeasti laskeutumisen aikana, eikä korvan sisäinen paine ehdi tasaantua yhtä nopeasti.