Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lennolla esiintyvä korvakipu

Vierailija
13.05.2026 |

Lennolla korvissani vihloo laskun aikana. Mikä teillä on auttanut?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on barotrauma, joka johtuu siitä, että lentokoneen matkustamon ilmanpaine muuttuu nopeasti laskeutumisen aikana, eikä korvan sisäinen paine ehdi tasaantua yhtä nopeasti.

Vierailija
2/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purukumia suuhun, niin saa korvakäytävät liikettä ja elastisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkan pureskelu auttaa, vanha kikka.

Vierailija
4/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on ne euchatian käytävä t

Vierailija
5/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoleski valittaa, kun ei ole vaimon oikeuksia.

Vierailija
6/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla ei voi enää kysyä mitään, kun aina tulee epäasiallisia vastauksia. Epäasiallinen käytös, kuten häirintä, syrjintä tai epäkunnioittava kohtelu, murentaa yhteisön turvallisuuden tunnetta ja hyvinvointia. Arvostus ja molemminpuolinen kunnioitus on välttämätöntä. Epäasiallisen käytöksen on loputtava, sillä se ei ainoastaan vahingoita yksilöitä, vaan myrkyttää koko ilmapiirin.

Vierailija
7/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pureskella / nieleskellä kovaa karkkia

Vierailija
8/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenästä kiinni ja puhaltaa painetta nenäonteloon. Kohta korvat poksahtaa auki. Itsellä on aina sama ongelma. Nasolin tai muu avaava nenäsuihke puoli tuntia ennen laskuun lähtöä saattaa auttaa. Tämän vinkkasi minulle lääkäri. 

Vierailija
9/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mikään ole auttanut

Vierailija
10/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmassa tapauksessa kipulääke

Vierailija
11/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele etukäteen haukottelemaan niin "leveästi", että korvissa alkaa humista. Sitten osaat tehdä saman tempun koneen laskeutuessa.

Vierailija
13/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenäsuihke puolisentuntia ennen koneeseen pääsyä auttaa korvaongelmiin. 

Vierailija
14/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmassa tapauksessa kipulääke

Kyllä kipua kannattaa välttää painetta tasaavilla konsteilla. Olin kerran lennolla pienessä nuhassa ja laskeutuessa korvaan sattui todella pahasti, ja sen jälkeen korva oli lukossa aina kun pää oli pystyasennossa. Eli välikorvaan oli mennyt jotain nestettä, liekö ihan verta. Olin ulkomailla enkä halunnut siellä hakeutua lääkäriin, matkatovereille vain vitsailin että nyt pysyy varmasti tolpillaan kun on vatupassi korvassa. Sitten muutaman päivän päästä neste poistui itsestään, vessan vetämistä muistuttavan ääniefektin säestämänä.

Vierailija
15/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvakipuun auttaa kun imet suulla sisäänpäin ilmaa ja samaan aikaan puhallat nenän kautta ulos. Huulet täytyy olla kiinni siinä imu vaiheessa. 

Tk- lääkäri

Vierailija
16/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasolin puoli tuntia ennen laskeutumisen alkua auttaa. Sen lisäksi kannattaa opetella sukeltajien tapa tasata korvan ja ympäristön paine-eroa liikuttelemalla alaleukaa sivusuunnassa puolelta toiselle.

Vierailija
17/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon oikeen auta mikään. Olen kokeillut kaikkia noita keinoja. Joskus silloin tällöin haukottelu auttaa hetkeksi, joskus nenästä kiinni pitäminen ja puhaltaminen, mutta yleensä ainakin toiseen korvaan sattuu. Johtuu ahtaista käytävistä nenännja korvan alueella.

Ongelma on sitä pahempi mitä jyrkemmin kobe laskeutuu. Minulla sama kipu tulee myös sukeltaessa yli 3 metriä syvälle.

Vierailija
18/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei mitkään purkat auta, vaan otan Burana 400 sopivasti ennen kuin kone alkaa laskeutua. LIsäksi on ollut lentokorvatulpat. Eli näillä ei ole ollut yhtään korvakipua kun kone laskeutuu.

Vierailija
19/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaan aina purkkaa ja sitä pureskelen. Ellei se auta , varaa puuduttavia korvatippoja seuraaville lennoille. Se kipu on h’vtillinen!

Vierailija
20/41 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei mitkään purkat auta, vaan otan Burana 400 sopivasti ennen kuin kone alkaa laskeutua. LIsäksi on ollut lentokorvatulpat. Eli näillä ei ole ollut yhtään korvakipua kun kone laskeutuu.

Mullakaan ei purkat, puhaltelut ja muut auta. On kuin joku kaivaisi korvia puukolla.

Lääkäri vinkkasi Nasolinin. Suihkin sitä nenään ennen lentoa ja lennon aikana. Lisäksi käytän painetta tasaavia tulppia joista osa toimii paremmin, osa huonommin.  Ei vie koko kipua, mutta terävimmän.