Ei avioehtoa ja miehellä miljoonien omaisuus, saanko heti puolet eron astuttua voimaan?
Mies ehdotteli ennen joulua avioehdon tekoa ja en silloin siihen suostunut. Nyt olen päättänyt hakea eroa kun jäi semmoinen epäilys että sillä on toinen nainen ja petaa eroa.
Kuulemma joku kaverinsa oli sanonut ettåmehdottomasti kannattaa tehdä kun kummankin turvaksi.
Kommentit (44)
Mielestäni saat puolet kaikesta kun ero astuu voimaan. Palkkaa lakimies.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella? Mulla perintömetsää ja aviopuolisoni ei todellakaan saa siitä puolia mahdollisessa erossa vanhempieni testamentin myötä. Toisekseen kuka edes haluaa osuutta toisen omaisuudesta, jos sitä ei ole mitenkään avittanut omalla panostuksellaan.
Kaikki mitä ei suljettu avio-oikeuden ulkopuolelle lasketaan teiltä molemmilta yhteen. Esim. perintö tai lahja voi olla suljettu.
Loput lasketaan näin
Esim
Vaimon omaisuus 200 000 euroa
Miehen omaisuus 1 800 000 euroa
Yhteensä 2 000 000 euroa
Molemmille kuuluu 1 000 000 euroa
Tässä esimerkissä mies maksaa tasinkoa vaimolle 800 000 euroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella? Mulla perintömetsää ja aviopuolisoni ei todellakaan saa siitä puolia mahdollisessa erossa vanhempieni testamentin myötä. Toisekseen kuka edes haluaa osuutta toisen omaisuudesta, jos sitä ei ole mitenkään avittanut omalla panostuksellaan.
Jos testamentissa avio-oikeus on suljettu pois, niin testamentilla saatu omaisuus on sinun eikä sitä lasketa mukaan ositusta tehtäessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Visst får du hålla skogen men maken tar exakt hälften av egendomen. Säg att skogen är värd 2/3 av det hela och du behåller den så tar maken allt annat (1/3) och du betalar den 1/6 som saknas kontant genom ett lån.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä ei suljettu avio-oikeuden ulkopuolelle lasketaan teiltä molemmilta yhteen. Esim. perintö tai lahja voi olla suljettu.
Loput lasketaan näin
Esim
Yhteensä 2 000 000 euroaMolemmille kuuluu 1 000 000 euroa
Kiitos, tämä oli helpottava tieto, minulla ei juuri omaisuutta ole niin saa hyvän pesämunan tästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loput lasketaan näin
Esim
Yhteensä 2 000 000 euroaMolemmille kuuluu 1 000 000 euroa
Kiitos, tämä oli helpottava tieto, minulla ei juuri omaisuutta ole niin saa hyvän pesämunan tästä.
Ap
Ole hyvä
Muista, että osituksessa saatua omaisuutta verotetaan, jos myyt eteenpäin. Maksat veroa myyntivoitosta sen mukaan, että hankintahinta on miehesi hankintahinta. Esim. mökin ostohinta vuodelta 1994. Tai olettamama 20% / 40% myyntihinnasta riippuen siitä, onko mökki omistettu yli vai alle 10 vuotta. Omassa asunnossa ei ole tätä ongelmaa.
Kauanko olet ollut naimisissa? Jos avioliitto on kovin lyhyt, ositusta voidaan sovitella (= saat vähemmän).
Jos olette olleet yli 5v yhdessä, saa isomman osan kuin lyhyempi aika? Lakimies kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen täysin samaa mieltä. Mun miehellä on myös jonkun verran isosti omaisuutta ja eron sattuessa tuntuisi todella väärältä eettisesti viedä toisen omaisuutta. Oli itseasiassa mun ehdotus avioehto silloin joskus, vaikka opiskelin ja olin köyhä kuin kirkonrotta. Se, mitä on myös allekirjoitettu on lapsen ylläpitosopimus eron sattuessa eli mies siirtää lapsen tilille (tili siis meidän yhteiskäytössä ja ei virallisesti nimitetty lapsen tiliksi, mutta kaikki käyttö on lapselle) tietyn summan kuukaudessa ja saan sillä maksettua esimerkiksi päivähoidon, lastenhoitajan, tarvikkeita jos tulee ja en halua yksin maksaa. Tällöin mies pystyy seuraamaan sitä, että mihin rahaa menee ja hän pystyy helposti tekemään myös siirtoja jos tulee isompia kuluja tai esimerkiksi koulumaksut. Nyt siellä on myös jotain rahaa, jota molemmat on siirtäneet. Eron tullessa siis minulle ei tule yhtään rahaa, eikä ylimääräistä pesämunaa, koska en pystyisi elämään itseni kanssa jos ryöväisin toisen. Lapsemme puolia kyllä pidän ja hänen isänsä on siihen myös sitoutunut.
Eikö miehesi omaisuudesta mitään ole tullut perintönä/lahjana tai hankittu perintönä saaduilla rahoilla?
No ei mene niin että,automaattisesti saat puolet. Jos olet kantanut miljoonan omaisuuteen kortesi kekoon 50 000 edestä niin et voi vaatia 500 000.
Vierailija kirjoitti:
Eikö miehesi omaisuudesta mitään ole tullut perintönä/lahjana tai hankittu perintönä saaduilla rahoilla?
Ei tuolla suoraan ole vaikutusta. Avio-oikeus pitää olla poissuljettu testamentissa tai lahjakirjassa, muuten puolisolla on avio-oikeus myös perittyyn tai tai lahjana saatuun omaisuuteen. Eli jos on säästetty ja tehty paperit itse, niin näin voi käydä.
Eli älä tee dokumentteja itse, ellet tiedä mitä teet.
Vierailija kirjoitti:
No ei mene niin että,automaattisesti saat puolet. Jos olet kantanut miljoonan omaisuuteen kortesi kekoon 50 000 edestä niin et voi vaatia 500 000.
Väärin. Kts 4. Vastaus tässä ketjussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Visst får du hålla skogen men maken tar exakt hälften av egendomen. Säg att skogen är värd 2/3 av det hela och du behåller den så tar maken allt annat (1/3) och du betalar den 1/6 som saknas kontant genom ett lån.
Helt åt skogen. Tyvärr.
Lue myös tämä, jos avioliitto on kestänyt alle 5 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen täysin samaa mieltä. Mun miehellä on myös jonkun verran isosti omaisuutta ja eron sattuessa tuntuisi todella väärältä eettisesti viedä toisen omaisuutta. Oli itseasiassa mun ehdotus avioehto silloin joskus, vaikka opiskelin ja olin köyhä kuin kirkonrotta. Se, mitä on myös allekirjoitettu on lapsen ylläpitosopimus eron sattuessa eli mies siirtää lapsen tilille (tili siis meidän yhteiskäytössä ja ei virallisesti nimitetty lapsen tiliksi, mutta kaikki käyttö on lapselle) tietyn summan kuukaudessa ja saan sillä maksettua esimerkiksi päivähoidon, lastenhoitajan, tarvikkeita jos tulee ja en halua yksin maksaa. Tällöin mies pystyy seuraamaan sitä, että mihin rahaa menee ja hän pystyy helposti tekemään myös siirtoja jos tulee isompia kuluja tai esimerkiksi koulumaksut. Nyt siellä on myös jotain rahaa, jota molemmat on siirtäneet. Eron tullessa siis minulle ei tule yhtään rahaa, eikä ylimääräistä pesämunaa, koska en pystyisi elämään itseni kanssa jos ryöväisin toisen. Lapsemme puolia kyllä pidän ja hänen isänsä on siihen myös sitoutunut.
Saathan sä olla sitä ottamatta, ei sitä kukaan sulle väkisin maksa. Mutta lain mukaan omaisuudesta ja veloista puolet kuuluu sinulle. Voit miettiä miksi ja miksi joku ne tasingot voikin haluta.
Et saa mitään ja joudut itse luopumaan kaikesta omaisuudestasi . Joudut lisäksi antamaan seksiä miehellesi jatkossakin että hänen tarpeet tulee tyydytettyä . Vaikka hänellä Onkin toinen ja varmaan kolmaskin nainen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat poikkeustapauksia kun on vanhaa perittyä varallisuutta ja silloin normaalisti on tehty myös avioehto. Normaalitilanteessa puoliso saa puolet yhteenlasketusta omaisuudesta, nykyisin myös avoliitossa.
Et saa, ensin pitää selvittää, oletko edes oikeutettu siihen omaisuuteen. Jos se on saatu testamentilla ja siellä avio-oikeuden poissulkeva ehto, niin saatat joutua maksajaksi.