Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäriliitto havahtui isoon huoleen: Voi estää jopa hengen kannalta kriittisen tutkimuksen?

Vierailija
12.05.2026 |

Lääkäriliitto havahtui isoon huoleen: Voi estää jopa hengen kannalta kriittisen tutkimuksen?Suomen lääkäriliitto jyrähtää hallituksen aikeista korottaa terveydenhuollon asiakasmaksuja.

Liitto muistuttaa Facebookissa julkaistussa julkilausumassaan, että perustuslain mukaan valtion on turvattava jokaiselle kansalaiselle riittävät terveyspalvelut asuinpaikasta ja maksukyvystä riippumatta.

Hallitus päätti kehysriihessään korottaa jälleen terveydenhuollon asiakasmaksuja.

– Lääkäriliitto vaatii hallitusta perumaan korotukset. Lääkäriliitto ymmärtää valtiontalouden säästöpaineet, mutta katsoo yhdenvertaisten ja riittävien terveyspalvelujen olevan hyvinvointivaltion ytimessä. Lääkäriliitto kehottaa myös hyvinvointialueita harkitsemaan vakavasti korotusten toimeenpanemista, Lääkäriliiton julkilausumassa todetaan.

”Vaikutuksia on vaikea ennakoida”

Liiton mukaan useimmissa eurooppalaisissa hyvinvointivaltioissa perusterveydenhuollon lääkärikäynti on ilmainen tai lähes ilmainen.

– Samaan aikaan suomalaisten kokema tyydyttymätön hoidontarve on EU:n toiseksi korkein. Kaiken tämän päälle tulevat vielä sosiaali- ja terveydenhuollon leikkaukset. Hoitoa saa siis vähemmän, mutta se maksaa enemmän.

Lääkäriliitto kiinnittää huomiota myös siihen, että käyntimaksujen lisäksi hallitus päätti, että muun muassa tietokone- ja magneettikuvantamisista voidaan periä erillinen maksu.

– Maksu tulee hoitopolun keskelle tavalla, jonka vaikutuksia on vaikea ennakoida. Potilas voi taloudellisista syistä kieltäytyä lääketieteellisesti kriittisestä tutkimuksesta. Nämä kuvantamiset ovat erikoissairaanhoidon perustutkimuksia, joita käytetään vakavien ja henkeä uhkaavien sairauksien diagnostiikassa ja hoidon seurannassa ja joiden tarpeeseen potilas ei yleensä voi itse vaikuttaa, Lääkäriliiton julkilausumassa todetaan.

– Asiakasmaksuja koskeva tutkimusnäyttö on poikkeuksellisen johdonmukaista: maksujen korottaminen vähentää erityisesti perus- ja ennaltaehkäisevien palvelujen käyttöä, lisää hoidon viivästymistä ja kasvattaa terveyseroja.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on olemassa 815 euron maksukatto, se ei silti tarkoita sitä, etteikö maksu voisi nousta sen jälkeen ihan älyttömiin summiin. Esimerkiksi minulle on kertynyt tuon lisäksi jo yli 1500 euron lasku osastohoidosta.

Vierailija
2/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta! Maksukaton ylittymisen jälkeen osastohoidosta menee muistaakseni noin 35 euron (tai hieman alle) vuorokausimaksu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiden tarve vähenee kun ei rampata pienemmistä vaivoista vastanotolle. Tekoäly neuvoo.

Vierailija
4/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka on olemassa 815 euron maksukatto, se ei silti tarkoita sitä, etteikö maksu voisi nousta sen jälkeen ihan älyttömiin summiin. Esimerkiksi minulle on kertynyt tuon lisäksi jo yli 1500 euron lasku osastohoidosta." 

Mutta, kun Wille Rydman sanoi haastattelussaan, ettei tällaisia isoja maksuja osu kuin korkeintaan pari kertaa elämän aikana omalle kohdalle. 

Vierailija
5/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa lääkäriin niin sitten kuolee vaan. Ei se hallituksen vika ole.

Vierailija
6/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka on olemassa 815 euron maksukatto, se ei silti tarkoita sitä, etteikö maksu voisi nousta sen jälkeen ihan älyttömiin summiin. Esimerkiksi minulle on kertynyt tuon lisäksi jo yli 1500 euron lasku osastohoidosta." 

Olet päässyt melko vähällä:D Sairastuin vakavasti ja mulle on kertynyt maksukaton lisäksi jo reippaat 2300 euroa ylimääräistä. Todennäköisesti edes tämä ei tule riittämään. Toisinaan, kun aamulla herään, ajattelen, että voiko tämä olla enää tottakaan..... 

Vierailija
7/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuu osastohoitoon, maksukatolla voi pyyhkiä peppua.

Vierailija
8/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän on haittaa kirjaamisesta. Moni ei mene hoitoon, koska kirjauksia käytetään aina henkilöä vastaan. 

Vierailija
9/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ei ole varaa lääkäriin niin sitten kuolee vaan. Ei se hallituksen vika ole." 

Olen miettinyt jopa itseni tap-pa-mista, koska pelkään etten selviä laskuistani, joita tulee vain lisää ja lisää.

Vierailija
10/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa lääkäriin niin sitten kuolee vaan. Ei se hallituksen vika ole.

Samalla hallituksen logiikalla voin ripustaa ihmisen kiikkumaan köydestä, ja oikeutetusti todeta ettei kuolemansa ole minun vaan köyden vika. Koska näinhän hallituskin nykyisin tekee.

Vierailija
11/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin perumaan tulevan lääkäriajan ja siihen liittyvän tutkimuksen. Ei ole vain kylliksi rahaa. 

Vierailija
12/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olet päässyt melko vähällä:D Sairastuin vakavasti ja mulle on kertynyt maksukaton lisäksi jo reippaat 2300 euroa ylimääräistä. Todennäköisesti edes tämä ei tule riittämään. Toisinaan, kun aamulla herään, ajattelen, että voiko tämä olla enää tottakaan..... "

Sama täällä. Luulin itsekin, että hoito on ilmaista maksukaton täyttymisen jälkeen, mutta näin ei ole asian laita. 

Vierailija
13/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet päässyt melko vähällä:D Sairastuin vakavasti ja mulle on kertynyt maksukaton lisäksi jo reippaat 2300 euroa ylimääräistä. Todennäköisesti edes tämä ei tule riittämään. Toisinaan, kun aamulla herään, ajattelen, että voiko tämä olla enää tottakaan..... 

Kai ymmärrät miten massiivisesti hoitokulujasi on maksettu verovaroista?

Vierailija
14/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, ettei ole olemassa oikeaa maksukattoa. Jos joutuu vaikkapa muutamaksi kuukaudeksi sairaalahoitoon, lasku saattaa nousta tuhansiin euroihin. 

Vierailija
15/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kai ymmärrät miten massiivisesti hoitokulujasi on maksettu verovaroista?" 

Ääni muuttuu kellossa, kun saat muutaman tonnin laskun ja tili näyttää nollaa edellisten sairaalalaskujen jäljiltä. 

Vierailija
16/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon tunteen. Itkin, kun tajusin, ettei mulla ole varaa hoitoon. 

Vierailija
17/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos ei ole varaa lääkäriin niin sitten kuolee vaan. Ei se hallituksen vika ole." 

Olen miettinyt jopa itseni tap-pa-mista, koska pelkään etten selviä laskuistani, joita tulee vain lisää ja lisää.

Vankilassa on ilmainen terveydenhoito 0€ absoluuttisella maksukatolla ja täysi ylläpito. Opiskellakin saa jos terveyttä vielä löytyy. Sairas köyhä elää siis linnassa pidempään kuin vapaana.

Vierailija
18/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle tulee taatusti yllätyksenä, ettei "maksukatto" ole oikeasti maksukatto. 

Vierailija
19/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudointa on se, että julkisella puolella ei pääse hoitoon. Tutkimukseen pääsy ei siten kaadu potilaan maksukykyyn, se kaatuu siihen, että ei pääse lääkäriin.

Vierailija
20/55 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä eutanasia pitäisi hyväksyä, mikäli ei ole varaa hoitoon ja on vakavasti sairas. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi