Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koko elämäsi vähemmän haluttoman kanssa parisuhteessa olleet, jos nyt voisit elää vuodet uudestaan mitä olisit tehnyt?

Vierailija
12.05.2026 |

Olisitko eronnut, pettänyt, kärsinyt samalla tavalla vai jotain muuta?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukutin tämän lauseen takia: Kaikenlaista voi kuitenkin kokeilla edes kerran.

Ei todellakaan tarvitse. 

Kaikkea ei tarvitse kokeilla. Kaikenlaista VOI kuitenkin kokeilla. Nuorena on energiaa ja uutuuden intoa. Vanhempana seksistä tulee taas helposti monotonista jyystämistä. Seksi sohvalla tai vaikka hotellissa voi tuoda uutta piristettä. Uusia alusvaatteita tai leluja. Jne. Ei se sen raflaavampaa tarvitse olla.

Teinille puhutaan seksistä siitä näkökulmasta mistä se on teinille oleellista. Tuo mistä sinä puhut ei sitä ole. 

Miksei olisi? Koen, että vanhempana on minun tehtäväni opastaa mistä palikoista hyvä ja onnellinen parisuhde koostuu. Ja keskustelu jatkuu tietenkin teini-iän yli. Ihan ehdottomasti kannattaa valita sellainen puoliso joka kaiken muun hyvän lisäksi osaa ja haluaa tyydyttää sängyssä. Se on taito jonka voi oppia, jos haluaa. Mutta sen puutetta ei kannata sivuuttaa. Se vaatii sen, että saa oman suunsa auki ja osaa keskustella tästä(kin) asiasta asiallisesti ja rakentavasti.

No eipä noita vanhuuden ongelmia kannata liikaa teinille kertoa. Mutta onhan se hyvä avata keskusteluyhteys tuostakin, kuten mistä tahansa elämän tärkeästä aiheesta. Keskustelu voi siitä sitten jatkua ja syventyä.

Seksi voi vähentyä merkittävästi parisuhteessa jo parikymppisenä. Puhuminen ja seksin yhteinen priorisointi parisuhteessa auttaa.

Vierailija
62/66 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää kirjoittaa se rautalankaversio. Täällä jatkuvasti toitotetaan, ettöä miehen pitää tuoda kukkia, tiskata ja "auttaa kotitöissä". Ja paskat sanon minä. Ei mun mies mitään kukkia tuo kuin hääpäivänä ja nekin poimitaan yhdessä luonnosta.

Myöskään nämä hormoonijutut eivät ole täysin tosia. Itseltä leikattu viimekesänä rintasyöpä, ja kaikki estrogeeni ajettu väkisin alas. Kauhea lääkitys, jossa ensin lähti tunto kokonaan...se oli karmea shokki, ja lääke vaihdettiin  toiseen.

SILTI meillä on seksiä jokapäivä, KOSKA SE ON NAUTINNOLLISTA ja hyvää, eli mies antaa orgasmeja, ja koska antaa, haluan myös seksiä edelleen nyt jokapäivä; en kukkia tai jotain imurointia!

Miettikkää miehet hiukan näitä sanoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitää kirjoittaa se rautalankaversio. Täällä jatkuvasti toitotetaan, ettöä miehen pitää tuoda kukkia, tiskata ja "auttaa kotitöissä". Ja paskat sanon minä. Ei mun mies mitään kukkia tuo kuin hääpäivänä ja nekin poimitaan yhdessä luonnosta.

Myöskään nämä hormoonijutut eivät ole täysin tosia. Itseltä leikattu viimekesänä rintasyöpä, ja kaikki estrogeeni ajettu väkisin alas. Kauhea lääkitys, jossa ensin lähti tunto kokonaan...se oli karmea shokki, ja lääke vaihdettiin  toiseen.

SILTI meillä on seksiä jokapäivä, KOSKA SE ON NAUTINNOLLISTA ja hyvää, eli mies antaa orgasmeja, ja koska antaa, haluan myös seksiä edelleen nyt jokapäivä; en kukkia tai jotain imurointia!

Miehet itse luulevat, että heidän pitää "auttaa kotitöissä". Ei pidä. Heidän pitää elää siinä kodissa ja ottaa se omakseen. Samoin se vaimo. Pitää pyrkiä läheiseen suhteeseen hänen kanssaan jokainen päivä.

Vierailija
64/66 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typo tai ajatteluvirhe on tosiaan otsikossa. Haluaisin todellakin tietää, mitä naiset tarkoittavat sillä halukkuudellaan. Viimeisimmissä suhteissa olen alun jälkeen todennut, että ei tämä varmasti näin hyvänä tämä seksielämä kestä. Naiset ovat sanoneet, että heidän halunsa kyllä säilyy ja että jos se laantuu, niin on minulla oikeus käydä muualla. Valehdelleet ovat päin naamaa. Itse en muuttunut. He muuttuivat. Tiedän, että kohta kööri kirjoittaa näppäimet sauhuten, että minä olen ollut se miessika. En ole.

Niin vähän ohi aiheen, mutta kasvettiin erilleen on usein selitys miksi erottiin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että nainen muuttuu. Eli alussa miestä kiinnostaa seksi Mies tykkää käydä kavereiden kanssa välillä juhlimassa. Miehellä on harrastus joka vie aikaa. Ja tämä on naiselle ihan ok. Kahdenkymmenen vuoden kuluttua nainen julistaa miten on kasvettu erilleen. Miehellä on täsmälleen samat kiinnostuksen aiheet, ja seksikin kiinnostaa yhtä paljon. Nainen se tässä on ainoa, joka on muuttunut. Pitäisi katsos myös miehen olla kasvanut samalla tavalla. Eli unohtaa seksi, unohtaa kaverit, unohtaa harrastukset, tiskata, ja siivota. Venemessut pitäisi vaihtaa ikean reissuun, ja hullu poro puutarhanäyttelyyn. 

Nainen muuttui alussa, mukautui mieheen. Sitten hän alkaa palautua omaksi itsekseen ja hänessä käynnistyy seuraava elämänvaihe. Näin pitäisi käydä miehellekin, ja useimmat elävät elämänsä riittävän autenttisina ja eteenpäin menevinä olentoina. Mutta itsekeskeinen poika pysyy ennallaan ikään kuin elämä olisi huvipuisto jossa saa olla koko ikänsä kertamaksulla, mutta uuteen lippuun ei ole varaa jos lähtee välillä käymään kotona. Sitten poika syyttää kaikkia muita muuttumisesta. 

Vierailija
65/66 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet itse luulevat, että heidän pitää "auttaa kotitöissä". Ei pidä. Heidän pitää elää siinä kodissa ja ottaa se omakseen. Samoin se vaimo. Pitää pyrkiä läheiseen suhteeseen hänen kanssaan jokainen päivä.

Niinpä, siinä ei ole kyse siitä, että mies imuroi saadakseen seksiä. Vaan siitä, että mies on vastuuntuntoinen ihminen, joka kokee ihan itse sisimmässään halun tehdä oma osuutensa suhteen ja huushollin hyväksi. Jos on sluibailijaluonne, joka tekee kotitöitä vain vaimon mieliksi ja seksin perässä, se on täysin eri asia.

Vastuuntuntoinen, selkärankainen mies on naisen mielestä maskuliininen ja sytyttää haluja. Tuo toinen vaihtoehto sammuttaa.

Tietenkin on poikkeuksia, ja muutenkin eri ihmiset haluavat seksiä eri määriä. Ja sekin usei muuttuu elämän varrella.  Se on kyllä miestenkin muistettava, että heilläkin tahti hidastuu. Vaikka he niin julistavat, että viis- ja kuuskymppisenäkin vielä seksiä tekee mieli vaikka monta kertaa päivässä, niin se on luuloa se. Seksi on varmaan mielessä, mutta ei se todellisuudessa toteutuisi vaikka olisi mahdollisuus. 

Vierailija
66/66 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typo tai ajatteluvirhe on tosiaan otsikossa. Haluaisin todellakin tietää, mitä naiset tarkoittavat sillä halukkuudellaan. Viimeisimmissä suhteissa olen alun jälkeen todennut, että ei tämä varmasti näin hyvänä tämä seksielämä kestä. Naiset ovat sanoneet, että heidän halunsa kyllä säilyy ja että jos se laantuu, niin on minulla oikeus käydä muualla. Valehdelleet ovat päin naamaa. Itse en muuttunut. He muuttuivat. Tiedän, että kohta kööri kirjoittaa näppäimet sauhuten, että minä olen ollut se miessika. En ole.

Noin yleisesti ottaen, jos sama ongelma toistuu usean ihmisen kanssa, niin silloin neuvotaan katsomaan peiliin. Joko valitset vääränlaisia kumppaneita, tai sitten sinun pitäisi miettiä ovatko odotuksesi jotenkin kohtuuttoman suuria.

Tai sitten syyllistyt siihen tavalliseen virheeseen, että luulet seksin olevan parisuhteessa jotenkin erillinen saareke, johon ei pitäisi suhteen muun dynamiikan vaikuttaa.

Ihanko oikeasti kaikki asiat ovat suhteessanne pysyneet ennallaan, mutta ainoastaan seksi vähentynyt? En usko.

Tämäpä näin. 

On todella tavallista, että suhteeseen hiipii ajan myötä haluttomuutta. Usein se on nimenomaan naisen haluttomuutta.

Samaan aikaan vuosien varrella on salakavalasti käynyt niin, että se nainen pyörittää kotia, huolehtii siisteydestä, pesee pyykit, laittaa ruoat, hoitaa lapset ja lasten harrastukset, kaverisuhteet, vaatteet, tunteet, yöt ja ties vaikka mitkä. Ja tietysti 100 % työaikaa siinä sivussa. Sitten ihmetellään, että miksi ei seksi kiinnosta.

Jännästi niissä pariskunnissa, joissa myös mies kasvaa aikuiseksi, seksi ei ole ongelma. Jos siis tuntuu, että nainen on haluton, niin tarkista: pidätkö hänestä huolta? Arvostatko häntä, kuunteletko häntä, hellitkö häntä? Vaalitko hänen lepohetkiään ja omaa aikaansa? Milloin viimeksi laitoit hänelle viestiä muuten vaan? Veit kukkia? Ostit lahjan? Järjestit teille treffit? Teetkö aidosti ja oikeasti puolet kotitöistä? Teetkö ne oma-aloitteisesti kenenkään pyytämättä? Onko puolisosi tästä samaa mieltä? 

Jos naisen haluttomuus johtuu hormoneista ja lähestyvistä vaihdevuosista, niin eipä nuo parisuhteeseen liittyvät asiat vaikuta mihinkään.

Ja jos se naisen haluttomuus todellakin johtuisi siitä, että miehensä ei huomioi häntä mitenkään, niin miksi ihmeessä nainen on jäänyt sellaiseen parisuhteeseen? Miksi on hankkinut lapsia mieslapsen kanssa? Ja miksi nainen ei suoraan sano, mikä suhteessa tai seksielämässä on pielessä?

Jotenkin seksistä puhuminen vaan on vaikeaa. Usein nainen ei saa siitä samanlaista mielihyvää kuin mies joten miksi sitten vaivautua, kun on kotihommat, lapset ja muu. Ei se ole kellekään ideaalitilanne. Mutta monenko vanhemmat ovat maininneet mitään seksistä parisuhteessa? Suurinta osaa kyllä opastetaan katselemaan mukavaa, hauskaa, arjessa pärjäävää puolisoa. Mutta seksin merkityksestä ei varmaan edes vielä puhuta paljoa. Itse aion ottaa sen puheeksi, kun lapsi kasvaa ja aletaan seurustelemaan.

Millä kulmalla aiot lähestyä asiaa?

Että se on tärkeää parisuhteessa. Siitä on puhuttava avoimesti, toinen toistaan opettaen. Seksi on sekä antamista että ottamista, mutta toisen toiveisiin ei tarvitse suostua, jos se ei tunnu hyvältä. Kaikenlaista voi kuitenkin kokeilla edes kerran. Välillä elämä antaa suvantovaiheita, mutta seksi on silti olennainen osa pitkää onnellista liittoa useimmille meistä. Ja terveellistä!

Näin on ja se keskutelu pitää aloittaa heti jo suhteen alussa ja käydä yhä edelleen suhteen edetettä, että molemmat tietää mistä toinen syttyy ja mitä haluaa seksissä. Vaativa, puoliaan pitävä nainen ei ole ollenkaan huono juttu parisuhteessa. Helpottaa kummasti miehen tekemisiä, kun tietää mitä toinen haluaa ja vaatii.  Ei tarvitse arvailla. Itselleni sattui tälläinen nainen ja vaimo, josta olen äärettömän kiitollinen. Koskee myös sitä, että on reagoinut, jos olen liikaa ajatuksissani harrastuksissa tai muussa tekemisessä ja unohtanut olla hänenkin kanssa henkisesti läsnä, kuunnella ja osoittaa halujani. Pitänyt itselläkin jalat maanpinnalla ja asiat oikeassa tärkeysjärjestyksessä. Nykyisin 70- lähestyessä ollaan jo siinä vaiheessa, ettei minua paneta enää jatkuvasti ja ole pakottavaa tarvetta naida viikon sisällä. Mutta vaimolla taasen on ja hän alkanut tulla kiukkuiseksi seksin puutteesta,  jos olen ajatuksissani muualla, enkä ole entiseen tapaan pillua vailla. Näin oli kyllä jo nuoreanakin, jos häntä panetti ja hän oli suunnitellut, että meillä on seksiä ja itse olin keksimässä itselleni jotain menoja. Ne jäi aika nopeasti koska vaimo oli tuittuisenä niin pirun kiimainen ja tulinen. Siihen silloin rakastuinkin ja vieläkin paras tapa nostaa omat halut tappiin..