Yle: "Merituuli hoitaa vaariaan kotona, nuoren elämä syrjään." Tämä tulee olemaan yhä useamman nuoren elämä tulevaisuudessa.
"Merituuli asuu miehensä ja tyttärensä kanssa samassa pihapiirissä kuin isovanhempansa ja oma äitinsä."
Hyvä hyvä! Itse uskon, että tulevaisuudessa tuollainen tulee yleistymään valtavasti. Yhteiskunta palaa juurilleen, jossa lapset jäävät yhä usemmin asumaan vanhempiensa ja isovanhempiensa kanssa samaan pihapiiriin.
"Merituuli Nylund myöntää, ettei ole ehtinyt elää ihan tavallista nuoren aikuisen elämää.
- En minä voi lähteä viikoksi lomamatkalle, koska olen sidottu tänne, hän toteaa."
Tuollainenkin elämä tulee valtavasti nuorilla yleistymään tulevaisuudessa.
Eli teidän palstamammojen lapset tai viimeistään lastenlapset: Unohtakaa se wine & travel elämäntapa, kreisibailaaminen ja somepostauksista eläminen! Kuten sanoin, yhteiskunta palaa juurilleen, jäädään kotipaikkakunnalle ja eletään leppoisaa yhteiseloa useamman sukupolven kanssa samassa pihapiirissä.
Kommentit (38)
Hyvä, ketä ap sinä hoidat? Se on varmaan sinulle mieluisaa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuollaiseen voi ketään pakottaa. Ei vaan kuulu enää länsimaiseen elämäntapaan ja monet vaan hylkäisi suoraan vanhuksensa jos heitä aletaan pakottamaan uhraamaan elämänsä vanhempiensa hoitoon.
Historia toistaa itseään.
Ei tämä hyvinvointivaltio ole lopullinen malli.
Ennenkin suomessa oli lasten velvollisuus huolehtia vanhemmistaan.
Nykyään elellään ohimenevää ja kummallista itsekkyyden aikaa.
Mun vanhemmat eivät hoitaneet minua lapsena. Siksi aion jättää heidät heitteille. Evvk. Kultalusikka suussa syntyneiden on vaikea tajuta, että moni vanhus oli aivan sysipaska vanhempi, joka ei ole ansainnut minkäänlaista huolenpitoa.
Kuin myös. Hylkäsivät minut väkivaltaisen hullun luo lapsena. Vuosiin eivät tehneet mitään, joten pas ka vaipat odottaa.
Terkkuja tutuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuollaiseen voi ketään pakottaa. Ei vaan kuulu enää länsimaiseen elämäntapaan ja monet vaan hylkäisi suoraan vanhuksensa jos heitä aletaan pakottamaan uhraamaan elämänsä vanhempiensa hoitoon.
Mun vanhemmat eivät hoitaneet minua lapsena. Siksi aion jättää heidät heitteille. Evvk. Kultalusikka suussa syntyneiden on vaikea tajuta, että moni vanhus oli aivan sysipaska vanhempi, joka ei ole ansainnut minkäänlaista huolenpitoa.
Mua kyllä jaksaa ihmetyttää ihmiset, jotka katsoo jotain kiroilevaa, hampaatonta ra*istimummoa säälien, ja kyselee mikseivät omaiset käy. Eiköhän se ole ihan selvää, mikseivät käy. Kerran oli omalla mummolla tk:ssa niin rasittava mummo huonekaverina että meinattiin heittää se ihan itse ikkunasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo Merituuli ikinä löytää puolison ja saa lapsia kun kaikki aika menee isovanhempia hoitaessa... hänen ois tärkeämpää tehdä 3 lasta.
Sillä on mies ja lapsi mutta tuskin uskaltavat enempää lapsia hankkia kun nyt jo aika yhden lapsen kanssa jää vähiin ja mieskin kaipaa vaimoaan.
Vierailija kirjoitti:
Viikkojen lomamatkat tavallisen nuoren aikuisen elämää? Taitaa ne viikot kyllä monella mennä kotona istumiseen jotta ovat kokopäivätyöhön käytettävissä.
Luki kylläkin "viikon". Eli viikon lomamatka. Nämä ovat loma-aikoina varsin tavallisia. Jopa KAHDEN viikon lomamatkat ovat lomilla melko tavallisia asioita jos on varaa ja/tai kiinnostusta sellaiseen
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan tavallinen kolmekymppinen työssäkäyvä nainen, jolla ei ole mitään mahdollisuuttaa tuosta vain lähteä viikoksi lomalle. Missä todellisuudessa ihmiset oikein elävät, jos työt voit jättää, kun siltä tuntuu?
Sulla ei ole edes kesälomaa koskaan? Ohhoh.
Tuossahan oli se ongelma ettei sitä vaaria voi jättää päiväksikään.
Isovanhempia oli elossa yksi kappale (mummo) kun synnyin.
Mummo kuoli kun olin 5v
Isä kuoli kun olin 26v
Äiti kuoli kun olin 33v
Nyt olen 48v ja minulla on puolison kanssa kolme lasta.
Puolisolla on molemmat vanhemmat elossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan tavallinen kolmekymppinen työssäkäyvä nainen, jolla ei ole mitään mahdollisuuttaa tuosta vain lähteä viikoksi lomalle. Missä todellisuudessa ihmiset oikein elävät, jos työt voit jättää, kun siltä tuntuu?
Miksei sulla ole lomia lainkaan? Oletko yrittäjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onnistui, kun elettiin agraariyhteiskunnassa ja maanviljely tai karjankasvatus piti ihmiset paikoillaan. Vanhuksista oli myös apua töissä tai lastenkasvatuksessa. Ei onnistu enää, kun ihmiset asuvat ahtaasti, molempien vanhempien on pakko käydä töissä ja vanhuksilla on muistisairauksia.
Näin juuri. Ei ennen ollut tällaisia vuosikausia kituvia hoidettavia vanhuksia. Vanhuksista oli hyötyä.
Voidaan palata vanhojen hyvien aikojen elinajanodotteeseenkin: vielä 1970-luvulla miehet kupsahtivat keskimäärin 65-vuotiaina. Ei paljonkaan ehtisi suvun vanhuksia hoitamaan.
Maksakoot vanhukset sitten sille nuorelle hoidosta. Hoivakoditkin vievät vanhukselta lähes koko eläkkeen, miksi nuoren pitäisi hoitaa vain jollain surkealla omaishoidontuella, joka on vähemmän kuin työmarkkinatuki?
Etätyöläiset ovat niin huvittavia, kun kuvittelevat, että kaikki voivat tehdä työnsä missä ja milloin vain ihan tuosta noin vain. Minä olen teho-osaston sairaanhoitaja, eikä mulla todellakaan olisi mahdollisuutta hoitaa heikkokuntoista muistisairasta vanhusta kotonani. En voi lähteä töistä kesken päivän.
Miten 31-vuotiaasta puhutaan nuorena aikuisena..? Itse mieltäisin nuoren aikuisen alle 25-vuotiaaksi. 31-vuotiaana ollaan kyllä ihan vaan aikuisia.
Ennen vanhukset tajusivat kuolla ajoissa niin eivät jääneet eläteiksi kovin pitkäksi aikaa. Lapset tehtiin myös nuorena ja niitä oli paljon. Saattoi olla 80v mummo, pappa kuollut vuosikymmeniä sitten raskaassa työssä, mummolla 7 lasta 40-60v välille, heillä 4-12 lasta 0-40v välille. Sukua piisaa. Mummo sätkii vielä ja vahtii pienimpiä lapsenlapsia, joista vanhin on jo sen ikäinen että voi samalla vähän vahtia mummoakin ettei eksy metsään.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhukset tajusivat kuolla ajoissa niin eivät jääneet eläteiksi kovin pitkäksi aikaa. Lapset tehtiin myös nuorena ja niitä oli paljon. Saattoi olla 80v mummo, pappa kuollut vuosikymmeniä sitten raskaassa työssä, mummolla 7 lasta 40-60v välille, heillä 4-12 lasta 0-40v välille. Sukua piisaa. Mummo sätkii vielä ja vahtii pienimpiä lapsenlapsia, joista vanhin on jo sen ikäinen että voi samalla vähän vahtia mummoakin ettei eksy metsään.
Ei hätää. Uusoikeisto on jo keksinyt ratkaisun tähän. Tuhotaan terveydenhuolto niin mummot kuolee jonoihin ja vähän nuoremmatkin kun ei mitään edes tutkita. Vasta uutisoitiin että Suomessa syöpäkuolleisuus on paljon suurempaa kuin verrokkimaissa, ja epäiltiin syyksi että Suomessa diagnosoidaan ne vasta siinä vaiheessa kun ovat edenneet pitkälle.
Onhan näitä vanhuksiakin sitten moneen junaan. Siellä on ihan ne samat hankalat luonteet, sympaattiset mummot, pershäröheikit ja manipuloivat mirjat kuin nytkin. Valtio ei voi pakottaa jälkeläisiä hoitamaan henkisesti, fyysisesti tai seksuaalisesti väkivaltaisia vanhuksia 500 euron kuukausipalkalla. Siksi se valtio on, että valtio hoitaa ne, joita jälkeläiset ei halua hoitaa.
Minä voin kyllä hoitaa mutta vanhempieni pitää maksaa siitä minulle palkkaa. Kenellä oikeasti on mahdollisuus jäädä pois työstä kaitsemaan mummoja päivät pitkät?
Itse en todellakaan haluaisi olla mikään taakka omille lapsilleni. Onneksi aina voi mennä vaikka heikoille jäille.