Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajat näreissään – Liiton puheenjohtaja: ulkomailta palkatut paremmassa turvassa potkuilta

Vierailija
11.05.2026 |

Ulkomailta palkatut hoitajat ovat olleet muita paremmassa suojassa, kun terveydenhuollossa on vähennetty työntekijöitä.

 

Lähihoitajia edustavan ammattiliitto Superin jäsenissä se on aiheuttanut kummastusta.

Näin sanoo Superin puheenjohtaja Päivi Inberg.

 

– Niin sanotusti kantasuomalainen henkilöstö on ollut hieman ihmeissään, että miten minulta työt loppuvat, kun tuo toinen voi jatkaa.

 

Taustalla on se, että ulkomailta palkatuilla on useiden vuosien määräaikaisia sopimuksia, joita ei niin vain katkaista.

 

https://yle.fi/a/74-20224946

 

Rakasti.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen myös ollut hoitajana töissä ulkomailla. Kyllä ne olivat me ma mut, jotka ensimmäisenä pihalle potkittiin, jos niikseen tuli.


Hirveä äläkkä olisi muuten noussut.

Mutta Suomi onkin ihan toista maata. Täällä poljetaan mielellään oman maan työläisiä. Jotta muiden maan kansalaiset saa töitä Suomessa. Olisisiko jo aika mennä yleislakkoon kaikkien suomalaisten? 

Kyse on, että firmat saa työntekijöitä edullisesti ulkomailta. Esim hotelleissa ne entisetkin siivoojat on yleensä ulkomaalaistaustaisia. Suomessa jo asuvia. Ne jää exroiksi. 

Vierailija
62/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-hoitsu kirjoitti:

Tuttu juttu itselle.

Moni mun tuttu lähihoitaja (suomalainen ) sai potkut ja tämä ulkomailta tuodut hoitajat saivat jäädä taloon.

itsekin olen työskennellyt näiden silkkitie firman kautta tulleiden hoitajien kanssa.

Silloin kun he vasta olivat tulleet Suomeen suurimmalla osalla suomenkieli oli heikkoa eivätkä osanneet myöskään englantia.

Kommunikointi oli haastavaa.


Moni näistä ulkomaan hoitajista teki tuplavuoroja.

Heillä ei kyllä aikaa hirveästi jäänyt varsinaiseen opiskeluun kun oltiin aina töissä.

Tulivat myös vapaapäivinä töihin jos pyydettiin.

Ahkera saa olla mutta työtä ei saisi asettaa opintojen edelle varsinkaan työssä jossa kielitaito on tärkeässä roolissa.

Moni käytti Google kääntäjää kirjaamiseen.

Intialaiset myös kovin ahkeria ja tekemisen meininkiä ei heiltäkään  puutu, mukavia ovat, mutta googlekääntäjä on kovassa käytössä päivittäin. Tottakai on koska työkieltä ei osaa.  Vasta myöhemmin saattaa tajuta ettei työkaveri ymmärtäny sanaakaan, mutta häntä hävetti myöntää ettei ymmärtänyt mistä oli kysymys. 

Mikäli työssä sattuu jotain virhettä, puhutteluun joutuu aina suomalainen, koska tavallaan se kielipuolityökaveri jotenkin nähdään suomalaisen vastuulla olevaksi eikä niin paljoa vastuuteta sitä joka vasta opettelee sekä kieltä että työnkuvaa. Heitä pitää tukea, perehdyttää, selittää ja ymmärtää. Englanniksi yleensä jos edes silläkään. 

Todella vaativaa porukkaa on (myös vitenamista tulleet ), eli vaativat tukea ja apua ja ovatkin kiukkuisia ja kiittämättömiä vaikka kuinka paljon omalla ajallasi auttaisit,  ellei heti ole saatavilla heitä  varten. Asiakkaat toki tykkää koska hymyilevät ja osaavat olla tarvittaessa kivoja. Suomeen pettyneitä kaikesta nurisevia työkavereita eri maankolkista on saanut sitten tosiaankin kuunnella kuinka suomi+ suomalaiset osoittautuivat suureksi pettymykseksi. 

Ammattikoulujen opettajilla saattaisi myös olla näiden opiskelijoiden kanssa toimimiseen yllättävää näkökulmaa. Eivät kai uskalla kommentoida miten haastavaa se välillä on.

 

Sitten kun oppivat työnkuvan että arjessa pärjäävät, niin (suomalainen) lähihoitaja saa potkut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantasuomalaiset työntekijät ovat joutuneet eriarvoiseen asemaan, kun hyvinvointialueet ovat vähentäneet (säästöjen takia)  työntekijöitä ja aloittaneet vähentämisen suomalaisesta henkilöstöstä irtisanomalla ja lomauttamalla suomalaisia lähihoitajia, kun vastaavasti ulkomailta rekrytoidut työntekijät saavat jäädä.

 

LÄHDE  https://yle.fi/a/74-20224946

Vierailija
64/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpon hallitus tuhonnut tämänkin asian 

Vierailija
65/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo nyt ole jokaiselle itsestään selvää? Jos kerran on ulkomailta rekrytoitu väkeä, niin eihän heitä voi tällaisiin hommiin, jotka edellyttävät kielenkin opiskelua rekrytoida muuten kuin siten, että se on määräaikainen ja sopimuksen ennenaikaisesta purkamisesta seuraa isot sakkomaksut. Eihän tietenkään näitä tällaisia osaajien toimitussopimuksia toimiteta niin, että joku voi irtisanoa maksutta heidät kuukauden päästä. Typerää kuvitellakaan sellaista. Ei sellaisia sopimuksia kukaan tee. Ja se sama sopimus estää sen, että he lähtevät työskentelyn opittuaan paremmille palkoille heti vaikkapa Ruotsiin. 

Se on sitten kokonaan toinen juttu olisiko edes pitänyt alun alkaen alkaa tuontihoitajia rekrytoimaan, mutta se ei tähän irtisanomistilanteeseen liity mitenkään. 

Mutta suomalainen hoitaja, jonka pitää elättää lapset, maksaa laskut ja asuntolainansa voidaan kyllä säälittä potkia pois?

Vierailija
66/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne tekee halvemmalla hommat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne tekee halvemmalla hommat. 

Ei tee.

Vierailija
68/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset hoitajat voisivat alkaa joukolla valittamaan näistä huonosti suomea puhuvista hoitajista. Mikäli ulkolaiset hoitajat tai avustajat sysäävät hommia muille tai kokonaan kieltäytyvät tekemästä jotain, niin valituksia vaan esimiehille ihan asiallisesti. Voi kertoa miten hankalaa on niiden kanssa työskennellä ja miten välillä myös potilasturvallisuus vaarantuu. 

En halua hoitajakseni ketään, joka ei ymmärrä minua! Vanhana ja turvattomana joku muukalainen hoitamassa - ei kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi