Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitajat näreissään – Liiton puheenjohtaja: ulkomailta palkatut paremmassa turvassa potkuilta

Vierailija
11.05.2026 |

Ulkomailta palkatut hoitajat ovat olleet muita paremmassa suojassa, kun terveydenhuollossa on vähennetty työntekijöitä.

 

Lähihoitajia edustavan ammattiliitto Superin jäsenissä se on aiheuttanut kummastusta.

Näin sanoo Superin puheenjohtaja Päivi Inberg.

 

– Niin sanotusti kantasuomalainen henkilöstö on ollut hieman ihmeissään, että miten minulta työt loppuvat, kun tuo toinen voi jatkaa.

 

Taustalla on se, että ulkomailta palkatuilla on useiden vuosien määräaikaisia sopimuksia, joita ei niin vain katkaista.

 

https://yle.fi/a/74-20224946

 

Rakasti.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tätä naiset halusivat

tätä naiset äänestivät

En halunnut.

En äänestänyt. 

Vierailija
42/68 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa Ylen jutussa puhutaan silkkitiestö, eikö se ollut joku huumeiden salakuljetusreitti?

Harmittiko aihe niin paljon, että yrität sotkea lankaa?

Ketju eikä mikään typerä lanka!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ei-hoitsu
43/68 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu itselle.

Moni mun tuttu lähihoitaja (suomalainen ) sai potkut ja tämä ulkomailta tuodut hoitajat saivat jäädä taloon.

itsekin olen työskennellyt näiden silkkitie firman kautta tulleiden hoitajien kanssa.

Silloin kun he vasta olivat tulleet Suomeen suurimmalla osalla suomenkieli oli heikkoa eivätkä osanneet myöskään englantia.

Kommunikointi oli haastavaa.


Moni näistä ulkomaan hoitajista teki tuplavuoroja.

Heillä ei kyllä aikaa hirveästi jäänyt varsinaiseen opiskeluun kun oltiin aina töissä.

Tulivat myös vapaapäivinä töihin jos pyydettiin.

Ahkera saa olla mutta työtä ei saisi asettaa opintojen edelle varsinkaan työssä jossa kielitaito on tärkeässä roolissa.

Moni käytti Google kääntäjää kirjaamiseen.

Vierailija
44/68 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä vanhusten hoivakodissa ja meillä on useampi filippiiniläinen työntekijä. Kolme lähihoitajaksi valmistunutta ja muutama vielä oppisopimuksella. Yksi näistä valmistuneista puhuu parhaiten suomea ja hän oikeasti soittaa lääkärille yms. jos pitää. Nämä kaksi muuta ei soita vaan sysäävä vastuuta suomalaisille. Parista noista oppisopimusopiskelijasta mietin, että onko heistä olemaan lääkevastuussa olevia lähihoitajia. Yksi opiskelee hoiva-avustajaksi, mutta hänet voisi kuvitella lääkevastaavana. Vaikka hänellä onkin kielessä petraamista paljon, niin hänellä on asenne erilainen kuin muutamalla muulla. 

Kyllä se kuormittaa, että suomalaiset joutuvat aina melkein hoitamaan soitot lääkärille yms. On sanottu, että kyllä hätäkeskuksessa puhutaan englantia, että kieli ei ole syy miksi ei voisi sinne soittaa. Monesti sovitaan asioita vuoron kulusta, että tehdään näin ja filpparit vastaa kyllä kyllä ja sitten tekevät kuitenkin toisin. Hyvänä esimerkkinä se, että talossa on esim. influessaa ja sovittu, että asukkaat pysyy huoneissa niin silti porukka tuodaan päiväsaliin. 

Ei siinä ovat mukavia kaikki ja tykkään heistä kaikista, mutta kieli on suuri ongelma. Se on ongelma myös muistisairaiden vanhusten kanssa.

Vierailija
45/68 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olen myös ollut hoitajana töissä ulkomailla. Kyllä ne olivat me ma mut, jotka ensimmäisenä pihalle potkittiin, jos niikseen tuli.


Hirveä äläkkä olisi muuten noussut.

Mutta Suomi onkin ihan toista maata. Täällä poljetaan mielellään oman maan työläisiä. Jotta muiden maan kansalaiset saa töitä Suomessa. Olisisiko jo aika mennä yleislakkoon kaikkien suomalaisten? 

Vierailija
46/68 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No äänestämällä voit vaikuttaa ja nostamalla sen äläkän. Miten hemmetissä tuollainen että viimeksi tulleet ummikot saa jäädä ja suomalaiset ammattitaitoiset hoitajat joutuvat lähtemään. Missä on mielenosoitukset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/68 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
48/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaa on. Tuon homman on loputtava. Epäpäteviä, kieltä osaamattomia työntekijöitä alkaa olla puolet noista hoivakodeista. Työtaakka kaatuu suomalaisten niskaan. Itse jätin hoitoalan. 

Esim. päiväkodeista kuulemma poistuu suomalaisia hoitajia ja tyyliin espanjasta saakka palkattu espanjalaisia "vaka-opepätevä" tilalle? Se on aika omituista mikäli näin on? Pitääkö tämä paikkansa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmisto ay-liikkeineen sitä työvoimaa on innokkaimmin maahan päästämässä ilman mitään harkintoja tai muita rajoja.

Eli kyllä kannattaa hoitoalalla äänestää vasemmistoa /s

Vierailija
50/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on siivousalalla. Ulkomailta tuleville pitää olla "vakituinen työsuhde". Ne entiset Suomessa jo asuvat vakituiset jäävät exroiksi. Niille voi löytyä töitä.yhtä paljon kuin ennen, mutta takuuta työstä ei ole. Takuu on ulkomailta tuoduilla . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No äänestämällä voit vaikuttaa ja nostamalla sen äläkän. Miten hemmetissä tuollainen että viimeksi tulleet ummikot saa jäädä ja suomalaiset ammattitaitoiset hoitajat joutuvat lähtemään. Missä on mielenosoitukset?

Vasurit järjestää kaikki mielenosoitukset, eikä nuo tietty itseään vastaan mielenosoita. Doh. 

Vierailija
52/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt asian väärin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan eri asioista. 

Vierailija
54/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen myös ollut hoitajana töissä ulkomailla. Kyllä ne olivat me ma mut, jotka ensimmäisenä pihalle potkittiin, jos niikseen tuli.


Hirveä äläkkä olisi muuten noussut.

Mutta Suomi onkin ihan toista maata. Täällä poljetaan mielellään oman maan työläisiä. Jotta muiden maan kansalaiset saa töitä Suomessa. Olisisiko jo aika mennä yleislakkoon kaikkien suomalaisten? 

Ay-liikettä ei kiinnosta kun oma rahoitus ei ole kiinni jäsenistä vaan osakesijoituksista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmisto ay-liikkeineen sitä työvoimaa on innokkaimmin maahan päästämässä ilman mitään harkintoja tai muita rajoja.

Eli kyllä kannattaa hoitoalalla äänestää vasemmistoa /s

mikäs "vasemmistohallitus" nyt meillä on 3 vuotta ollut?

Vierailija
56/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää luulko että vanhustenhoito olis muutakin kuin bisnestä ja kustannuksien karsimista. 

Kantasuomalainen vanha ylipainoinen lähihoitaja on aika heikolla kun ulkomaiset 25v tytöt tekee töitä

Vierailija
57/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

persut mahdollisti tämänkin, kiitos heille siitä

Vierailija
58/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt asian väärin. 

Kerro, millä lailla väärin?

-sivusta

Vierailija
59/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhuta maahanmuutosta vaan työntekijöiden rekrytoinnista ulkomailta. Alalle, jossa on pulaa työntekijöistä. Esim siivoojat ja hoitajat. Niihin on rekrytointi joukkoja ulkomailta. Ja silloin niille pitää olla ne työsuhteet pitkäaikaisina. 

Ei liity vasemmistoon millään tavalla. 

Vierailija
60/68 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin osaan Attendon yksiköistä on tulossa yt:t syksyllä, että tässä on itsellä pelko persiissä. Täällä maaseudun pikkupaikkakunnissa on huonosti töitä ja ei mun voimavarat riittäisi lähteä kulkemaan muualla töissä, jos nyt edes saisi töitä. Yksikään filippiiniläisistä hoitajista tuskin saa potkuja. Kieliongelmat on todellisia.