Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistuneet opiskelijat ja työntekijät kertovat: Lääkkeitä ostetaan kadulta

Vierailija
11.05.2026 |

"Ahdistuneet opiskelijat ja työntekijät kertovat: Lääkkeitä ostetaan kadulta

 

Viime vuosikymmenen aikana lääkkeiden määrämisen kynnys on yhä kasvanut, joka on johtanut tilanteeseen missä lääkitystä ei saada, vaikka sille olisi tarvetta.  Yliopistossa opiskeleva Topi kävi YTHS:n lääkärin vastaanotolla ja kaksi kertaa yksityisen lääkärin vastaanotolla selkäkivun takia, sillä hänellä on kolme välilevynpullistumaa. Ensimmäinen lääkäri määräsi hänelle tulehduskipulääkettä, josta ei ollut hyötyä, ja myös yksityisellä lääkärillä päädyttiin määräämään toista tulehduskipulääkettä, vaikka Topi kertoi, että niistä ei ole apua.      

 

         Eetu taas haki apua ahdistukseen työterveydestä, ja hän kävi lukemattomia masennuslääkkeitä läpi jotka voisivat auttaa. Kuitenkaan yksikään lääke ei tuottanut toivottua tulosta. Eetu ehdotti lääkärille miedon bentsodiatsepiinin kokeilemista, mutta siihen lääkäri ei suostunut.   

         

         Topi ja Eetu päätyivät kummatkin ostamaan lääkkeitä katukaupasta, vaikka lääkäri olisi voinut niitä heille määrätä. Topi on nyt vuoden ajan joutunut turvautumaan Subutex-nimiseen lääkkeeseen selkäkivun takia, mutta se tulee kalliiksi. Eetu taas käyttää ahdistukseen Ksalol-nimisiä bentsodiatsepiinilääkkeitä. Eetun mielestä on typerää, että varsinkaan nuoret miehet eivät saa lääkkeitä edes tarpeessa lääkäriltä."

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei suostu määräämään unilääkettä ja olen koko ajan Ketipinor-pöhnässä. Päivät menee sumussa ja elämä ohi.

Oletko kokeillut olanzapinia? Auttaa nukkumaan eikä aiheuta pöhnää? 

Vierailija
62/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olla julkinisti ja kerjätä sillä vielä säälipisteitä :'D

 

1. Mikään määrä kipulääkettä ei korjaa yhtäkään välilevynpullistumaa. Vain liikunta, tukilihasten vahvistaminen ja järkevä kehonkäyttö ehkäisevät ja korjaavat niitä.

 

2. Mikään määrä masennuslääkettä ei korjaa masennusta. Onnellisuus tulee ruuasta ja terveestä bakteerikannasta. Yllättäen mieslapset eivät osaa ja viitsi ottaa näistä selvää vaan alkavat NARKKAAMAAN ja syyttävät siitä lääkäreitä :'d Miksi tällaisille annetaan mitään valtaa mihinkään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N.25 v. sitten itselleni lähes tyrkytettiin tarvittavat rauhottavat (miedot bentsot) ja muistan, miten lääkäri markkinoi ne minulle "apuvälineenä kuin kävelykeppi tai silmälasit". Pääsin lähtemään niiden avulla kotoa, pitämään yllä sosiaalisia suhteita ja tekemään jopa töitä ja opiskeluja. Sitten kun tuli bentsojen demonisointi, loppui tarvittavien uusinta terveysasemalla. Pikkuhiljaa olen eristäytynyt kotiini, menee kuukausia etten poistu kotoa mihinkään. Ihmissuhteet on jäänyt, samoin työt ja opiskelut. Mutta kaipa tämä on sitten terveellisempi vaihtoehto kuin yksi Temesta viikossa, tai edes hätävarana mukana paniikin varalta. 

Tuo on myös normaalia ikäkehitystä, usein 30-40 vuotiaita ei enää hirveästi kiinnosta ravata koko ajan jossain. Jos kotona on hyvä olla niin moni viihtyy siellä kotona sitten. 

Aika omituisia kieltämättä nämä narkomaanien uhrinarratiivit. Ja kaikki nämä "en voi nukkua koska lääkäri ei määrää minulle narkoja". No oletkos kokeillut lopettaa kofeiinia ja muita piristeitä noin alkuun?

Vierailija
64/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein, että ei määrätä lääkkeitä, jotka aiheuttavat voimakasta riippuvuutta! Ei ole mitään syytä nuorten ihmisten alkaa käyttää myrkkyjä, joista ei pääse millään eroon. Nuo kyseiset lääkkeet ovat juuri sellaisia, joita ei tulisi enää nykytiedon valossa antaa oikeastaan kenellekään, korkeintaan voimakkaisiin vieroitusoireisiin päihdepuolella, koska noista ei ihminen pääse eroon, tutkittua tietoa.

T:sh

Vierailija
65/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein, että ei määrätä lääkkeitä, jotka aiheuttavat voimakasta riippuvuutta! Ei ole mitään syytä nuorten ihmisten alkaa käyttää myrkkyjä, joista ei pääse millään eroon. Nuo kyseiset lääkkeet ovat juuri sellaisia, joita ei tulisi enää nykytiedon valossa antaa oikeastaan kenellekään, korkeintaan voimakkaisiin vieroitusoireisiin päihdepuolella, koska noista ei ihminen pääse eroon, tutkittua tietoa.

T:sh

Tässä on vaan se ongelma, että ne pyhät SSRI-lääkkeet aiheuttavat yhtä voimakasta, ellei pahempaakin riippuvuutta. Tämän lisäksi niiden hyöty on bentsoja heikompaa suhteessa haittoihin. Siinä missä oikein käytettynä bentsot normalisoivat oloa, nuo tekevät ihmisestä aivan liian usein tunne-elämältään latistuneen zombien, kerryttävät ylipainoa, aiheuttavat jopa pysyviä haittoja seksuaalisuuteen ja vielä suurempana ongelmana on se, ettemme edes tässä vaiheessa tiedä kaikkia pitkän aikavälin haittoja. Tutkimukset ovat kuitenkin tässä kohtaa huolestuttavia, koska SSRI-lääkkeiden käyttöä on tutkimusten valossa yhdistetty mm. muistisairauksiin.

Bentsojen suurin ongelma on se, että niiden patentit ovat rauenneet ja sen takia ne eivät ole enää tuottavia lääkeyhtiöille. Markkinoille on täytynyt saada uusi lääke, jolla tehdä rahaa. Tämä taas onnistuu puhtaasti sillä, että tuottamaton lääke demonisoidaan ensisijaisesti lääkäreille ja sairaanhoitajille, samalla kun SSRI-lääkkeitä lobataan ankarasti. Bentsoissa on väärinkäyttöriski, mutta riski konkretisoituu ennen kaikkea sen takia, että palvelurakenne on niin umpi surkea, että se on rakennettu sen varaan, että ihmiset lääkitään edes jollain tavalla toimintakykyisiksi tai vähintään harmittomiksi. Tämmöiseen juurisyyn hoitamisen väliin jättävään hoitotapaan bentsot eivät sovi, mutta SSRI-lääkkeet taas käyvät. 

T: Mt-puolen sh

Vierailija
66/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistusta en lääkitsisi muulla kuin alkoholilla. Järjettömän tehokas lääke, muttei voi käyttää töissä. Arjesta kuitenkin selviytyy, kun voi viikonloppuna ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistusta en lääkitsisi muulla kuin alkoholilla. Järjettömän tehokas lääke, muttei voi käyttää töissä. Arjesta kuitenkin selviytyy, kun voi viikonloppuna ottaa.

Normaali työelämän kaava.

Vierailija
68/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäonnistunut päihdepolitiikka kostautuu tavallisille kansalaisille. Kiitos tästäkin. Mikä lääkäreiden päässä viiraa?

Lääkäri ajattelee vain omaa etuansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Subutex-nimiseen lääkkeeseen selkäkipujen vuoksi? 😂 Jumalauta mitä paskapuhetta. Ihan täysi narkkihan tuo on.

Tyyppiä puolustamatta, kun apua ei virallisilta tahoilta saa, niin sitten turvaudutaan katukauppaan. Ja sieltä saa sitten sitä, mitä sattuu kaikille narkeille olemaan tarjolla, eikä sitä, mikä parhaiten auttaisi selkäkipuun riittävällä, mutta keveimmällä mahdollisella tavalla.  

Vierailija
70/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistusta en lääkitsisi muulla kuin alkoholilla. Järjettömän tehokas lääke, muttei voi käyttää töissä. Arjesta kuitenkin selviytyy, kun voi viikonloppuna ottaa.

Alkoholi vain pahentaa sitä ahdistusta. Eli en lääkitsisi edes sillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistusta en lääkitsisi muulla kuin alkoholilla. Järjettömän tehokas lääke, muttei voi käyttää töissä. Arjesta kuitenkin selviytyy, kun voi viikonloppuna ottaa.

Alkoholi vain pahentaa sitä ahdistusta. Eli en lääkitsisi edes sillä.

Juu ei kannata, tein kans itse niin ja alkoholisoiduin. Siinä meni reilusti yli 2 vuosikymmentä hukkaan.

Nykyään olen ollut jo monta vuotta absolutisti. Ja pärjään miljoona kertaa paremmin sen ahdistuksen kanssa. Alkoholin kanssa sen hoitaminen ei ole hyvästä, vaikka se onkin tehokasta.

Vierailija
72/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olla julkinisti ja kerjätä sillä vielä säälipisteitä :'D

 

1. Mikään määrä kipulääkettä ei korjaa yhtäkään välilevynpullistumaa. Vain liikunta, tukilihasten vahvistaminen ja järkevä kehonkäyttö ehkäisevät ja korjaavat niitä.

 

2. Mikään määrä masennuslääkettä ei korjaa masennusta. Onnellisuus tulee ruuasta ja terveestä bakteerikannasta. Yllättäen mieslapset eivät osaa ja viitsi ottaa näistä selvää vaan alkavat NARKKAAMAAN ja syyttävät siitä lääkäreitä :'d Miksi tällaisille annetaan mitään valtaa mihinkään

1. Sitä pullistuman korjaavaa liikuntaa on helvetin vaikea harrastaa jos kivut ovat kovat, ja kivuista kärsivillä kärsii muukin elämä. Onko ihmiselle parempi jäädä töistä saikulle ja lopettaa liikuntaharrastukset, vai kipulääkkeiden voimin jatkaa normaalia elämää? 

2. Sama masennuksen kanssa. Lääkehoito voi antaa oloon sitä boostia ja vakautta, jonka avulla ihminen jaksaa tehdä niitä parantavia muutoksia elämäänsä (joista vain pieni osa liittyy ruokaan saatika johonkin hiton bakteerikantaan). Kokemusta on, kaksi ja puoli vuotta istuin kellarissa koneen ääressä, mutta lääkitys auttoi pääsemään sieltä takaisin elämään kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistusta en lääkitsisi muulla kuin alkoholilla. Järjettömän tehokas lääke, muttei voi käyttää töissä. Arjesta kuitenkin selviytyy, kun voi viikonloppuna ottaa.

Alkoholi vain pahentaa sitä ahdistusta. Eli en lääkitsisi edes sillä.

Muuta ei saa omin luvin niin siksi alkoholia käytetään myös ahdistuksen hoitoon. Kannabis olisi paljon parempi mutta se on laitonta ja sitä on mahdotonta saada lääkkeeksi.

Vierailija
74/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistusta en lääkitsisi muulla kuin alkoholilla. Järjettömän tehokas lääke, muttei voi käyttää töissä. Arjesta kuitenkin selviytyy, kun voi viikonloppuna ottaa.

Alkoholi vain pahentaa sitä ahdistusta. Eli en lääkitsisi edes sillä.

Muuta ei saa omin luvin niin siksi alkoholia käytetään myös ahdistuksen hoitoon. Kannabis olisi paljon parempi mutta se on laitonta ja sitä on mahdotonta saada lääkkeeksi.

ei varmasti olisi parempi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita määrätään ja 99% käyttää ohjeiden mukaan eikä tule mitään ongelmia tai riippuvuutta.

 

Bentsot varsin hyviä lääkkeitä edelleen ,moneen asiaan.

Vierailija
76/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy yhyy Minä tarvitsisin nukahtamiseen lääkekonjakkia, miksen saa reseptiä ja kela-korvausta?

Vierailija
77/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Topi ja Eetu ovat molemmat narkkareita ja se siitä. Lääkäri näki heidän huijauksensa läpi eikä siksi määrännyt kovempia lääkkeitä. Eihän kukaan osta lääkkeitä kadulta muuta kuin päihtymistarkoitukseen.

Vierailija
78/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on parempi olla toimintakykyinen narkomaani kuin toimintakyvytön kipupotilas. Aina mindfulness-harjoitukset ei yksinkertaisesti riitä, ja tekee pahaa lukea kuinka monesta on enemmän oikein että kipupotilas jää kotiin odottamaan kuolemaa toimeentulotuella, kunhan se ei vain käytä huumeita. Yhdessä vastauksessa jopa suoraan sanottiin, että 30-kymppinem voi hyvin olla vain kotona. 

Vierailija
79/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäonnistunut päihdepolitiikka kostautuu tavallisille kansalaisille. Kiitos tästäkin. Mikä lääkäreiden päässä viiraa?

Ei lääkärien päässä viiraa vaan ongelma on juuri tuo minkä mainitsit: epäonnistunut päihdepolitiikka. Ihmiset, erityisesti nuoret, ovat jo kauan hakeneet kaiken maailman lääkkeitä joita he sitten käyttävät päihtymistarkoituksessa ja/tai myyvät kadulla eteenpäin. Ennen kyseisiä lääkkeitä sai suhteellisen helposti mutta ei enää. Se sitten kostautuu niiden kohdalla jotka ihan oikeasti tarvitsisivat "kovempaa kamaa" apteekista.

Vierailija
80/96 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaksi narkkaria itkee, kun eivät saa huumeitaa reseptillä. VOi nyyh.

Veikkaan että sinäkin etsisit apua laittomista lähteistä krooniseen kipuun, jos lääkärien määräämät lääkkeet eivät tehoa.

Vain idiootti ostaa lääkkeitä kadulta. Koskaan ei voi tietää mitä paskaa ne oikeasti ovat.