Ahdistuneet opiskelijat ja työntekijät kertovat: Lääkkeitä ostetaan kadulta
"Ahdistuneet opiskelijat ja työntekijät kertovat: Lääkkeitä ostetaan kadulta
Viime vuosikymmenen aikana lääkkeiden määrämisen kynnys on yhä kasvanut, joka on johtanut tilanteeseen missä lääkitystä ei saada, vaikka sille olisi tarvetta. Yliopistossa opiskeleva Topi kävi YTHS:n lääkärin vastaanotolla ja kaksi kertaa yksityisen lääkärin vastaanotolla selkäkivun takia, sillä hänellä on kolme välilevynpullistumaa. Ensimmäinen lääkäri määräsi hänelle tulehduskipulääkettä, josta ei ollut hyötyä, ja myös yksityisellä lääkärillä päädyttiin määräämään toista tulehduskipulääkettä, vaikka Topi kertoi, että niistä ei ole apua.
Eetu taas haki apua ahdistukseen työterveydestä, ja hän kävi lukemattomia masennuslääkkeitä läpi jotka voisivat auttaa. Kuitenkaan yksikään lääke ei tuottanut toivottua tulosta. Eetu ehdotti lääkärille miedon bentsodiatsepiinin kokeilemista, mutta siihen lääkäri ei suostunut.
Topi ja Eetu päätyivät kummatkin ostamaan lääkkeitä katukaupasta, vaikka lääkäri olisi voinut niitä heille määrätä. Topi on nyt vuoden ajan joutunut turvautumaan Subutex-nimiseen lääkkeeseen selkäkivun takia, mutta se tulee kalliiksi. Eetu taas käyttää ahdistukseen Ksalol-nimisiä bentsodiatsepiinilääkkeitä. Eetun mielestä on typerää, että varsinkaan nuoret miehet eivät saa lääkkeitä edes tarpeessa lääkäriltä."
Kommentit (96)
Onhan noita nähty. Muitakin lääkkeitä opetetaan tai lähinnä ei kirjoiteta uutta reseptiä vaan lääke jää saamatta. Ja miksi jos potilas kokeen jo kun hyväksi, niin sitä.ei voida jatkaa? Tai alasajaa kontrolloidusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N.25 v. sitten itselleni lähes tyrkytettiin tarvittavat rauhottavat (miedot bentsot) ja muistan, miten lääkäri markkinoi ne minulle "apuvälineenä kuin kävelykeppi tai silmälasit". Pääsin lähtemään niiden avulla kotoa, pitämään yllä sosiaalisia suhteita ja tekemään jopa töitä ja opiskeluja. Sitten kun tuli bentsojen demonisointi, loppui tarvittavien uusinta terveysasemalla. Pikkuhiljaa olen eristäytynyt kotiini, menee kuukausia etten poistu kotoa mihinkään. Ihmissuhteet on jäänyt, samoin työt ja opiskelut. Mutta kaipa tämä on sitten terveellisempi vaihtoehto kuin yksi Temesta viikossa, tai edes hätävarana mukana paniikin varalta.
Tuo on myös normaalia ikäkehitystä, usein 30-40 vuotiaita ei enää hirveästi kiinnosta ravata koko ajan jossain. Jos kotona on hyvä olla niin moni viihtyy siellä kotona sitten.
Aika omituisia kieltämättä nämä narkomaanien uhrinarratiivit. Ja kaikki nämä "en voi nukkua koska lääkäri ei määrää minulle narkoja". No oletkos kokeillut lopettaa kofeiinia ja muita piristeitä noin alkuun?
Aivan typerä väittämä. Jos ei saa rauhoittavia edes pahimpaan hätään, niin ei ihme jos niitä haetaan kadulta. Sellaisen,joka ei ole kokenut kuin omaa ylimielisyyttä, ei tarvitsisi kommentoida toisten elämää.
Vierailija kirjoitti:
Näin kroonista hermokipua sairastavana en ole koskaan toivonut, että joku muu joutuisi samat tuskat kokemaan. Mutta lukiessani näitä tämän palstan "parempia ihmisiä", joiden mielestä ahdistus ja säryt ovat omaa syytä, toivon, että saisivat kokea, mitä kova psyykkinen tai fyysinen kipu on!? (ja jäädä ilman lääkkeitä!)
Minulla kävi sama mielessä. Yleensä pyrin olla toiivomatta pahaa toisille. Mutta jotkut kommentti ovat niin....
Hyvä vain ettei huumelääkkeitä saa helpolla. Subutexin ja bentsojen narkkaajat ostavat huumeensa kadulta. Ei ylitä uutiskynnystä
Kannattaa oikeesti suhtautua bentsoihin varauksella. Joo, kyllähän ne vähentää ahdistusta, mutta lopputulema on se, että ei tyyliin laskua pysty maksamaan ilman rauhoittavan ottamista, kun kaikki ahdistaa. Noi siis oikeasti muuttaa aivojen välittäjäaineiden toimintaa ja sitten on helvetillinen kierre päällä. Ja tiedän mistä puhun, oon itse ollut opamox-koukussa. Edelleenkin mulla olisi 15mgx30 tabletin pakkaus apteekissa haettavissa, mutta en aio hakea kotiin, koska en tiedä hallitsisinko käyttöä.
Näkee, ettet ole itse käyttänyt bentsoja. Niiden käytön huono puoli on, että ne oikeasti muuttavat normaalien tunteiden kokemusta. Ihan tavalliseen kuuluvat ahdistukset ovat bentso-riippuvaiselle sietämättömiä ja niihin pitää ottaa lisää ja taas lisää bentsoja.
Lisäksi bentsoilla saa myös varsin mukavan nousun ja euforisen olon. Ruoka ja etenkin makea maistuu paljon paremmalta bentsopäissään.
Ihan turha yrittää valkopestä ja normalisoida noita lääkkeitä. Ja tämä ei ole siis mikään kannanotto muiden psyykelääkkeiden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Näkee, ettet ole itse käyttänyt bentsoja. Niiden käytön huono puoli on, että ne oikeasti muuttavat normaalien tunteiden kokemusta. Ihan tavalliseen kuuluvat ahdistukset ovat bentso-riippuvaiselle sietämättömiä ja niihin pitää ottaa lisää ja taas lisää bentsoja.
Lisäksi bentsoilla saa myös varsin mukavan nousun ja euforisen olon. Ruoka ja etenkin makea maistuu paljon paremmalta bentsopäissään.
Ihan turha yrittää valkopestä ja normalisoida noita lääkkeitä. Ja tämä ei ole siis mikään kannanotto muiden psyykelääkkeiden puolesta.
Et itse ole käyttänyt niitä, uskot vaan propagandaa niistä
Tämä on niin yksinkertaista. Jos ei lääkäriltä saa niin sitten hankitaan sieltä mistä saa.
Onneksi ei Suomessa myönnetä Oksycontinia. Usassa siirtyivät heroiiniin, kun siitä tuli liian kallista. Yhdysvalloissa aiheutti huumeiden käyttöön piikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäonnistunut päihdepolitiikka kostautuu tavallisille kansalaisille. Kiitos tästäkin. Mikä lääkäreiden päässä viiraa?
Psykiatrisia diagnooseja 30 vuotta. Monta terapiaa (4-vuotinen 2 x /vko, 2-vuotinen 1 x vko, 3 lyhyempää terapiaa noin 1 vuosi 1 x 2vko).
Yo. Kaksi tutkintoa. Menestyksekäs työura. Omahoito hyvä. Elämäntavat hyvät.
Terveyskeskuslääkäri, nuori äksy poika, lopetti psyykenlääkkeeni uusimisen ns seinään.
Jäin tuolloin sairauslomalle töistä.
Lääkkeissä oli mieto rauhoittava lääke (tarvittaessa), mitä olin siis käyttänyt 24 vuotta vaihtelevasti. En joka vuosikaan.
Menin niin huonoon psyyk.tilaan, että oli pelkotiloja, unettomuutta, kauhua, eristäytymistä..
Tästä nyt kaksi vuotta ja alan olla selvillä vesillä.
Työ meni. Fyysinen kunto, terveys ja ulkonäkö romahti. Olen ollut kotona, poistuen kotoa vain pari kertaa viikossa kauppa-ym välttämättömälle asialle.
.ituttaa äärettömän paljon puoskarilääkärit terveysasemilla, jotka eivät osaa auttaa ja tukea psyk.potilaita, jotka itseohjautuvia ja kykeneviä.
Tätä haluttiin. Tätä saatiin.
Kukaan lääköri ei varmasti lopeta kaikkia psyykeenlääkkeitä kuin seinään. Ja mihin sitä rauhoittavaa tarvitset jos olet ollut vuosia ilman?
Totta kai lopettaa. Miksei lopettaisi? Se on hänen työtään! Antaa lääkkeitä ja lopettaa niitä.
Puskassa. "Psst. Mitä olis tarjolla?"
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein, että ei määrätä lääkkeitä, jotka aiheuttavat voimakasta riippuvuutta! Ei ole mitään syytä nuorten ihmisten alkaa käyttää myrkkyjä, joista ei pääse millään eroon. Nuo kyseiset lääkkeet ovat juuri sellaisia, joita ei tulisi enää nykytiedon valossa antaa oikeastaan kenellekään, korkeintaan voimakkaisiin vieroitusoireisiin päihdepuolella, koska noista ei ihminen pääse eroon, tutkittua tietoa.
T:sh
Heh. Pääsee kun saanti loppuu. Sh taitaa itse saada hieman liian helposti asioita periksi. Kun reseptiä ei kirjoiteta eikä saa enää mistään muualtakaan ja kas, ollaan ilman lääkettä. Ihan vain sillä ettei sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaksi narkkaria itkee, kun eivät saa huumeitaa reseptillä. VOi nyyh.
Veikkaan että sinäkin etsisit apua laittomista lähteistä krooniseen kipuun, jos lääkärien määräämät lääkkeet eivät tehoa.
Vain idiootti ostaa lääkkeitä kadulta. Koskaan ei voi tietää mitä paskaa ne oikeasti ovat.
Jaa. Osa pillereistä on ihan tunnistettavia. Netistä voi etsiä ulkonäön avulla. Jos levy näyttää normaalilta ja vaikutus passaa yhteen oletuksen kanssa, miksei uskoisi että se on mitä pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä(kin) asiassa omalääkärimalli olisi hyvä. Silloin lääkäri tuntee potilaan ja tietää paremmin tämän tilanteen ja lääkkeiden käytön. Rauhoittavat lääkkeet ovat hyvä lisä ahdistuksen hoitoon silloin, kun niiden käyttö pysyy maltillisena (mieluiten harvemmin kuin kerran viikossa, mutta poikkeuksiakin on).
Omalääkäri ei tarkoita sitä että rauhoittavia tai unilääkkeitä saa. Se tarkoittaa vain sitä että on yksi lääkäri joka hoitaa sinua. Ei sitä että saa kaikenlaisia lääkkeitä sairauksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei Suomessa myönnetä Oksycontinia. Usassa siirtyivät heroiiniin, kun siitä tuli liian kallista. Yhdysvalloissa aiheutti huumeiden käyttöön piikin.
Nuo oksycontit on siitä hyviä ettei niillä ole kattovaikutusta. Tarpeeksi kun ottaa kerralla niin pääsee pois täältä kärsimästä.
Kukaan lääköri ei varmasti lopeta kaikkia psyykeenlääkkeitä kuin seinään. Ja mihin sitä rauhoittavaa tarvitset jos olet ollut vuosia ilman?