Ahdistuneet opiskelijat ja työntekijät kertovat: Lääkkeitä ostetaan kadulta
"Ahdistuneet opiskelijat ja työntekijät kertovat: Lääkkeitä ostetaan kadulta
Viime vuosikymmenen aikana lääkkeiden määrämisen kynnys on yhä kasvanut, joka on johtanut tilanteeseen missä lääkitystä ei saada, vaikka sille olisi tarvetta. Yliopistossa opiskeleva Topi kävi YTHS:n lääkärin vastaanotolla ja kaksi kertaa yksityisen lääkärin vastaanotolla selkäkivun takia, sillä hänellä on kolme välilevynpullistumaa. Ensimmäinen lääkäri määräsi hänelle tulehduskipulääkettä, josta ei ollut hyötyä, ja myös yksityisellä lääkärillä päädyttiin määräämään toista tulehduskipulääkettä, vaikka Topi kertoi, että niistä ei ole apua.
Eetu taas haki apua ahdistukseen työterveydestä, ja hän kävi lukemattomia masennuslääkkeitä läpi jotka voisivat auttaa. Kuitenkaan yksikään lääke ei tuottanut toivottua tulosta. Eetu ehdotti lääkärille miedon bentsodiatsepiinin kokeilemista, mutta siihen lääkäri ei suostunut.
Topi ja Eetu päätyivät kummatkin ostamaan lääkkeitä katukaupasta, vaikka lääkäri olisi voinut niitä heille määrätä. Topi on nyt vuoden ajan joutunut turvautumaan Subutex-nimiseen lääkkeeseen selkäkivun takia, mutta se tulee kalliiksi. Eetu taas käyttää ahdistukseen Ksalol-nimisiä bentsodiatsepiinilääkkeitä. Eetun mielestä on typerää, että varsinkaan nuoret miehet eivät saa lääkkeitä edes tarpeessa lääkäriltä."
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on tekoälyllä tehty, sen käyttäjän antamien "esimerkkejä" mukaillen. Jos lääkkeiden käytölle on selvä indikaatio ja diagnoosit, minullakin lukee kannassa ettei väärinkäytön riskiä ole, olen uusinut reseptejä terveyskeskuslääkäreillä, päihdelääkärillä joka teki ajokelpoisuuspäätökset niitä tarvitseville, hta-lääkärillä puhelimessa.
Minua vtuttaa kun kaikkeen tuputetaan kolmiolääkkeitä että mene kotiin kärsimään sohvalle ja ota tästä paketista tai purkista 1-3 tbl tarvittaessa.
Mitä väliä sillä on, millä älyllä? Pääasia, että aloitus on asiaa.
Huolestuisin myös siitä, että bentsoja nähtävästi on katukaupassa helposti tarjolla. Jos ne eivät tule lääkäreiden määräämänä potilaan kautta katukauppaan, jostainhan ne tulevat.
Tulisiko vihreää päihdepolitiikkaa kuitenkin arvioida uudelleen. On kuitenkin niinkin että jos bentsoja ei sieltä kadultakaan löydy, korvaavaa 'lääkehoitoa' varmuudella löytyy.
Melkoisen järjettömistä rajat ylittäneistä eristä on lehdistä saatu lukea aivan viimeaikoinakin, ja tasaisesti jo monta monta vuotta.
Länsinaapurin tilanteen tiedostaen, olisiko syytä harkita senkin puolen rajan ylittävän kulun tarkastusta huolellisesti. Eurooppa oli kansalaisilleen avoin, sitten tuli Angela ja muut. Ehkä tämä yhteinen maailmakylä ei olekaan rikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäonnistunut päihdepolitiikka kostautuu tavallisille kansalaisille. Kiitos tästäkin. Mikä lääkäreiden päässä viiraa?
Valviran vanhat käävät tästä ovat vastuussa. Lääkärit pelkäävät joutuvansa ongelmiin esim. bentsojen määräämisestä eivätkä uskalla kirjoittaa pelon takia reseptejä.
Ei vaan lääkärit näkee päivittäin lääkkeiden väärinkäyttäjiä. Ahdistus täytyy parantaa muilla keinoilla kuin syömällä bentsoja, jotka itsessään aiheuttaa lisää ahdistusta. Selkäkipuun subutex on täysin älytön valinta.
Kannabis on ahdistukseen hyvä lääke eikä se koukuta fyysisesti. Sitä ei saa ollenkaan ja bentsoja on vaikea saada.
Vinkki vitonen suomalaisiin lääkäreihin pettyneille: Missä tahansa Keski-Euroopan maassa tai vaikka Baltiassa pääsee edullisesti lääkärin vastaanotolle, ja usein myös ihan ilmaiseksi eurooppalaisella sairasvakuutuskortilla, jonka voi tilata Kelasta. Olen käynyt kahden vuoden aikana reissujen yhteydessä lääkärillä mm. Saksassa, Ranskassa, Virossa, Italiassa ja Espanjassa ja joka kerta olen saanut asianmukaiset lääkkeet krooniseen hermokipuun ja vakavaan unettomuuteen. Toisin kuin Suomessa, noissa maissa potilaaseen ei suhtauduta automaattisesti narkkina. Jos käytän kerran kahdessa viikossa z-lääkettä nukahtamiseen ja pientä annosta hermokipulääkettä päivittäin ja pysyn näiden ansiosta työkykyisenä, niin millä mentaaliakrobatialla tämä voi olla paha asia?
Vierailija kirjoitti:
Se on omasta asenteesta kiinni, miten reagoi näihin tilanteisiin, ei se ole mikään tekosyy ruveta narkkaamaan lääkkeitä, jokainen on vastuussa omasta mielentilastaan.
Miten tänä päivänä vielä voi olla niin yksinkertaisia/tietämättömiä ihmisiä, että kuvittelevat ihmisen aina voivan säädellä mielentilaansa. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että aivot sairastuvat siinä kuin muutkin elimet. Ja koska aivoissa tapahtuu mm. tunteiden käsittely, aivojen sairastuminen vaikuttaa myös tähän.
Kunhan nyt trollaa. Yksinkertaista käytöstä antaa tuollaiselle mitään huomiota.
Päivä tallinnassa-risteilyllä soittaa apteekkiin, ohjaavat sinut omalle lääkärilleen ja saat bentso reseptin, opioideja eivät kuulemma enää kirjoita mutta ksalol-reseptin saa kuukaudeksi. Sitten käy kuukauden välein vaan uusimassa. Reseptin voi hankkia ja tuoda lääkkeet laillisesti suomeen kaikista shengen-maista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on tekoälyllä tehty, sen käyttäjän antamien "esimerkkejä" mukaillen. Jos lääkkeiden käytölle on selvä indikaatio ja diagnoosit, minullakin lukee kannassa ettei väärinkäytön riskiä ole, olen uusinut reseptejä terveyskeskuslääkäreillä, päihdelääkärillä joka teki ajokelpoisuuspäätökset niitä tarvitseville, hta-lääkärillä puhelimessa.
Minua vtuttaa kun kaikkeen tuputetaan kolmiolääkkeitä että mene kotiin kärsimään sohvalle ja ota tästä paketista tai purkista 1-3 tbl tarvittaessa.
Mitä väliä sillä on, millä älyllä? Pääasia, että aloitus on asiaa.
Kun se ei ole edes asiaa, vaan valhetta. Tuollaisi tapahtumia ei ole kuin lääkkeitä väärinkäyttävien mielikuvituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Se on omasta asenteesta kiinni, miten reagoi näihin tilanteisiin, ei se ole mikään tekosyy ruveta narkkaamaan lääkkeitä, jokainen on vastuussa omasta mielentilastaan.
Miten tänä päivänä vielä voi olla niin yksinkertaisia/tietämättömiä ihmisiä, että kuvittelevat ihmisen aina voivan säädellä mielentilaansa. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että aivot sairastuvat siinä kuin muutkin elimet. Ja koska aivoissa tapahtuu mm. tunteiden käsittely, aivojen sairastuminen vaikuttaa myös tähän.
Miten ja ketä se haittaa,jos ahdistus- tai kipupotilas vaikka kerran pari viikkoon tai kuukauteen turvautuu siihen vahvempaan troppiin? Toleransseista ja väärinkäytöistä on näissä turha puhua, oli reseptiä tai ei.
Voitko selittää, miten joku mahdollisesti pysyvää haittaa tekevä ja päivittäin otettava ssri, trisyklinen tai antipsykootti on kenenkään kannalta parempi? Haittalista niissä on loputon.
Mutta hei, oletan että sä et sitä buranaa nappaa päänsärkyyn tai vaadi syöpäsairaalle omaiselles toimivaa lääkitystä, narkki se sekin sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on tekoälyllä tehty, sen käyttäjän antamien "esimerkkejä" mukaillen. Jos lääkkeiden käytölle on selvä indikaatio ja diagnoosit, minullakin lukee kannassa ettei väärinkäytön riskiä ole, olen uusinut reseptejä terveyskeskuslääkäreillä, päihdelääkärillä joka teki ajokelpoisuuspäätökset niitä tarvitseville, hta-lääkärillä puhelimessa.
Minua vtuttaa kun kaikkeen tuputetaan kolmiolääkkeitä että mene kotiin kärsimään sohvalle ja ota tästä paketista tai purkista 1-3 tbl tarvittaessa.
Mitä väliä sillä on, millä älyllä? Pääasia, että aloitus on asiaa.
Kun se ei ole edes asiaa, vaan valhetta. Tuollaisi tapahtumia ei ole kuin lääkkeitä väärinkäyttävien mielikuvituksessa.
Kyllä tää ongelma on poliisinkin tiedossa ja nää nazzimaiset määräykset vaan pitää yllä rikollisuutta ja ihmiset tekee lopullisia päätöksiä sen takia kun eivät saa apua kivuilleen tai ahdistukselleen.
Onko vielä sama jos sun tytär hyppää katolta tai vetää viis purkkia sitä sallittua ketipinoria kun ei tosiaan siedä elämäänsä ja muuta apua ei saa?
Tai sun läheinen huutaa vuorokausitolkulla tuskaansa kun syöpä tekee voittoaan hitaasti ja kivuliaasti?
Siskoni kuoli leukemiaan 20 vuotta sitten ja luojan kiitos, sai vielä rauhoittavaa ja oikean kivunlievityksen. Ei lienee ollut fyysisesti tuskissaan, mutta vahvasta rauhoittavasta huolimatta hänen kasvoiltaan paistoi puhdas kauhu kun viimeiset hetket oli tajuissaan.
Tää nykymeininki on vaan sadistista kiusaamista eikä mitenkään inhimillistä.
Ostaako ne myös niitä lääkkeitä sieltä kadulta, joissa ei ole väärinkäyttöpotentiaalia?
Vierailija kirjoitti:
Ostaako ne myös niitä lääkkeitä sieltä kadulta, joissa ei ole väärinkäyttöpotentiaalia?
Kummasti ei kelpaa mikään ei-kolmiolääke
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on omasta asenteesta kiinni, miten reagoi näihin tilanteisiin, ei se ole mikään tekosyy ruveta narkkaamaan lääkkeitä, jokainen on vastuussa omasta mielentilastaan.
Miten tänä päivänä vielä voi olla niin yksinkertaisia/tietämättömiä ihmisiä, että kuvittelevat ihmisen aina voivan säädellä mielentilaansa. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että aivot sairastuvat siinä kuin muutkin elimet. Ja koska aivoissa tapahtuu mm. tunteiden käsittely, aivojen sairastuminen vaikuttaa myös tähän.
Miten ja ketä se haittaa,jos ahdistus- tai kipupotilas vaikka kerran pari viikkoon tai kuukauteen turvautuu siihen vahvempaan troppiin? Toleransseista ja väärinkäytöistä on näissä turha puhua, oli reseptiä tai ei.
Voitko selittää, miten joku mahdollisesti pysyvää haittaa tekevä ja päivittäin otettava ssri, trisyklinen tai antipsykootti on kenenkään kannalta parempi? Haittalista niissä on loputon.
Mutta hei, oletan että sä et sitä buranaa nappaa päänsärkyyn tai vaadi syöpäsairaalle omaiselles toimivaa lääkitystä, narkki se sekin sitten on.
Ilman reseptiä lääkkeen ottaminen ON todellakin väärinkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ostaako ne myös niitä lääkkeitä sieltä kadulta, joissa ei ole väärinkäyttöpotentiaalia?
Niitä lääkkeitä joilla ei ole päihdekäyttöä saa lääkäriltä vaikka repullisen. Mielialalääkkeiden mittavat haitat eivät merkitse mitään kun niitä ei voi käyttää päihteenä. Kun niitä saa niin paljon kuin haluaa niin niitä ei ole tarvetta ostaa laittomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäonnistunut päihdepolitiikka kostautuu tavallisille kansalaisille. Kiitos tästäkin. Mikä lääkäreiden päässä viiraa?
Valviran vanhat käävät tästä ovat vastuussa. Lääkärit pelkäävät joutuvansa ongelmiin esim. bentsojen määräämisestä eivätkä uskalla kirjoittaa pelon takia reseptejä.
Ei vaan lääkärit näkee päivittäin lääkkeiden väärinkäyttäjiä. Ahdistus täytyy parantaa muilla keinoilla kuin syömällä bentsoja, jotka itsessään aiheuttaa lisää ahdistusta. Selkäkipuun subutex on täysin älytön valinta.
Ai että oikein päivittäin? Mistä niitä lääkkeiden väärinkäyttäjiä tulee, kun ei niitä reseptejä enää kirjoiteta?
Vierailija kirjoitti:
Epäonnistunut päihdepolitiikka kostautuu tavallisille kansalaisille. Kiitos tästäkin. Mikä lääkäreiden päässä viiraa?
LVV (entinen Valvira) vie lääkäriltä äkkiä lääkkeenkirjoitusoikeudet, jos hän kirjoittaa liikaa kolmiolääkereseptejä.
Kuten tällä foorumilla eilen yhdessä keskustelussa keskusteltiin, moni käy joko Puolassa tai Virossa lääkärillä ja saa tarvimansa avun. Puolassa käyvä ostaa samalla reissulla pesuaineet, vaatteet ja hyvää ruokaa (ei lihatuotteita sikaruton aiheuttamien rajoitusten vuoksi) saman tien kun kerran on sinne asti lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaksi narkkaria itkee, kun eivät saa huumeitaa reseptillä. VOi nyyh.
Kokeilepa elää välilevyn pullistuman kanssa tai sosiaalisten tilanteiden pelon kanssa tai unettomana.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistus on yleensä omista valinnoista kiinni, eikä se ole mikään tekosyy narkata lääkkeitä.
Geeniperimä vaikuttaa esimerkiksi ahdistus- ja sosiaalisten tilanteiden pelon herkkyyteen. Kyse ei ole pelkästä mallioppimisesta. Kukaan ei pääse valitsemaan geenejään. Kukaan ei hihku onnesta periessään ahdistusherkkyyden isotädiltään tai herkkyyden sosiaalisten tilanteiden pelkoon isoisoisältään.
Itsellä se on peräisin varhaislapsuuden kehityksellisestä traumasta. En valinnut.