Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En pääse aikuiseen elämään kiinni.

Vierailija
11.05.2026 |

Täytän tänä vuonna 30v. Elän vieläkin mielestäni aika teinimäisesti, sillä en pääse kovasta yrittämisestä huolimatta töihin tai saa mitenkään rahaa säästöön. Valmistuin viime vuoden alussa ja oman alan työpaikoista olen päässyt haastatteluun yhteen, josta lupailtiin yhteydenottoa ja sitten ghostattiin täysin. Olen myös hakenut kaikkia mahdollisia järkeviä alan ulkopuolisia työpaikkoja.

Opiskeluaikaan olin kassalla töissä silloin tällöin, mutta vaikka kyseessä oli iso firma jonka kanssa ei nyt kaiken järjen mukaan pitäisi olla ongelmia, työpaikassa oli kaikki pielessä. Tuosta kokemuksesta huolimatta en ole saanut edes niitä hakemiani kaupan alan töitä.

Tässä ei tunnu olevan mitään järkeä kun yritän ja yritän, mutta se ei konkretisoidu mitenkään. Tämä tilanne lykkää ihan kaikkea lapsihaaveista muihin asioihin joita haluaisin toteuttaa, naurattaa että to do- listallani on vielä sellaisia asioita joita suunnittelin päälle parikymppisenä tekeväni sitten "kun rahallinen tilanne sen sallii". Tätä menoa olen lastenhankintavaiheessa varmaan nelikymppisenä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat syrjivät lastentekoiässä olevia naisia. 

Vierailija
22/30 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannatta lannistua, ei nykyään kukaan saa töitä, onneksi Kela tuet tulee ajallaan ja niiden varaan voi rakentaa elämän, perustaa perheen tms.

Not so true. Kela sanoi että töiden tekeminen oli väärin ja hylkäsi opintotuen/asumislisän hakemuksen koska opinnot on töissä olemisen takia viivästyneet. Olisi pitänyt siis opiskella Kelan tuilla eikä olla töissä ja sitten opiskella loppuun tutkinto. 

-sivusta

Olisit tehnyt tutkintosi loppuun pälli. Se tuossa oli tärkein seikka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nuorempien pitää paljon enemmän panostaa kaikkeen verrattuna kun itse olin nuori, töitä sai helposti ja lapsetkin tuli tehtyä nuorena. ikäkaverienikin. i 

Vierailija
24/30 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään nuorempien pitää paljon enemmän panostaa kaikkeen verrattuna kun itse olin nuori, töitä sai helposti ja lapsetkin tuli tehtyä nuorena. ikäkaverienikin. i 

Nykyään tuo on mahdotonta.

Vierailija
25/30 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikuinen elämä" on joillakin valheellinen käsite. Se tekee jäykäksi ja mielikuvituksettomaksi, jos on vain ohjelmoitu kone työntekijäksi. Eikä muuta. Moni ei pääse sielläkään hevin kuuntelua pidemmälle. Pitäisi olla tasapainoinen suunta, luonnollisuutta.

Vierailija
26/30 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa. Vuodet vierii nopeasti ja hups, nyt nelikymppisenä edelleen sama tilanne. Ole siis itsekäs: jos haluat lapsia, niin tee ne nyt. Se on ainoa asia joka on omassa vallassasi. Lapset kasvavat nopeasti ja jaksat hyvin vielä myöhemminkin tehdä omia juttuja. Minulla jäi lapset tekemättä, kun odotin vakituista tai edes tilapäistä kokoaikatyötä.

Vierailija
27/30 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman oman alan työkokemusta on todella vaikea päästä alansa töihin.

Ja valitettavasti näinä aikoina myös muille aloille.

Voi yrittää muuttaa työn vuoksi paikkakunnalle joka ei houkuttele työnhakijoita.

Nythän tää ois helpompi toteuttaa kun sulla ei oo vielä lasta.

Jos vielä odotat ihmettä, oot jo pitkäaikaistyötön ja liian vanha lapsentekoon.

Siis aika tehdä päätöksiä.

Vierailija
28/30 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman oman alan työkokemusta on todella vaikea päästä alansa töihin.

Ja valitettavasti näinä aikoina myös muille aloille.

Voi yrittää muuttaa työn vuoksi paikkakunnalle joka ei houkuttele työnhakijoita.

Nythän tää ois helpompi toteuttaa kun sulla ei oo vielä lasta.

Jos vielä odotat ihmettä, oot jo pitkäaikaistyötön ja liian vanha lapsentekoon.

Siis aika tehdä päätöksiä.

Miten ihmeessä työelämään pääsee opiskelujen jälkeen kiinni sitten kukaan, jos tarvitaan ensin sitä työkokemusta? Tuohan on ihan loputon noidankehä.

Vierailija
29/30 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan tosissaanko ihmiset täällä kannustaa ap:tä hankkiutumaan salaa raskaaksi???

Vierailija
30/30 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lapset ensin ja palaa sitten vasta to do listalle.  Se on järkevintä.  Se on aikuisten elämää.  Kaikkeen muuhun on rutkasti aikaa myöhemminkin.