Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää ja pelottaa teinin voittamaton ja kaikkitietävä asenne

Vierailija
11.05.2026 |

Poika täytti juuri 18 vuotta. On parhaillaan suorittamassa ajokorttia autokoulussa ja kehuu, että on jo parempi kuski kuin minä. Hän ei ole ajanut autolla aiemmin kuin yksityistiellä pariin otteeseen. 

Mutta se mikä pelottaa, niin hänen asenne sääntöjä ja lakia kohtaan. Hänellä on tällä hetkellä mopo ja tuntuu siitäkin kehuvan, miten kovaa se kulkee. On saanut sen omien puheidensa mukaan kulkemaan yli 80 km/h. Silmä kun välttää, niin rassausten ja testausten jälkeen käy koeajamassa ilman kypärää julkisella tietää sandaalit jalassa. Tästä on loputonta vääntöä ollut. Ja ajelee hirmu nopeudella parkkipaikan läpi puikkelehtien asunnon eteen parkkiin, vaikka pihapiirissä on myös ihan pieniä lapsia. Tästä kun häntä komentelee, niin vastauksena tulee, että hän osaa ajaa ja ehtii reagoida, jos joku eteen juoksee.

Ja viime lauantaina kun annoimme hänelle saunalonkeron, niin naureskeli, että tällaiseltako vähän humalaiselta tuntuu? Hän halusi lisää juomaa, jota ei ollut ja sanoi, että hän lähtee itse hakemaan mopolla. Saimme onneksi tämän kiellettyä häneltä. Naureskelee vain, kun sanomme, että kun otat, niin et aja.

 

Autokoulussakin ajoharjoittelutunneilla on opettaja joutunut hänelle sanomaan, että hän ajaa liian lujaa. Vilkun käytöstäkin hän on joutunut huomauttamaan. 

 

Pelko tällä hetkellä on, että kortin saatuaan hän joutuu oikeasti johonkin onnettomuuteen, jos tuo asenne vielä jatkuu isomman kulkuneuvon kanssa. Siitäkin olen aika varma, että huippunopeuden tulee autolla kokeilemaan. Tuntuu, että on aivan sama mitä hänelle näistä paassa, niin menee kuuroille korville ja niille naureskellaan vaan päälle.

 

 

 

 

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunalonkero kun aivot vasta kehittyvät?  Niin, se kasvatus  ei ole kai oikein onnistunut.

Jos laki sanoo että 18-vuotias saa juoda saunalonkeron niin sitten saa.

Vierailija
82/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että poikasi osaa ajaa paremmin kuin sinä ei tuskin vaadi paljoa. 

Jaahas ap, sun teini tuli linjoille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla hyvä asenne ja kasvatus mutta nyt on mietittävä tosi tarkkaan miten toimitte. Lapsesi voi kuolla tai tappaa jonkun toisen. 

Vierailija
84/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunalonkero kun aivot vasta kehittyvät?  Niin, se kasvatus  ei ole kai oikein onnistunut.

Kun juo ne lonkerot kotona niin on hyvä juttu. Ja aloittaa miedoista juomista.

Vierailija
85/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin 🥺 Pojasta ei ehkä tule kunnon av-päivystäjää, joka ”tsättäisi” mummojen kanssa 🥲

Vierailija
86/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua pelottaa poikasi itsenäisyys

Harhainen itsetunto.  Tai narsismi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota siltä auton avaimet pois. Jätä ne vaikka työpaikallesi ja kulje itse julkisilla tai työkaverin kyydillä jonkin aikaa.

Vierailija
88/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin alkoi pelottaa poikasi puolesta. Liikenne ei ole mikään leikkirata, vaan siellä pitää huomioida kaikki liikkujat eli autot, moottoripyörät, polkupyörät ja kävelijät. Pojallasi on huono ennuste. Auttaisiko petehtyminen nuorten liikenneonnettomuuksiin ja kuolonkolareihin? Tämä ei ole leikin asia.

Minua pelottaa enemmän niiden muiden liikenteessä liikkuvien puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saaneeko korttia eka yrittämällä, tuolla asenteella.  Voisi tehdä hyvää, että joutuisi yrittämään toisenkin kerran.

 

Autoahan ei ole pakko antaa hänen käyttöönsä.

Vierailija
90/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo olisi oma nuoreni, käräyttäisin hänet itse poliisille, kun lähtee ajamaan viritetyllä mopolla. Niin yksinkertaista se kasvatus on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti lapset ovat tosi taitavia ja vanhemmat lähinnä rajoittavat heitä omien pelkojensa ja lukkojensa vuoksi. Olen nähnyt lapsen kiipeävän 10 metrisen kallion ilman köysiä ihan tuosta noin vaan. He vaan ovat parempia, teidän täytyy se hyväksyä. Se on tietty asia joka kanttaa tehdä selväksi, että jos jää kiinni tai jotain sattuu, niin seuraukset ovat sitten elinikäiset, eli opettaa ottamaan harkittuja riskejä. Lain kunnioittaminen ei ole noloa, mutta lapsi tarvitsee myös väyliä päästä toteuttamaan potentiaaliaan, ilman että joutuu rajoittamaan sitä vanhempiensa rajoittuneeseen potentiaaliin.

Vierailija
92/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä. Jos lapsi kaahaa mopolla niin avaimet pois! Saman tien. Jos ei osaa ajaa niin ei aja. Ja rattiin ei oo mitään asiaa, jos sama meno jatkuu auton kanssa. Nyt rajat sille lapselle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten enää muista, että olit hyvin todennäköisesti itsekin teininä samanlainen? Niin kuin me kaikki muutkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi