Ärsyttää ja pelottaa teinin voittamaton ja kaikkitietävä asenne
Poika täytti juuri 18 vuotta. On parhaillaan suorittamassa ajokorttia autokoulussa ja kehuu, että on jo parempi kuski kuin minä. Hän ei ole ajanut autolla aiemmin kuin yksityistiellä pariin otteeseen.
Mutta se mikä pelottaa, niin hänen asenne sääntöjä ja lakia kohtaan. Hänellä on tällä hetkellä mopo ja tuntuu siitäkin kehuvan, miten kovaa se kulkee. On saanut sen omien puheidensa mukaan kulkemaan yli 80 km/h. Silmä kun välttää, niin rassausten ja testausten jälkeen käy koeajamassa ilman kypärää julkisella tietää sandaalit jalassa. Tästä on loputonta vääntöä ollut. Ja ajelee hirmu nopeudella parkkipaikan läpi puikkelehtien asunnon eteen parkkiin, vaikka pihapiirissä on myös ihan pieniä lapsia. Tästä kun häntä komentelee, niin vastauksena tulee, että hän osaa ajaa ja ehtii reagoida, jos joku eteen juoksee.
Ja viime lauantaina kun annoimme hänelle saunalonkeron, niin naureskeli, että tällaiseltako vähän humalaiselta tuntuu? Hän halusi lisää juomaa, jota ei ollut ja sanoi, että hän lähtee itse hakemaan mopolla. Saimme onneksi tämän kiellettyä häneltä. Naureskelee vain, kun sanomme, että kun otat, niin et aja.
Autokoulussakin ajoharjoittelutunneilla on opettaja joutunut hänelle sanomaan, että hän ajaa liian lujaa. Vilkun käytöstäkin hän on joutunut huomauttamaan.
Pelko tällä hetkellä on, että kortin saatuaan hän joutuu oikeasti johonkin onnettomuuteen, jos tuo asenne vielä jatkuu isomman kulkuneuvon kanssa. Siitäkin olen aika varma, että huippunopeuden tulee autolla kokeilemaan. Tuntuu, että on aivan sama mitä hänelle näistä paassa, niin menee kuuroille korville ja niille naureskellaan vaan päälle.
Poika päätyy hautaan 2v sisällä. Saa ajokortin ja kaahaa autolla nokkakolarin tai mutkassa päin puuta. Näitä sattuu joka vuosi.