Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää ja pelottaa teinin voittamaton ja kaikkitietävä asenne

Vierailija
11.05.2026 |

Poika täytti juuri 18 vuotta. On parhaillaan suorittamassa ajokorttia autokoulussa ja kehuu, että on jo parempi kuski kuin minä. Hän ei ole ajanut autolla aiemmin kuin yksityistiellä pariin otteeseen. 

Mutta se mikä pelottaa, niin hänen asenne sääntöjä ja lakia kohtaan. Hänellä on tällä hetkellä mopo ja tuntuu siitäkin kehuvan, miten kovaa se kulkee. On saanut sen omien puheidensa mukaan kulkemaan yli 80 km/h. Silmä kun välttää, niin rassausten ja testausten jälkeen käy koeajamassa ilman kypärää julkisella tietää sandaalit jalassa. Tästä on loputonta vääntöä ollut. Ja ajelee hirmu nopeudella parkkipaikan läpi puikkelehtien asunnon eteen parkkiin, vaikka pihapiirissä on myös ihan pieniä lapsia. Tästä kun häntä komentelee, niin vastauksena tulee, että hän osaa ajaa ja ehtii reagoida, jos joku eteen juoksee.

Ja viime lauantaina kun annoimme hänelle saunalonkeron, niin naureskeli, että tällaiseltako vähän humalaiselta tuntuu? Hän halusi lisää juomaa, jota ei ollut ja sanoi, että hän lähtee itse hakemaan mopolla. Saimme onneksi tämän kiellettyä häneltä. Naureskelee vain, kun sanomme, että kun otat, niin et aja.

 

Autokoulussakin ajoharjoittelutunneilla on opettaja joutunut hänelle sanomaan, että hän ajaa liian lujaa. Vilkun käytöstäkin hän on joutunut huomauttamaan. 

 

Pelko tällä hetkellä on, että kortin saatuaan hän joutuu oikeasti johonkin onnettomuuteen, jos tuo asenne vielä jatkuu isomman kulkuneuvon kanssa. Siitäkin olen aika varma, että huippunopeuden tulee autolla kokeilemaan. Tuntuu, että on aivan sama mitä hänelle näistä paassa, niin menee kuuroille korville ja niille naureskellaan vaan päälle.

 

 

 

 

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika päätyy hautaan 2v sisällä. Saa ajokortin ja kaahaa autolla nokkakolarin tai mutkassa päin puuta. Näitä sattuu joka vuosi.

Vierailija
22/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Tuon ikäinen tekee omat valintansa. Ette voi vaikuttaa asioihin enää. Anna olla ja keskity omaan elämääsi.

Ai että lapseen ei voi enää mitenkään enää vaikuttaa ja saa tehdä mitä huvittaa, vaikka laittomastikin sillä sekunnilla kun täyttää 18? Kyllä ne lapsen jutut kuuluu kiinnostaa 18v täytettyäkin, sinua ei ilmeisesti lapsesi kiinnosta.

Näinhän se noilla suojelevillakin tahoilla menee. Voidaan ohjeistaa mutta itsemääräämisoikeus ja ei maha mitään jos jotain sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen aloitus hullulla novellistilla tänään. Mitä huomenna, tai ehkäpä vielä myöhemmin tänään?  

Vierailija
24/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lähes jokainen ole sen huippunopeuden joskus testannut, tai ainakin lähelle sitä, ja useimmat on silti vielä hengissä.

Vierailija
25/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setä Darwin hoitelee tuommoset pois kuleksimasta. Valitettavasti siinä sivussa saattaa mennä viattomiakin.

Vierailija
26/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Tuon ikäinen tekee omat valintansa. Ette voi vaikuttaa asioihin enää. Anna olla ja keskity omaan elämääsi.

Juuri niin. Darwin rules. Kohta se naarataan hiekkakuopasta autoineen, ja peli on pelattu. No can do.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testosteroni. Sille ei valitettavasti paljoa voi. Vie järjen päästä. Selkeät säännöt ja seuraamukset, rahat ja ajoneuvot pois.

Vierailija
28/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa autokoulun? Jos joku muu kuin poika itse, niin keskeyttäkää se ja todettava, että nyt pitää kasvaa vielä pari vuotta. Sama koskee mopoa, jos poika ei sitä itse omista niin samantien pois ja kävelkööt. Tuolla menolla ollaan otsikoissa ja tilastoissa ennen ensi kesää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mopo, alkoholi ja autokoulu pois.

Meilläkin poika yritti/teki mitä halusi mopolleen viritti, vaihteli hammasrattaita ja taas viritti. Mutta kun poika lähti mopolla näyttämään kylille kuin se kulkee ja mitä hän osaa niin SOITINPA POLIISIT...No, siinä ratsiassa lähti kilvet ja kortti.  Mopo luokiteltiin kevyt moottoripyöräksi mistä  lankesi mieletön sakko ja vakuutusmaksut. Enpä ottanut kantaa mihinkään  asiaan ... itse saa maksaa kaiken mitä kerjäsi.

Vierailija
30/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäytymisestä perimä selittää noin puolet, toisen puolen selittää, millaisissa olosuhteissa joutuu kasvamaan lapsuutensa.
 

Ja tuohonko ei vaikuta yhtään kaveriporukka???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea hyvin menneestä kotikasvatuksesta.

Ilmeisesti ajatte itse aina alinopeutta, kun pojan noin täytyy provosoida.

Vierailija
32/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi suurimmista virheistä kautta suomen historian oli laskea täysikäisyysrajaa 21 vuodesta 18 vuoteen,vielä suurempi virhe että mopokortin saa 15 vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy pojalta, millaiset hautajaiset hän haluaa.

Vierailija
34/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyys että miltä tuntuu, jos ajaa jonkun pikkulapsen päälle, niin että tämä kuolee, onko sitten hyvä fiilis loppuelämän, miltä tuntuu käydä asiaa läpi vainajan vanhempien kanssa, silittääkö ne tukkaa?

 

Onko lapsen Isä kuvioissa, jos on niin miksi ei saa kuria aikaiseksi, Älkää antako autoa käyttöön ja rahahanat kiinni, niin loppuu se bensakin kohta, jos käy töissä, niin voisi alkaa maksaa vedestä ja sähköstä tai muuttaa pois.

Jos mopo ei ole omissa nimissä niin mopon avaimet pois. Muutenkin tehkää selväksi, että niin kauan kuin kotona asuu, tulee noudattaa niitä sääntöjä mitä siellä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla ei ole lapsia.

Vierailija
36/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syanidi on ratkaisu.

Vierailija
37/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän siinä on, kun niille pitää antaa täysi vapaus kun aivot ovat vielä aivan kesken.

 

Ei ne oikeasti kykene arvioimaan riskejä joihin itsensä ja muut saattavat holtittomalla käytöksellä.

 

Meillä yksi muuten todella rauhallinen tyttö ajoi nuorena kuin hullu. Onneksi päätyi poliisin tutkaan 160km/h meni 7kk kortti ja isot sakot... Siinä oppi kävellessä keventämään kaasujalkaa... olen onnellinen niistä sakoista, opetus oli riittävä mutta ketään ei kuollut tai loukkaantunut

Vierailija
38/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 29: kiitos teille, että toimitte järkevästi! Pelastitte varmasti monen ihmisen elämän! 

Vierailija
39/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulusta voisi hyvin tehdä reissun katsomaan kolarissa vaurioituneita autoja. Lisäksi voisi näyttää kuvia, miltä ne uhrit niissä autoissa ovat näyttäneet. Jos siis ovat pysyneet auton sisällä, osa porukasta on vielä tänäkin päivänä niin tyhmiä etteivät käytä turvavyötä. Siinä kun niitä auton ja ihmisten raatoja katselee, voi autokoulun opettaja esittää kysymyksen että aiotko tämän jälkeen hölmöillä itse? 

Vierailija
40/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että poikasi osaa ajaa paremmin kuin sinä ei tuskin vaadi paljoa. 

Oletko täysi-ikäinen 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi