Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää ja pelottaa teinin voittamaton ja kaikkitietävä asenne

Vierailija
11.05.2026 |

Poika täytti juuri 18 vuotta. On parhaillaan suorittamassa ajokorttia autokoulussa ja kehuu, että on jo parempi kuski kuin minä. Hän ei ole ajanut autolla aiemmin kuin yksityistiellä pariin otteeseen. 

Mutta se mikä pelottaa, niin hänen asenne sääntöjä ja lakia kohtaan. Hänellä on tällä hetkellä mopo ja tuntuu siitäkin kehuvan, miten kovaa se kulkee. On saanut sen omien puheidensa mukaan kulkemaan yli 80 km/h. Silmä kun välttää, niin rassausten ja testausten jälkeen käy koeajamassa ilman kypärää julkisella tietää sandaalit jalassa. Tästä on loputonta vääntöä ollut. Ja ajelee hirmu nopeudella parkkipaikan läpi puikkelehtien asunnon eteen parkkiin, vaikka pihapiirissä on myös ihan pieniä lapsia. Tästä kun häntä komentelee, niin vastauksena tulee, että hän osaa ajaa ja ehtii reagoida, jos joku eteen juoksee.

Ja viime lauantaina kun annoimme hänelle saunalonkeron, niin naureskeli, että tällaiseltako vähän humalaiselta tuntuu? Hän halusi lisää juomaa, jota ei ollut ja sanoi, että hän lähtee itse hakemaan mopolla. Saimme onneksi tämän kiellettyä häneltä. Naureskelee vain, kun sanomme, että kun otat, niin et aja.

 

Autokoulussakin ajoharjoittelutunneilla on opettaja joutunut hänelle sanomaan, että hän ajaa liian lujaa. Vilkun käytöstäkin hän on joutunut huomauttamaan. 

 

Pelko tällä hetkellä on, että kortin saatuaan hän joutuu oikeasti johonkin onnettomuuteen, jos tuo asenne vielä jatkuu isomman kulkuneuvon kanssa. Siitäkin olen aika varma, että huippunopeuden tulee autolla kokeilemaan. Tuntuu, että on aivan sama mitä hänelle näistä paassa, niin menee kuuroille korville ja niille naureskellaan vaan päälle.

 

 

 

 

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mopo, alkoholi ja autokoulu pois.

Tämä. Voi todeta että koska poika kerran on niin pätevä, maksakoot itse, kuten täysi-ikäiselle miehelle sopiikin.

Vierailija
62/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea hyvin menneestä kotikasvatuksesta.

Ei ole näin yksinkertaista. Kaikki monilapsisen perheen vanhemmat tietää tämän. Samassa perheessä voi asustaa monenlaista asukkia. Varovaista ja huolellista, riski- ja elämyshakuista, empaattista ja ylimielistä, älykästä ja vähemmän älykästä. Geneettisesti perityillä temperamenttipiirteillä on iso merkitys. Juurihan ap kertoi, että yrittää puhua ja varoittaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunalonkero kun aivot vasta kehittyvät?  Niin, se kasvatus  ei ole kai oikein onnistunut.

Vierailija
64/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulu seis kunnes saa järkeä päähän.

Vierailija
65/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea hyvin menneestä kotikasvatuksesta.

Ei ole näin yksinkertaista. Kaikki monilapsisen perheen vanhemmat tietää tämän. Samassa perheessä voi asustaa monenlaista asukkia. Varovaista ja huolellista, riski- ja elämyshakuista, empaattista ja ylimielistä, älykästä ja vähemmän älykästä. Geneettisesti perityillä temperamenttipiirteillä on iso merkitys. Juurihan ap kertoi, että yrittää puhua ja varoittaa..

Näin on. Yksinkertaista ajattelua, että vanhempi vain  muovaa lapsista haluamansa.

Vierailija
66/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini oli just tuollainen ja joutui lopulta vuosiksi linnaan kolaroituaan kännissä ja jo sitä ennen oli saanut useita sakkotuomiota ja 1 ehdollinen. Vankilassa tuli adhd-diagnoosi ja se muutti elämän suunnan paremmaksi. Nyt on 45 ja kunnollinen työssäkäyvä, raitis perheenisä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla oli vähän samanlaisia kujeita mutta tyttöystävän löydettyään sai järkeä päähän. Nyt kun on omia lapsia niin ajelee maltilla ja sääntöjen mukaan. Asenne vanhempiin ja arempiin autoilijoihin on myös lievempi. Elämä opettaa. Onhan kaikenikäisillä miehillä geeneissä jotenkin se ylimielisyys ja kaikkivoipaisuus tai kuolemattomuus. Perässä ei voi mennä koko ajan, pitää vaan toivoa ja rukoilla että selviää hengissä siihen asti että aivot on kehittyneet (noin 30v). Aina pieni maltillinen tietoisku kun meinaa ylimielisyys nostaa päätään, kyllä se kovakin kuori pehmenee vähän kerrallaan. Rahalla tai parmminkin  sen puutteella moni oppii eli poika töihin tai elatus pois.

Kyllä se tosiaan on myös geeneissä pojilla. Aggressiivisuus ja riskinotto liittyy testosteroni hormoniin. 

Vierailija
68/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuttavapiirissä poikaa, joka ajoi 17-vuotiaana ajokortittomana päissään hirveää ylinopeutta kaverit kyydissä. Lopputulos: suistui tieltä. Kaksi kaveria kuoli ja yksi vammautui vakavasti, tämä kuski jäi itse henkiin. Opiskeli alaa, jossa c-kortti välttämätön. Siihen jäivät ne haaveet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi suurimmista virheistä kautta suomen historian oli laskea täysikäisyysrajaa 21 vuodesta 18 vuoteen,vielä suurempi virhe että mopokortin saa 15 vuotiaana.

Mietipäs että monessa maaassa ajokortin saa jo 16-vuotiaana.

Vierailija
70/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Tuon ikäinen tekee omat valintansa. Ette voi vaikuttaa asioihin enää. Anna olla ja keskity omaan elämääsi.

Ai että lapseen ei voi enää mitenkään enää vaikuttaa ja saa tehdä mitä huvittaa, vaikka laittomastikin sillä sekunnilla kun täyttää 18? Kyllä ne lapsen jutut kuuluu kiinnostaa 18v täytettyäkin, sinua ei ilmeisesti lapsesi kiinnosta.

Voi ja kannattaa toki vaikuttaa. Nalkuttava äiti 18-kesäiselle on vaan yhtä tyhjän kanssa. Vielä, jos vähän vanhempi itkua tihrustaa ja tunteilee, nuoriherra tekee taatusti päin vastoin. Kannattaa valita ne keinot.

Joku onnettomuusvideokimara, poliisin puhuttelu ja ratapäivä täystehoisella pätkällä vois toimia. Tuo kuolemattomuusharha on valitettavasti nimenomaan harhaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini oli just tuollainen ja joutui lopulta vuosiksi linnaan kolaroituaan kännissä ja jo sitä ennen oli saanut useita sakkotuomiota ja 1 ehdollinen. Vankilassa tuli adhd-diagnoosi ja se muutti elämän suunnan paremmaksi. Nyt on 45 ja kunnollinen työssäkäyvä, raitis perheenisä.

Tuliko kuolleita? Yleensä pelkistä rateista ei tule kovaa kakkua.

Vierailija
72/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Tuon ikäinen tekee omat valintansa. Ette voi vaikuttaa asioihin enää. Anna olla ja keskity omaan elämääsi.

Ai että lapseen ei voi enää mitenkään enää vaikuttaa ja saa tehdä mitä huvittaa, vaikka laittomastikin sillä sekunnilla kun täyttää 18? Kyllä ne lapsen jutut kuuluu kiinnostaa 18v täytettyäkin, sinua ei ilmeisesti lapsesi kiinnosta.

Voi ja kannattaa toki vaikuttaa. Nalkuttava äiti 18-kesäiselle on vaan yhtä tyhjän kanssa. Vielä, jos vähän vanhempi itkua tihrustaa ja tunteilee, nuoriherra tekee taatusti päin vastoin. Kannattaa valita ne keinot.

Joku onnettomuusvideokimara, poliisin puhuttelu ja ratapäivä täystehoisella pätkällä vois toimia. Tuo kuolemattomuusharha on valitettavasti nimenomaan harhaa. 

Tämä viesti on silkkaa naisvihaa! Ilmiannettu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ymmärrä taustalla olevat tekijät

Nuoret aikuiset (18-vuotiaat) ovat biologisesti ja psykologisesti alttiita riskinotolle:

Aivot: Prefrontaalinen aivokuori, joka säätelee impulssikontrollia ja riskinarviointia, ei ole täysin kehittynyt.

Itsemääräämisoikeus: 18 vuotta on usein ensimmäinen “täysi vapaus” ja se voi tuottaa kokeilunhalua: halutaan näyttää osaaminen ja kyky hallita tilanteita.

Sosiaaliset tekijät: Kavereiden mielipide, ylpeyden tunne taidoista ja halu “näyttää osaamisensa” voivat lisätä riskikäyttäytymistä.

Tämä ei poista vastuuta, mutta auttaa ymmärtämään, ettei kyse ole yksinomaan uhmakkuudesta.

2. Turvallisuuden rajojen asettaminen

On tärkeää tehdä rajat selviksi – ja pysyä johdonmukaisena:

Selkeä ja konkreettinen sopimus: Esim. autokoulun ja ajokortin jälkeen noudatetaan nopeusrajoituksia ja alkoholin kanssa sääntö on nollatoleranssi.

Seuraukset: Mieti etukäteen realistisia, välittömiä ja ennakoitavia seurauksia: jos sääntöjä ei noudateta, seuraa esimerkiksi ajoneuvon käyttöoikeuden rajoittaminen.

Johdonmukaisuus: Vanhemman pitää pysyä päättäväisenä, vaikka nuori nauraisi päälle. Vitsailu ei muuta sääntöä.

3. Kommunikointi nuoren kanssa

Ei moralisoida liikaa: Nuori kokee moralisoivat puheet uhkauksina, jolloin kuunteleminen vähenee.

Kysymyspohjainen lähestymistapa: “Mitä tapahtuisi, jos jäisit kiinni ajosta humalassa?” tai “Miten reagoisit, jos joku lapsi juoksee tielle?”

Empatia + rajat: Näytä, että ymmärrät hänen halunsa kokeilla itseään, mutta että turvallisuus on ei-neuvoteltava asia.

4. Riskien hallinta käytännössä

Mopon ja auton käyttö erikseen: Sääntöjen tiukempi valvonta nyt, ennen kuin kortti tulee.

Ajoharjoittelu kontrolloiduissa olosuhteissa: Esim. tyhjät parkkipaikat, turvalliset harjoittelualueet, joissa nopeutta voi kokeilla ilman vaaraa muille.

Roolimallit: Keskustele autokoulun opettajan kanssa – joskus ulkopuolisen auktoriteetin sanat menevät paremmin perille kuin vanhemman.

5. Hakeudu tarvittaessa ulkopuoliseen tukeen

Nuorisopsykologi / kasvatusneuvoja: Voi auttaa rakentamaan sopimuksia ja keskustelemaan nuoren kanssa tavalla, joka ei johda kapinaan.

Turvallisuuskoulutukset: Ajoturvallisuuskoulutukset nuorille voivat auttaa ymmärtämään riskin todellisuuden.

Vierailija
74/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopo pois jos olette sen maksaneet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autoa käyttöön tuollaiselle. Rahahanat kiinni. Ostakoon oman jos pystyy.

Vierailija
76/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten jyrkkyys ja ehdottomuus...eikös joku esittänyt äänestysiän laskemista?

Ja ne pahimmat sammakothan ovat ihan uutisoidustikin aina tulleet kokNUORTEN suusta!

Herättääkö ajatuksia?

no, enpä uskonutkaan...

Vierailija
77/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontrolloiva äiti vihaa nuorta voimaantuvaa poika, joka on vihdoin pääsemässä tämän kahleista.

Vierailija
78/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollinen valinta karsii kolareissa hurjapäät, jotka ottaa liikaa riskejä. Kuuluuko poikasi tuohon joukkoon?

Vierailija
79/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua pelottaa poikasi itsenäisyys

Teinikaaharin äitiä saa ja pitääkin pelottaa, mutta toki lapsella on oikeus ajaa kännissä kuoliaaksi sekä itsensä, kaverinsa että vastaantulijat. Sitäkö tarkoitat?

18 vuotias on aikuinen mies joka vastaa itse tekemisistään. Ap on aika myöhään havahtunut kasvattamaan. Enää ei ole mitään tehtävissä.

18 = eighteen

Teen = teini

Teinipoika ei ole mies.

Vierailija
80/93 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua pelottaa poikasi itsenäisyys

Itsenäisyys vähenee kummasti, jos joutuu lusimaan tai mullan alle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi