Ulkomaa-ketjulle jatkoa: Mitä sinulle tarkoittaa hyvä elintaso?
Mielestäni on hyvä elintaso, jos joka päivä saa riittävästi terveellistä ruokaa, koti on riittävän suuri, siisti ja turvallisella alueella, sairastuessaan saa asianmukaista hoitoa ja päivähoito / koulutus toimii.
Mistä ihmeen " paremmasta elintasosta" täällä mammat haaveilee?
Kerskakulutuksestako? Ökyilystä?
Pitääkö kaikilla tosiaan olla 300 neliön omakotitalo meren rannalla, 3 uutta autoa omassa tallissa ja jokaisella perheenjäsenellä vauvasta vaariin vaatehuoneellinen merkkivaatteita, että voi olla onnellinen?
Itsellä kuukausitulot nyt 1000 euroa, olen kahden pienen lapsen yh (joista toinen vakavasti sairas), asumme kerrostalossa vuokralla - enkä voisi olla onnellisempi vaikka tänään pamahtaisi se suuri lottovoitto joka toisi " paremman elintason" .
Kommentit (37)
Toi sun eka kappale on munkin mielesta hyvaa peruselintasoa. Sen lisaksi meille on tarkeaa, etta voin olla kotona ja hoitaa lapsiani itse. Kunhan lapset vahan kasvaat aloitan todennakoisesti osa-aikatyon. Joka sentin paalle ei tarvitse laskea, voimme kayda Suomessa 1-2 kertaa vuodessa ja saamme rahaa viela saastoonkin pahan paivan varalle.
Suomessa meilla olisi isompi talo (nyt vuokralla) mutta taloudellinen tilanteemme ei olisi laheskaan nain hyva. Nyt voimme elaa varsin huolettomasti ja se on meista varsin mukavaa:)
Vierailija:
Mielestäni on hyvä elintaso, jos joka päivä saa riittävästi terveellistä ruokaa, koti on riittävän suuri, siisti ja turvallisella alueella, sairastuessaan saa asianmukaista hoitoa ja päivähoito / koulutus toimii.Mistä ihmeen " paremmasta elintasosta" täällä mammat haaveilee?
Pitääkö kaikilla tosiaan olla 300 neliön omakotitalo meren rannalla, 3 uutta autoa omassa tallissa ja jokaisella perheenjäsenellä vauvasta vaariin vaatehuoneellinen merkkivaatteita, että voi olla onnellinen?
Itsellä kuukausitulot nyt 1000 euroa, olen kahden pienen lapsen yh (joista toinen vakavasti sairas), asumme kerrostalossa vuokralla - enkä voisi olla onnellisempi vaikka tänään pamahtaisi se suuri lottovoitto joka toisi " paremman elintason" .
Minulle on tärkeää, että voin olla pitkään kotiäiti ilman että tarvitsee laskea jokaista senttiä. Pystyn olemaan kotona vielä kun nuorimmainenkin aloittaa koulun ja ehkä siinä vaiheessa ihan vain omaksi virkistykseksi hankin jonkun osa-aikaduunin. Emme ole millään komennuksella ulkomailla. Vaan olemme rakentaneet talon miehen synnyinmaahaan.
500 neliötä merinäköalalla. Auto on mutta ei kuljettajaa. Siivojaan, puutarhuriin, kokkiin on taloudellinen mahdollisuus mutta emme ole halunneet heidän palveluita kuin hyvin satunnaisesti. Olen tottunut tekemään itse. Koti on myös suomessa. Pieni kerrostaloasunto missä asutaan kesät.
Vierailija:
Kun me asutiin rapakon takan niin meillä oli kust tuollainen asumis- ja elämismuoto :) Tosin ei meren rannalla, mutta muuten siistillä ja hyvämaisella alueella. Ja tiedätkö siellä se on ihan keskituloisten ja vähän yli keskituloisten (joita me Suomessa edustamme) asumis- ja elämistapa siellä! Sinun suomalainen asumismuotosi vastasi minun entisellä kotiseudullani yhteiskunnan pohjasakan, työkyvyttömien narkkien elämää.
Nyt me asumme Suomessa kalliissa kaupungissa pienessä rivarikämpässä ja isompaan ei ole täällä varaa. Kun samalla tulotasolla elämme avarammin, huolitellummilla asuinalueilla (Suomessa kaavoituksen pitäisi hakea mallia rapakon takaa), ajamme uusilla tilavilla autoilla molemmat niin miksi ihmeessä eläisin köyhänä kituuttaen Suomessa?
Siksi olemme lähdössä pois Suomesta....
Ja sanon sen, että jos et ole asunut tuolla rapakon takana ja nähnyt mitä vastinetta saat rahallesi, sitä on lähes mahdoton kuvitella. Ja kun näet ja koet se, et halua tulla enää venyttämään euroa Suomeen.
Vierailija:
Vierailija:Ja sanon sen, että jos et ole asunut tuolla rapakon takana ja nähnyt mitä vastinetta saat rahallesi, sitä on lähes mahdoton kuvitella. Ja kun näet ja koet se, et halua tulla enää venyttämään euroa Suomeen.
-väljä asuminen (myös vanhemmat tarvitsevat meillä kukin omat huoneensa vaikka yhteisessä huoneessa nukutaankin..)
-ei liikoja rahahuolia, mahdollisuus matkustaa muutaman kerran vuodessa kunnon lomalle (kerran vuodessa yhteinen Suomi-loma, yksi pidempi etelän matka, ainakin yksi lasketteluviikko ja äiti lasten kanssa vielä toisen kerran Suomeen talvella tai keväällä)
-se, että yhden palkka riittää elämään, toinen voi jäädä lasten kanssa kotiin niin pitkäksi ajaksi kuin itse haluaa..toisaalta hyvään elämään kuuluu myös se, että halutessaan voi mennä töihin (se lastenhoito.. -mikä asuinmaassamme ei ole hyvin järjestetty, Suomessa olisi)
-hyvä terveydenhuolto: siis ei jonottelua jossain terveyskeskuksessa jossa EI EDES OLE LASTENLÄÄKÄRIÄ, vaan edullinen hoito ko. alueeseen erikoistuneella lääkärillä
-luonnon lähellä asuminen (tämä olisi siis helposti saatavilla Suomessakin) ja kuitenkin suuren kaupungin läheisyys ja kulttuuritarjonnan saaatavuus
-lasten hyvä koulutus (ok molemmissa maissa)
Tällä hetkellä meillä on varmasti parempi elintaso täällä miehen kotimaassa kuin olisi Suomessa. Mutta ehkä vaaka kallistuu pian toiseen suuntaan ja osaamme nähdä Suomen hyvät puolet, en tiedä..
siis asua luxus-tyyliin isossa asunnossa, ajella isoille autoilla - kerskakuluttaa & ökyillä - sitähän tuo em. on.
Miksi joillekin sen pitäisi olla mahdollista, koska kaikille ei ole, ja tekeekö tuo OIKEASTI jonkun onnelliseksi?
Minusta on naiivia ja ekologisesti todella vastuutonta pyrkiä haalimaan mahdollisimman paljon tavaraa ja suuria autoja. Siksi en ymmärrä miksi ei tyydytä ihan peruselintasoon, jonka kuitenkin pitäisi tarjota riittävän hyvät olosuhteet onnelliseen ja hyvään elämään.
ap
Meille tarkottaisi hyvä elintaso sitä
1) riittävästi neliöitä asunnossa, asunto olisi voisi olla muuten samanoloinen mutta nyt tuplaten suurempi (sillä päästäisiin jo huimaan 160 neliöön)
2) mahdollisuus pitää tarvittaessa kahta kohtuu-uutta ja kohtuukulutuksellista autoa
3) Mahdollisuus matkustaa pari kertaa vuodessa lomamatkoille
4) mahdollisuus ostaa niitä palveluita,joita haluaa
5) mahdollisuus säästää ja sijoittaa enemmän kuin nyt
Me olemme itse asiassa kummatkin Suomessa melko hyvässä asemassa ja meillä on ainakin av-vertailujen mukaan tosi hyvät palkatkin. Tosin jos vertaa kansainvälisesti, niin ihan nappirahaa. Suomessa verotushan tasaa tulot, joten elintasoeroja ei juuri pääse syntymään. Suomessa lisäksi arvonlisäverotus ja keskitetyt tukkukaupat pitävät myös huolen siitä, että ostovoimaa ei juuri ole.
Olen kv-tehtävissä ja jos vertailen eri työkaverieni oloja toisissa maissa, niin kyllä sen huomaa. Meidän firman parkkipaikalla Suomessa keskimääräinen auto on ehkä joku viisi vuotta vanha Ford Focus, jossain saman firman parkkiksella briteissä/hollannissa/saksassa ehkä pari vuotta vanha ja kokoluokkaa isompi bemari, audi jne.
Sama juttu asunnoista jne.
Mutta toki ostovoima ei ole ainoa autuaaksi tekevä. Suomen hyviä puolia on turvallisuus ja työelämähän on täällä melko joustavaa ja kohtuullisen kevyttäkin moneen muuhun maahan verrattuna.
Mun mielestä on absurdia verrata itseänsä koko maailmaan niinkuin ap tekee. Totta on, että verrattuna pakolaisleiriin niin meistä jokaisella menee hel-ve-tin hyvin. Mutta minun mielestäni se ei tarkoita sitä, että eikö olisi tavoiteltavaa yrittää parantaa oman ja perheensä asemaa.
Edelleen keskustelu ei ole kovin hedelmällistä jos jokainen avaus siitä että esimerkiksi asuinpinta-ala tai vaikka ihan vain kaksi normaalia perheautoa perheessä tuomitaan kerskakulutukseksi ja ökyilyksi. Suomi on pitkien etäisyyksien maa ja joukkoliikenne on erittäin toimivaa melkein ainoastaan pääkaupunkiseudulla, joten muualla maassa joudutaan elämään sen faktan kanssa, että autoja tarvitaan.
Suomessahan asutaan esimerkiksi ahtaiten EU-maista ja meillä taitaa olla jopa kolmanneksi vanhin autokanta EU-maissa.
Rikkaat asuvat linnoissaan ja orjuuttavat orjakaupan uhreja. Ihanaa!
eli varaa mukavaan asuntoon, kahteen autoon ja ei tarvis laskea pennosia koko ajan. Suomessa tienaamme nettona yhteensä 6000 Euroa. Tiedän tasan, että monessa maassa pelkällä miehen palkalla pääsisimme samanmoiseen elintasoon tai jopa parempaan.
että on saanut kaiken ilmaiseksi Suomesta. Ilmaisen koulutuksen, joka on maailman huipputasoa. Ilmaisen terveydenhuollon, turvallisen elinympäristön jne. Sitten hän muuttaa ulkomaille ja alkaa valittaa kuinka Suomessa on huono elintaso. Tosiasia kuitenkin on, että Suomessa köyhällä on mahdollisuus kouluttautua, mutta onko vaikkapa Yhdysvalloissa? Jos Yhdysvalloissa syntyy köyhään perheeseen niin on hyvin vaikeaa kouluttautua, sillä USA:ssa on korkeat koulumaksut yliopistoissa eikä mitään opintotukia ole. Köyhistä lapsista vain huippuälykkäät pääsevät stipendin avulla kouluttautumaan sekä esim. huippu-urheilijat (koripalloilijat, jalkapalloilijat ja jääkiekkoilijat) myös stipendin kanssa, mutta kaikista köyhistä se on murto-osa. Eli jos synnyt köyhäksi niin usein saat unohtaa haaveet korkeasta koulutuksesta ja paremmasta elintasosta. Toisin kuin Suomessa, jossa jokaisella on mahdollisuus. Suomen korkea koulutustaso myös aiheuttaa turvallisuutta. Mitä alempi koulutustaso niin sitä enemmän lieveilmiöitä, kodittomuutta, rikollisuutta jne. Esim. Yhdysvalloissa ja monissa muissa maissa, rikkaat joutuvat käyttämään mielettömiä määriä turvallisuuteen.
Eli kannattaisi siellä palatsissa muistaa, että se paikka ei todellakaan ole mikään paratiisi. Sinne palatsiin olisitte tuskin päätyneet jos ette olisi nauttineet Suomen ilmaisesta koulutuksesta, josta vielä maksetaan opintotukea.
Tuohon vielä lisäisin, että köyhiä nuoria miehiä ja naisia rekrytoidaan jatkuvasti Irakiin ja Afganistaniin sotimaan. Sotiminen on heille yksi tapa päästä pois siitä kurjuudesta, missä ovat eläneet.
Mitä katkeruutta on se jos pitää ihmisiä tasa-arvoisina? Tiedättekö edes kuinka paljon orjan työssä olevia on Keski-Euroopassa rikkaissa perheissä kotiapulaisena ja pahimmassa tapauksessa miehen seksiorjina? Samaa ihmiskauppaa haluatte Suomeenkin. Onhan se niin hienoa kun ei tarvitse tehdä mitään.
Land pf plenty, mutta maitorahkaa et saa mistään. On ikävää asua maassa, jossa on oikeasti todella köyhiä ihmisiä. Ja jossa on turvatonta. Jossa raskaanaolevien naisten riski kuolla rikoksen yhteydessä on moninkertainen Suomeen verrattuna. Korruptio rehottaa. Käsisuihkua ei tunneta. Ovenkahvoja ei meinaa löytyy mistään ovista. Miljoonan dollarin taloonkin joutuu laittamaan talvisin ikkunaan erikoistiivisteet, koska muuten meinaa jäätyä sisälle.
Jos talvisin sataa lunta, laitetaan ulkonaliikkumiskielto voimaan, koska muuten ihmiset kaatuillessaan nostaisivat syytteen countya kohtaan. Jalkakäytäviä ei oikein ole kuin ydinkeskustassa. Commute kestää ikuisesti. Lapset eivät voi turvallisesti ulkoilla yksin. Ihmisten yleistietous on heikkoa, kielitaito on heikkoa. Kaikki uutiset tulevat vain puolueellisista lähteistä. Presidentti on idiootti.
Ei kiitos!
Se on tietysti hieman vaikeampaa kuin Suomessa mutta on aivan mahdollista. Pitää vain tehdä työtä (usein kahta) opiskelun ohessa. Kaiken aikaa näitä köyhiä opiskelee. Sitten on tietysti ne laiskimukset joita opiskelu ei kiinnosta tai työnteko ja sitten vain valittavat kun ei ole mahdollista opiskella. Kaikilla on mahdollisuus opiskella Yhdysvalloissa jos vain itse haluaa.
Miten hyvin luulet opintojen sujuvan, jos tekee kahta täysiaikaista työtä??
Mutta tietenkin jos on läskiperse joka ei jaksa persettään liikauttaa sohvalta niin ei tietenkään onnistu. Ei töiden tarvitse olla täysiaikaisia.
Usein nämä köyhät vielä menestyvät opinnoissaan paljon paremmin kuin rikkaat jotka vain juhlivat huumeiden kanssa yms.
Vierailija:
Miten hyvin luulet opintojen sujuvan, jos tekee kahta täysiaikaista työtä??
Niin kuin kaikki tietävät, Yhdysvalloissa on yliopistoja ja " yliopistoja" . Ivy League -yliopistoihin ei ole köyhillä juurikaan asiaa. Sitten on " yliopistoja" , joissa voi opiskelunsa rahoittaa paiskimalla kahta duunia, mutta se onkin sitten eri asia, miten kyseistä tutkintoa arvostetaan työmarkkinoilla. Tosiasia on, että huippuyliopistoista valmistuneet vievät ne parhaimmat paikat ja " yliopistoista" valmistuneet saavat rippeet, jos sitäkään. Yhdysvalloissa uskotaan vahvasti siihen, että mitä kalliimpi koulutus, sitä parempi se on. Huvittavana esimerkkinä eräs vaatimattomampi yliopisto, joka nosti lukukausimaksujaan rahoittaakseen toimintaansa, sai oikean hakijaryntäyksen.
Minä opiskelen Suomessa ja käyn keikkatöissä toisinaan, minulla on myös lapsia, muttei puolisoa enää. On vaikeaa saada homma toimimaan täällä, saati sitten USAssa.
kohdellaan usein silkkihansikkain, sillä muuten ketään ei saisi moiselle lähtemään.
Itse en todellakaan halua autoa saati sitten kuljettajaa. Jokainen voi vapaasti tehdä omia arvoratkaisujaan ja Suomesta voipi vapaasti muuttaa pois. Itse olen asunut ulkomailla, enkä tykännyt. En edes miljoonatalossa.