Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: 530 euron lasku tuli neljän lapsen äidille yllätyksenä

Vierailija
11.05.2026 |

Ylen nettisivuilla on juttu neljän lapsen äidistä, jonka viimeisin lapsi, joutui syntymänsä jälkeen tehohoitoon ja äitikin vietti useamman päivän sairaalassa. Pöyristyi, koska laksu oli 530 euroa?! Siis onko todella niin, että järkytytään tuosta summasta, jolla lapsi on saatu pidettyä hengissä. Näin lemmikin omistajana harvoin pääsee eläinlääkäristä paljon alle tuon summan ja olen kuitenkin sen budjetoinut ja laskenut, että siihen rahani riittää enkä useampaa lemmikkiä hanki. Ehkä lasten kohdalla olisi sama, jos ko. summa vetää budjetin ihan persiilleen.

Kommentit (376)

Vierailija
101/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusumma. Onkohan kyseinen henkilö niitä, jotka ovat tottuneet siihen että kaikki maksetaan heidän puolestaan? 

Vierailija
102/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, tässä meillä taas yksi koiraäiti. Jos sinä et ole saanut synnytyksistäsi isoa sairaalalaskua, pidä nyt saatana turpasi kiinni asiasta josta sinulla ole mitään kokemusta.

Onko 530 € paljon? Ei mun mielestä. 

- kolme lasta sairaalassa synnyttänyt 

Ps. Vähän muljahti silmät päässä täälläkin, että miksi neljäs lapsi, jos 530 € lasku saa talouden raiteiltaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on kallistunut, pitää vetää cyanidi kapseli jos sairastuu vakavammin... mutta lemmikkien hoidot ne vasta kallistuneet onkin viimeisen 20 vuoden aikana.

Niin ja silti lemmikkien omistaja maksaa lemmikin hoidon omasta pussistaan. Persaukiset porsii muiden laskuun.

Siitä lemmikistä ei taida koskaan tulla veronmaksajaa, joten tietenkin omistajan kuuluu maksaa kaikki kulut. Miksi helvetissä mun pitäisi maksaa sun rakista?

Vierailija
104/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettosaajat pöyristyy, kun pitää itse jotain maksaa.

Onhan se kieltämättä omituista että viereisessä huoneessa somali synnyttää kahdeksatta lastaan ja hänelle on kaikki ilmaista ja sitten pienituloinen sairaanhoitaja maksaa yli 500 euron laskun samalla kun somalille etsitään tulkkia jotta hän ymmärtää mitä tapahtuu.

Vierailija
105/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikella on hintansa..jos meinaa elää..ja tuohan on vaan muutama hassu satanen..

ehkä koki ettei lapsi ollut sen arvoinen?

Mieti sitä lasta aikuisena, kun löytää googlesta, kuinka hänen äiti ei pitänyt vauvaansa, häntä siis, edes 530 euron arvoisena. Minä olisin maksanut iloisena, että lapsi jäi henkiin, olisin ollut vaikka itse syömättä pari kuukautta, enkä ulissut. Olisin tehnyt mitä tahansa että lapseni jää henkiin. Mutta ehkä tuolla 4. penskalla olikin vain tarkoitus tienata!

Vierailija
106/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä äiti on ollut työelämässä ainakin haastattelun mukaan. Lopeta tukihuutelu!

Itse olin synnytyksen vuoksi sairaalassa 5 vrk (sektio) ja lasku oli muistaakseni jotain 200 ja 300 euron välillä. Oli myös ylimääräisiä lääkärikäyntejä ja kiitän vieläkin onneani työnantajan kattavasta terveydenhuollosta, käynti erikoislääkärillä maksoi muutaman kympin ja aikojakin sai nopeasti. Julkiseen synnytyssairaalaan olin täysin tyytyväinen. 

Kyllä tässä jutussa silti tökki tuo "pitää miettiä mitä kaupasta ostaa" -asenne. On kuitenkin kaksi vanhempaa, molemmat olleet töissä. Oma raskaus tuli yllätyksenä, yksin ja osa-aikainen vuorotyö, ei säästöjä, mutta viimeisin asia mielessä oli se että mitä voi laittaa ostoskoriin. 

Vierailija
107/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.

Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä. 

No sellaiseen tilanteeseen ei kyllä kannata sitten neljättä lasta tehdä. 

Ihan aidosti, millainen ihminen tekee vielä neljännenkin lapsen, jos talous on niin tiukoilla että pari sataa isompi lasku pakottaa miettimään arkipäivän kulutusta? 

Kaksi työssäkäyvää vanhempaa kumminkin. 

Ihan ei ole taloustaidot hallussa. 

Vierailija
108/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on kallistunut, pitää vetää cyanidi kapseli jos sairastuu vakavammin... mutta lemmikkien hoidot ne vasta kallistuneet onkin viimeisen 20 vuoden aikana.

Niin ja silti lemmikkien omistaja maksaa lemmikin hoidon omasta pussistaan. Persaukiset porsii muiden laskuun.

Siitä lemmikistä ei taida koskaan tulla veronmaksajaa, joten tietenkin omistajan kuuluu maksaa kaikki kulut. Miksi helvetissä mun pitäisi maksaa sun rakista?

Sun ulostulo on sellaista wt-tasoa, että sun kakaroista ei todellakaan tule kuin nettosaajia. Koko perhe on sitten kädet syvällä toisten taskuilla. Sun kaltaisten takia tämä laiva uppoaa.

Vierailija
109/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi onnellinen ja kiitollinen, kun hänen lapsensa on saanut niin hyvää hoitoa. Voi prkl!

Vierailija
110/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kieltämättä omituista että viereisessä huoneessa somali synnyttää kahdeksatta lastaan ja hänelle on kaikki ilmaista ja sitten pienituloinen sairaanhoitaja maksaa yli 500 euron laskun samalla kun somalille etsitään tulkkia jotta hän ymmärtää mitä tapahtuu.

Pienituloinen s-hoitaja? Give me a break :D

Vierailija
111/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.

Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä. 

No sellaiseen tilanteeseen ei kyllä kannata sitten neljättä lasta tehdä. 

Ihan aidosti, millainen ihminen tekee vielä neljännenkin lapsen, jos talous on niin tiukoilla että pari sataa isompi lasku pakottaa miettimään arkipäivän kulutusta? 

Kaksi työssäkäyvää vanhempaa kumminkin. 

Ihan ei ole taloustaidot hallussa. 

Rumaan tapettiin ja tatskoihin oli kuitenkin ollut rahaa.

Vierailija
112/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi helvetissä kenenkään pitäisi maksaa sun puolesta paskaakaan, stnan luuseri?

Vierailija
113/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö meillä ollut suurena ongelmana, siis ihan koko kansakunnan tulevaisuuden kannalta suurin ongelma ehkä ilmastonmuutoksen ja luontokadon jälkeen, että naiset eivät synnytä tarpeeksi? Tälläkö pitäisi siihen kannustaa, että siitä "ilosta" saa vielä maksaakin itsensä kipeäksi?

Ei me tarvita niitä lapsia, joiden äideille muutama satanen on liikaa. 

Katsos kun sekä älykkyys että sosioekonominen asema ovat vahvasti periytyviä. Emme tarvitse uusia kelaelättejä, vaan veronmaksajia. 

Vierailija
114/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloinen s-hoitaja? Give me a break :D

Kyllä mä laskisin että aika pieneksi jää tulot kun tarvii maksaa täysi päivähoitomaksu ja asumistukea ei saa.

Kaikki lääkkeet ja sairaalamaksut maksetaan itse ei vaan voi laittaa sossuun niin kuin moni voi.. 

Vierailija
115/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä äiti on ollut työelämässä ainakin haastattelun mukaan. Lopeta tukihuutelu!

Itse olin synnytyksen vuoksi sairaalassa 5 vrk (sektio) ja lasku oli muistaakseni jotain 200 ja 300 euron välillä. Oli myös ylimääräisiä lääkärikäyntejä ja kiitän vieläkin onneani työnantajan kattavasta terveydenhuollosta, käynti erikoislääkärillä maksoi muutaman kympin ja aikojakin sai nopeasti. Julkiseen synnytyssairaalaan olin täysin tyytyväinen. 

Kyllä tässä jutussa silti tökki tuo "pitää miettiä mitä kaupasta ostaa" -asenne. On kuitenkin kaksi vanhempaa, molemmat olleet töissä. Oma raskaus tuli yllätyksenä, yksin ja osa-aikainen vuorotyö, ei säästöjä, mutta viimeisin asia mielessä oli se että mitä voi laittaa ostoskoriin. 

Eikö se nyt ole ihan perusjuttu, että kaupassa täytyy vähän miettiä mitä kärryyn pistää? Terveellinen kotimaisiin kasviksiin ja lihaa kohtuudella -perustuva ruoka ei ole edes kallista. Kallista on einekset ja kaikki naposteltavat, joita ei kukaan tarvitse. Mun netto on 2000 € + puolison tulot, ja hyvin pärjätään kolmen lapsen kanssa. Säästöön jää ja vaikka rikkoutuneen kodinkoneen uusiminen yllättäen ei tunnu ns. missään. 

Vierailija
116/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootti laskua joka oli pari sataa vähemmän. Yle tekee jutun 530 euron laskusta. Jos olisi ollut 5300 euroa niin en ihmettelisi ihmettelyä.

Mutta se ei voi olla 5300 euroa, kun maksukatto tulee vastaan jo jossain 800 euron tienoilla. Sen enempää ei tarvitse sairaalahoidosta vuodessa pulittaa.

En tiedä oikein, mistä tässä pöyristyttiin. Jos perhe on oikeasti noin vähävarainen, niin sairaalalaskuhan otetaan toimeentulotuessakin huomioon.

Vierailija
117/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien kanssa ne miehet lisääntyykin. Uusioperhe ja ulisevan äidin tukka kasvaa kulmakarvoista ylöspäin. Sitten fiksut, taloutensa hyvin hoitavat, kauniit naiset ei saa miestä. Mitähän tuokin on tehnyt, ettei lapsi ole kasvanut kohdussa tuon isommaksi?

Vierailija
118/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vielä ei olla Amerikan mallissa, siellä lasku olisi ollut useita kymppitonneja.

Vierailija
119/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö meillä ollut suurena ongelmana, siis ihan koko kansakunnan tulevaisuuden kannalta suurin ongelma ehkä ilmastonmuutoksen ja luontokadon jälkeen, että naiset eivät synnytä tarpeeksi? Tälläkö pitäisi siihen kannustaa, että siitä "ilosta" saa vielä maksaakin itsensä kipeäksi?

Ei me tarvita niitä lapsia, joiden äideille muutama satanen on liikaa. 

Katsos kun sekä älykkyys että sosioekonominen asema ovat vahvasti periytyviä. Emme tarvitse uusia kelaelättejä, vaan veronmaksajia. 

Ei kela-elätille ole muutama satanen liikaa, se saa laittaa sen sossuun.

Sen sijaan työssäkäyvälle se voi olla.

Vierailija
120/376 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että olin esikoisen syntymän aikaan sen verran ymmärtämätön ja heikossa taloudellisessa asemassa, että yllätyin myös synnytyksen laskusta, vaikka eihän se nyt oikeasti paljoa ollut ja raavin satkut kasaan sekä kiltisti nurisematta maksoin laskun. Onhan se naurettavan pieni summa siihen nähden, mitä se hoito oikeasti yhteiskunnalle maksaa. Neljännen lapsen kohdalla luulisi jo kuitenkin olevan sen verran perillä maailmaan menosta, että tietää ettei mikään ole ilmaista, lapset maksaa ja tuo on oikeastaan aika tosi pieni vastike saamastaan palvelusta.