Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti, 38, jätti lapset yöksi yksin kotiin ja lähti baariin – aamulla ovella oli poliisi

Vierailija
10.05.2026 |

"Äiti, 38, jätti lapset yöksi yksin kotiin ja lähti baariin – aamulla ovella oli poliisi"

 

Jahas, hämmästyttää. Siis myös 15-vuotia oli jätetty tuomion mukaan heitteille???

 

15-vuotiaana leski-äitini lähti pariksi kuukaudeksi USA:n veljensä kuolinvuoteelle. Sen aikaa pidin maatilaa ja 1000 kanan kanalaa pyörimässä ja kenellekään ei edes juolahtanut mieleen, että olisin ollut jotenkin "heitteillejätetty".  Ja nyt kaupunkioloissa tilanne onkin jonkun mielestä niin dramaattinen, että piti poliisit hälyttää paikalle.

 

 

Huoh ja Jösses....



https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011988358.html

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisessa lukee näin:


”Äiti kertoi oikeudessa, että hänelle ja miesystävälle oli tullut asunnossa riita, jota oli parempi mennä selvittelemään muualle. He olivat lähteneet asunnolta, mutta äidin mukaan hänellä oli puhelin mukanaan.”



Jaha, riitaa siis lähdettiin selvittelemään baariin tuoppien ääreen ja sille tielle jäätiin? Jäivätköhän lapset käsitykseen, että riitaa vain käväistään selvittelemässä, mutta sitten ei koko yönä sen koommin äityliä kuulunutkaan? Alkaisihan siinä herkästi lapset pelätä pahinta, jos äiti ja miesystävä lähtevät riidelleen, eikä äitiä sen koommin näy.

Vierailija
162/174 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni 15 vuotias saa säännöllisesti taskurahaa hoitamalla paljon pienempiä lapsia. Onko tämäkin nyt heitteillejättöä? Entä kesätyö, jossa 15-vuotias hoitaa pienempiä lapsia?

Mietipä nyt pikkasen. Miten voi olla näin monta aikuista ihmistä, jotka eivät tajua mikä ongelma tossa tapauksessa oli tai mikä on heitteillejättö? 

Mikä se on? 15 vuotias ei saa vahtia pikkusisarusta muutamaa tuntia? Vuorokauden ajalla ei ole merkitystä jos tuo on sallittua päiväaikaan. Mitkä kaikki asiat on heitteillejättöjä luetteletko ne tässä niin kaikki tiedetään ne. 

Se 15-vuotias ei vahtinut pikkusisarusta. 

Jos et todella tiedä mikä on heitteillepano, kannattaisi ottaa selvää. Osaat sitten toimia jatkossa. 
 


Heitteillepanoon syyllistyy ensinnäkin se, joka saattaa toisen avuttomaan tilaan. Toiseksi heitteillepanoon syyllistyy myöskin se, joka jättää avuttomaan tilaan sellaisen henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan ja siten aiheuttaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Heitteillepanosta on rangaistuksena sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta.

Eli mikä esimekiksi on heitteillejättö?

Vauvan nukutus vaunuissa ulkona

Roskiksella käyminen kun lapset talossa

Lasten nukkuminen omassa huoneessa 

Lapsien telttaretki omalla pihalla

Kaikki leirit ja retket joissa alaikäiset valvojat tai ei valvojaa huoneessa

Lasten käyminen keskenään missään, edes ulkona tai kaupungilla, leffassa, mäkissä

 

Trolli alahan vastata kun osaat kopioida sitä tekstiä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni 15 vuotias saa säännöllisesti taskurahaa hoitamalla paljon pienempiä lapsia. Onko tämäkin nyt heitteillejättöä? Entä kesätyö, jossa 15-vuotias hoitaa pienempiä lapsia?

Mietipä nyt pikkasen. Miten voi olla näin monta aikuista ihmistä, jotka eivät tajua mikä ongelma tossa tapauksessa oli tai mikä on heitteillejättö? 

Mikä se on? 15 vuotias ei saa vahtia pikkusisarusta muutamaa tuntia? Vuorokauden ajalla ei ole merkitystä jos tuo on sallittua päiväaikaan. Mitkä kaikki asiat on heitteillejättöjä luetteletko ne tässä niin kaikki tiedetään ne. 

Sen pitäisi olla vapaaehtoista ja aikuisen pitäisi olla tavoitettavissa. Tuo sisarusten pakkohoidattaminen vanhemmilla sisaruksilla minua nyppii ihan muutenkin, koska ei se teini ole siihen saanut mitään sanoa, että putkautetaanko maailmaan pikkusisaruksia. Ei ne hänen lapsiaan ole, eikä hänen pitäisi niitä joutua hoitamaan kuin silloin tällöin harvoin ja vapaaehtoisesti. Ja se että äiti on jossain kännäämässä ja tavoittamattomissa jättää sen teinin täysin oman onnensa nojaan. Ja tuon tyyppisillä pakko päästä baariin ihmisillä niitä baari-iltoja on useita viikossa.

Mutta mistä sen tietää monesko kerta baarissa äidillä mitrnkään tekoa puolustelematta. Oliko ihan ainutkertainen vai kymmenes kerta? Eikö teini olis laverrellut samalla ne muutkin kerrat, jotka olis voinut viesteistä helposti todistaa ja silloin olis saanut useammasta heitteillejätöstä tuomion. Joten eipäs nyt liioitella asiaa. Tuo toinen lapsi ei muutenkaan ole enää mikään infant, vaan koululainen jo. 

Sillä ei ole mitään väliä oliko eka vai kymmenes kerta. Ihan sairasta edes puhua teinin lavertelusta. Haloo!


Jos tämä teidän vähättely on oman omatunnon puhdistusta, tehkää lapsillenne palvelus ja hankkikaa apua. 

Hanki itse itsellesi luulottelija

Vierailija
164/174 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni 15 vuotias saa säännöllisesti taskurahaa hoitamalla paljon pienempiä lapsia. Onko tämäkin nyt heitteillejättöä? Entä kesätyö, jossa 15-vuotias hoitaa pienempiä lapsia?

Mietipä nyt pikkasen. Miten voi olla näin monta aikuista ihmistä, jotka eivät tajua mikä ongelma tossa tapauksessa oli tai mikä on heitteillejättö? 

Mikä se on? 15 vuotias ei saa vahtia pikkusisarusta muutamaa tuntia? Vuorokauden ajalla ei ole merkitystä jos tuo on sallittua päiväaikaan. Mitkä kaikki asiat on heitteillejättöjä luetteletko ne tässä niin kaikki tiedetään ne. 

Sen pitäisi olla vapaaehtoista ja aikuisen pitäisi olla tavoitettavissa. Tuo sisarusten pakkohoidattaminen vanhemmilla sisaruksilla minua nyppii ihan muutenkin, koska ei se teini ole siihen saanut mitään sanoa, että putkautetaanko maailmaan pikkusisaruksia. Ei ne hänen lapsiaan ole, eikä hänen pitäisi niitä joutua hoitamaan kuin silloin tällöin harvoin ja vapaaehtoisesti. Ja se että äiti on jossain kännäämässä ja tavoittamattomissa jättää sen teinin täysin oman onnensa nojaan. Ja tuon tyyppisillä pakko päästä baariin ihmisillä niitä baari-iltoja on useita viikossa.

Mutta mistä sen tietää monesko kerta baarissa äidillä mitrnkään tekoa puolustelematta. Oliko ihan ainutkertainen vai kymmenes kerta? Eikö teini olis laverrellut samalla ne muutkin kerrat, jotka olis voinut viesteistä helposti todistaa ja silloin olis saanut useammasta heitteillejätöstä tuomion. Joten eipäs nyt liioitella asiaa. Tuo toinen lapsi ei muutenkaan ole enää mikään infant, vaan koululainen jo. 

Sillä ei ole mitään väliä oliko eka vai kymmenes kerta. Ihan sairasta edes puhua teinin lavertelusta. Haloo!


Jos tämä teidän vähättely on oman omatunnon puhdistusta, tehkää lapsillenne palvelus ja hankkikaa apua. 

Hanki itse itsellesi luulottelija

Mktä tossa luuloteltiin? Tottakai jokaisen, joka tajuaa tekevänsä samoin, mutta ei vain ole jäänyt kiinni, tylee hankkia apua. 

Vierailija
165/174 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äiti jätti minut lapsena monta kertaa yksin jopa viikoksi.  Äitini meni ryyppäämään jonnekkin, olin 8-10 vuotias.

Näin huo ra kasvatti huo ran

Vierailija
166/174 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun vanhempia näkyi aina illalla ja joskus olivat viikonloputkin poissa. Kävivät töissä...

Elin yksin isossa talossa. 

Alkoholakin ottivat illalla ja aamulla takaisin töihin ja kun olin nukkumassa niin tulivt kotiin. 

Tässä tämä alkaa kulminoitua millaista holhousyhteiskunta on pahimmillaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/174 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain yksinhuoltajat tietävät millaista helvettiä lapsien kanssa eläminen pahimmillaan on. Jos mitään tukiverkkoa ei ole niin yh voi olla kiinni lapsissa 24/7 eikä lapsivapaata ole koskaan. Itse jouduin elämään noin vuoden ajan niin (lasten äiti lähti toiselle puolen Suomea eikä ole enää lainkaan tekemisissä lapsiensa kanssa). Sitten muutin takaisin synnyinseudulleni jolloin sain apua lasten vahtimiseen. Lastensuojelultakin pyysin apua kerran mutta sieltä en saanut mitään apua. He alkoivat vain kyttäämään, mutta onneksi siitäkin on jo päästy eroon.

Toki, mutta ei vanhempi silti lähde ryyppäämään ja yöksi pois vaikka kuinka olis rankkaa. Eihän niin tee sekään, jolla on tukiverkostoa tai toinen vanhempi kuvioissa. Mihin se kuormittunut vanhempi tuollaista tarvitsee? Rentoutumiseen vai? 

Eipä tarvitse lähteäkään mihinkään, niin kommunisti naapuri tai joku voi ilmiantaa, jos juot lasten nukuttua kotona tai poltat parvekkeellasi kannabissavukkeen. Se on sillä selvä ja joku voi ilmiantaa sinut huonona vanhempana. Tämän kaltaiset uutiset tekee tavallaan selvää ihmisen vapaudesta. Totuus siitä missä eletään. Edes työssä käynti ja että maksat itse oman elämäsi ei auta asiaan. Sinut tavallaan omistetaan. Harva enää lapsiakaan tekee, kun tietää millaisessa eletään. 

Amerikassa on sentään vapaus. Vapauden maa.

Vierailija
168/174 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun äiti lähti baareihin ja opettelin 6-vuotiaana nukkumaan yksin. joskus aamulla oli joku ukko sohvalla. sairaita nää on päästään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/174 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tässä on rikoksen tehnyt, niin viranomaiset.

Vierailija
170/174 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tässä on rikoksen tehnyt, niin viranomaiset.

Ei vaan se juoppo yh -räähkä. Kännissä tiistaina päivällä jonkun random äijän munan perässä baariin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/174 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin syyhän siihen on, että poliisit kutsuttiin paikalle. Olisiko äiti vain yhtäkkiä kadonnut ilman selitystä. 

Tottakai normaali 15-vuotias on kykenevä vahtimaan 7-vuotiasta pikkusisarustaan, mutta tällaisesta pitää kysyä ja sopia etukäteen. 

Vierailija
172/174 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin syyhän siihen on, että poliisit kutsuttiin paikalle. Olisiko äiti vain yhtäkkiä kadonnut ilman selitystä. 

Tottakai normaali 15-vuotias on kykenevä vahtimaan 7-vuotiasta pikkusisarustaan, mutta tällaisesta pitää kysyä ja sopia etukäteen. 

Onkohan joku puolituttu sieltä kantaräkälästä tehnyt ilmoituksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/174 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkein kysymys: Missä oli lasten isä ja miksi hän ei ollut hoitamassa omia lapsiaan?

Mitä v###n väliä? Ja miksi meidän se pitäisi tietää? Itse hän te ne isät vallitsette joten opetelkaa ottamaan vastuuta ja elämään valintojen ne kanssa. 

 

"Missä isät?" Voi vit-tu mikä idiootti kysymys.

Lähes aina se on nimenomaan nainen, joka ottaa vastuuta ja elää valintojensa kanssa. 

Minäkin olen itse mieheni (lasteni isän) valinnut. En kuitenkaan pysty kontrolloimaan hänen tekemisiään, vaan hänellä on vapaa tahto. Haluaisin tietää tulevaisuutta ajatellen, että miten ennustetaan tulevaa 100 % varmuudella? Osaat varmaan tämän kertoa :)

Vierailija
174/174 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh. Siis 7.vuotias oli 15-vuotiaan kanssa? Kyllä 15v on jo sen verran vanha että pystyy vahtimaan tätä nuorempaa yön yli/yhden aamun/päivän ihan hyvin.

Minä olen 7v ikäisenä ollut ihan yksin kotona jokusia tunteja enkä siihen kuollut. Pikemmin tykkäsin kun sain rauhassa syödä voileivän ja lukea Aku Ankkaa rauhassa. Millaisia uuvatteja oikein on tarkoitus tehdä, jos edes 15v ei muka ole tarpeeksi vanha olemaan yksin kotona/kaksin kotona nuoremman lapsen kanssa hetken aikaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi