Äiti, 38, jätti lapset yöksi yksin kotiin ja lähti baariin – aamulla ovella oli poliisi
"Äiti, 38, jätti lapset yöksi yksin kotiin ja lähti baariin – aamulla ovella oli poliisi"
Jahas, hämmästyttää. Siis myös 15-vuotia oli jätetty tuomion mukaan heitteille???
15-vuotiaana leski-äitini lähti pariksi kuukaudeksi USA:n veljensä kuolinvuoteelle. Sen aikaa pidin maatilaa ja 1000 kanan kanalaa pyörimässä ja kenellekään ei edes juolahtanut mieleen, että olisin ollut jotenkin "heitteillejätetty". Ja nyt kaupunkioloissa tilanne onkin jonkun mielestä niin dramaattinen, että piti poliisit hälyttää paikalle.
Huoh ja Jösses....
Kommentit (172)
Minä olen jättänyt 14veen ja 12veen yksin yövuorojen ajaksi. Ei noin isot lapsenvahtia tarvitse ja varmaan suuttuisivatkin jos heille tulisi lapsenvahti. Ruokaa on kaapissa ja kännyköillä saa soitettua apua, jos nyt tulisikin joku hätä.
Lapset kasvatetaan nykyään pumpulissa. Itse vietin 10vuotiaana öitä yksin kotona ei edes sisarusta turvana,opettaja seisotti nurkassa ja leikkipuistosta tulin välillä mustelmilla mutta nauraen kun oli tippunut kiipeilytelineestä,joka on nykystandardien mukaan vaarallinen. Ei jäänyt traumoja,mistään!
Vierailija kirjoitti:
Vain yksinhuoltajat tietävät millaista helvettiä lapsien kanssa eläminen pahimmillaan on. Jos mitään tukiverkkoa ei ole niin yh voi olla kiinni lapsissa 24/7 eikä lapsivapaata ole koskaan. Itse jouduin elämään noin vuoden ajan niin (lasten äiti lähti toiselle puolen Suomea eikä ole enää lainkaan tekemisissä lapsiensa kanssa). Sitten muutin takaisin synnyinseudulleni jolloin sain apua lasten vahtimiseen. Lastensuojelultakin pyysin apua kerran mutta sieltä en saanut mitään apua. He alkoivat vain kyttäämään, mutta onneksi siitäkin on jo päästy eroon.
Toki, mutta ei vanhempi silti lähde ryyppäämään ja yöksi pois vaikka kuinka olis rankkaa. Eihän niin tee sekään, jolla on tukiverkostoa tai toinen vanhempi kuvioissa. Mihin se kuormittunut vanhempi tuollaista tarvitsee? Rentoutumiseen vai?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jättänyt 14veen ja 12veen yksin yövuorojen ajaksi. Ei noin isot lapsenvahtia tarvitse ja varmaan suuttuisivatkin jos heille tulisi lapsenvahti. Ruokaa on kaapissa ja kännyköillä saa soitettua apua, jos nyt tulisikin joku hätä.
Lapset kasvatetaan nykyään pumpulissa. Itse vietin 10vuotiaana öitä yksin kotona ei edes sisarusta turvana,opettaja seisotti nurkassa ja leikkipuistosta tulin välillä mustelmilla mutta nauraen kun oli tippunut kiipeilytelineestä,joka on nykystandardien mukaan vaarallinen. Ei jäänyt traumoja,mistään!
Ei se ole pumpulissa kasvattamista, jos ei altista lasta väkivallalle, nöyryyttämiselle, vahingolle tai turvattomuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Miten voit sanoa ettei ole jäänyt traumoja mistään, jos olet noin täynnä negatiivisia tunteita, että haluat että lapset edelleen jätetään heitteille ja heitä kohdellaan henkisesti ja fyysisesti kaltoin? Ei normaalisti tunteva ihminen halua tuollaista lapsille. Sanoisin, että olet pahasti traumatisoitunut eikä sinulla ole minkäänlaista itsereflektiokykyä.
Moni 15 vuotias saa säännöllisesti taskurahaa hoitamalla paljon pienempiä lapsia. Onko tämäkin nyt heitteillejättöä? Entä kesätyö, jossa 15-vuotias hoitaa pienempiä lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Moni 15 vuotias saa säännöllisesti taskurahaa hoitamalla paljon pienempiä lapsia. Onko tämäkin nyt heitteillejättöä? Entä kesätyö, jossa 15-vuotias hoitaa pienempiä lapsia?
Ei vastaa tilannetta jossa äiti on kännissä ties missä eikä 15-vuotiaalla ole ketään aikuista, johon turvautua edes hätätilanteessa.
Täh? Olisiko asia ollut eri jos olisi palkannut 15-vuotiaan naapurin vahtimaan lapsiaan kuin että oma 15-vuotias vahtii sisaruksiaan? Mielestäni äiti ei tehnyt mitään väärää tässä eikä rikosta ole tapahtunut.
Minun äiti jätti minut lapsena monta kertaa yksin jopa viikoksi. Äitini meni ryyppäämään jonnekkin, olin 8-10 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Olisiko asia ollut eri jos olisi palkannut 15-vuotiaan naapurin vahtimaan lapsiaan kuin että oma 15-vuotias vahtii sisaruksiaan? Mielestäni äiti ei tehnyt mitään väärää tässä eikä rikosta ole tapahtunut.
Olisi eri asia, koska naapurin lapsella olisi ensinnäkin mahdollisuus kieltäytyä ja toisekseen omat vanhemmat siellä naapurissa, jos jotain sattuu.
Pakko sanoa että aika kevyesti lähdetään laittamaan syytettä.
Itse olen ysärilapsi ja sain nähdä ja kuulla monenlaista. Silti meistä tuli fiksuja ja täyspäisiä asiansa hoitavia aikuisia.
Omille lapsille olen ollut läsnäoleva vanhempi ja olemme tosi läheisiä. Silti olen joskus käynyt illavietossa kun ovat olleet teini-ikäisiä ja ihan sovussa jääneet keskenään muutamaksi tunniksi. Ikä tuolloin 12 ja 14v. Samoin olen kannustanut ottamaan vastuuta itsestään ja näyttänyt että äiti ei kaikkea hoida.
Nyt ovat jo reippaita nuoria aikuisia, ei ole tarvinnut heidän puolestaan hakea kesätöitä tai opiskelupaikkoja, ovat oppineet itse huolehtimaan. Toista kuulen ystävien lapsilta jotka ovat kasvaneet pumpulissa ja kaikki on kannettu nokan alle.
Toki tuossa lehtijutun perheessä voi olla oikeita isompia ongelmia, mutta kyllä tämä nykyajan paapominen on mennyt liian pitkälle. Lapsille sekä aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä nyt pikkasen. Miten voi olla näin monta aikuista ihmistä, jotka eivät tajua mikä ongelma tossa tapauksessa oli tai mikä on heitteillejättö?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ysärilapsi ja sain nähdä ja kuulla monenlaista. Silti meistä tuli fiksuja ja täyspäisiä asiansa hoitavia aikuisia.
Omille lapsille olen ollut läsnäoleva vanhempi ja olemme tosi läheisiä. Silti olen joskus käynyt illavietossa kun ovat olleet teini-ikäisiä ja ihan sovussa jääneet keskenään muutamaksi tunniksi. Ikä tuolloin 12 ja 14v. Samoin olen kannustanut ottamaan vastuuta itsestään ja näyttänyt että äiti ei kaikkea hoida.
Nyt ovat jo reippaita nuoria aikuisia, ei ole tarvinnut heidän puolestaan hakea kesätöitä tai opiskelupaikkoja, ovat oppineet itse huolehtimaan. Toista kuulen ystävien lapsilta jotka ovat kasvaneet pumpulissa ja kaikki on kannettu nokan alle.
Toki tuossa lehtijutun perheessä voi olla oikeita isompia ongelmia, mutta kyllä tämä nykyajan paapominen on mennyt liian pitkälle. Lapsille sekä aikuisille.
Yhdessä sopien ja vastuuttaminen on ihan eri asia kuin jättää sopimatta keskenään ja lähteä kertomatta eikä palata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä sopien ja vastuuttaminen on ihan eri asia kuin jättää sopimatta keskenään ja lähteä kertomatta eikä palata.
Tämä! Olen melko varma, että tuo vanhempi lapsi on kuullut riidan ja soittanut poliisit, kun äiti ei rullut kotiin. Jo korvaussumman asettaminen kertoo sen, että 15-kesäinen ei ole todellakaan ollut asian kanssa ok.
Miten vuorotyöläiset jotka jättää lapsensa koko työvuoron ajaksi ei saa syytteit? Työvuoro kestää vähintään 8 tuntia kun baarissa ehtii olla puolesta yöstä pilkkuun noin 3 tuntia maksimissaan. Tuossa tarinassa voi olla muutakin kuten muu pelko miksi tyttö ilmoitti asiasta johonkin, ehkä huolissaan äitistään.... Ei 15- vuotiaat ihan helposta hätkähdä... mutta on tuo tonni pois perheen varoista nyt. Ja molemmat lapset sossun kirjoissa. Onnea vaan kun ilmoituksia alkaa sataa sitten muualtakin. Näin se homma toimii nykyään, puijataan yhteistyön varjolla ilmoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä nyt pikkasen. Miten voi olla näin monta aikuista ihmistä, jotka eivät tajua mikä ongelma tossa tapauksessa oli tai mikä on heitteillejättö?
Mikä se on? 15 vuotias ei saa vahtia pikkusisarusta muutamaa tuntia? Vuorokauden ajalla ei ole merkitystä jos tuo on sallittua päiväaikaan. Mitkä kaikki asiat on heitteillejättöjä luetteletko ne tässä niin kaikki tiedetään ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit sanoa ettei ole jäänyt traumoja mistään, jos olet noin täynnä negatiivisia tunteita, että haluat että lapset edelleen jätetään heitteille ja heitä kohdellaan henkisesti ja fyysisesti kaltoin? Ei normaalisti tunteva ihminen halua tuollaista lapsille. Sanoisin, että olet pahasti traumatisoitunut eikä sinulla ole minkäänlaista itsereflektiokykyä.
Trauma ja trauma.. anna mun nauraa! Taitaa olla näköjään nykyajan lempislogan jolla saa uhriutettua vallan mainiosti pärjääviä avun piiriin. Että varmasti kaikille sote- alan demaritantoille löytyy lisää töitä. Sitähän sosiaalityö pääsääntöisesti on, halutaan auttaa väkisin ylhäältäpäin, kuten määrätty. Muu lasketaan erimielisyydeksi tai jopa traumatisootumiseksi ties miksi. Sinä et voi netin välityksellä määritellä ketään. LOL!
Ja ps. Itsereflektio ei ole oikea käsite se on ammattikielen mukaan 'refleksio, jossa omaa toimintaa tarkastellaan, kun taas 'reflekto' tai 'reflektiivinen' toiminta on yhteistyössä havaitsemista keskustelun ym. kautta tapahtuvaa toiminnan tms arviointia.
Sivu-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on? 15 vuotias ei saa vahtia pikkusisarusta muutamaa tuntia? Vuorokauden ajalla ei ole merkitystä jos tuo on sallittua päiväaikaan. Mitkä kaikki asiat on heitteillejättöjä luetteletko ne tässä niin kaikki tiedetään ne.
Sen pitäisi olla vapaaehtoista ja aikuisen pitäisi olla tavoitettavissa. Tuo sisarusten pakkohoidattaminen vanhemmilla sisaruksilla minua nyppii ihan muutenkin, koska ei se teini ole siihen saanut mitään sanoa, että putkautetaanko maailmaan pikkusisaruksia. Ei ne hänen lapsiaan ole, eikä hänen pitäisi niitä joutua hoitamaan kuin silloin tällöin harvoin ja vapaaehtoisesti. Ja se että äiti on jossain kännäämässä ja tavoittamattomissa jättää sen teinin täysin oman onnensa nojaan. Ja tuon tyyppisillä pakko päästä baariin ihmisillä niitä baari-iltoja on useita viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 15-vuotias ei vahtinut pikkusisarusta.
Jos et todella tiedä mikä on heitteillepano, kannattaisi ottaa selvää. Osaat sitten toimia jatkossa.
Heitteillepanoon syyllistyy ensinnäkin se, joka saattaa toisen avuttomaan tilaan. Toiseksi heitteillepanoon syyllistyy myöskin se, joka jättää avuttomaan tilaan sellaisen henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan ja siten aiheuttaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Heitteillepanosta on rangaistuksena sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen pitäisi olla vapaaehtoista ja aikuisen pitäisi olla tavoitettavissa. Tuo sisarusten pakkohoidattaminen vanhemmilla sisaruksilla minua nyppii ihan muutenkin, koska ei se teini ole siihen saanut mitään sanoa, että putkautetaanko maailmaan pikkusisaruksia. Ei ne hänen lapsiaan ole, eikä hänen pitäisi niitä joutua hoitamaan kuin silloin tällöin harvoin ja vapaaehtoisesti. Ja se että äiti on jossain kännäämässä ja tavoittamattomissa jättää sen teinin täysin oman onnensa nojaan. Ja tuon tyyppisillä pakko päästä baariin ihmisillä niitä baari-iltoja on useita viikossa.
Mutta mistä sen tietää monesko kerta baarissa äidillä mitrnkään tekoa puolustelematta. Oliko ihan ainutkertainen vai kymmenes kerta? Eikö teini olis laverrellut samalla ne muutkin kerrat, jotka olis voinut viesteistä helposti todistaa ja silloin olis saanut useammasta heitteillejätöstä tuomion. Joten eipäs nyt liioitella asiaa. Tuo toinen lapsi ei muutenkaan ole enää mikään infant, vaan koululainen jo.
Vain yksinhuoltajat tietävät millaista helvettiä lapsien kanssa eläminen pahimmillaan on. Jos mitään tukiverkkoa ei ole niin yh voi olla kiinni lapsissa 24/7 eikä lapsivapaata ole koskaan. Itse jouduin elämään noin vuoden ajan niin (lasten äiti lähti toiselle puolen Suomea eikä ole enää lainkaan tekemisissä lapsiensa kanssa). Sitten muutin takaisin synnyinseudulleni jolloin sain apua lasten vahtimiseen. Lastensuojelultakin pyysin apua kerran mutta sieltä en saanut mitään apua. He alkoivat vain kyttäämään, mutta onneksi siitäkin on jo päästy eroon.