Markka-aikana ihmiset ymmärsivät ettei tuilla eläminen ole kunniallista
Tuolloin oli noloa mennä fattan luukulle. Jakainen halusi mennä töihin. Toki tämä koski terveitä.
Kommentit (142)
Usko pois. Kyllä nytkin halutaan töihin. Ei ole töitä. Minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä ihan totta. Muistan kun armeijasta päästyäni olin hetken aikaa ilman työtä ja opiskelupaikkaa, niin vanhempani joutuivat melkein pakottamaan minut hakemaan työttömyysturvaa.
Joka kk hävetti täyttää niitä lomakkeita.
Nykyään sitä pidetään jonain ihmeen perusoikeutena että saadaan elää muiden ihmisten kustannuksella (sillä sitähän se on). Meillekin tuli postiluukusta oikein kelan neliväriesite missä esiteltiin mitä kaikkia ”etuuksia” olisi mahdollista hakea. Se oli ihan kuin joku myyntiesite!
Kaikki nykyiset tuet pitäisi yhdistää yhdeksi kokonaisuudeksi joka nimettäisiin köyhäinavuksi, ja jonka saajat pitäisi olla samalla tavalla julkista tietoa kuten ihmisten verotustiedotkin.
No mutta kyllä se sinunkin perusoikeutesi silloin oli, vaikka nolottaa se vieläkin aina selvitellä omia asioita virkailijoille. Jos ei olisi tukea, monta tuhatta ihmistä joutuisi kadulle asumaan. Sitä voi pohtia, olisiko järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Etelä-Pohjanmaalla on edelleen häpeä elää tuilla! Siksi täällä on maan pienin työttömyys joku 5%. Jos ei ole töitä niin sitten yritetään itse!
Hyvä te! Tsemppaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä oli kamala lama ja puolimiljoonaa työtöntä. Sikäli muistat väärin.
Ja MITEN tuo kumoaa ekan. Kyllä, silloin hävettiin sitä että joutui olemaan työttömänä ja PYRITTIIN töihin vaikka niitä ei ollut. Kenellekään ei tullut mieleenkään että "ei kannata mennä töihin kun TUET PIENENEE".
T: 90-luvun lamassa työtön.
Syytä saatana Orpon hallitusta! Sehän poisti 300 e suojaosuuden työmarkkinatuesta, jolloin pikkukeikat vielä kannatti!! Nyt myös työvoimaviranomaiset suunnilleen tulevat työttömän oven taakse vahtimaan,ettei työtön aktivoidu vapaaehtoistoimintaan ja pidä yllä työkuntoaan. Syyttäkää hallitusta ja lainsäädäntöä, joka on umpisairas!
niin. Maksimoitiin TUKIA, ja töitä tehdään tasan niin vähän kuin mahdollista että TUET maksimoituu, ja saadaan vähän kivaa "humpparahaa" itselle. Loisia ovat he. Tuskin nämä työt mitä nämä loiset eivät enää ottaneetkaan vastaan jäivät tekemättä vaan ne sai ne harvat yhä työhaluiset. Eli Summa summarum todella hyvä uudistus.
jos markka-aikana tukia olisi jaettu yhtä laveasti, olisi ne tuet kelvanneet markka-aikanakin jokaiselle kynnelle kykenevälle… ero on siinä, että tukia maksettiin huomattavasti niukemmin.
Ei meille peruskoululaisille noin sanottu ainakaan keväällä 1990 ysiluokan päätteeksi, meitä kehoitettiin rohkeasti ja häpeämättä hakemaan kelan tukia jos ei pääse töihin. Tukien hakemisen häpeä oli kuulemma vanhanaikaista ja vanhentunutta käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Usko pois. Kyllä nytkin halutaan töihin. Ei ole töitä. Minkäs teet.
"ei kannata, tuet pienenee"
"neljä hakemusta kuussa on kyykyttämistä"..
"ei TÄLLÄ KYLÄLLÄ ole työpaikkoja"
jne.
Tätä märinää tääkin palsta täynnä.. Ei paljon töihin haluamiselta kuulosta.
Siihen aikaan ei ollut sukupolvien ketjua, jotka olisivat eläneet tuilla. Nykyään lapsia syntyy tuilla eläviin perheisiin eli oppivat kaavan jo äidinmaidossa. Pahimmillaan jo kolmas sukupolvi menossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei meille peruskoululaisille noin sanottu ainakaan keväällä 1990 ysiluokan päätteeksi, meitä kehoitettiin rohkeasti ja häpeämättä hakemaan kelan tukia jos ei pääse töihin. Tukien hakemisen häpeä oli kuulemma vanhanaikaista ja vanhentunutta käytöstä.
no, einakaan minulle 1990 luvulla ysiluokkasaina mitään toimeentulotukea tarjottu 🙄 miksi ihmeessä siihen ysiluokkalainen olisi edes oikeutettu, jos ei töitä saa - vanhemmat kun vastaavat elatuksesta ja lapsilisä vielä juoksee… minun aikanani myös ysiluokan jälkeen oli yhteishaku, joka oli pakollista. lukionkin jälkeen oli pakollista hakea jatko-opiskelemaan ammattia tai korkeakouluun. jos et hakenut sai päätöksen ”ei oikeutettu toimeentuloon, koska ei ottanut koulua vastaan” - sain itsekin tällaisen päätöksen, koska lopetin koulun kesken kun muutin toiselle paikkakunnalle ja aloitin toisessa koulussa opiskelun…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no, einakaan minulle 1990 luvulla ysiluokkasaina mitään toimeentulotukea tarjottu 🙄 miksi ihmeessä siihen ysiluokkalainen olisi edes oikeutettu, jos ei töitä saa - vanhemmat kun vastaavat elatuksesta ja lapsilisä vielä juoksee… minun aikanani myös ysiluokan jälkeen oli yhteishaku, joka oli pakollista. lukionkin jälkeen oli pakollista hakea jatko-opiskelemaan ammattia tai korkeakouluun. jos et hakenut sai päätöksen ”ei oikeutettu toimeentuloon, koska ei ottanut koulua vastaan” - sain itsekin tällaisen päätöksen, koska lopetin koulun kesken kun muutin toiselle paikkakunnalle ja aloitin toisessa koulussa opiskelun…
En kyllä maininnut toimeentulotuesta mitään, en itse hakenut edes niitä kelan tukia silloin kun asuin vielä vanhempien luona. Jakelin mainoksia josta sain vähän taskurahaa, paino sanalla vähän. Hain jatko-opiskelupaikkaakin, mutta en päässyt mihinkään niin piti vielä käydä 10. luokka numeroiden korottamiseksi.
Koulu sujui yläasteella huonosti vihakampanjan kohteeksi joutumisen takia. Kiusaaminen on liian lievä sana sille, ne oli kuin jossain joukkopsykoosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä maininnut toimeentulotuesta mitään, en itse hakenut edes niitä kelan tukia silloin kun asuin vielä vanhempien luona. Jakelin mainoksia josta sain vähän taskurahaa, paino sanalla vähän. Hain jatko-opiskelupaikkaakin, mutta en päässyt mihinkään niin piti vielä käydä 10. luokka numeroiden korottamiseksi.
Koulu sujui yläasteella huonosti vihakampanjan kohteeksi joutumisen takia. Kiusaaminen on liian lievä sana sille, ne oli kuin jossain joukkopsykoosissa.
no, mitä tukia sieltä kelasta olisi ysiluokkalainen saanut 90-luvulla??
Ei sen tarvii olla kunniallista, mutta ihmisten häpäisy ja alentaminen varsinkaan ilman mitään tietoa miksi toinen on työtön tai millanen työhistoria toisella kuitenkin voi olla, on aika mautonta ja epäkunniallista käytöstä keneltä tahansa.
Se oli silloin. Nyt on nyt. Suomessa ei enää riitä kaikille töitä. Missä ovat ne EK:n maalailemat työpaikat? Jonka takia ulkomaiset ihmiset on pitänyt Suomeen ottaa.
Totuuden valkeus alkoi nousemaan tajunnassani kun näin juoppoja aamulla kännissä samaan aikaan kun minä menin töihin. Miksi minä menen töihin ja aina kärsin ja se saavat aina vain juoda ja nauttia, ajattelin kateellisena. Minä olin töissä ja olin kateellinen alkkiksille koska he olivat vapaita.
Kyllä minä ihan surutta nostin tukia markka-aikaan. Sittemmin olin töissä ja nyt eläkkeellä, eli tuilla.
Kaverino on kpko syksyn ka talven etsinyt siivoojan hommia... Eli eipä ole niitäkään.
Kaverini on koko syksyn ja talven siis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun pääsin armeijasta -95 ja kotouttamis keskusteluissa joku tyyppi kertoi että heti kun on tj juhlat ohi niin marssitte sitten sossuun jos ei ihanhetisamantien ole töitä.....mietin et voi perse mitä jos joku näkee kun meen sinne tms :)
Noh onneks pääsin heti alottaa työt ettei tarttenu sitten sinne mennä
Nykyään jengi ihan pokkana julkisilla paikoilla bussissa tms hoilottaa kaiutinpuheluita missä kertoo et jee mä saan toimarin kohta.
Kyllä ennen oli paremmin.
Nuorena armeijan jälkeen ehkä vielä eri tilanne, mutta näin selkeästi aikuisena olisi valtava kynnys kävellä "omalla nimellä ja naamalla" jonnekin työkkäriin hakemaan tukia. Olen kyllä ollut myöhemminkin välillä ilman tuloja, mutta en ole enää kehdannut hakea tuollaisia toisin kuin intin jälkeen.
Harvan nykyään tarvitsee käydä työkkärissä tai Kelassa paikan päällä kun puhelin ja nettiasointi pelaavat.
Höpö, höpö. Aina on ollut niitä, joita tuilla eläminen ei hävetä.
Ei ollut ei. Tyo kuvaus sopii 1940-luvulle ja sitä edeltävään aikaan.