Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Markka-aikana ihmiset ymmärsivät ettei tuilla eläminen ole kunniallista

Vierailija
10.05.2026 |

Tuolloin oli noloa mennä fattan luukulle. Jakainen halusi mennä töihin. Toki tämä koski terveitä. 

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä oli kamala lama ja puolimiljoonaa työtöntä. Sikäli muistat väärin.

Ja MITEN tuo kumoaa ekan. Kyllä, silloin hävettiin sitä että joutui olemaan työttömänä ja PYRITTIIN töihin vaikka niitä ei ollut. Kenellekään ei tullut mieleenkään että "ei kannata mennä töihin kun TUET PIENENEE". 

T: 90-luvun lamassa työtön. 

Vierailija
102/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 64 000 työtöntä enemmän kuin 2023. Voisiko tällä loisivat perskokkareet kertoa, mihin he menisivät huomenna töihin yli 320 000 muun työttömän kanssa?

Jos tukia ei olisi niin eivät ihmiset tietenkään jäisi makaamaan ja odottamaan nälkäkuolemaa vaan tekisivät aktiivisesti asioita itsensä elättämiseksi. Esimerkiksi kaikkein perinteisin tapa hankkia itselleen ruokaa on pienimuotoinen viljelytoiminta.

Aktiivinen rikollisuus kasvaa, kun muuta toimeentuloa ei enää löydy. Kokoomuksen unelmayhteiskunta.

Ennen tukiyhteiskunnan käyttöönottoa Suomessa ei ollut mitenkään erityisen paljoa rikollisuutta. Ihmiset tienasivat omaa niukkaa elantoaan ihan rehellisin keinoin. Maaseudulla ei tarvinnut edes ovia lukita, toisin kuin mitä nykyisin.

80 % äideistä oli kotiäitejä. Vanhukset hoidettiin kotona, vain heikkokuntoiset ja ne, joilla ei ollut omaisia, laitettiin kunnalliskotiin. Kiertolaisia ja kerjäläisiä oli.  Oli ruokapalkalla eläviä piikoja ja renkejä.  Lapset aloittivat työn teon 12-vuotiaana. Oli paljon fyysistä työtä ja elinikä oli aika matala.  60-vuotias oli jo vanhus. 

Vielä 50-luvulla oli tehtaita, joissa oli sääntö, että naistyöntekijöiden piti olla naimattomia. Tästä löytyy dokumentteja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"80 % äideistä oli kotiäitejä. Vanhukset hoidettiin kotona, vain heikkokuntoiset ja ne, joilla ei ollut omaisia, laitettiin kunnalliskotiin. Kiertolaisia ja kerjäläisiä oli.  Oli ruokapalkalla eläviä piikoja ja renkejä.  Lapset aloittivat työn teon 12-vuotiaana. Oli paljon fyysistä työtä ja elinikä oli aika matala.  60-vuotias oli jo vanhus. "

Tukiyhteiskunta tuli vasta 1970-luvulla. Silloin ei todellakaan ollut tuollainen meininki mitä kuvaat.

Vierailija
104/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti 

Vierailija
105/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun sinne töihin pääsisikin vain kysymällä töitä. 

Itse olen hirveällä tuurilla saanut pitkäaikaistyöttömänä työpaikan, kun vain satuin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Olen ollut siellä jo vuosia, mutta ymmärrän, ettei kaikki ole yhtä onnekkaita. 

Vierailija
106/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"80 % äideistä oli kotiäitejä. Vanhukset hoidettiin kotona, vain heikkokuntoiset ja ne, joilla ei ollut omaisia, laitettiin kunnalliskotiin. Kiertolaisia ja kerjäläisiä oli.  Oli ruokapalkalla eläviä piikoja ja renkejä.  Lapset aloittivat työn teon 12-vuotiaana. Oli paljon fyysistä työtä ja elinikä oli aika matala.  60-vuotias oli jo vanhus. "

Tukiyhteiskunta tuli vasta 1970-luvulla. Silloin ei todellakaan ollut tuollainen meininki mitä kuvaat.

Kyllä meillä oli mummo ja äidin naimaton eno äidin hoidettavana. Ennen 70-lukua oli 60-luku.  

Vierailija
107/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun sinne töihin pääsisikin vain kysymällä töitä. 

Itse olen hirveällä tuurilla saanut pitkäaikaistyöttömänä työpaikan, kun vain satuin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Olen ollut siellä jo vuosia, mutta ymmärrän, ettei kaikki ole yhtä onnekkaita. 

Mulla kävi vähän sama, vieläpä niin että alkuperäinen valittu perui ja pääsin varasijalta. Mulla oli tosin CV:ssä aukkoja, jotka täytin huijaamalla, mm. minulla oli pöytälaatikkoyritys. Sain siitä taskurahaa, mutta käytännössä etsin koko ajan töitä ja koska oli tiukat ajat, sain töitä vain vähän.  

Vierailija
108/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä meillä oli mummo ja äidin naimaton eno äidin hoidettavana. Ennen 70-lukua oli 60-luku."

Oli piiat ruokapalkalla myös?

Vierailija
109/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän lähes jokainen terve ihminen halua ja kykene tekemään työtä. Terveenkin ihmisen motivaatio kuitenkin ennen pitkää laskee nollaan jos yksikään työnantaja ei palkkaa häntä. Kun työmotivaation on tarpeeksi kauan nollassa niin se tuskin nousee sieltä enää koskaan vaikka tapahtuisi mitä.

Minä en halua ;DDDDDD

-winner-

Vierailija
110/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hauskaa, kun 60-vuotiaille sanotaan että jättäkää työt nuoremmille mutta samaan hengenvetoon käsketään menemään töihin. Miten voi tehdä molemmat samaan aikaan?

En ole työtön ja en jätä töitäni nuoremmille, sillä työnantajani on samanikäinen ja lopettaa silloin kun minä jään eläkkeelle, jos firmassa siihen asti on töitä, näin on sanonut.  Jos lähden, ei ota ketään vaan hoitaa itse projektit loppuun ja sitten pillit pussiin. Firmalle on jo ostajia ollut, mutta ei ole halunnut vielä myydä.  

Vierailija
111/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mihinkään "kunniaan" varsinaisesti liittynyt. Suurin osa työvoimasta aina haluaa töihin tienaamaan. Suomen sosiaaliturvalla ei tässä maassa elellä. Markka-aikana jos työt loppuivat uusi löytyi kuukaudessa. Tällä hetkellä ihmisten hankkima koulutus ja työkokemus eivät vastaa avoinna olevia työpaikkoja ja se koskee erityisesti liikaa erikoistuneita koulutuksia, pävitettyjä vaatimuksia koulutuksen sisällöstä ja ennen vuotta 2015 valmistuneita, joiden tutkinnoistakin osa katsotaan vanhentuneiksi koska ne eivät ole ammattikorkeakoulusta, jonne uudistuksen ja lakimuutoksen jälkeen siirrettiin aikoinaan moni aiemmin yliopistossa opiskeltu ala. Puhutaan siis rakenteellisesta työttömyydestä ja koulutuksen sisältöjen kohdentumattomuudesta työelämän nykyvaatimuksiin. 

Vierailija
112/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeen persekokkareen fantasiahöttölunelmissa ap oikein elää?

Kyllä ysärillä oli työttömiä yhtä lailla. Itsekin valmistuin 90-luvun alussa suoraan työttömäksi niinkuin moni muukin.

Vierailija
113/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien nostamisen normalisoituminen on ihan todellinen yhteiskunnallinen ongelma. Oikeastihan siinä ei ole mitään normaalia että joku elää muiden rahoilla, ellei ole sairas tai muuten poikkeustilanne. 

Nyt tukia käytetään myös siihen, että niillä rahoitetaan muuten mahdotonta elämäntyyliä. Esim sitä että halutaan tehdä vain kivoja luovia töitä (ei ikäviä paskaduuneja), asua jossain hornankuusessa missä ei ole työmahdollisuuksia tai kouluttaudutaan johonkin sellaiseen mikä ei elätä. 

No mitä tuumaat  osakkeilla tienaamisesta? 

Osakkeiden arvonnousulla tienaaminen perustuu muiden kapitalistien pääomien riistämiseen.

Tänä päivänä start-upin arvo nousee pörssiin listautumisessa ziljoonia ennen kuin yhtäkään riistettävää työläistä on edes palkattu.

Osakkeilla voi tienata muutenkin kuin arvonnousulla. 

Vierailija
114/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä meillä oli mummo ja äidin naimaton eno äidin hoidettavana. Ennen 70-lukua oli 60-luku."

Oli piiat ruokapalkalla myös?

Kaveri oli 80-luvulla kotiapulaisena. Sai huoneen ja ruuat ja vähän palkkaa. Tai palkka ok, mutta siitä vähennettiin aika paljon. Piikoja oli vielä 50-luvulla.  60- ja 70-luvulla alkoi teollistuminen ja ihmiset alkoivat tienata itse, töitä löytyi tehtaista melkein kaikille jos ei Suomesta, niin Ruotsista autotehtaalta. Samaan aikaan maatalouteen tuli koneet hevosten tilalle, lypsykoneita isoimpiin paikkoihin jne joten tarvittiin vähemmän apulaisia. Tänä päivänä tehdastöitä on Pohjoismaissa sangen vähän ja mitä on, automatiikka hoitaa suurimman osan. 

Vierailija
115/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeen persekokkareen fantasiahöttölunelmissa ap oikein elää?

Kyllä ysärillä oli työttömiä yhtä lailla. Itsekin valmistuin 90-luvun alussa suoraan työttömäksi niinkuin moni muukin.

Meidän firmassa ilmoitettiin ilman mitään yt-neuvotteluja, että toiminta loppuu tänään, kaikki pihalle ja päälliköt myös. 

Vierailija
116/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 64 000 työtöntä enemmän kuin 2023. Voisiko tällä loisivat perskokkareet kertoa, mihin he menisivät huomenna töihin yli 320 000 muun työttömän kanssa?

Jos tukia ei olisi niin eivät ihmiset tietenkään jäisi makaamaan ja odottamaan nälkäkuolemaa vaan tekisivät aktiivisesti asioita itsensä elättämiseksi. Esimerkiksi kaikkein perinteisin tapa hankkia itselleen ruokaa on pienimuotoinen viljelytoiminta.

Vuokrakerrostalon pihassa? Taidat itse loisia yhteiskunnan rahoilla ja pää on pehmennyt ajat sitten! 

Vierailija
117/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyydessä ja tukien hakemisessa ei ole mitään hävettävää. Häpeää saisi tuntea eduskuntatalossa pesivä 200 edustajaa!! 

Vierailija
118/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Etelä-Pohjanmaalla on edelleen häpeä elää tuilla! Siksi täällä on maan pienin työttömyys joku 5%. Jos ei ole töitä niin sitten yritetään itse! 

Vierailija
119/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä oli kamala lama ja puolimiljoonaa työtöntä. Sikäli muistat väärin.

Ja MITEN tuo kumoaa ekan. Kyllä, silloin hävettiin sitä että joutui olemaan työttömänä ja PYRITTIIN töihin vaikka niitä ei ollut. Kenellekään ei tullut mieleenkään että "ei kannata mennä töihin kun TUET PIENENEE". 

T: 90-luvun lamassa työtön. 

Syytä saatana Orpon hallitusta! Sehän poisti 300 e suojaosuuden työmarkkinatuesta, jolloin pikkukeikat vielä kannatti!! Nyt myös työvoimaviranomaiset suunnilleen tulevat työttömän oven taakse vahtimaan,ettei työtön aktivoidu vapaaehtoistoimintaan ja pidä yllä työkuntoaan. Syyttäkää hallitusta ja lainsäädäntöä, joka on umpisairas! 

Vierailija
120/142 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Etelä-Pohjanmaalla on edelleen häpeä elää tuilla! Siksi täällä on maan pienin työttömyys joku 5%. Jos ei ole töitä niin sitten yritetään itse! 

Yrittäjiä on paljon siellä ja se on hyvä. Itäosissa on ollut liikaa puunjalostustehtaita ja kun niitä ajetaan alas, on hankala polkaista pystyyn satoja ihmisiä työllistäviä firmoja. Kyllä niitäkin tulee, liian hitaasti tosin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi