Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lasten pitää hoitaa omat vanhemmat niin mitä niille käy joilla on pelkästään poikia?

Vierailija
10.05.2026 |

Aika paljon on pieniä lapsiperheitä joissa ei ole tyttölapsia. Poikien saaminen on riski koska he eivät hoida samalla tavalla. 

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä mieheni ja pojat hoitavat äitiäni yhtälailla.

Asenne ja kasvatuskysymys.

Vierailija
102/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun veljeni joutuu auttamaan äitiä pukeutumisessa ja päivittäisessä hygieniassa, käyttämään wc:ssä jne. mutta suihku ja sauna on kerran viikossa ja siitä kotihoidon työntekijä huolehtii. Äiti on pyörätuolipotilas ja hänellä on avanne. Vaativaa työtä veljeni tekee, jopa hommia joihin itse en pystyisi. Arvostan! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tässä pojat eroaa tytöistä? Mä en ensinnäkään odota, että lapset mua hoitaa kun olen vanha mutta toisaalta taas mun pojat ovat tunneälykkäitä ja älykkäitä ihmisiä yleensäkin. Omituinen avaus

Biologia. Mies ja nainen ovat erilaisia. Sen takia on urheilussakin erilliset sarjat, vaikka jotkut yrittävät nämä kieltää. 

Öö.

Nyt puhutaan hoitamisesta.

Yhtälailla isät hoitavat lapsiaan,  ja miksei  vanhempiaan myös.

Nykyään moni isä käyttää hoitovapaan hoitaen lastaan.

Maailma muuttuu Eskoseni.

Vierailija
104/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan homma saatettiin jakaa lasten kesken. 

Osa hoiti ja osa maksoi. 

Vierailija
105/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan 2020-luvun Suomessa ja joku ihan tosissaan ajattelee noin? Asennevamma tuo nykymaailmassa on.

Vierailija
106/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan 2020-luvun Suomessa ja joku ihan tosissaan ajattelee noin? Asennevamma tuo nykymaailmassa on.

Voihan tuo aloitus olla jopa vitsailua?

Vierailija
107/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä veli hoiti isää aika monta vuotta, se oli luonnollista kun asui lähimpänä. Sitten kun isän liikuntakyky heikkeni niin ettei enåää voi olla rintamamiestalossa, meni palvelutaloon, mutta veli kävi monta kertaa viikossa. Mekin käytiin usein, mutta meillä oli aika pitkä välimatka. Äitimme kuoli jo työikäisenä äkillisesti, joten äiti ei ollut hoidettavana.  

Entä ne joilla ei ole lapsia? Entä jos ainoa lapsi on vaikka kehitysvammainen ja tarvitsee apua itsekin? Mitä jos lapset asuvat jossain kaukana ulkomailla? 

Meillä omat vanhempamme ovat kuolleet, mutta jos meillä olisi hoidettavia, joutuisimme muuttamaan ja etsimään esteettömän asunnon, jossa on enemmän huoneita, sellaisen vielä mihin on varaa ja olisi saatava entinen asunto myytyä. 

Vierailija
108/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo asiahan ei ole sukupuolisidonnainen asia millään tavalla, yhtälailla miehet kuin naiset hoitavat vanhempansa, tai jättävät hoitamatta.

Eivät hoida. Noin 70% omaishoitajista on naisia. 

---> milloin miehet alkavat ottamaan hoivavastuuta???? Nyt kun valtio suunnittelee , että omaisille tulee yhä suurempi hoivavasruu jatkossa mm vanhuksista. Vai kaatuuko sekin naisten vastuulle, omien lasten, miehen hoivavastuun ja työnteon lisäksi????

Vierailija
109/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä hoitoasia on varmasti enemmän luonne- kuin sukupuolikysymys. Hoidan itse parhaani mukaan töiden ohella omia vanhempiani, vaikka asun kaukana. Siskoni ja veljeni eivät ole millään tavalla avuksi, vaan kaikki kaatuu minun niskaani, koska ilmeisesti olen meistä ainoa, jolta löytyy empatiaa. Perinnönjaossa varmasti ovat nämä sisarukset ensimmäisinä paikalla, mutta hoitamisen osalta panostus on täysi nolla. Pahalta tuntuu ja välit sisaruksiin tämän vuoksi viileät

Vierailija
110/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Minulla on äiti ja isäpuoli. Isäpuolella on vain poikia. Olen päättänyt ottaa vastuuta ainoastaan äidistäni, kun se tilanne eteen tulee. Isäpuoleni saa hoitaa hänen omat poikansa. Saa nähdä mitä siitä tulee, kun toinen on suurperheen tossukka mies ja toinen on peukalo keskellä kämmentä. Varmaankin olettavat minun ottavan vastuuta, koska olen perheen tytär. Mutta asiahan ei niin mene. 

Vierailija
111/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähisukulainen, joka on isokokoinen pyörätuolipotilas. Kotihoito käy hänen luonaan useamman kerran päivässä. Aina on kerralla kaksi  hoitajaa. Porukassa on yksi mieshoitaja, joka laitetaan hänen luokseen aika usein tai ne vahvimmat naiset. Itse olen olkapäävammainen 50-kiloinen ja aika hentorakenteinen vaikka punttitreeniä teenkin. Koetettiin kerran miehen kanssa auttaa hänet vessaan. Emme onnistuneet, mutta onneksi hoitaja tuli sopivaan saumaan. 

Vierailija
112/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä hoitoasia on varmasti enemmän luonne- kuin sukupuolikysymys. Hoidan itse parhaani mukaan töiden ohella omia vanhempiani, vaikka asun kaukana. Siskoni ja veljeni eivät ole millään tavalla avuksi, vaan kaikki kaatuu minun niskaani, koska ilmeisesti olen meistä ainoa, jolta löytyy empatiaa. Perinnönjaossa varmasti ovat nämä sisarukset ensimmäisinä paikalla, mutta hoitamisen osalta panostus on täysi nolla. Pahalta tuntuu ja välit sisaruksiin tämän vuoksi viileät

Ei ole. Sinä olet poikkeus. Tilastot kertovat muuta. Kyllä se omaisten hoiva on naisten vastuulla. 

Vierailija
113/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkääntyvistä vanhemmista huolehtiminen voi tarkoittaa myös sitä, että lapsi/lapset sopivat vanhempiensa kanssa jo hyvissä ajoin ettei heille tarvitse jättää perintöä ja sitten, kun vanhemmat itse haluavat tai kotona pärjääminen omin voimin alkaa olla vaikeaa, niin esimerkiksi omistusasunto yritetään muuttaa rahaksi ja hankintaan vanhemmille palvelutalosta, senioritalosta tai hoivakodista paikka mihin käytetään vanhempien asunnosta saatavaa rahaa ja/tai muita varoja siltä osin, kun eläke ei riitä kattamaan menoja. 

Vierailija
114/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun tarvitse hoitaa ketään jos en halua ja en halua eli en tule hoitamaan vanhempia.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo asiahan ei ole sukupuolisidonnainen asia millään tavalla, yhtälailla miehet kuin naiset hoitavat vanhempansa, tai jättävät hoitamatta.

---> milloin miehet alkavat ottamaan hoivavastuuta???? Nyt kun valtio suunnittelee , että omaisille tulee yhä suurempi hoivavasruu jatkossa mm vanhuksista. Vai kaatuuko sekin naisten vastuulle, omien lasten, miehen hoivavastuun ja työnteon lisäksi????

Suurin osa omaishoitajista ovat joko puolisolleen tai vammaiselle lapselleen omaishoitajina. Miesten keskimääräinen elinikä on lyhyempi kuin naisten, joten enemmän on tämän vuoksi naisleskiä kuin miesleskiä. Eli miehet kuolevat jo ennenkuin vaimonsa ovat siinä kunnossa, että tarvitsisivat omaishoitajaa. 

Vierailija
116/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Sinä olet poikkeus. Tilastot kertovat muuta. Kyllä se omaisten hoiva on naisten vastuulla. 

Tilastot on tilastoja. Pätee vain niiden kesken keillä tilasto on tehty. Työttömien kohdallakin  tilastoja kaunistellaan. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat - tai siis oikeastaan isä - potkaisi mut rahattomana syksyiseen yöhön, kun olin vasta 18v. Mun siskolleni ja hänen lapsilleen on maksettu kaikenlaista. Edelleenkin autot ja bensoja lukuunottamatta niiden kaikki kulut, vaikka siskonikin on jo yli 70v. Siitä huolimatta niin isä kuin mun siskonikin oletti, että mä huolehdin vanhemmistani. Kuten äidistä sitten huolehdinkin. Perintöäkin saatiin siskoni kanssa ihan saman verran, koska isäni ei pitänyt mitään arvoa sillä, että mä juoksin siellä päivin ja öin. Vanheneva ihminen voi kyllä vielä järjissään ollessaan tehdä testamentin, jossa suurempi osa perinnöstä annetaan sille, joka hänet myös hoitaa vanhana. Itseasiassa vanhusa voi myös maksaa palkkaa sille lapselleen tai lapsenlapselleen, joka häntä hoitaa. 

Miten sä toimit työelämässä? Pomo sanoo, ett lällanen projekti teille kolmelle ja ne kaksi muuta vaan piereskelee. Hoidat koko projektin yksin tietäen, että ne kaksi muuta saa ihan saman palkan kuin sinäkin?

Tuo empatiaan vetoaminen  on kyllä ihan pirun hyvä keino viedä ihmiseltä vaikka tämän oma terveyskin.  Florence Nightingale -syndrooma ei ole kovin järkevää oman elämänsä kannalta. Ihan itse olet päättänyt, että otat kaiken vastuun omille niskoillesi. Arvostan toki sitä, että niin teet. Teinhän itsekin niin äidin kohdalla. Isän kohdalla ei tulisi mieleenkään tehdä. Viime elokuun jälkeen olen tavannut isän vain 3 kertaa, vaikka asuukin naapurissa.  Laittanut 2 tekstivistiä (isänpäivä ja isän synttärit) ja pari kertaa isä on siskoni ollessa taas kerran mökillä  vihaisena soittanut mulle, että tarttis sitä sun tätä. Olenkin isälle sanonut, että jos sulla on hengenhätä, niin soita 112:een. Jos ei ole, niin odota, että siskoni tulee mökiltä.

Mä kyllä ymmärrän, miksi olet ottanut vastuun niskoillesi. Mutta olet ottanut sen omasta vapaasta tahdostasi. 

Vierailija
118/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa omaishoitajista ovat joko puolisolleen tai vammaiselle lapselleen omaishoitajina. Miesten keskimääräinen elinikä on lyhyempi kuin naisten, joten enemmän on tämän vuoksi naisleskiä kuin miesleskiä. Eli miehet kuolevat jo ennenkuin vaimonsa ovat siinä kunnossa, että tarvitsisivat omaishoitajaa. 

Mitä iäkkäämmästä omaishoitajasta on kyse sitä todennäköisemmin hän on mies. Yli 85v omaishoitajien sukupuolijakauma on 50/50.

Vierailija
119/121 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vois lopettaa mies/poikavihan lietsomisen ja katsoa peiliin jos omat pojat eivät tee mitään/riittävästi. Itse olet lapsesi kasvattanut.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap vois lopettaa mies/poikavihan lietsomisen ja katsoa peiliin jos omat pojat eivät tee mitään/riittävästi. Itse olet lapsesi kasvattanut.

Juuri näin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan