Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaasuautoilu ja nimenomaan biokaasu

Vierailija
09.05.2026 |

Biokaasu, autoilussa on mielestäni kuitenkin fossiilitonta, ja kaikkein lähinnä puhtaimpia päästöjä, ja vielä niin että rahat pysyvät myöskin täällä suomessa, suomalaisille.

 

Päästiin eroon r*ssien maakaasusta ja nyt kierrätetään kaatopaikaoilta ja navetoilta biokaasua kaasu-autoihin, mikä on mielestäni aika vihreää autoilua, ekologista siis.

 

Kaasuautot siis toimivat molemmilla kaasuilla (bio- ja maakaasu) ja tuo biokaasu on siis sitä puhtaampaa myös moottorille, mutta myös ympäristöystävällisempää myös. Maakaasulla voi ajaa, mutta se on likaisempaa ja esim. kaasusuodatin likaantuu nopeammin tuosta.

 

Miksi tästä ei puhuta? Voisiko saada kommentteja tällaisestakin?

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biokaasu ja maakaasu on metaania. Biokaasun valmistamiseen kuluu sähköä, puhdistus ja kaasun kehittämis prosessi pyörii sähköllä sen lisäksi jos siitä pyritään tekemään moottoripolttoainetta niin sen on oltava yli 95% metaanipitoisuudella. Ei ole mitään järkeä puristaa palamatonta hiilidioksidia 300bar paineeseen.  Metaani on viisainta käyttää suoraan generaattorissa pestynä ja matalapaineisena ja sijoittaa se genu metaanin tuotannon yhteyteen. Biokaasu autoilu on pelkkä mainos millä saa myytyä maakaasua. Ei noissa "ajamme biokaassulla" mainostetuissa rekoissa ole biokaasua, maakaasulla ne kulkee.

Nyt kyllä menee iloisesti biokaasut ja maakaasut sekaisin. Biokaasu on uusiutuvaa, ja sitä saadaan jätelaitoksista ja navetoista. Aiemmin tämä on jäänyt täysin hyödyntämättä, nykyään tällä tehdään puhdasta rahaa.

Maakaasu taas on fossiilista, öljyn pumppaamisen yhteydessä maasta saatavaa energiaa. Likaista.

Vierailija
62/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biokaasu sinänsä semiok, mutta:

- se ei skaalaudu (paskaa ei yksinkertaisesti ole riittävästi, tämä on sama syy miksi Neste mainostaa myyvänsä uusiutuvaa MY dieseliä kotimaisista(kin) jätteistä, mutta tosiasiassa niitä kotimaisia jätteitä on vain nimeksi ja suurin osa on indonesialaista palmuöljyä ja kiinalaista käytettyä ruokaöljyä)

- kaasuautoja ei oikein valmisteta (tämä voi toki muuttuakin jos siihen on maailmalla, ei vain Suomessa, taloudelliset perusteet)

-  biokaasun polttaminen CHP-voimalassa ja sähköllä ajaminen on energiatehokkaampaa kuin biokaasulla ajaminen (myös elinkaarikustannukset huomioiden)

Paska ei  riitä?   Johan  nyt. Paskan  tuloa  ei  voi estää.   Valmistusasemat  vain  jätelaitoksen  viereen.  Maalla  se  menee  pellolle  ettei tarvi  ostaa  keinolannotteita. 

Eihän se riitä. Neste on tällä hetkellä maailman suurin kiinalaisen jäteruokaöljyn ja indonesialaisen palmuöljytisleen ostaja, että saa myytyä vuodessa jonkun viisi mlijoona tonnia uusiutuvia polttoaineita.  Se on jotain promillen osia fossiilisten määristä. Suomalaisten jätteillä ei pyöritetä edes yhtä lämpövoimalaa Vantaalla ilman että tuodaan pähkinänkuoria Afrikasta ja sekajätettä Italiasta ja sinä kuvittelet että täällä riittäisi eväät laittaa autot kulkemaan kotimaisella biokaasulla?

Väitän että suomessa paskaa riittää, biokaasun tuottamiseen, ja riittää oikein hyvin. Se vain pitää saada hyvin käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ainakin biokaasu on edelleen elinvoimainen esimerkiksi kuorma-autoissa, ja tälläkin hetkellä Gasum laajentaa ja rakentaa kahta uutta kaasun jakelupistettä kuorma-autoille. 

https://www.gasum.com/fi/kaasu-liikenteelle/raskas-liikenne/kaasutankka…

Ei se kaasu siis ainakaan heti ole mihinkään häviämässä.

Vierailija
64/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
65/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biokaasu sinänsä semiok, mutta:

- se ei skaalaudu (paskaa ei yksinkertaisesti ole riittävästi, tämä on sama syy miksi Neste mainostaa myyvänsä uusiutuvaa MY dieseliä kotimaisista(kin) jätteistä, mutta tosiasiassa niitä kotimaisia jätteitä on vain nimeksi ja suurin osa on indonesialaista palmuöljyä ja kiinalaista käytettyä ruokaöljyä)

- kaasuautoja ei oikein valmisteta (tämä voi toki muuttuakin jos siihen on maailmalla, ei vain Suomessa, taloudelliset perusteet)

-  biokaasun polttaminen CHP-voimalassa ja sähköllä ajaminen on energiatehokkaampaa kuin biokaasulla ajaminen (myös elinkaarikustannukset huomioiden)

Paska ei  riitä?   Johan  nyt. Paskan  tuloa  ei  voi estää.   Valmistusasemat  vain  jätelaitoksen  viereen.  Maalla  se  menee  pellolle  ettei tarvi  ostaa  keinolannotteita. 

Eihän se riitä. Neste on tällä hetkellä maailman suurin kiinalaisen jäteruokaöljyn ja indonesialaisen palmuöljytisleen ostaja, että saa myytyä vuodessa jonkun viisi mlijoona tonnia uusiutuvia polttoaineita.  Se on jotain promillen osia fossiilisten määristä. Suomalaisten jätteillä ei pyöritetä edes yhtä lämpövoimalaa Vantaalla ilman että tuodaan pähkinänkuoria Afrikasta ja sekajätettä Italiasta ja sinä kuvittelet että täällä riittäisi eväät laittaa autot kulkemaan kotimaisella biokaasulla?

Väitän että suomessa paskaa riittää, biokaasun tuottamiseen, ja riittää oikein hyvin. Se vain pitää saada hyvin käyttöön.

Se on helppo sanoa että riittää kun visusti varoo edes pohtimasta mitään konkreettisia lukuja :-)  

Vierailija
66/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä ainakin biokaasu on edelleen elinvoimainen esimerkiksi kuorma-autoissa, ja tälläkin hetkellä Gasum laajentaa ja rakentaa kahta uutta kaasun jakelupistettä kuorma-autoille. 

https://www.gasum.com/fi/kaasu-liikenteelle/raskas-liikenne/kaasutankka…

Ei se kaasu siis ainakaan heti ole mihinkään häviämässä.

Raskaan liikenteen  biokaasussa onkin enemmän järkeä kuin henkilöautoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nevel on myös uusi tekijä suomessa, biokaasu tankkausta myös heiltäkin:

https://nevel.com/fi/biokaasu/?gad_source=1&gad_campaignid=23057355074&…

Vierailija
68/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä ainakin biokaasu on edelleen elinvoimainen esimerkiksi kuorma-autoissa, ja tälläkin hetkellä Gasum laajentaa ja rakentaa kahta uutta kaasun jakelupistettä kuorma-autoille. 

https://www.gasum.com/fi/kaasu-liikenteelle/raskas-liikenne/kaasutankka…

Ei se kaasu siis ainakaan heti ole mihinkään häviämässä.

Raskaan liikenteen  biokaasussa onkin enemmän järkeä kuin henkilöautoissa.

Mistä tämä mystinen väite oikein tulee, että biokaasu on järkevämpää vain raskaassa liikenteessä, mutta ei sitten henkilöautoissa ?? Mikä ihme estää henkilöautoilussa edistämästä vihreää, kotimaista ja uusiutuvaa halpaa energiaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla gasumin kaasu sekoitusta vaikka lukeekin biokaasu. Eipä noita uusia kaasulla kulkevia vermeitä saa kuin raskaalle puolelle.

Vierailija
70/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä ainakin biokaasu on edelleen elinvoimainen esimerkiksi kuorma-autoissa, ja tälläkin hetkellä Gasum laajentaa ja rakentaa kahta uutta kaasun jakelupistettä kuorma-autoille. 

https://www.gasum.com/fi/kaasu-liikenteelle/raskas-liikenne/kaasutankka…

Ei se kaasu siis ainakaan heti ole mihinkään häviämässä.

Raskaan liikenteen  biokaasussa onkin enemmän järkeä kuin henkilöautoissa.

Mistä tämä mystinen väite oikein tulee, että biokaasu on järkevämpää vain raskaassa liikenteessä, mutta ei sitten henkilöautoissa ?? Mikä ihme estää henkilöautoilussa edistämästä vihreää, kotimaista ja uusiutuvaa halpaa energiaa?

Kaksi ilmiselvää syytä:

- biokaasu ei riitä kaikkeen

- raskaan liikenteen sähköistäminen on toistaiseksi hankalampaa kuin henkilöautoliikenteen

 

Jos katsot mitä muualla maailmassa tapahtuu niin tämä näkyy oikein hyvin, myös maakaasun osalta. Esimerkiksi kiinassa uusista raskaan liikenteen ajoneuvoista on tällä hetkellä kaasukäyttöisiä joka kolmas, patterivehkeitä kymmenysosa.   Henkilöautoissa ja pakuissa kaasun markkinaosuus taas on siellä joitakin prosentteja. Kiinassa siis puhutaan enemmän maakaasusta, mutta samat lainalaisuudet siihen pätee kuin biokaasuunkin - kaasua kannattaa käyttää silloin kun sähkö ei ole käytännöllistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä ainakin biokaasu on edelleen elinvoimainen esimerkiksi kuorma-autoissa, ja tälläkin hetkellä Gasum laajentaa ja rakentaa kahta uutta kaasun jakelupistettä kuorma-autoille. 

https://www.gasum.com/fi/kaasu-liikenteelle/raskas-liikenne/kaasutankka…

Ei se kaasu siis ainakaan heti ole mihinkään häviämässä.

Raskaan liikenteen  biokaasussa onkin enemmän järkeä kuin henkilöautoissa.

Mistä tämä mystinen väite oikein tulee, että biokaasu on järkevämpää vain raskaassa liikenteessä, mutta ei sitten henkilöautoissa ?? Mikä ihme estää henkilöautoilussa edistämästä vihreää, kotimaista ja uusiutuvaa halpaa energiaa?

Henkilöautoon saa enemmän ajokilometrejä kaasuyksikköä kohden polttamalla sen biokaasun CHP-voimalassa ja lataamalla sähköä akkuun sekä kaupan päälle vielä kaukolämpöverkkoon tai teollisuuden käyttöön lämpöenergiaa.   Biokaasuvoimaloita voidaan käyttää myös vihreänä vaihtoehtona sähköverkon kipeästi kaipaavaksi säätövoimaksi.  On siis melko typerää polttaa se todella tehottomasti polttomoottorissa.

Vierailija
72/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biokaasu sinänsä semiok, mutta:

- se ei skaalaudu (paskaa ei yksinkertaisesti ole riittävästi, tämä on sama syy miksi Neste mainostaa myyvänsä uusiutuvaa MY dieseliä kotimaisista(kin) jätteistä, mutta tosiasiassa niitä kotimaisia jätteitä on vain nimeksi ja suurin osa on indonesialaista palmuöljyä ja kiinalaista käytettyä ruokaöljyä)

- kaasuautoja ei oikein valmisteta (tämä voi toki muuttuakin jos siihen on maailmalla, ei vain Suomessa, taloudelliset perusteet)

-  biokaasun polttaminen CHP-voimalassa ja sähköllä ajaminen on energiatehokkaampaa kuin biokaasulla ajaminen (myös elinkaarikustannukset huomioiden)

Paska ei  riitä?   Johan  nyt. Paskan  tuloa  ei  voi estää.   Valmistusasemat  vain  jätelaitoksen  viereen.  Maalla  se  menee  pellolle  ettei tarvi  ostaa  keinolannotteita. 

Eihän se riitä. Neste on tällä hetkellä maailman suurin kiinalaisen jäteruokaöljyn ja indonesialaisen palmuöljytisleen ostaja, että saa myytyä vuodessa jonkun viisi mlijoona tonnia uusiutuvia polttoaineita.  Se on jotain promillen osia fossiilisten määristä. Suomalaisten jätteillä ei pyöritetä edes yhtä lämpövoimalaa Vantaalla ilman että tuodaan pähkinänkuoria Afrikasta ja sekajätettä Italiasta ja sinä kuvittelet että täällä riittäisi eväät laittaa autot kulkemaan kotimaisella biokaasulla?

Väitän että suomessa paskaa riittää, biokaasun tuottamiseen, ja riittää oikein hyvin. Se vain pitää saada hyvin käyttöön.

Niinhän sinä väität, mutta mitään lukuja et kykene antamaan eli väitteesi ovat ihan yhtä tyhjän kanssa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biokaasu sinänsä semiok, mutta:

- se ei skaalaudu (paskaa ei yksinkertaisesti ole riittävästi, tämä on sama syy miksi Neste mainostaa myyvänsä uusiutuvaa MY dieseliä kotimaisista(kin) jätteistä, mutta tosiasiassa niitä kotimaisia jätteitä on vain nimeksi ja suurin osa on indonesialaista palmuöljyä ja kiinalaista käytettyä ruokaöljyä)

- kaasuautoja ei oikein valmisteta (tämä voi toki muuttuakin jos siihen on maailmalla, ei vain Suomessa, taloudelliset perusteet)

-  biokaasun polttaminen CHP-voimalassa ja sähköllä ajaminen on energiatehokkaampaa kuin biokaasulla ajaminen (myös elinkaarikustannukset huomioiden)

Paska ei  riitä?   Johan  nyt. Paskan  tuloa  ei  voi estää.   Valmistusasemat  vain  jätelaitoksen  viereen.  Maalla  se  menee  pellolle  ettei tarvi  ostaa  keinolannotteita. 

Eihän se riitä. Neste on tällä hetkellä maailman suurin kiinalaisen jäteruokaöljyn ja indonesialaisen palmuöljytisleen ostaja, että saa myytyä vuodessa jonkun viisi mlijoona tonnia uusiutuvia polttoaineita.  Se on jotain promillen osia fossiilisten määristä. Suomalaisten jätteillä ei pyöritetä edes yhtä lämpövoimalaa Vantaalla ilman että tuodaan pähkinänkuoria Afrikasta ja sekajätettä Italiasta ja sinä kuvittelet että täällä riittäisi eväät laittaa autot kulkemaan kotimaisella biokaasulla?

Väitän että suomessa paskaa riittää, biokaasun tuottamiseen, ja riittää oikein hyvin. Se vain pitää saada hyvin käyttöön.

Niinhän sinä väität, mutta mitään lukuja et kykene antamaan eli väitteesi ovat ihan yhtä tyhjän kanssa.  

Suomen realistinen, taloudellisesti järkevä biokaasupotentiaali on useimpien arvioiden mukaan noin 5–10 TWh vuodessa. Yläraja riippuu paljon siitä, mitä syötteitä hyväksytään ja kuinka korkeaa kustannusta pidetään vielä kilpailukykyisenä.
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry +2
Vertailun vuoksi:
Suomen nykyinen nestemäisten liikennepolttoaineiden kulutus on luokkaa 35–45 TWh/v
joten biokaasu voisi realistisesti korvata ehkä noin 10–25 % liikennepolttoaineiden energiasta, ei kaikkea.
Oleellinen asia on kuitenkin marginaalikustannus:
Halvin biokaasu
Edullisin tuotanto tulee:
lannasta
jätevesilietteistä
biojätteistä
elintarviketeollisuuden sivuvirroista
Näissä:
raaka-aine on usein halpaa tai jopa negatiivisen hinnan jätettä
samalla vältetään metaanipäästöjä
syntyy lannoitehyötyä
Siksi nämä ovat usein kilpailukykyisiä dieseliin tai LNG:hen nähden jopa ilman massiivisia tukia.
Kalliimpi biokaasu
Kun tuotantoa yritetään nostaa yli noin 5–10 TWh:
joudutaan käyttämään energiakasveja
kuljettamaan biomassoja pitkiä matkoja
rakentamaan paljon hajautettua infraa
kilpailemaan biomassasta muiden käyttökohteiden kanssa
Tässä kohtaa kustannukset alkavat nousta nopeasti. Silloin:
sähköistyminen
lämpöpumput
synteettiset polttoaineet
suora sähkö ovat usein systeemitasolla halvempia ratkaisuja.
Siksi monet energia-analyysit päätyvät siihen, että biokaasu kannattaa kohdistaa erityisesti:
raskaan liikenteen kaasukäyttöön
laivoihin
teollisuuden korkean lämpötilan prosesseihin
kemianteollisuuden syötteeksi
eikä esimerkiksi henkilöautojen massapolttoaineeksi pitkällä aikavälillä.
arXiv +1
Suomessa usein mainitut tasot ovat:
Taso
Merkitys
~1 TWh
nykyinen tuotannon suuruusluokka
4 TWh
valtion/sidosryhmien 2030-tavoite
7–10 TWh
realistinen teknis-taloudellinen potentiaali
20–25 TWh
teoreettinen maksimi, ei todennäköisesti taloudellisesti järkevä

ProAgria +3
Energiatalouden näkökulmasta tärkeä havainto on myös se, että Suomessa biomassaa tarvitaan samaan aikaan:
kaukolämpöön
teollisuuteen
BECCS-hiilinieluihin
lentopolttoaineisiin
synteettisten polttoaineiden hiililähteeksi
Siksi biokaasua ei yleensä nähdä “kaiken korvaajana”, vaan rajallisena mutta erittäin arvokkaana resurssina.

Vierailija
74/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vastauksena, että suomen potentiaalinen kyky tuottaa biokaasua omaan käyttöön, niin meillä on tällä hetkellä ehkä vasta n. 15% käytössä, siitä mihin voitaisiin ja olisi mahdollisuus hyödyntää. Mutta se jätetään käyttämättä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen resurssit biokaasun tuotannossa ovat huomattavat, ja suurin osa potentiaalista on edelleen hyödyntämättä. Vaikka tuotanto on kasvussa, nykytekniikalla hyödynnettävissä olevista raaka-aineista (lanta, nurmi, jätteet) on käytössä vain murto-osa.

 

Biokaasupotentiaali ja käyttämättömät resurssit:

Teoreettinen potentiaali: Suomessa muodostuu vuosittain noin 20 miljoonaa tonnia syötteitä (kuten lantaa, peltobiomassaa ja jätteitä), jotka soveltuvat biokaasun tuotantoon.

Käyttämätön osuus: Suurin osa tästä potentiaalista – erityisesti maatalouden lannasta ja nurmesta – on yhä hyödyntämättä.

Tuotantotavoitteet: Tavoitteena on ollut nostaa biokaasun tuotantoa 4 terawattituntiin (TWh), mikä edellyttäisi yli 100 uutta biokaasulaitosinvestointia 2020-luvulla.

 

Nykyinen tuotanto (2024–2025):

Tuotantomäärä: Vuonna 2024 biokaasua tuotettiin yhteensä noin 596 GWh (0,596 TWh) ja biometaania 250 GWh.

Laitosten määrä: Huhtikuussa 2026 Suomessa oli 100 biokaasulaitosta, joista 45 on maatilamittakaavan laitoksia.

Raaka-aineet: Suurin osa tuotetaan biojätteestä ja puhdistamolietteistä.

 

Käytön kasvupotentiaali:

Ylijäämä: Vuonna 2024 tuotetusta biokaasusta noin 9 % jouduttiin soihduttamaan eli polttamaan ylijäämänä, mikä osoittaa tarvetta paremmalle hyödyntämiselle ja varastoinnille.

Liikenne: Biokaasun käyttö tieliikenteessä kasvoi 16 % vuonna 2024, mikä lisää kysyntää ja investointihalukkuutta. [1, 2]

 

Yhteenvetona voidaan todeta, että Suomen biokaasuresurssit riittäisivät moninkertaiseen tuotantoon nykytasoon verrattuna, mutta haasteena on laitosten rakentaminen ja logistiikan järjestäminen erityisesti maatalouden sivuvirtojen hyödyntämiseksi.

Vierailija
76/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin suomeen saadaan kaasuautoja lisää euroopan autotehtailta, kun niitä valmistetaan kuitenkin ja viedään muualle maailmaan?

 

Euroopan komissio on joulukuussa 2025 päättänyt perääntyä alkuperäisestä suunnitelmastaan kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuoteen 2035 mennessä.

Vierailija
77/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin suomeen saadaan kaasuautoja lisää euroopan autotehtailta, kun niitä valmistetaan kuitenkin ja viedään muualle maailmaan?

 

Euroopan komissio on joulukuussa 2025 päättänyt perääntyä alkuperäisestä suunnitelmastaan kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuoteen 2035 mennessä.

Moninkertaisestikin mitätön määrä on edelleenaika pieni määrä. Jos tuotanto on nyt puolen terawattitunnin paikkeilla kuten AI sinulle väitti ja se saadaan optimistisesti vaikka kymmenkertaistettua niin että hinta ei karkaa pilviin niin sillä voisi kattaa hädintuskin kymmenen pinnaa liikenteen tarpeista - ja sille kaasulle olisi muutakin käyttöä kuin sen kaasu-Skodan liikuttelu.

 

Edelleenkään kukaan ei ole uskaltanut vastata että millä ne loput 90% autoista liikkuu - sehän se olennaisempi kysymys on kuin biokaasun kanssa näpertely.

Vierailija
78/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän vastauksena, että suomen potentiaalinen kyky tuottaa biokaasua omaan käyttöön, niin meillä on tällä hetkellä ehkä vasta n. 15% käytössä, siitä mihin voitaisiin ja olisi mahdollisuus hyödyntää. Mutta se jätetään käyttämättä?

Ei sitä käyttämättä jätetä, tuotanto lisääntyy  koko ajan. Esimerkiksi Nivalaan on valmistumassa Suomen toistaiseksi suurin, 200GWh laitos tänä vuonna ja Kiuruvedellä aloitti tuotannon toinen  suuri laitos viime syksynä. Toinen juttu on että paljonko siitä päätyy henkilöautoiluun kun se kelpaa muuhunkin. 

Vierailija
79/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin suomeen saadaan kaasuautoja lisää euroopan autotehtailta, kun niitä valmistetaan kuitenkin ja viedään muualle maailmaan?

 

Euroopan komissio on joulukuussa 2025 päättänyt perääntyä alkuperäisestä suunnitelmastaan kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuoteen 2035 mennessä.

tekeekö niitä muka enää euroopassa muut kuin rellu ja dacia? 

Vierailija
80/102 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasuauton muuntotukien palauttaminen pelastaisi keskiluokan ja duunarit sähköautojen jättilainalta (jos edes saa).

Miksi kaasuautojen muuntotuki peruttiin/poistettiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi