Minulla on outoja unia
Miten on mahdollista, että unessa tapahtuu jotain outoa, jonka merkitys selviää vasta unen lopussa? Jos ihmisen aivot kehittävät uneen juonen, eikö outojen tapahtumien selityskin pitäisi olla selvillä ja tiedossa jo silloin, kun ne tapahtuvat?
Esimerkki. Näin unta, että muutin uuteen kämppään ja tutustuin naapurustossa asuviin kahteen äijään. Pidin heitä hyvinä tyyppeinä, mutta eräänä päivänä he tulivat ovelle ja tunkeutuivat väkisin sisään ja estivät minua lähtemästä tai soittamasta apua. He olivatkin roistoja.
Miehet ojensivat minulle nipun kapeita pieniä tarroja ja käskivät liimaamaan ne joka kaapin oveen ja huonekaluun. Tarroissa oli viivakoodi ja numerosarja. Sitten minun piti valokuvata joka kohde joissa oli tarra.
En todellakaan tajunnut mikä järki tässä on, ja sitten tapahtui kaikenlaista muuta. Vasta unen lopussa selvisi, että äijät aikoivat ryöstää kaikki kalusteeni ja myydä eteenpäin. Tarroja tarvittiin myyntitapahtuman toteuttamiseksi.
Eli en tajunnut unen juonta, jonka oma mieleni oli luonut, vaikka tarroittamisen merkityksen olisi pitänyt olla selvä jo silloin kun se tapahtui.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Onko stressiä ollut?
Koko ajan. Kaikki unet päättyvät johonkin tilanteeseen, jota en osaa ratkaista, eli heijastelee ratkaisemattomia ongelmia arkielämässä. Mutta se ei liity siihen, että uni, jonka luon, sisältää juonenkäänteitä joiden merkitystä en tajua ennen kuin lopussa. Pitäisihän niiden olla tiedossa jo aiemmin. Ap.
Vailla selitystä. Psykologia ei tiedä kaikkea, saati sitten aivokirurgia.
Mulla on myös ihan mielettömiä unia. Joskus jatkunut seuraavana yönä.