HS: "THL: Kaksi suomalaismatkailijaa mahdollisesti altistunut hantavirukselle", eli se on täällä nyt
Kaksi suomalaismatkailijaa on mahdollisesti altistunut hantavirukselle lentokoneessa Johannesburgissa, kertoo THL tiedotteessaan.
THL:n mukaan Suomessa asuvat matkustajat olivat 25. huhtikuuta lennolla
Johannesburgista Amsterdamiin. Lähdössä olleessa koneessa oli hetkellisesti myös yksi hantavirukseen sairastuttama matkailija.
THL:n mukaan suomalaismatkailijat ovat saapuneet Suomeen. THL on ollut heihin yhteydessä normaalien tartuntatautitorjunnan käytäntöjen mukaisesti. Matkustajat ovat oireettomia, ja heidät on ohjattu terveydenhuollon piiriin.
Hantavirus | THL: Kaksi suomalaismatkailijaa mahdollisesti altistunut hantavirukselle
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011995849.html
Kommentit (684)
Hantaviruslaivan brittiläiset matkustajat viedään sairaalaan eristyksiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittukaa. Sen itämisaika on 45 päivää, mikä tarkoittaa, että tauti myös leviää todella hitaasti. Ei tule mitään toista pandemiaa.
Joo, ihmisten tyhmyys ja piittaamattomuus faktoista on jälleen kerran ihan uskomatonta.
Itämisaika on hidas niin ei pandemiaa?
Typerin väite ikinä. Hidas itämisaika ei ole hyvä.
Jos tuo lähtisi oikeasti leviämään niin karanteenit olisivat vaikeita juuri koska niiden tulisi olla niin pitkiä.
Rajat kiinni, ei päästetä ketään tånne. Ei edes suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Hienoa.
Täällä sanottaisiin että "vältä kontakteja".
Koska ei ole vielä lisätty vaarallisiin tartuntatauteihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Modernan uusi koronapiikki on nimeltään NEXSPIKE. Nex on latinaa ja tarkoittaa kuolemaa. Piikin nimi on siis kuolemapiikki.
https://translate.google.fi/?hl=fi&sl=la&tl=fi&text=nex&op=translate
Nyt on setä väärässä ketjussa, kyse on toisesta viruksesta.
Onneksi teitä persuja ei ollut mustaruton aikaan, karanteenit toimi ja se otettiin vakavasti.
Muuten et olisi sinäkään syntynyt.
Mustan surman aikana Englannissa naulattiin sairastuneiden kotiovi kiinni ulkopuolelta. Se kuulostaa hirveältä. Näin kerrottiin epidemiasta kertovassa dokumentissa.
Suomessa tubiin sairastuneet vietiin pakkohoitoon eristyksissä oleviin hoitolaitoksiin silloin kun kunnon hoiota ei vielä ollut. Ilmeisesti suurin osa lähti ihan vapaaehtoisesti, mutta osa ei millään ymmärtänyt miksi olisi pitänyt eristäytyä, koska minun oikeus.
Se oli yhtä hätiköityä eristämistä kuin Uudenmaan eristys viisikon toimesta. Ei se tubi niin tartuntaherkkää ole etteikö sairastunut olisi voinut sairastaa kotonaan. Kunhan ei vaan ryi muita päin ja huolehditaan hygieniasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva. Minulla on iltapäivästä alkaen tuntunut kurkku kipeältä ja sitten luen hantaviruksen mahdollisesti jo levinneen Suomeen.
No todennäköisesti olin vain pukeutunut liian ohuesti kun sää näytti lämpimältä mutta tuuli.
Hantavirus on niin tappava, että sen leviämistä olisi syytä pyrkiä rajoittamaan tosissaan. Mikään yhteiskunta ei kestä noin suurta kuolleisuutta, jos virus alkaa leviämään kunnolla. Tää on maailmanlopun virus.
Minä olen ollut flunssassa maanantai-illasta saakka, tänään alkoi nuha ja Otrivin compia olen jo suihkutellut sieraimiin. Mutta minä olen Turussa ja kaukana hanttapullista. Tavallista kevätflunssaa tämä on, viime vuonna alkoi melkein kaksi ja puoli viikkoa aikaisemmin kuin tänä keväänä. Silloin flunssa kesti neljä viikkoa, miten käynee nyt? Hmmm.
Kaksi suommalaista on palloillut täällä kohta kaksi viikkoa vailla huolta huomisesta. Ei ole kerrottu miltä paikkakunnilta. Ovat nyt kuulemma omaehtoisessa karanteenissa. Joku tartuntataudeista ymmärtävä voisi ajatella, että kaksi viikkoa liian myöhään. Altistus tapahtunut siis 25.4.
Turkulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Hienoa.
Miksi alapeukuttettu?
Ottakaa laista selvää. Näin se on. Siksi tuli ilmoitus että käsitellään ja lisätään yleisvaarallisiin tartuntatauteihin. Joskus. Orpon mukaan tarvittaessa nopeasti. Asia pitää kokoustaa etc.
Eli ei mahdollista olisi laittaa karanteenin. Pitäisi pyytää voitteko pysyä. Plz. Mutta jos juoksisivat ympäri kaupunkin ei voisi tehdä mitään.
Ottakaa vaikka selvää. Turhaa alapeukutatta. Tiedän että kuulostaa hullulta mutta näin se on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä "varautumisen suurmaa" ei ole edes laittanut tuota yleisvaaralliseksi taudiksi,vielä.
Eli jos joku sairastuu ei voi laittaa karanteeniin. Kokoustaa ja päättää asiasta joskus. Ehkä ensiviikolla. "Valmius nopeaan kokoukseen " sanoi Orpo.
Miksi ei ole siellä? Koska ei uskottu että tulee ikinä Suomeen.
Ihmiset ohittavat tämän täysin.
Muissa maissa karanteeni on pakollinen, koska on niin vaarallinen.
Eli vaikka tänään todettaisiin jollakin. Niin ei voitaisi laittaa pakolliseen karanteeniin. Vaikka prosentuaalinen selviytyminen taudista on vähemmän kuin venäläisessä ruletissa.
Ruplatatjana näköjään taas täällä mustamaalaamassa suomalaisia viranomaisia.
Vierailija kirjoitti:
"Vartin välein muuttuu uutiset!!
Klo 20:45 IS uutisoi, että "Suomessa ei ole toistaiseksi syytä huoleen hantaviruksen leviämisestä" ja klo 21:03 "kaksi suomalaismatkailijaa altistui mahdollisesti hantavirukselle lentokoneessa"."
Olikohan tarkoituksella perjantai illaksi.
Toimittajat ja ihmiset viikonlopun vietossa niin ei tarvitse vastailla kiusallisiin kysymyksiin.
Kuten miksi ei ole jo siellä vaarallisissa tartuntataudeissa Suomessa!
Tääkkä ei olla ikinä proaktiivisia vaan reaktiivisia. Eli ei varauduta etukäteen. Ja sitten yhden taudinkin saaminen vaaralliseksi vaatii kokouksen jota ei tietenkään voi pitää koska viikonloppu... maanantaina voi jos tarvis, sanoi orpo. Mutta siis ei pidetä? Ehkä torstaina sitten.
Tämä ei mene ikinä jakeluun. Joku palokuntakaan ei tee töitä vaan ma-pe 9-15 tms.
Toki, Tatjana, toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Hienoa.
Da, r yssä, da.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva. Minulla on iltapäivästä alkaen tuntunut kurkku kipeältä ja sitten luen hantaviruksen mahdollisesti jo levinneen Suomeen.
No todennäköisesti olin vain pukeutunut liian ohuesti kun sää näytti lämpimältä mutta tuuli.
Hantavirus on niin tappava, että sen leviämistä olisi syytä pyrkiä rajoittamaan tosissaan. Mikään yhteiskunta ei kestä noin suurta kuolleisuutta, jos virus alkaa leviämään kunnolla. Tää on maailmanlopun virus.
Minä olen ollut flunssassa maanantai-illasta saakka, tänään alkoi nuha ja Otrivin compia olen jo suihkutellut sieraimiin. Mutta minä olen Turussa ja kaukana hanttapullista. Tavallista kevätflunssaa tämä on, viime vuonna alkoi melkein kaksi ja puoli viikkoa aikaisemmin kuin tänä keväänä. Silloin flunssa kesti neljä viikkoa, miten käynee nyt? Hmmm.
Kaksi suommalaista on palloillut täällä kohta kaksi viikkoa vailla huolta huomisesta. Ei ole kerrottu miltä paikkakunnilta. Ovat nyt kuulemma omaehtoisessa karanteenissa. Joku tartuntataudeista ymmärtävä voisi ajatella, että kaksi viikkoa liian myöhään. Altistus tapahtunut siis 25.4.
Turkulaisia.
paitsi, että tämä tauti tarttuu vasta oireiden ilmaannuttua. Eikös niin jossain tiedotettu. joten, kun näillä suomalaisilla ei oireita ole ollut, niin eivät ole ehtineet tartuttaa. sillä lentokoneessa olleella kontaktilla oli oireita.
Miksi neuvon päästetty tähän maahan.
Joo, ja tartunta tulee hörhö-ap:llekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä "varautumisen suurmaa" ei ole edes laittanut tuota yleisvaaralliseksi taudiksi,vielä.
Eli jos joku sairastuu ei voi laittaa karanteeniin. Kokoustaa ja päättää asiasta joskus. Ehkä ensiviikolla. "Valmius nopeaan kokoukseen " sanoi Orpo.
Miksi ei ole siellä? Koska ei uskottu että tulee ikinä Suomeen.
Ihmiset ohittavat tämän täysin.
Muissa maissa karanteeni on pakollinen, koska on niin vaarallinen.
Eli vaikka tänään todettaisiin jollakin. Niin ei voitaisi laittaa pakolliseen karanteeniin. Vaikka prosentuaalinen selviytyminen taudista on vähemmän kuin venäläisessä ruletissa.
Ruplatatjana näköjään taas täällä mustamaalaamassa suomalaisia viranomaisia.
?
Oletko jotenkin...
En todellakaan ole mikään v i tun venäläinen.
Täällä Suomessa saa arvostella hallintoa ja virastojakin! Juuri koska olemme demokratia, emme mikään vi t u n venäjä.
Asiallinen kritiikki on ihan kansalaisoikeus. Olet aika yksinkertainen jos sinulle faktat on jotain "venäjän vaikuttamista".
THL ja hallitus päästävät tämän pandemian Suomeen ja seuraavat sivusta sen aiheuttamia tuhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkulaisia.
paitsi, että tämä tauti tarttuu vasta oireiden ilmaannuttua. Eikös niin jossain tiedotettu. joten, kun näillä suomalaisilla ei oireita ole ollut, niin eivät ole ehtineet tartuttaa. sillä lentokoneessa olleella kontaktilla oli oireita.
Yritin ottaa selvää. Niin se ei ole ihan niin yksi yhteen. Joskus perustellaan että jos ei esim ole oireita niin ei yski etc. Mutta kyllä yskittää hiekkapöly, allergiat etc.
Mikään 100% sääntö tuo ei ole. Virusta on elimistössä ennenkuin oireet alkavat. Tietenkin. Mutta tartunnan mahdollisuus katsotaan pienemmäksi. Tms. Mutta ei mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nää "ei voi tarttua kuin pitkässä lähikontaktissa". Käykää ennen uhoamista lukemassa sen Epuyenin epidemian kuvaukset julkisista lääketieteellisistä julkaisuista. Löytyy enkuksi. On todellakin tarttunut lyhyestä kontaktista parin metrin etäisyydellä. Oireisesta henkilöstä. Mutta tartuntareitit on epävarmoja koska laajaa dataa ei ole. Epidemiat on taltutettu tiukoilla karanteeneilla.
Millä tämä tartunta toisesta ihmisestä on voitu varmentaa alueella, jossa sitä virusta esiintyy luonnoneläimisså ja niiden kautta maaperässä? Rupean olemaan lievästi huolissani sitten, jos tällainen tartunta todetaan ihmisellä, joka ei ole käynyt siellä päinkään eikä ollut tuolla risteilyaluksella. Aluksellakin virus levisi vain muutamaan ihmiseen.
Näin se on levinnyt. Yhteensä 8 tartuntaa, joista 6 vahvistettua ja 2 vahvaa epäilyä. Tähän mennessä 3 kuollutta ja 5 sairaalassa.
1. (Potilas nolla) - Kuollut (Vahv.) 11.4. Argentiina / Alus. Sairastui 6.4. Alankomaalainen mies, altistui jyrsijöille Argentiinassa.
2. Puoliso - Kuollut (Vahv.) 26.4. Etelä-Afrikka. Ensimmäisen kuolleen vaimo. Sairastui 24.4., lensi St. Helenalta Johannesburgiin ja yritti päästä myös Euroopan lennolle, menehtyi Johannesburgissa.
3. Matkustaja - Vahvistettu 2.5. Etelä-Afrikka. Brittimies, evakuoitu alukselta Johannesburgiin. Tehohoidossa sairaalassa, kriittisessä tilassa.
4. Aluksen lääkäri - Vahvistettu 6.5. Alankomaat. Oireet alkoivat 30.4. Evakuoitu Kap Verdeltä Alankomaihin, tehohoidossa sairaalassa, tila vakaa.
5. Opas - Vahvistettu 6.5. Alankomaat. Lieviä oireita 27.4. alkaen. Evakuoitu Alankomaihin, eristyksessä samassa sairaalassa kuin lääkäri.
6. Matkustaja - Kuollut (Vahv.) 8.5. Alankomaat. Yksi kolmesta Alankomaihin evakuoidusta potilaasta menehtyi sairaalassa.
7. Matkustaja - Vahva epäily, odottaa testituloksia 5.5. Sveitsi. Poistui laivasta St. Helenalla 22.4., lensi Johannesburgiin ja sieltä Sveitsiin, Sairastui kotonaan Sveitsissä, on sairaalassa eristyksessä.
8. Matkustaja - Vahva epäily 8.5.Tristan da Cunha. Poistui laivasta 14.4. Oireet alkoivat 28.4. Eristyksessä sairaalassa, saaren sairaalan resurssit testata ovat heikot eikä saarella ole lentokenttää, jolla voisi evakuoida.
Muut tarkkailun alaiset: Saksassa on yksi matkustaja eristyksessä sairaalassa Hampurissa. Hänellä on lieviä oireita, mutta häntä ei ole vielä laskettu mukaan virallisiin "8 tapaukseen", vaan hän on toistaiseksi seurantalistalla. Lisäksi viranomaiset jäljittävät matkustajia, jotka istuivat samassa lentokoneessa Johannesburgista Eurooppaan palanneiden sairastuneiden kanssa. Suurin osa noin 30 St. Helenalla poistuneesta matkustajasta lensi Johannesburgin kautta Zürichiin, Lontooseen ja Frankfurtiin. Pieni määrä jatkoi vielä eteenpäin Uuteen-Seelantiin, Australiaan, Singaporeen, Ruotsiin, Tanskaan, Turkkiin ja Yhdysvaltoihin sekä Saint Kitts ja Nevisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
THLn mukaan tämä virus saattaa tarttua oireettomanakin. Toisin siis kuin joku täällä palstalla koko ajan väittää.
Nyt pitäisi sitten tietää, kuinka monelle se ei aiheuta oireita. Koronassakin puhuttiin alkuun hirveistä kuolinprosenteista, koska vain vakavasti sairaat tunnistettiin ja testattiin koronapotilaiksi. Tähän mennessä se on levinnyt risteilyaluksella, joita kansoittavat yleensä vähän iäkkäämmät ja kaiken maailman elintasosairauksista kärsivät länsimaiset plösöt. Se ei kerro vielä mistään yhtään mitään.
Potilas 0 osallistui linturetkelle ja sai todennäköisesdti tartunnan argentiinassa tai chilessä, jossa virus on endeeminen. Koska tauti on noissa maissa endeeminen eikä näiden vuosien aikana ole esintynyt mitään suurempia pademioita, niin tuskin tästäkään tarvitse huolestua. Nyt vain kävi linturetkeilijälle huono onni, kun sai tartunnan ja tartutti sitä sitten rajatussa tilassa risteilylaivalla, joten siellä olevat ihmiset saivat hänestä ja viruksesta koko ajan lähikontakteja.Mutta oliko aiemmin havaittu tuota viruksen muotoa, joka tarttuu ihmisten välillä, eikä pelkästään eläimestä ihmiseen? Kyllähän suomessakin tulee vuosittain myyräkuumetapauksia, mutta eivät ole sellaista virustyyppiä, joka tarttuisi ihmisten välillä helposti. Siksi ei tule mitään epidemiakaan.
On, edelleen on. Tämä ei ole mikään uusi virus, vaan vanha tuttu, joka vaatii ihmisestä toiseen tarttuakseen pitkäaikaisen lähikontaktin. Aikaisemminkin on ollut paikallisia epidemioita, mutta huonon tarttuvuuden vuoksi ne tukahtuvat nopeasti. Kukaan ei saa tätä virusta minään pisaratartuntana.
"Uutta" tässä on vain se, että nyt nämä muutamat sairastuneet ja pari kuollutta olivat rikkaita länsimaalaisia. Joku parinkymmenen ihmisen epidemia Argentiinassa ei tietenkään ylitä edes uutiskynnystä, vaikka faktisesti ja mahdollisen pandemian näkökulmasta kyse on ihan samasta asiasta ja samanlaisesta riskistä/sen puutteesta.
Onpa typerä kommentti.
Uutta on että kyseessä risteilyalus jossa monesta eri maasta väkeä. Osa,lentänyt lentokoneissa, joissa monesta eri maasta väkeä. Osa rantautunut aiemmin jatkanut matkaansa ties minne Etc.
Täysin eri asia kuin pikkukylässä paikallinen leviäminen. Joka katkaistu.
Jotkut vihaavat "rikkaita" länsimaalaisia niin paljon, ettei edes logiikkaa tajua.
Vielä niille jotka sekoittaa myyräkuumeeseen. Tämä oli andes Argentiinassa.
Epäonninen syntymäpäivä (marraskuu 2018)
Epidemia sai alkunsa 3. marraskuuta 2018 järjestetyistä syntymäpäiväjuhlista. Juhliin osallistui 68-vuotias mies, joka oli tietämättään saanut tartunnan Andes-viruksesta (hantaviruskanta) siivotessaan vajaa, jossa oli jyrsijöiden ulosteita. Vaikka hänellä oli jo oireita, hän viipyi juhlissa noin puolitoista tuntia ja vaihtoi tervehdyksiä vieraiden kanssa.
2. Sosiaalinen leviäminen (joulukuu 2018)
Juhlien jälkeen virus alkoi levitä räjähdysmäisesti. Tämä oli tieteellisesti poikkeuksellista, sillä hantavirusten ei yleensä uskottu tarttuvan näin tehokkaasti ihmisestä toiseen.
Ensimmäinen aalto: Viisi juhlavierasta sairastui.
Toinen aalto: Yksi juhlista tartunnan saaneista oli erittäin sosiaalinen mies, joka jatkoi aktiivista elämäänsä oireista huolimatta ja tartutti kuusi muuta ihmistä.
Hautajaiset: Kun tämä mies menehtyi, hänen hautajaisistaan tuli uusi levitystapahtuma, jossa hänen leskensä (itse jo tietämättään sairas) tartutti kymmenen ihmistä surun keskellä.
3. Kriisi ja pelko (tammikuu 2019)
Tammikuuhun mennessä Epuyén oli kriisitilassa. Kuolleisuus oli järkyttävän korkea, noin 32 %, ja tauti iski erityisesti nuoriin ja työikäisiin aikuisiin. Kylän sosiaalinen rakenne mureni, kun ihmiset alkoivat välttää toisiaan ja pelko valtasi yhteisön. Kansainvälinen tiedeyhteisö seurasi tilannetta tarkasti, sillä kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Andes-viruksen ihmisestä toiseen tapahtuva tartunta todistettiin näin laajassa mittakaavassa.
4. Radikaalit torjuntatoimet
Ketjun katkaisemiseksi Argentiinan terveysviranomaiset ottivat käyttöön historiallisen kovat keinot:
Poliisivalvottu karanteeni: Lähes sata lähikontaktia määrättiin tiukkaan kotieristykseen. Poliisit partioivat talojen edustalla varmistaakseen, ettei kukaan poistu.
Eristys: Kylän julkinen elämä pysähtyi täysin. Kaikki kokoontumiset kiellettiin
5. Epidemian loppu ja perintö (helmikuu 2019)
Tiukat toimet purivat, ja viimeinen tartunta todettiin helmikuun alussa 2019. Yhteensä 34 ihmistä sairastui ja 11 kuoli.