Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minimieläkekin on 3 kertaavsuurempi, kuin kotiäidin palkka 390e, töitä 24/7

Vierailija
08.05.2026 |

Että onhan tämä naurettavaa. Missä viipyy arvostus, näin äitienpäivän lähestyessä 

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, kotiäidin palkka on ihan liian pieni sen vastuuseen nähden. Mieshän jos olisi maksaja hän joutuisi ilman kotiäitiä maksamaan satojen eurojen päiväkotimaksut, kodinhoitajan/siivoojan ja kuinka monesti se on äiti joka yöt valvoo vauvan kanssa, yöhoitajan, lastenhoitajan jne palkat kaikki yhteen ihmiseen. Oikeasti tuo tulisi todella kalliiksi joten on ollut kannattavampaa uskotella äideille, että "he saavat olla lapsen kanssa kotona" tuolla naurettavalla kotihoidontuella. 

Ei äitiydestä makseta palkkaa, joten älkää helvetissä alkako köyhien äijien siitosorjiksi. Eivät ne teitä kiitä vaan sylkevät ja solvaavat kun tulee ero. "minä maksoin kun sinä makasit vain kotona".

Noin mies mullekin mylvi. Itseasiassa koko sen ajan minä olin huolehtinut juoksevista menoista ja hän ainoastaan asuntolainan lyhentämisestä ja korosta. Minä maksoin sähköt, vedet, jätevedet, vakuutukset. Mutta eihän sitä lasketa miksikään, mitä nainen tekee. Naisen työtä ei arvosteta koska nainen itse ei arvostusta vaadi.

Joten jättäkää väliin. Ehditte hyvin kyllästyä pentuihinne vaikka ne olisivat päiväkodissa.

Jos kotityö olisi arvostettua, miehet tekisivät sitä. Ja silloin siitä maksettaisiin kunnolla.

Oliko uusi pillu kuvioissa kun mylvintä alkoi, aika usein tuntuu käyvän niin?

Vierailija
62/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista on se, että kotiin voivat jäädä vain ne, joiden puolisolla on riittävän iso palkka. Tämä on eriarvoista, toisilla on mahdollisuus hoitaa itse pienet alle 3-vuotiaat ja toisilla sitten taas ei. Toki joku haluaa heti töihin ja lapsen hoitoon pienenä, se on sitten oma valinta. Mutta pointti on se, että tosi monelle ei ole oma valinta laittaa tosi pieni lapsi hoitoon, vaan taloudellinen pakko. Tämä luonnollisesti aiheuttaa paljon kateutta ja pahaa verta, minkä olen itsekin saanut tuta naisvaltaisella alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, kotiäidin palkka on ihan liian pieni sen vastuuseen nähden. Mieshän jos olisi maksaja hän joutuisi ilman kotiäitiä maksamaan satojen eurojen päiväkotimaksut, kodinhoitajan/siivoojan ja kuinka monesti se on äiti joka yöt valvoo vauvan kanssa, yöhoitajan, lastenhoitajan jne palkat kaikki yhteen ihmiseen. Oikeasti tuo tulisi todella kalliiksi joten on ollut kannattavampaa uskotella äideille, että "he saavat olla lapsen kanssa kotona" tuolla naurettavalla kotihoidontuella. 

"ja kuinka monesti se on äiti joka yöt valvoo vauvan kanssa"

No siis jos oletetaan, että puhutaan kotiäidistä, niin olisihan se nyt aika perverssiä, että isä valvoisi öitä ennen töitä. Viikonloppuisin tai ennen vapaapäivää toki, mutta enne työpäivää - ei mitään järkeä. Sitä vartenhan sitä kotiäitinä ollaan.

Joo, mutta ei se mies kuitenkaan tee töitä 24/7 kuten se äiti tekee. Eli mies saa nukkua, että ei mitenkään reilua sekään, että nainen valvoo yöt ja päivät ilman korvausta. 

Vierailija
64/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhteiskunnan kannata tukea kotiäitiyttä. Töihin ne pitäisi saada ja lapset päiväkotiin. Ja myöhemmin normaaleissa perheissä koulua käyvät lapset pärjää ilman kotona odottavaa kotiäitiä.

Kotiäitiys pitääkin olla vaihtoehto sellaisissa perheissä, joissa sitten se mies on todella hyvä palkkainen. Ja hän maksaa vaimollensa ja huolehtii myös tavalla tai toisella eläketurvasta, jos vaikka ero tulee.

Eli yhteiskunnan kannattaa kuitenkin maksaa niiden lasten päivähoito, mutta jos joku hoitaa useampaa lasta kotona, niin yhteiskunnan ei kannatakaan sitä maksaa? Olikos sulla joku oikein hyvä logiikkakin tähän? Miksi yhteiskunnan kannattaa maksaa lainkaan päiväkodista?

Niin, ja se eläketurva. Jos kotiäidin lapsista tulee eläkkeenmaksajia, olisi vähintäänkin kohtuullista, että heidän eläkemaksuistaan osa menisi juurikin tämän kotiäidin eläkkeeseen, eikä jonkun ihan täysin ulkopuolisen henkilön.

Tulee päiväkotilapsistakin eläkkeenmaksajia. 

Kiva että löysit pointin. Miksi sitten vain päiväkotilasten hoitajat ovat oikeutettuja eläkkeeseen siltä ajalta kuin lapsia hoitivat, mutta kotiäidit ei?

Koska se perheen isä ( jos puhutaan kotitöistä) ei ole suostunut maksamaan palkkaa tai edes päivähoitomaksua sille kotona olevalle äidille. 

Se kotona oleva äiti, voi ottaa pari muuta maksua siihen hoitoon ja saa enemmän ja muut työssä olevien edut. Tämä voisi olla vaikka oikein velvoite. Jokaiselle kotihoitajalle lapsi tai kaksi ulkopuolelta hoitoon. 

Vierailija
65/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat pienituloisia. Isä oli talkkari/vahtimestari virastotalossa ja äiti ruokaravintolassa töissä. Meillä oli aina kotiapulainen joka hoiti mua päivisin. Iltaisin ja viikonloppuisin hänellä oli vapaata, mutta jokainen heistä asui kanssamme kerrostalokaksiossa. Hänen punkkansa oli keittiösssä. Heistä tuli kuin perheenjäseniä. Osa oli sukulaisten tai tuttavien tyttöjä, ja osa lehti-ilmoituksella haettuja. Lämmin muisto heistä ketkä muistan. Tämä jatkui aina siihen saakka kun menin 6v. lastentarhaan. Tarhapäivän jälkeen menin naapurin tädille iltapäivähoitoon. Kun menin kouluun, sain avaimen kaulaan niin kuin muutkin lapset ja oikein hyvin pärjättiin kunnes äiti kotiutui joskus viiden jälkeen ja isä usein myöhemmin. Tuki oli, lapsilisä josta jokainen penni oli tarpeen. 60+

Vierailija
66/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko kotihoitajalle pitäisi maksaa? Montako lasta päiväkodissa on / hoitaja? 

Vierailija
67/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimieläke ei ole kolme kertaa suurempi. Ja miksi niitä yleensä verrataan? 

Vierailija
68/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Itse olen sinnitellyt kodinhoitotuella, joten eläkepäivät ei pelota. Vaikka kaikki koko ajan jaksaa siitä muistuttaa, että ei kerry eläkettä. 

Millä saatanan kodinhoitotuella?

Jokainen kai ymmärtää, että kyse on kotihoidontuesta? No jaa, ilmeisesti ei ymmärrä. 

Hauskaa tässä on se, että olen itsekin monesti ihmetellyt, miksi joku luulee että se tuki tulee kodin hoitamisesta. Se on tuki siitä, että lapsi on kotihoidossa, eikä käytä yhteiskunnan palvelua eli varhaiskasvatusta. Nyt sitten itse aivan vahingossa nopeasti kirjoitin ketjun alussa kodinhoitotuki. Niin me ihmiset ollaan erehtyväisiä! Anteeksi vielä kerran kovasti kaikille, joiden mieli pahoittui.

Vierailija
69/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi mennä töihin ja lopettaa loisimista Kelan rahoilla. Tuollaiset omahyväiset töitä ja veronmaksua välttelevät saatanat ovat tämän maan syöpä. Tuet vaan pois niin lähtee heikko aines työnhakuun.

Vierailija
70/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ja kuinka monesti se on äiti joka yöt valvoo vauvan kanssa"

No siis jos oletetaan, että puhutaan kotiäidistä, niin olisihan se nyt aika perverssiä, että isä valvoisi öitä ennen töitä. Viikonloppuisin tai ennen vapaapäivää toki, mutta enne työpäivää - ei mitään järkeä. Sitä vartenhan sitä kotiäitinä ollaan.

Joo, mutta ei se mies kuitenkaan tee töitä 24/7 kuten se äiti tekee. Eli mies saa nukkua, että ei mitenkään reilua sekään, että nainen valvoo yöt ja päivät ilman korvausta. 

Miksi se nainen teki niitä lapsia? Pitääkseen sen miehen? Ja miksi aina haukutaan yksinhuoltajia, jotka tekee tuon kaiken yksin? 

Vierailija
71/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtun kela loinen

Vierailija
72/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin päivähoitomaksujen tulorajoja. Aika kovat tulot saa olla, että edes menee mitään maksua. Olipa yllättävää, kun vertaan omien lasten päiväkotiaikoihin. 

Nykyään muuten kotihoidontuistakin kertyy eläkettä. 

Joo tää kyllä vituttaa nykyään, itse maksoin aikoinaan täydet jo hoitajan palkoilla ja mies perus insinööri.

Vierailija
73/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei elätä itseään vaan loisii toisten rahoilla. Ruotsissa mennä töihin viimeistään puolentoista vuoden jälkeen kun Suomessa jäädään kotiin makoilemaan viideksi vuodeksi yhteiskunnan rahoilla. Ei ihme että rahat ei riitä kun työtä vieroksuvat eivät maksa osuuttaan veroista. 

Vierailija
74/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti hyvin olen ehtinyt sittemmin maksamaan veroja, vaikka olinkin arvokkaat viisi vuotta kotona. Ja edelleen on työuraa jäljellä sellaiset 20 vuotta.

Vierailija
75/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli muuten tilanne, että Emäntä teki iltatöitä ollessaan kotihoidontuella. Aikuiskoulutusta / opettajana. Eli hän loppujen lopuksi tienasi ihan ok tuloja. Mutta edellytti siis sitä, että otin kopin muksuista iltaisin kun hän teki materiaaleja ja veti luentoja yms. Hyvä diili. Koska tuo ei vaikuta tukeen ( eikä pidäkkään vaikuttaa, koska tuen peruste eli kotihoito täyttyy) Raskasta se toki oli hänelle. Mutta vain tilapäisesti. Auttoi sitten myöhemmin kuin oli saanut kerättyä pesämunaa samalla meidän uutta asuntoa varten jne. Eikä eläkekertymätkään menneet niin kuralle. 

Voihan se olla, että oli kiva välillä olla pois kotoa ja saada erilaista toimintaa. 

Yksinhuoltajana välillä koin latautuvani töissä. Mutta se olikin koko aikaista. Töistä kotiin ja lastenhoito ja viikonloppuisin rästiin jääneet kotityöt. Jokainen tyylillään ja usein oman valinnan mukaan. Ja vaikka en itse osaaninvalinnut, niin olen onnellinen lapsiperheiden tuista. Ja koulutuksen maksuttomuudesta ja edullista harrastusmahdollisuuksista ja julkisesta liike teestä, joka asuinalueella on oli yms. Siellä ne nyt on tuoreina veronmaksajina.

Oli se. Sanoi itsekkin näin. Tosin... Niitä materiaaleja tehtiin välillä yömyöhään kotonakin, joten siinä mielessä oli kuluttavaa kun aamulla oli taas muksujenhoitopesti odottamassa. Mutta onneksi meidän muksut oli suhteellisen hyväunisia eikä heillä ollut aamulla kiire mihinkään. 

Vierailija
76/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin miniäksi maataloon, synnytin 6 lasta, hoidin lapseni, pidin kodin siistinä, ruokin koko perheen ja kuten maalla kuuluu "jokaisen kulkijankin", kävin auttamassa iäkästä appeani, hoidin aamu- ja iltalypsyt, olin apuna maatöisä jne. Ensimmäisen kerran sain omaa rahaa kun pääsin vanhuuseläkkeelle. Ei ole tullut mieleenkään yhteiskunnalta kerjätä. Ennen tehtiin töitä mukisematta ja pidettiin huoli lapsista sekä vanhuksista. 

Minulle tuollainen elämä olisi ollut painajainen. Hyi olkoon.

Vierailija
77/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin päivähoitomaksujen tulorajoja. Aika kovat tulot saa olla, että edes menee mitään maksua. Olipa yllättävää, kun vertaan omien lasten päiväkotiaikoihin. 

Nykyään muuten kotihoidontuistakin kertyy eläkettä. 

Joo tää kyllä vituttaa nykyään, itse maksoin aikoinaan täydet jo hoitajan palkoilla ja mies perus insinööri.

Ideahan tossa on että hoitoon vieminen ja töihin palaaminen / hakeutuminen, olisi nykyäänkin mahdollista myös pienituloisille. Elinkustannukset ovat nousseet sen verran paljon, että  muuten jäätäisiin kotiin enemmän hoitamaan, kun ei osa-aikaisen hyllyttäjän ja wolt kuskin palkoilla muuten voida hoitoon ketään viedä. 

Vierailija
78/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei elätä itseään vaan loisii toisten rahoilla. Ruotsissa mennä töihin viimeistään puolentoista vuoden jälkeen kun Suomessa jäädään kotiin makoilemaan viideksi vuodeksi yhteiskunnan rahoilla. Ei ihme että rahat ei riitä kun työtä vieroksuvat eivät maksa osuuttaan veroista. 

Suomessakin tämä on paikkakuntakohtaista. Ei pk-seudulla juuri kukaan oleskele kotiäitinä vaan naisilla on kunnolliset palkkatyöt. Jos asuu jossain maaseudulla lähihoitajana ilman painetta asuntolainan maksamisesta, niin helposti jumahtaa kotiin. Ei maaseudulla välttämättä edes ole töitä, joten sama se olla kotiäitinä.

Vierailija
79/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat elää lainarahalla ja kelan toimeentulotuella ja asumistuella sohvalla makaavat saavat enemmän!

Opintotuki on kyllä enemmän kuin yleistuki, asumistuki ja toimeentulotuki.

Vierailija
80/91 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon mukaan minimieläke on 390 e/kk. Se ei pidä paikkaansa. Ota pilkku pois ennen kuin-sanaa, merkitys muuttuu samantien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan