Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä tilanteesta, jossa yhteinen asunto 50/50, josta toisella on lainaa ja toisella ei

Vierailija
07.05.2026 |

Tästä syystä toisella paljon pienemmät asumiskulut. Tulot kuitenkin about samat.

Onko epäireilu suhde, vai ok mielestäsi?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasitko, että reilua olis, jos saisit elää sen rikkaamman rahoilla? Molemmat hoitakoot tonttinsa. 

Vierailija
2/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakoon toinen lainansa pois niin tilanne on asumiskulujenkin suhteen 50/50. 

Ääliömäinen aloitus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasitko, että reilua olis, jos saisit elää sen rikkaamman rahoilla? Molemmat hoitakoot tonttinsa. 

Eli on ok elää kahta elintasoa? Minä olen se rikkaanpi osapuoli, ei asuta miesystävän kanssa vielä yhdessä.

Ap

Vierailija
4/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on epäreilua? Se, että toisella on alun perin ollut enemmän varallisuutta, kun ei ole tarvinnut lainaa? Ei se ole epäreilua.

Vierailija
5/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku kimppakämppäsysteemi  vai mikä? Meillä ainakin perheessä on sama elintaso molemmilla . Ei mitään puoliksi maksamista, vuosien varrella tilanteita jossa toinen maksanut enemmän jos esim.opiskellut ym.

Vierailija
6/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis omistus 50/50? Vai asumiskulut?.

Vierailija
7/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku kimppakämppäsysteemi  vai mikä? Meillä ainakin perheessä on sama elintaso molemmilla . Ei mitään puoliksi maksamista, vuosien varrella tilanteita jossa toinen maksanut enemmän jos esim.opiskellut ym.

Eli miten ratkaisisit ap:n tilanteen?

Vierailija
8/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis omistus 50/50? Vai asumiskulut?.

Lue aloitus

Vierailija
9/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli on ok elää kahta elintasoa? Minä olen se rikkaanpi osapuoli, ei asuta miesystävän kanssa vielä yhdessä.

Ap

Itselläni on sama tilanne. Mulla on paljon enemmän omaisuutta kuin nykyisellä miehelläni joten pystyin ostamaan puolet talostamme ilman lainaa kun taas miehelläni on omasta osuudestaan reilusti lainaa. Olen siitä vähän potenut huonoa omatuntoa ja mietin ensin että maksaisinko enemmän yhteisiä kuluja, mutta koska hänellä on kuitenkin isommat tulot kuin minulla niin ehkä on ihan ok että yhteiset kulut menee 50/50. 

Olen kyllä maksanut remonteista huomattavasti enemmän kuin mies. Se taas on mun mielestä ok siitäkin syystä että mies on pystynyt niitä hyvin pitkälti itse tekemään. 

Ei kai näihin ole yhtä oikeaa vastausta. Sopikaa keskenänne mikä on reilua. Käsittääkseni oma mieheni on ihan ok tilanteemme kanssa. 

Vierailija
10/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä perhe vai kaverisuhde? Perheessä kyllä minusta pitäisi olla sama elintaso kaikilla perheenjäsenillä, tai muuten tulee nopeasti riitaa, kuka osti ruokaa, kenen ruokia, kumpi syö kalliimpaa, kumpi enemmän, ja lopulta jako eri ruokakunniksi. 

Vierailija
11/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen on jo maksanut oman osuutensa lainasta niin ok.

Vierailija
12/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä asuntoa ostaessa toiselle kannattaa laskea 49'% omistus ja toiselle 51%.  Ja seuraavaa asuntoa ostaessa päinvastoin. Joku ensi ostajan juttu se kai on, tai oli ainakin silloin kun olin nuori.

Fifty-fifty ei tuota kenellekään mitään hyvää. Pahimmassa tapauksessa riidellään. 

Vierailija
13/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat varmistaa, että et joudu taloudelliesti hyväksikäytetyksi, niin laita itsellesi sen lainanlyhennyksen verran säästöön vaikka sijoitustilille tai osta sijoitusasunto. 

Vierailija
14/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän ne asumiskulut ole ihan samat molemmilla. 50/50 vastike, vesi yms kulut. Eihän se lainan takaisinmaksu ole kulu vaan omaisuuden kerryttämistä (tässä se maksetaan lainamuodossa). 

yhtä hyvin voisin sanoa, että kun säästän rahastoon, niin elämiseen jää minulla vähemmän kuin puolisollani. onko se reilua? sama se lainan takaisinmaksussakin, onaan sukan varteen sitä koko ajan säästetään..

Vierailija
15/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan poikaystävästä, saa elintasossa olla eroa, vaikka eihän hyvässä suhteessa anneta toisen tietenkään turhaan kärvistellä. 

Avioliitto on sitten eri juttu, siinä ollaan oikeasti yhtä perhettä, ja rahat voi laskea yhteisiksi, mikäli molemmat puolisot ovat luotettavia rahankäyttäjiä. 

Vierailija
16/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap yli arvostaa vitunreuhkansa  näitä on paljon.

Vierailija
17/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tilanne että asunto mun nimissä mistä maksan koko ajan lainaa. Luulen että juuri sen takia tuli ero kun halusin edes korot.

Vierailija
18/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkö sille lainaa lyhentävälle kuitenkin järkevä määrä rahaa käyttöön lainanlyhennyksen jälkeen? Jos jää, niin tuossa ei ole minusta mitään ongelmaa.

Mutta jos tilanne on se, että toisella on rahaa käytössä reilusti ja toinen joutuu miettimään, miten saisi kerättyä tarpeeksi rahaa uuden takin ostamiseen, niin parisuhde tuskin voi pitkään hyvin.

Vierailija
19/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

emakko luulee että perse riittää asumis kuluihin. 

Vierailija
20/55 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

emakko luulee että perse riittää asumis kuluihin. 

Kuinka kertoa yhdellä viestillä, että ei osaa lukea eikä kirjoittaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme