Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (15306)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janne Viteli kertoo
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/voiko-tama-vihje-oudosta-autoilijas…
Janne Viteli lähti seuraavana aamuna 17. lokakuuta kuuden aikaan kotoaan koirien kanssa päivän metsäretkelle. Viteli ajoi Hervannan valtaväylän päähän, mistä alkaa Salmenkalliontien kapea metsätie.
Viteli saapui Salmenkalliontien alkupäähän noin kello 6.15-6.30. Hän oli juuri parkkeerannut autonsa, kun hän näki suurikokoisen henkilöauton tulevan metsäistä tietä Hervannanjärven suunnasta.
– Nousin autosta ja ihmettelin ääntä, joka kuului järven suunnasta. Se oli hyvin voimakas auton ääni, Viteli kertoo.
Kuljettaja kiihdytti ohi
Samaan aikaan Viteli näki auton tulevan metsätietä ja pysähtyvän mutkaan.
– Auto pysähtyi näköetäisyydelle ja todennäköisesti kuljettaja näki sillä samalla hetkellä minut. Auto oli paikoillaan vajaat puoli minuuttia ja jatkoi sitten matkaa minua kohti.
Kun auto pääsi lähelle Viteliä, kuljettaja lähti kiihdyttämään voimakkaasti.
– Auto oli noin 20 metrin päässä minusta, kun se kiihdytti kovaa ja ajoi ohitseni. Kuljettajan käytös kieli siitä, niin kuin hänellä olisi ollut joku hätä.
– Kuljettaja halusi selvästi piiloutua. Hän peitteli kasvojaan ja oli hätää kärsivän näköinen, Viteli muistaa.
Autoilija kiihdytti kovaa vauhtia Ruskontien yli pysähtymättä kohti Hervannan keskustaa.
Vaaleahiuksinen mies
Kuljettajan piilotteluyrityksistä huolimatta Viteli ehti nähdä hänet. Tamperelaismies muistaa yhä, miltä mies näytti.
– Hän oli riskin oloinen, vaaleahiuksinen, skandinaavisen näköinen mies. Yllään hänellä oli farkkutakki ja punainen kauluspaita.
Viteli arvioi miehen olleen yli 30-vuotias.
– Sen takia kiinnitin häneen huomiota, kun hän piilotteli itseään.
Oliko välikäsimiehellä jenkkiautoa? Oliko välikäsimiehellä mahdollisuus lainata kaverinsa jenkkiautoa?
Autoilija kiihdytti kovaa vauhtia Ruskontien yli pysähtymättä kohti Hervannan keskustaa.
Vaaleahiuksinen mies
Kuljettajan piilotteluyrityksistä huolimatta Viteli ehti nähdä hänet. Tamperelaismies muistaa yhä, miltä mies näytti.
– Hän oli riskin oloinen, vaaleahiuksinen, skandinaavisen näköinen mies. Yllään hänellä oli farkkutakki ja punainen kauluspaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janne Viteli kertoo
Janne Viteli lähti seuraavana aamuna 17. lokakuuta kuuden aikaan kotoaan koirien kanssa päivän metsäretkelle. Viteli ajoi Hervannan valtaväylän päähän, mistä alkaa Salmenkalliontien kapea metsätie.
Viteli saapui Salmenkalliontien alkupäähän noin kello 6.15-6.30. Hän oli juuri parkkeerannut autonsa, kun hän näki suurikokoisen henkilöauton tulevan metsäistä tietä Hervannanjärven suunnasta.
– Nousin autosta ja ihmettelin ääntä, joka kuului järven suunnasta. Se oli hyvin voimakas auton ääni, Viteli kertoo.
Kuljettaja kiihdytti ohi
– Auto pysähtyi näköetäisyydelle ja todennäköisesti kuljettaja näki sillä samalla hetkellä minut. Auto oli paikoillaan vajaat puoli minuuttia ja jatkoi sitten matkaa minua kohti.
– Auto oli noin 20 metrin päässä minusta, kun se kiihdytti kovaa ja ajoi ohitseni. Kuljettajan käytös kieli siitä, niin kuin hänellä olisi ollut joku hätä.
– Kuljettaja halusi selvästi piiloutua. Hän peitteli kasvojaan ja oli hätää kärsivän näköinen, Viteli muistaa.
Vaaleahiuksinen mies
Eikö tuosta miehestä voisi tehdä piirroskuvaa?
Muistuttaa myös Tampereella asuvaa Renko miestä, joka väitti nähneensä Raisan viimeisenä,"olin viimeinen, joka näki Raisan elossa" tai jotenkin tuolleen sanoi yhdellä videolla. Tässää videolle linkki; https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/75951f5e-a168-4f58-9034-f7e46fe03df7
Videolla jo vanha mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos VK oli se, joka kysyi Pirkkalaan bileisiin, ja Raisan kerrotaan sanoneen, että tulee jos saa kyydin, niin lähtikö tämä VK sieltä vain haneen sanomatta että lähdin muuten bileistä kun sua ei näkynyt tms?!
Ja oliko 7 miehen porukassa?
Välikäsimies tunsi seitsemän miehen porukan ja käsittääkseni tämä Raisan kännykätön ihastus oli yksi näistä seitsemästä miehestä.
Käsittääkseni ei ollut. 7 miehen porukka oli oma porukkansa, nämä muut tai siis vk-mies ”osa tamperelaista laajaa tuttavapiiriä”.
Jos olette eri mieltä laittakaahan kunnollinen lähde eli esim. podcastin kohta, jossa noin sanotaan. Niemi erottelee nämä tahot aivan selkeästi parissa kohtaa, joten haluaisin mielelläni nähdä mistä tuo käsitys on tullut.
Minulle tuli ajatus että onko välikäsi ollut telekuunneltavana. Lähdettä ja faktaa tälle ei ole. Viimeinen johtolanka ja osa 2 on tehty 2020, siinä välikäsi kertoo, että noin kolmisen vuotta aiemmin on poliisi ottanut yhteyttä häneen. Poliisi kertoi joillekkin telekuuntelusta joillekkin vasta 5 vuotta myöhemmin (lähde ilta-sanomat).
Täsmäiskö vuodet ja aika?
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli ajatus että onko välikäsi ollut telekuunneltavana. Lähdettä ja faktaa tälle ei ole. Viimeinen johtolanka ja osa 2 on tehty 2020, siinä välikäsi kertoo, että noin kolmisen vuotta aiemmin on poliisi ottanut yhteyttä häneen. Poliisi kertoi joillekkin telekuuntelusta joillekkin vasta 5 vuotta myöhemmin (lähde ilta-sanomat).
Täsmäiskö vuodet ja aika?
Onko tätä pohdittu, en ainakaan löydä:
Eikö v 2026 tekoälyn avulla saisi hyvinkin tarkkaan haarukoitua mm.
- Amerikaraudan mallisen auton merkin Hämeenkadun kamerakuvasta? Ja verrattua sen ajan autojen rekisteritietoihin esim n 100 km säteellä Treelta.
- Entäpä kaikki poliisille tulleet vihjeet, joissa joku henkilö (&paikka/klo aika/muu tärkeä asia) mainittu - ja karsittua niistä pois varmasti epäolennaiset henkilöt? Ja jatkaen tarkistusta jäljelle jäävien osalta.
Muuta:
Kaveriporukan Huittisten Seurahuoneen reissu - oliko sitä todella? Ja jos oli, miksi sieltä muka tultiin niin nopeasti takaisin?
(Heidänkin kuulustelut - jos niitä on !! - tekoälyn linkoon ja epäselvät/-tarkat asiat sanomisista esiin)
Kiitos teille, ketkä asiallisesti täällä kirjoittavat ja pohtivat/vinkkaavat.
Raisan kohtalo ansaitsisi tulla selvitetyksi.
Jos tiedät jotain, jonka arvelet olevan tärkeä tieto poliisille saakka, vinkkaa.
t. pari kertaa Tampereella "ytimessä" asunut (1986-1987 ja 1990-1993) ja kolmatta kertaa harkitseva,
siellä edelleen paljon kavereita & läheisiä omaava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janne Viteli kertoo
Kuljettaja kiihdytti ohi
Vaaleahiuksinen mies
Oliko välikäsimiehellä jenkkiautoa? Oliko välikäsimiehellä mahdollisuus lainata kaverinsa jenkkiautoa?
Vkm oli tuohon aikaan 18-vuotias. En tiedä sitten, voiko 18-vuotias näyttää yli kolmekymppiseltä?
Itse en kuullut Vitelin arvioivan kuljettajan ikää ja hiusten kuvauskin leikattu pois podcastista .
On täällä pohdittu tota tekoälyn käyttämistä. Saisi kyllä krp kokeilla
Rivien välistä luettuna 7 miehen porukalla on ollut jenkkiauto. Tiedä sitten onko.
(olen äskeinen 15807 -kirjoittaja)
Tein sitten haun näin:
" voisiko tekoäly olla hyvä apu selvittämättömän katoamistapauksen tutkinnassa esimerkiksi tamperelaisen raisa räisäsen "
<= kopsatkaa tuosta jos haluatte hakea itsekin, sillä vastaus on tosi pitkä kattava!
tässä vain osa:
"Kyllä, tekoäly voi olla merkittävä apu selvittämättömien henkirikosten ja katoamistapausten tutkinnassa, ja sitä käytetäänkin kansainvälisesti yhä enemmän vanhojen "pimeiden" tapausten (cold case) avaamiseen. Tamperelaisen Raisa Räisäsen vuonna 1999 tapahtuneen mystisen katoamisen kaltaisissa tapauksissa tekoäly voisi tarjota poliisille uusia työkaluja solmukohtien avaamiseen. [1, 2, 3]
Rikostutkinnan johtava nyrkkisääntö on, että tekoäly ei ratkaise rikoksia itse, vaan se toimii tutkinnan tehokkaana apurina ja "lisäsilminä", joka löytää ihmisaivoilta näkymättömiin jääneitä yhteyksiä. [1]
Tekoäly voisi auttaa Raisa Räisäsen tapauksen tutkinnassa erityisesti seuraavilla tavoilla...."
Avaisipa poliisi meille jotain uutta pohdittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä oli vkmies siinä vaiheessa, kun kaveri ja poikkis soitti Raisalle yöllä?Aika jännä, ettei hänestä ole mitään tietoa tuona aikana, hävisi, kuin tuhka tuuleen? Mutta poikkis havahtui sitten soittelemaan , heräsi ikäänkuin.
Konkreettisemmin on vkmies ollut esillä tässä jutussa. Poikkis ei ole ollut, muuta, kuin on vain sellainen käsitys poliisilla, että Kangasalan mies olisi poikkis, ovatko edes nähneet oikeasti, onko vain puhelimessa kuultu, ei ole puhuttu mitään teletyunnisteista poikkiksen kohdalla.
Itse epäilen edelleen koko poikkis juttua.
Oman kertomuksen mukaan high Energy baarissa hämeenkadun läntisessä päässä
Vierailija kirjoitti:
Rivien välistä luettuna 7 miehen porukalla on ollut jenkkiauto. Tiedä sitten onko.
Eikö podcastissa sanottu selkeästi, että seitsemän miehen porukalla oli jenkkiauto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu on kuin joku juorukerho. Mitä jos oli raskaana... No mitä sitten?
Sekin on monesti ollut murhan motiivi, jos olet yhtään katsonut True Crimeä.
Joo, varmasti joskus 30- luvulla agraariyhteiskunnassa. Missä modernissa tapauksessa raskaus on ollut murhasn motiivi?
True Crime ohjelmat on täynnä näitä, joissa murhataan joko raskaana ollut vaimo tai raskaana ollut salarakas. Ihan joka kuukausi tai jopa joka viikko ympäri maailmaa ja ihan läntisissä maissa, Euroopassa, Jenkeissä. Ei mitään uutta auringon alla.
En tiedä Suomessa yhtään tapausta ainakaan,50 vuoteen. Meillä on kuitenkin abortti helposti saatavilla ja lähes ilmainen (poliklinikka maksu) joten ei siihen nyt ainakaan rahaa tarvitse kiristää.
Vierailija kirjoitti:
Välikäsimies
(Marko Niemi) Ja se viime jaksossa mainittu toinen mies, jolle Raisa katoamisiltanaan soitti, kun ei saanut Jannea kiinni. Löysin tämän miehen, jolle Raisa poliisin tietojen mukaan soitti viimeisen puhelunsa. Hänen kertomansa sotkee soppaa vielä entisestään.
VKM: Poliisit oli löytäny mun puhelinnumeron jostain teletunnistetiedoista ja ne väitti, että puhelu ois ollu hänen viimeinen puhelunsa sillon katoamisiltana. Sehän ei pitäny paikkaansa, vaan se puhelu tuli mulle katoamista edeltävänä iltana.
M. N-No se on siis faktaa, että Raisa soitti sinulle perjantaina - edellisenä päivänä. Minkä takia hän sinulle soitti?
VKM-Sillä oli ollu joku juttu mun ystävän kanssa ja se oli jo ilmeisesti ollu vähän ihastunukkin tähän mun ystävään, mut se ei ollu molemminpuoleista. Mun ystävällä ei ollu tohon aikaan omaa kännykkää, niin Raisa oli sitten saanu sitten meikäläisen puhelinnumeron ja soitteli aina välillä ja kyseli, että oonko mä tän ystävän seurassa tai tiedänkö missä se menee tai ja muuta sellaista.
M. N -No tässä on syytä korostaa, että tää sinun ystäväsi ei siis ollut kumpikaan niistä, joille Raisa soitti silloin katoamislauantaina, tää varsinainen poikaystävä Janne Kangasalla, eikä sitten tää Pirkkalassa kotibileissä bilettänyt kaveri, vaan tää oli ikäänkuin kolmas mies?
VKM -Joo, ei ollu kumpikaan niistä.
M. N -Haastattelemani mies kertoo, että hän oli tutustunut Raisaan lähinnä baareissa ja kotibileissä.
VKM
Niin sehän liitty sitten siihen, että mä olin Raisan katoamisiltana ollu ittekkin liikenteessä. Mä olin tullu pyörällä tohon Tullintorille ja kävelly siitä Hämeenkadun toisessa päässä olevaan High Energy ravintolaan eli mä olin kävelly siitä Sokoksen edestä joko ennen tai jälkeen, kun Raisasta on se viimeinen havainto. Mä en nyt muista tarkkaan mihin aikaan mä oon ollu siinä mä oon siitä menny. Mä veikkaan, että se on ollu lähempänä puoltayötä, kuin yhtätoista. Silloin tuli lähdettyy tosi myöhään liikenteeseen.
Vain ja ainoastaan podcastissa on sanottu nimi " välikäsi", jonka juontaja sanoi. Missään virallisissa lähteissä ei puhuta miehestä välikäsimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä oli vkmies siinä vaiheessa, kun kaveri ja poikkis soitti Raisalle yöllä?Aika jännä, ettei hänestä ole mitään tietoa tuona aikana, hävisi, kuin tuhka tuuleen? Mutta poikkis havahtui sitten soittelemaan , heräsi ikäänkuin.
Konkreettisemmin on vkmies ollut esillä tässä jutussa. Poikkis ei ole ollut, muuta, kuin on vain sellainen käsitys poliisilla, että Kangasalan mies olisi poikkis, ovatko edes nähneet oikeasti, onko vain puhelimessa kuultu, ei ole puhuttu mitään teletyunnisteista poikkiksen kohdalla.
Itse epäilen edelleen koko poikkis juttua.
Oman kertomuksen mukaan high Energy baarissa hämeenkadun läntisessä päässä
Onkohan Raisa ollyt siellä myös?
Vierailija kirjoitti:
Vain ja ainoastaan podcastissa on sanottu nimi " välikäsi", jonka juontaja sanoi. Missään virallisissa lähteissä ei puhuta miehestä välikäsimies.
Tämä mies sanoo itse itsensä pelkäksi välikäsimieheksi.
"Raisa oli jostain saanut mun numeron" VKM
Hän kumminkin oli Raisan tuttu ja ollut myös Raisan isän kodissa petsamossa bileussä. "aina kun näin Raisan, se oli kännissä"
Mitäpä jos Hervantarannan jenkkiauton kuskina olikin joku näistä:
- Apulannasta joku
- kaveriporukan autosta joku
- Raisan kännykätön ihastus
- joku seitsemästä miehestä
- välikäsimies
- Janne Kangasalalta