Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

Kommentit (10829)

Vierailija
9881/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panin saman merkille, takaisin on häiriköt tunkeneet!  Just ignore!

Ketä tarkoitatte? Tuntuu vähän ikävältä, kun itse tulin eilen pitkästä aikaa takaisin ketjuun ja joku tilastotyyppi alkoi haukkua minua. Olen siis se joka epäilen vartijaa, ja "kenkiä" kuvassa pidän lasisen tuulikaapin heijastumina jotka tallentuivat valvontakameran kuvaan. Juolahti eilen mieleeni pohtia rakennusten ala- ja yläpuolisia osia, joten oli jännittävää, kun joku mainitsi ne huoltotunnelit. 

Vierailija
9882/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei ole bannattu välissä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9883/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä tarkoitatte? Tuntuu vähän ikävältä, kun itse tulin eilen pitkästä aikaa takaisin ketjuun ja joku tilastotyyppi alkoi haukkua minua. Olen siis se joka epäilen vartijaa, ja "kenkiä" kuvassa pidän lasisen tuulikaapin heijastumina jotka tallentuivat valvontakameran kuvaan. Juolahti eilen mieleeni pohtia rakennusten ala- ja yläpuolisia osia, joten oli jännittävää, kun joku mainitsi ne huoltotunnelit. 

Olin ketjussa ja mainitsin huoltotunnelit. Itse olen epäillyt kaikkia vuorotellen. Häirikkö haukkui minuakin. Ihmettelen, että tälläisen aiheen ketjuihin tulee trolleja. 🤔 

Vierailija
9884/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen epäillyt kaikkia tuttuja vuoron perään.

Autoporukkaa, välikäsimiestä, autonrassaajaa, ihastusta, kotibilekundia sekä jotain niistä seitsemästä miehestä. Olen välillä epäillyt myös tuntematontakin. Kaikki käy :D

Vierailija
9885/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö kuvassa amerikan autoa? 

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007392842.html

Huomasin juuri, suurennettua kuvaa. Tuon 3 henkilön takana kävelee myös 3 henkilöä. 

Lyhyt nainen sivulla, mies keskellä ja pidempi nainen vasemmalla

Ettei ne kotibileet olleet buttin kotona, johon matkattiin amerikanraudalla

Miksi matkaa olisi tehty amerikanraudalla jos heidän kämpille oli katoamispaikalta muutama sata metriä?  Luultavasti autonkin joutunut parkkeeraamaan kauemmas.

Onko se silloin asunut tampereella vai pirkkalassa? 

Vierailija
9886/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tilastotyyppi haukkui sua?

Vierailija
9887/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoporukkaa, välikäsimiestä, autonrassaajaa, ihastusta, kotibilekundia sekä jotain niistä seitsemästä miehestä. Olen välillä epäillyt myös tuntematontakin. Kaikki käy :D

Ai niin ja kotibileporukkaakin olen epäillyt.

Vierailija
9888/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä rakennusmiehestä ei moni puhu, joka on käynyt Raisan kotona ja jolla hämärää taustalla. Mitäs hänestä tiedetään? Olisko aika epäillä häntäkin? 

Vierailija
9889/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joku epäili, ettei koko kotibileitä koskaan ole ollutkaan. 

Ps. Olen epäillyt myös poliisia🤣 kaupungissa oli 750 poliisia ja Hervantajärven rannalla heidän huvilansa. 

Vierailija
9890/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä häiriköi aiemmin se joku, joka poistatti tästä ketjusta hyviä viestejä ja kommentoi epäasiallisesti. Poistui yhtä äkkisesti mutta onko taas palannut? Antoi itsestään vaikutelman, että on kouluttautumaton, noin 50-vuotias, väkivaltaisuuteen taipuvainen ja kenties hieman yksinkertainen mies. Hänen henkilöllisyytensä kannattaisi selvittää ja tarkistaa miten liittyy asiaan. Toinen viestejä negatiivisesti kommentoinut antoi vaikutelman, että oli vanhempi nainen. Kenties edellisen äiti, joka suojelee poikaansa?

Kylläpä vain. Tuo vanhempi nainen katosi hyvin nopeasti, kun täällä pohdittiin, että hänet pitäisi vinkata nettipoliisille, joka tarkistaa hänen henkilöllisyytensä. Sitä kautta poliisille selviäisi, onko naisen lapsi millään tavoin koskaan ollut linkittyneenä Raisan tapaukseen.

Vierailija
9891/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joku epäili, ettei koko kotibileitä koskaan ole ollutkaan. 

Ps. Olen epäillyt myös poliisia🤣 kaupungissa oli 750 poliisia ja Hervantajärven rannalla heidän huvilansa. 

Mä yhtäkkiä sain päähäni ajatuksen ja epäilin eilen, että mitäs jos koko kotibileitä ei ikinä ollutkaan :D.

Ja että se Raisan vika puhelu klo 22:18 kotibileissä olevalle kundille olikin sisällöltään jotain ihan muuta. Poliisin pitäisi kaivaa nyt niistä vanhoista kuulusteluista, että miksi Raisa oli änkeämässä autoon, mihin Raisa oli menossa sillä kyydillä.

Tässähän täytyy käydä kaikki läpi näköjään ja kaikki ajatella siten, että kaikki puhuttu onkin kusetusta.

Poliiseja en ole kyllä vielä kertaakaan epäillyt, mutta heitäkin on epäilty useasti tässä ketjussa.

Vierailija
9892/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä rakennusmiehestä ei moni puhu, joka on käynyt Raisan kotona ja jolla hämärää taustalla. Mitäs hänestä tiedetään? Olisko aika epäillä häntäkin? 

No on aika epäillä häntäkin. Hänestä tiedetään se, että hänellä oli kai joku parikymppinen poikakin ja molemmat olivat tällaisia duunareita ja oliko vanhempi mies peräti tuomittu seksuaalirikollinen. Tää oli siinä podcastissa mun mielestä.

Vierailija
9893/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näet sen eilisistä viesteistä. En tiedä, osallistuiko siihen joku toinenkin. Lopulta joku haukkui, että vien tahallani keskustelua harhaan, kun epäilen tuntematonta. 

Vierailija
9894/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on aika epäillä häntäkin. Hänestä tiedetään se, että hänellä oli kai joku parikymppinen poikakin ja molemmat olivat tällaisia duunareita ja oliko vanhempi mies peräti tuomittu seksuaalirikollinen. Tää oli siinä podcastissa mun mielestä.

Onko tää siis se isä-poika linja? 

Vierailija
9895/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näet sen eilisistä viesteistä. En tiedä, osallistuiko siihen joku toinenkin. Lopulta joku haukkui, että vien tahallani keskustelua harhaan, kun epäilen tuntematonta. 

Mä taisin sanoa, että viet keskustelua harhaan, koska siltä se eilen vahvasti tuntui. En kyllä tarkoittanut sitä millään pahalla. Itselläni kun on se näkemys, että tekijä löytyy niistä, jotka Raisa tiesi tai tunsi. Toki tuntematon tekijä on aina mahdollinen, mutta sen todennäköisyys vaan on niin pieni.

Vierailija
9896/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raisa Räisänen vietti iltaa saman ikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa kotonaan Ruotulassa Laalahdenkadulla. Kello 21:n jälkeen he lähtivät bussilla Tampereen keskustaan ja osoitteessa Hämeenkatu 18 sijaitsevaan ravintola Casablancaan. Sinne he saapuivat noin kello 21.30. Räisänen oli 16-vuotias, mutta pääsi sisään ravintolaan väärillä henkilöllisyyspapereilla, jotka oli lainattu täysi-ikäiseltä tuttavalta.[1] Casablancassa Räisänen oli tanssinut iltalomalla olleen varusmiehen kanssa, joka kuitenkin lähti pian takaisin kasarmille. Poliisi on kuulustellut varusmiestä todistajana. Räisänen oli nauttinut alkoholia ja oli päihtynyt, mutta seurassa olleiden mukaan ei kuitenkaan suurissa määrin.[6]

Tytöt poistuivat Casablancasta noin kello 22.50. Räisänen soitti viimeisen puhelunsa kello 22.18 poikaystävälleen, joka oli kotijuhlissa Pirkkalassa. Puhelussa Räisänen arveli voivansa itsekin tulla Pirkkalaan, jos saisi jostakin kyydin. Aiemmin oli kerrottu, että myös puhelin olisi vaiennut kello 22.18, mutta vuonna 2016 ilmoitettiin kännykän olleen toiminnassa vielä puolenyön jälkeen ystävän yrittäessä soittaa siihen kaksi kertaa.[6][10] Räisänen yritti soittaa illan aikana myös toiselle miehelle, joka oli Kangasalla korjaamassa autoaan. Mies ei vastannut puheluun mutta soitti takaisin myöhemmin, jolloin Räisänen ei enää vastannut.[11] Tutkinnanjohtaja Paavo Tuomisen mukaan puhelin mykistyi lopullisesti aamulla.

Vierailija
9897/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tää siis se isä-poika linja? 

Joo. Ja siis tää äijä oli tekemässä jotain remppaa jokaisessa asunnossa siinä Raisan kerrostalossa. Ja sit jotku on miettiny, että mitä, jos Raisa kohtasi tän remppaäijän sattumalta keskustassa. Että se äijä ois ollu autolla liikenteessä ja tarjonnu kyytiä ja Raisa ois menny kyytiin, kun olihan tää äijä tuttu, kun oli varmaan viikko tolkulla pyöriny siinä kerrostalossa rempaten jokaisesta asunnosta näköjään jotain perusjuttuja.

Vierailija
9898/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoteen 2009 asti julkisuudessa liikkui väärää tietoa Seurahuoneen sijainnista, sillä määränpääksi ilmoitettiin Tampereen Seurahuone, joka sijaitsi Hämeenpuisto 17:ssä, 600 metrin päässä Sokoksesta. On pidetty mahdollisena, että Räisänen olisi ymmärtänyt autoseurueen menevän Huittisten Seurahuoneen sijaan sinne. Räisäsen ystävä ei muista puhuneensa hänen kanssaan lainkaan Seurahuoneelle menemisestä. Poliisi kuitenkin pitää tällaista keskustelua mahdollisena.[12]

Räisäsen ystävä ei viipynyt Huittisissa pitkään, vaan palasi seurueineen Tampereelle aamuyöllä. Hän soitti Räisäselle matkalta puolenyön jälkeen ja antoi puhelimen soida pitkään, mutta siihen ei vastattu. Ystävä soitti uudelleen noin viisi minuuttia myöhemmin ja antoi puhelimen hälyttää hetken. Lopetettuaan puhelun hän ajatteli Räisäsen soittavan takaisin. Ystävä oletti Räisäsen menneen yöbussilla kotiin.[6] Myös poikaystävä yritti soittaa hänelle puolen yön aikaan.[13] Aamulla Räisäsen äiti yritti soittaa tyttärelleen, mutta puhelin ei enää hälyttänyt, vaan puhelu meni suoraan vastaajaan.[

Vierailija
9899/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raisa Räisänen vietti iltaa saman ikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa kotonaan Ruotulassa Laalahdenkadulla. Kello 21:n jälkeen he lähtivät bussilla Tampereen keskustaan ja osoitteessa Hämeenkatu 18 sijaitsevaan ravintola Casablancaan. Sinne he saapuivat noin kello 21.30. Räisänen oli 16-vuotias, mutta pääsi sisään ravintolaan väärillä henkilöllisyyspapereilla, jotka oli lainattu täysi-ikäiseltä tuttavalta.[1] Casablancassa Räisänen oli tanssinut iltalomalla olleen varusmiehen kanssa, joka kuitenkin lähti pian takaisin kasarmille. Poliisi on kuulustellut varusmiestä todistajana. Räisänen oli nauttinut alkoholia ja oli päihtynyt, mutta seurassa olleiden mukaan ei kuitenkaan suurissa määrin.[6]

Tytöt poistuivat Casablancasta noin kello 22.50. Räisänen soitti viimeisen puhelunsa kello 22.18 poikaystävälleen, joka oli kotijuhlissa Pirkkalassa. Puhelussa Räisänen arveli voivansa itsekin tulla Pirkkalaan, jos saisi jostakin kyydin. Aiemmin oli kerrottu, että myös puhelin olisi vaiennut kello 22.18, mutta vuonna 2016 ilmoitettiin kännykän olleen toiminnassa vielä puolenyön jälkeen ystävän yrittäessä soittaa siihen kaksi kertaa.[6][10] Räisänen yritti soittaa illan aikana myös toiselle miehelle, joka oli Kangasalla korjaamassa autoaan. Mies ei vastannut puheluun mutta soitti takaisin myöhemmin, jolloin Räisänen ei enää vastannut.[11] Tutkinnanjohtaja Paavo Tuomisen mukaan puhelin mykistyi lopullisesti aamulla.

Jonkun pitäisi korjata toi Wikipedia.

Kotibileissä ollut kundi ei ollut kundikaveri.

Autonrassaajakundi oli se kundikaveri.

Vierailija
9900/10829 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raisa Räisänen 1999 Sokoksen edessä n. kello 22.50

Mitä hänellä oli katoamisiltana mielessä:

"Tytöt aikoivat lähteä illalla keskustaan, ja Raisa mietti, näkisikö poikaystäväänsä jossain vaiheessa iltaa. Raisaa vanhempi poikaystävä oli juuri täyttänyt 19. Seurustelua oli takana pari kuukautta."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006159910.html

"Iltakymmenen jälkeen Raisa yritti soittaa poikaystävälleen, mutta tämä oli laittamassa autoaan eikä kuullut, kuinka Raisan puhelu meni lankapuhelimen vastaajaan." (https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006159910.html)

"Raisa soitti viimeisen puhelunsa kello 22.18 poikaystävälleen. Poikaystävä oli kotibileissä Pirkkalassa. Puhelussa Raisa kertoi, että hän yrittäisi saada kyydin Pirkkalaan."
(https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007392842.html)

-Tarkoitus päästä Pirkkalan kotibileisiin ja nähdä poikaystävä jolle oli soittanut kello 22.18
-Ehkä aikomus nähdä Kangasalan poikaystävä Janne
-Tarkoitus päästä Petsamoon yöksi isän luokse

Kukaan ei saanut Raisaa kiinni puolen yön jälkeen.

Poliisin tutkinnan mukaan kännykkä sammui joskus yöllä. (https://yle.fi/a/3-11001444)

"Viimeisin varma havainto Raisasta on tehty ennen noin 22.50, jolloin hänen ja ystävän tiet erkaantuivat Sokoksen edessä. Tuomisen mukaan havainto perustuu muun muassa ystävän ja tämän poikaystävän kertomaan sekä teletietoihin."
(https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006049129.html)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä