Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (8817)
Mikä on motiivi?
Lopullinen vastaus Raisa Räisäsen mahdollisesta murhaajasta on siis yhä auki. Niin on myös motiivi.
Miksi joku halusi surmata 16-vuotiaan koripalloilijan?
Yli 20 vuotta myöhemmin se on yhtä käsittämätöntä kuin heti katoamisen jälkeen.
Mustasukkaisuus, kateus, kosto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
os oletetaan, että tiedämme , että nousi autoon ja menivät bileisiin, miten sen me todistamme? Täällä mennään ympyrää ja aina päädytään siihen lopputulokseen, että kaveriporukan autoon nousi. Pitäisi tietää se bilepaikka, kenen luona ne bileet oli ja missä kohtaa Pirkkalaa? Se maasto siellä olisi hyvä tutkia metallinpaljastaja mukana.
Tai ehkä lähtivät porukalla sinne bileisiin mutta jo matkalla ennen sinne saapumista tapahtui jotain ja jatkoivat matkaa Huittisten suuntaan käymättä bilepaikassa. Jatkoivat siis ohi bilepaikan ruumis mukana, tavoitteena piilottaa se jonnekin huittisnevadaan. Ja kännykkä nakattiin veteen tai metsään jo ennen bilepaikkaa, lähellä Tampereen keskustaa kun kerta paikantui sinne eikä Huittisiin.
Niin, Pirkkalaan on keskustasta n. 16 km. Mitä lie olis ehtinyt tapahtua ennen bilepaikkaan saapumista. Oliko Raisan lainaama henkilöllisyystodistus syynä jonkilaiseen konfliktiin, oliko Raisa saanut ne omaksi vai vain lainaksi?
Millaiseen konfliktiin?
Vierailija kirjoitti:
Mustasukkaisuus, kateus, kosto?
Kaveriporukassa täytyy olla joku psykopaattinen, narsistinen, äkkipikainen henkilö, joka pystyy moiseen pelkän kateuden vuoksi. Se välikäsimies vaikuttaa aika agressiiviseltä ja mistä me tiedämme minkälainen tämä ns. ystävä on luonteeltaan ja ne jotka siinä autossa oli?
Minullakin oli ns. ystävä, joka kävi humalapäissään minuun käsiksi, sen takia, kun minulla oli äiti ja hänen äitinsä eli muualla kaukana hänestä. Toinenkin henkilö syytti minua siitä, kun minulla oli isä ja hänen isänsä oli mikä oli. Olen tätä suuresti ihmetellyt, että miksi minua syytellään tälläisistä asioista, käsittämätöntä. Mutta, nämä ovat onneksi jo taakse jäänyttä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin lukemassa suomi24 on tätä spekuloitu jo vuonna 19. Kopiouti Suomi24
Anonyymi
2019-08-18 10:57:29
Nyt kun Raisan katoamin on tullut taas ajankohtaiseksi, niin lukaisin jonkun artikkelin aiheesta. Minua hämmentää tämä kavereiden lähtökuvio. Jos nämä netissä annetut tiedot pitävät paikkaansa, niin kaverin poikaystävä ei halunnut Raisaa kyytiin. Autossa oli annettujen tietojen mukaan poikaystävä (eli kuljettaja), tämän tyttöystävä (Raisan kaveri) ja kaksi poikaa = neljä ihmistä. Kuinka pieni auto on ollutkaan? Korvaani kalskahti myös, että Raisan ystävä olisi yrittänyt antaa Raisalle rahaa ja tarkistanut onko kännykässä virtaa. Jokin ei nyt oikein täsmää tässä yhtälössä. Onkohan Raisa sittenkin hypännyt kaveriporukan kyytiin ja matkalla sattunut heidän välillään jotakin?
Pakko korjata, vaikka varmaan jokainen ymmärtää.
Kopioitu suomi24 keskustelupalstalta
Onhan se mielenkiintoista, kun selkeästi kaverin poikaystävällä on ollut jotain hampaankolossa Raisaa vastaan ja halunnut jättää kyydistä. Minua myös häiritsee se, että tyttökaveri ei puheidensa mukaan muista mitä Raisalle sanoi määränpäästä - ei siis muista sanoiko Raisalle että ovat menossa Huittisiin. En ymmärrä täten koko tapahtumaketjua, ellei sitten olla oltu kännissä kun käet. Näinhän ei pitänyt olla. Vai kuka voi sanoa miten looginen normaali keskustelu on mennyt kun Raisa on ilmaantunut autolle mutta ei ole sen vertaa kaverin kanssa keskustellut että tietäisi minne ovat menossa? Hehän lähtivät yhdessä, kahdestaan, bilettämään. Kyllähän se olisi loogista sanoa edes että ”Raisa, mä lähden nyt Huittisiin”, eikä ”Raisa, mä lähden”. Joku ei täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
os oletetaan, että tiedämme , että nousi autoon ja menivät bileisiin, miten sen me todistamme? Täällä mennään ympyrää ja aina päädytään siihen lopputulokseen, että kaveriporukan autoon nousi. Pitäisi tietää se bilepaikka, kenen luona ne bileet oli ja missä kohtaa Pirkkalaa? Se maasto siellä olisi hyvä tutkia metallinpaljastaja mukana.
Tai ehkä lähtivät porukalla sinne bileisiin mutta jo matkalla ennen sinne saapumista tapahtui jotain ja jatkoivat matkaa Huittisten suuntaan käymättä bilepaikassa. Jatkoivat siis ohi bilepaikan ruumis mukana, tavoitteena piilottaa se jonnekin huittisnevadaan. Ja kännykkä nakattiin veteen tai metsään jo ennen bilepaikkaa, lähellä Tampereen keskustaa kun kerta paikantui sinne eikä Huittisiin.
Niin, Pirkkalaan on keskustasta n. 16 km. Mitä lie olis ehtinyt tapahtua ennen bilepaikkaan saapumista. Oliko Raisan lainaama henkilöllisyystodistus syynä jonkilaiseen konfliktiin, oliko Raisa saanut ne omaksi vai vain lainaksi?
Millaiseen konfliktiin?
Miksi vastaat kysymykseen kysymyksellä? Mieti itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiseen konfliktiin?
Tämä on keskustelupalsta. Täällä voi keskustella ja esittää kysymyksiä. Kysyin, koska en ymmärrä millaisen konfliktin lainatut henkkarit voi aiheuttaa. Ei tullut mieleenkään itsellä että henkkarit voisi olla syynä riidalle. En siksi olisi ehdottanut mitään tuollaista, mutta joku ehdotti ja kysyin että millainen konflikti. Ei tarvi olla noin herkkä.
Onhan kaveri voinut mustamaalata Raisaa pokaystävälleen.
Teininä mulla oli ystävä, jonka 2 poikaystävää kielsi häntä liikkumasta kanssani. Pahoitin tästä mieleni, enkä ymmärtänyt syytä. Olin kumminkin ns. Siveellinen eikä mitään sellaista.
Aikuisena olen ymmärtänyt, että hän oli mustasukkainen ja piti minua kauniimpana (itse sanoi niin) hän puhui minusta pahaa poikaystävälleen.
Kuka se iltalomilla ollut varusmies oli, jonka kanssa Raisa tanssi Casablancassa, ei teerenpelissä?
Oliko jotakin teerenpeliä hänen kanssaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen johtolanka
Raisa ei kavahtanut riskejä
Raisa oli aivan tavallinen meneväinen ysärin teini. Kaikki menivät samalla tavalla kuin Raisa, paitsi ne, jotka istuivat kotona eivätkä ikinä käyneet missään. Niitäkin oli, mutta vähemmistö, sillä nuoriso tapasi toisiaan tuolloin livenä.
No ei vähemmistö
Ehkä 10 prossaa joi alaikäisenä
Toki sitten. 18 v täytettyä baareili 80 prossaa
Aiheesta on tilastotietoa netissä, ei tarvise mutuilla (päin peetä vieläpä).
Oheinen THL:n tutkimus on tehty 9-luokkalaisille usealla vuosikymmenellä alkaen 1995.
- 1999 on ollut huippuvuosi
- alle 10% yseistä ei ollut ollut koskaan humalassa (molemmat sukupuolet)
- noin 80% oli ollut humalassa viimeisen luukauden aikana
- n. 20% oli ollut ensimmäisen kerran humalassa 12-vuotiaana.
https://www.julkari.fi/server/api/core/bitstreams/bc37cbec-7d62-4f09-87…
Vierailija kirjoitti:
Kuka se iltalomilla ollut varusmies oli, jonka kanssa Raisa tanssi Casablancassa, ei teerenpelissä?
Oliko jotakin teerenpeliä hänen kanssaan?
Teerenpeli tarkoittaa teeren soidinta, ja termiä käytetään myös ihmisten välisestä flirttailusta.
Mitä jos lopettaisit tämän pohtimisen, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiseen konfliktiin?
Tämä on keskustelupalsta. Täällä voi keskustella ja esittää kysymyksiä. Kysyin, koska en ymmärrä millaisen konfliktin lainatut henkkarit voi aiheuttaa. Ei tullut mieleenkään itsellä että henkkarit voisi olla syynä riidalle. En siksi olisi ehdottanut mitään tuollaista, mutta joku ehdotti ja kysyin että millainen konflikti. Ei tarvi olla noin herkkä.
No, esimerkikisi sellainen konflikti, ettei Raisa halunnut vielä palauttaa niitä jollekkin, se keneltä henkkarit sai, oli mahdollisesti ystävän tuttu tai jopa ystävän sisko tai ystävän siskon ystävä, mutta epäilen nyt tässä, että ystävän sisko, ystävä halusi pitää siskonsa puolia ja saada henkkarit pois, siitä kehkeytyi iso riita ja sitten nämä muut autossa olijat ehkä piti kuskin tyttöystävän puolia siis nämä pojat ja sitten saattoi tapahtua "ylilyönti" ja menehtyminen tukehtumalla, niskat nurin tai jotain muuta Ja tämä on pelkkää spekua,oletusta, mielikuvitusta, mutta esimerkki siitä, miten pienestä asiasta voi asiat eskaloitua, kärpäsestä tulee härkänen.
Vierailija kirjoitti:
Teininä mulla oli ystävä, jonka 2 poikaystävää kielsi häntä liikkumasta kanssani. Pahoitin tästä mieleni, enkä ymmärtänyt syytä. Olin kumminkin ns. Siveellinen eikä mitään sellaista.
Aikuisena olen ymmärtänyt, että hän oli mustasukkainen ja piti minua kauniimpana (itse sanoi niin) hän puhui minusta pahaa poikaystävälleen.
Aivan, ei tartte paljoa teini-iässä, kun tunteet alkavat kuumenemaan ja kateus on niistä pahin, mikä saa katkeroitumaan ja ahdistumaan. Raisa oli parempi pelaaja, kuin ystävänsä, ei se muuta tarvitse. Raisa sai huomion osoitukisa ja kunnioitusta hyvän pelimenestymisen myötä, tätä ei ystävä varmaan kestänyt katsella vierestä.
Eräs teini aikoinaan osti ystävälleen aina suklaata ja itselleen vain salmiakkia tai muuta vähä rasvaisempaa, huomautin tästä asiasta tytölle ja niinhän se sitten olikin, että tämä tyttö oli niin kateellinen kauniille menestyvälle poikien suosimalle ystävälleen, että yritti lihottaa häntä oikein kunnoollaa., mutta käry kävi ja tunnustikin aikanaan tämän kuvion ystävälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, ei tartte paljoa teini-iässä, kun tunteet alkavat kuumenemaan ja kateus on niistä pahin, mikä saa katkeroitumaan ja ahdistumaan. Raisa oli parempi pelaaja, kuin ystävänsä, ei se muuta tarvitse. Raisa sai huomion osoitukisa ja kunnioitusta hyvän pelimenestymisen myötä, tätä ei ystävä varmaan kestänyt katsella vierestä.
Eräs teini aikoinaan osti ystävälleen aina suklaata ja itselleen vain salmiakkia tai muuta vähä rasvaisempaa, huomautin tästä asiasta tytölle ja niinhän se sitten olikin, että tämä tyttö oli niin kateellinen kauniille menestyvälle poikien suosimalle ystävälleen, että yritti lihottaa häntä oikein kunnoollaa., mutta käry kävi ja tunnustikin aikanaan tämän kuvion ystävälleen.
Mun mielessä kävi kans tämä, että ehkä ystävä ei halunnut Raisaa sinne autoon "sekoittamaan" poikien päitä. Kun Raisa jäi pois kyydistä, niin sai itse olla siellä ainoana queen beenä koko illan.
Mieitin kans, miksi Raisa ei olisi vastannut siihen kun ystävä soitti hänelle puolen yön jälkeen? Eikö halunnut vastata? Oliko suuttunut, kun ystävä jätti yksin? Vai oliko jo napattu? Aika nopeasti olisi sitten joku ottanut puhelimen jo haltuun ja saanut Raisan katoamaan.
Kaksi asiaa kiinnittää huomiota.
Ensimmäinen on se, että yksi pojista joille Raisa soitti katoamisyönä on ensin poliisin kuultavana ollessaan kieltänyt olleensa Tampereen keskustassa. Kävi ilmi, että oli ollut ja samalla kadulla. Sitten kertonut pyöräileensä sinne ja jopa nimennyt kapakan minne mennyt. Sama oli väittänyt soiton tulleen pe iltana eikä la, vaikka poliiseilla tieto, että la oli soitettu. Kyllä se jonkinlaista kylmähermoisuutta osoittaa, tai miksi sitä voisi kutsua, että vakavan asian ääressä poliisin edessä alkaa muuntelemaan totuutta.
Ei ole mitenkään mahdollista, että ensin ei olisi muistanut missä oli ollut. On kadonnut tyttö, joka on etsintäkuulutettu ja häntä ollaan kuulemassa, koska oli tiiviisti ainakin puhelinyhteydessä tähän.
Toinen on puhelin. Kuten joku yllä jo kirjoittikin. Poliisi olettaa puhelimen ja Raisan olleen eri paikoissa illan edetessä. Viimeinen varma asia on se viimeinen soitto, jossa Raisa vielä oli äänessä ja oma puhelin kädessään. Sen jälkeen puhelimen ja Raisan tiet voidaan olettaa eronneen.
En muista oliko tuohon aikaan jo jotain koteloita kännyköille, joihin saa henkkarit tai taiteltua seteleitä sen taskuihin? On saattanut unohtua casblancan pöydälle ja joku nappasi, tuikkasi laukkuunsa, eikä edes kuullut baarin melussa sen soivan muutaman kerran. Aamulla vetäissyt sitten SIM-kortin ulos ja se oli siinä.
Hyvä pointti yllä olevalla kirjoittajalla oli myös se, että miksi jo Huittisista soitettiin tai mistä lie, mutta ajallisesti oltiin vasta saavuttu oletettuun "Huittisiin"? Yksi selitys voi olla se, että yhtäkkiä muistettiin, että Raisalla oli puhelin ja säikähdettiin, että se on autossa, siksi soitettiiin ja korvat höröllään kuunneltiin onko se autossa. Ei tainnut olla.
Tässä tapauksessa, että puhelin katosi jo casablankassa tyttökaveri ei ole voinut tolppia tarkastella ja vie pohjan koko stoorilta, joka muutenkin on kummallisuuksia täynnä. Ikäänkuin, joku muu olisi pitänyt jotenkin käänteisellä sepustuksella peittää. On se voinut mennä niinkin, että pääpuheenvuoro on ysätävällisesti annettu tälle tyttökaverille, "kerrot vaan, että ei mahtunut autoon, lähdimme huittisten seurahuoneelle, mutta et muista maitsitko asiasta Raisalle. Raisa oli tip top kunnossa, ja sinä vielä tarkistit puhelimen akun tilan ja annoit rahaa. Katsoit, että olis mennyt takas Casablankaan, okei?" Näin putsattiin omat kädet, ja yritettiin osoittaa, että oltiin Raisan katoamisen aikaan kaukana muualla.
Todellisuus kuitenkin lienee niin, että jos lähtivät ilman Raisaa mihinkään, niin jokatapauksessa Raisa on erittäin todennäköisesti ollut erkaantumis hetkellä jo melkoisessa humalassa, tai sitten ollut kova toleranssi, jonka voi saada vain jatkuvalla kovalla käytöllä.
Näissä kahdessa seikassa "en ollut keskustassa, ai te tiedätte, että olinkin, no siinä tapauksessa olin" ja "Tarkistin puhelimen tolpat ja annoin rahaa" on yhteistä tietynlainen tinkimättömyys omaan tarinaan.
Sekin kuulosti erikoiselta, että tyttökaveri puolenyön vastaamattomista soitoista totesi, että " varmaan oli mennyt bussilla kotiin nukkumaan". Siis ennen klo 12 olisi mennyt bussilla kotiin nukkumaan, kun oli juuri reilu pari tuntia sitten saapunut keskustaan juhlimaan? Uskoo ken tahtoo.
Ai niin ja tuli mieleen myös, että itse pitkänä naisena olen saanut usein kokea, että jostakin syystä lyhyemmät naiset haluaa jotenkin nöyryyttää minua tai kiusata. Raisan kaveri näyttää poliisi tv:n kuvissa sellaiselta pikkuiselta vaaleahiuksiselta tytöltä. Olisikohan ystävien dynamiikka ollut just tää, että pienempi ja sirompi ystävä kiusasi Raisaa ja halusi nöyryyttää?
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja tuli mieleen myös, että itse pitkänä naisena olen saanut usein kokea, että jostakin syystä lyhyemmät naiset haluaa jotenkin nöyryyttää minua tai kiusata. Raisan kaveri näyttää poliisi tv:n kuvissa sellaiselta pikkuiselta vaaleahiuksiselta tytöltä. Olisikohan ystävien dynamiikka ollut just tää, että pienempi ja sirompi ystävä kiusasi Raisaa ja halusi nöyryyttää?
Mulla taas kokomus pienikokoisena naisena että isot naiset kiusaavat, nöyryyttävät ja käyvät jopa aggressiiviseksi, ensin sanallisesti ja jotkut jopa fyysisesti. Ja aiheena kokoni. Ei tietenkään kaikki, vain sellaiset hieman enemmän itsekeskeiset ja päällepäin itsevarman oloiset.
Jos, virkavalta ei ala tutkimaan syvällisemmin tätä tapausta, ei tämä tule ratkeamaan ikinä, poliisit odottavat vain valmista , eivät halua tehdä itse mitään. Heillä olisi kuitenkin valtaa vaikka nyt tänä päivänä alkaa tutkimaan autoja ja asuntoja paikkoja kuten maastoja tarkemmin, vesistöjä on tutkittu jotenkin, ihan kuin se muka riittäisi ja ihan, kuin aina vain vesistöt olisi se ainoa oikea paikka minne kadota!