Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voisin hyväksyä sen, että jään työttömäksi ja täysin yksinäiseksi koko loppuelämän?

Vierailija
06.02.2025 |

Olen siis 29-vuotias mies, joka ei vaan jaksa enää yrittää parantaa tilannettani. Olen ollut suurimman osan elämästäni työttömänä, enkä pääse edes hyllyttäjäksi vuokrafirman kautta. Lisäksi minulla on hyödytön yliopistotukinto, olen täysin varaton, eikä minulla ole minkäänlaista sosiaalista elämää tai yhteyksiä sukulaisiin. Kaikki yritykset saada kavereita ovat menneet pieleen, enkä saa itseäni enää menemään yhdistyksiin, tanssikursseihin tai erilaisiin ryhmiin. Siellä vaan haukuttaisiin pelleksi. 

Mistä voisin aloittaa, jotta voisin helpommin vältellä yksinäisyyden haittapuolia elämässä?

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sinulla on vielä paljon aikaa päästä kiinni työelämään, vaikka tilanne vaikuttaisi mahdottomalta. Kysy työllisyysviranomaisilta mahdollisimman pitkää yksilövalmennusta. Näitä hankkeita on ollut ainakin pk-seudulla ja osa kestää jopa 12 kk. Valmentajilla on joskus kontakteja työnantajiin. Omaa tilannettaan ei kannata hävetä vaan kannattaa  yrittää saada kaikki mahdollinen tuki. Työvoimakoulutukset ovat myös yksi vaihtoehto jota kannattaa seurata, jos omalla tutkinnolla ei ole mitenkään onnistunut työllistymään. Pääsisi nyt aluksi ainakin kiinni johonkin työhön ja sitten kun on jo työsuhteessa ja jonkin verran työkokemusta, niin voi alkaa miettimään seuraavaa siirtoa. Oma tilanne voi joskus tuntua hyvin toivottomalta, koska työmarkkinatilanne on haastava.

Jos olet pitkäaikaistyöhön, niin sinulla voi olla myös mahdollisuus hakea harkinnanvaraista palkkatukea. Tietyillä paikkakunnilla on ollut tarjolla myös palkkatukityöpaikkoja esim. kuntatyönantajilla. Erityisesti pääkaupunkiseudulla on erilaisia hankkeita ja mahdollisuuksia.

Vierailija
2/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se peli ole vielä tuossa iässä menetetty. Hae tukea tilanteeseesi esim. työllisyysviranomaisilta. Ei kannata luopua toivosta, koska sitä vielä on vaikka muutos voi olla hidasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain jotain varastoduunia ja oli yli 500 hakemusta..

Mitä jos tämä lama vaan jatkuu? Mitä työnantajat ajattelevat kun 30-vuotiaalla on vuosien aukko cv:ssä?

ap

Vierailija
4/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae opiskelemaan. Siellä saa luotua suhteitakin. 

Vierailija
5/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan yliopistotutkinto sulla on?

Vierailija
6/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala myymään persettä. Se on nykyään muotia.

Vierailija
7/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 53 vuotias enkä saa töitä. Liian vanha töihin mutta liian nuori eläkkeelle. Pakko alkaa keksimään jotain muuta kun töihin ei oteta. 

Vierailija
8/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan yliopistotutkinto sulla on?

Valtiotieteellinen..

Oikeasti minua hävettää niin paljon, että haluaisin maksaa vahingonkorvausta valtiolle. Kaikki opintotuet takaisin esim.

ap

Vierailija
9/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perus duunarihommat kiinnostaa niin pian kun kesä koittaa ja etenkin rakennusala vilkastuu niin hakemusta menemään kaikenmaailman teollisuushommiin. Moneen kokoonpano hommaan opitaan työpisteellä, aina ei välttämättä ihmeempää kokemusta tarvita. Palkka ei toki päätä huimaa mutta elää sillä paremmin kuin tuilla. Työkavereista löytää hyvää seuraa vapaa-ajallekin. 

Vierailija
10/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain jotain varastoduunia ja oli yli 500 hakemusta..

Mitä jos tämä lama vaan jatkuu? Mitä työnantajat ajattelevat kun 30-vuotiaalla on vuosien aukko cv:ssä?

ap

Lama voi jatkua ja jatkua, mutta siitä huolimatta hyvin suuri määrä ihmisiä käy jatkuvasti töissä. Kyllä sieltä voi sinullekin paikka löytyä ajan myötä, jos et luovu toivosta. Ihmisiä myös työllistyy jatkuvasti. Sitä ei kannata alkaa pohtimaan liikaa mitä työnantajat ajattelevat aukosta, koska ei sitä aukkoa poiskaan saa sieltä cv:stä ja liika pohtiminen siitä mitä muut ajattelevat sinusta halvaannuttaa sinut. Osa työnantajista ei hyväksy aukkoja, mutta sellaisiakin työnantajiakin on jotka eivät hylkää cv:n aukon perusteella automaattisesti. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että ihmisiä on työllistynyt sinua huomattavasti korkeammassakin iässä hyvin olemattomalla tai jopa puuttuvalla työhistorialla esim. työvoimakoulutuksen jälkeen. Ei se mahdotonta ole. Apua kannattaa kuitenkin hakea omaan tilanteeseen eikä kannata jäädä yksin, koska erilaisia valmennuksia ja muita palveluja jotka tukisivat sinua työpaikan saannissa on kuitenkin olemassa.

Vierailija
11/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos perus duunarihommat kiinnostaa niin pian kun kesä koittaa ja etenkin rakennusala vilkastuu niin hakemusta menemään kaikenmaailman teollisuushommiin. Moneen kokoonpano hommaan opitaan työpisteellä, aina ei välttämättä ihmeempää kokemusta tarvita. Palkka ei toki päätä huimaa mutta elää sillä paremmin kuin tuilla. Työkavereista löytää hyvää seuraa vapaa-ajallekin. 

Olen miettinyt jos kouluttautuisi automaatioasentajaksi? Jokin ammattitutkinto pitäisi olla, mutta en tiedä mikä..

ap

Vierailija
12/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla vielä mahdollisuus löytää töitä, ystäviä ja parisuhde. Itse olen 10 vuotta vanhempi ja työkyvyttömyyseläkkeellä. Minulla on tässä kohtaa kaikki mahdollisuudet jo menneet viemäristä alas.

Vierailija
13/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt jos kouluttautuisi automaatioasentajaksi? Jokin ammattitutkinto pitäisi olla, mutta en tiedä mikä..

ap

Älä enää mieti vaan hae opiskelemaan heti kun se on mahdollista. Voisiko jossain olla esim non stoppina koulutusta että pääsisit vaikka heti hakemaan? Sinä olet vielä hyvin nuori ja kaikki mahdollista elämässä. Joskus vaan tulee kaikille se tuumaustauko ja risteys missä pitää päättää minkä tien valitsee.

Vierailija
14/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Älä enää mieti vaan hae opiskelemaan heti kun se on mahdollista. Voisiko jossain olla esim non stoppina koulutusta että pääsisit vaikka heti hakemaan? Sinä olet vielä hyvin nuori ja kaikki mahdollista elämässä. Joskus vaan tulee kaikille se tuumaustauko ja risteys missä pitää päät

Opintojen suorittaminen työttömyysetuudella tuettuna on harkinnanvaraista, joten aloittajan pitää selvittää tilannettaan ja sitä voidaanko opintoja tukea työllisyysviranomaisten kanssa ennen opintojen aloittamista.

Vierailija
15/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä päin Suomea aloittaja on? katso alueesi työvoimakoulutusilmoitukset. Ehkä niissä on jotain sopivaa tarjolla.

Vierailija
16/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa yrittää mitä tahansa ei siitä ole mitään hyötyä. Suhteilla voi saada töitä mutta muuten ei. Kannattaa alkaa harrastamaan vaikka päihteitä ja huumeita ajankuluksi. Ei niistäkään ole muuta hyötyä kuin se että ota päähän jatkuvasti. 

Vierailija
17/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä automaatioasentajan koulutuksia löytyy myös työvoimakoulutushaulla eli niitä järjestetään ainakin jossakin päin suomea myös työvoimakoulutuksina. Se on sitten toinen juttu ovatko nämä koulutukset sillä alueella, jolla aloittaja asuu.

Vierailija
18/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile muuttaa pois täältä.

Suomen työnhaku on sellainen temppurata, ettei kannata vaivautua, ellei tiedä olevansa paras.

Täällä tuhoat vain itsetuntosi. Kirjoituksistasi päätellen olet jo hyvässä vauhdissa.

Vierailija
19/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pääkaupunkiseudulla

Kyllä nyt keväällä teen päätöksen minkä alan menen opiskelemaan.

Ja opintotukea + asumistukea voin saada ammattitutkintoon kun minulla ei ole sellaista vielä. Korkeakoulututkintoon en saisi.

ap

Vierailija
20/112 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Älä enää mieti vaan hae opiskelemaan heti kun se on mahdollista. Voisiko jossain olla esim non stoppina koulutusta että pääsisit vaikka heti hakemaan? Sinä olet vielä hyvin nuori ja kaikki mahdollista elämässä. Joskus vaan tulee kaiki

Luonnollisesti näin jos haluaa opiskella työttömyystuella. Opintotuella ja lainallakin voi edelleen opiskella niin on vähemmän byrokratiaa ja te-pelleilyä.