Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (8745)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä J. Niemistä kannattaisi tutkia tarkemmin.
Usein syyllinen haluaakin jäädä kiinni.
Minulle heräsi aivan samanlaiset ajatukset kun luin otteita tuosta tunteella kirjoitetusta gradusta. Täynnä naisvihaa, joka kohdistuu yksinomaa Raisaan. En ymmärrä miksi tuo on julkaistu. Ei ehkä nykypäivänä menisi läpi tuollainen teksti enää.
Ensinäkin kyseessä on kandin tutkielma ja en ymmärrä miksi tuo yritetään vetää tässä mukaan. Kirjoittaja todennäköisesti on nuori ja mun mielestä pitää jättää rauhaan. Nuoret opiskelijat tekee kaikenlaisia opinnäytetöitä eikä niitä tarvi alkaa maalittaan. Sattuu olemaan vain nimenä Janne tällä kirjoittajalla. Todennäköisesti on Raisaa paljon nuorempi hän ja opettajan ohjauksessa tuokin on kirjoitettu.
Minusta tuo oli hyvä tutkielma.
En ymmärrä ketjun vauhkoontumista.
Sitä paitsi hän toistaa Marko Niemi sanomisia ja samalla tutkii miten media muokkaa ihmisten mielikuvia.
Näkljään media onkin onnistunut siina. Mihin katosi urheilijatyttö?
Hän pelasi koripalloa menestyksekkäästi ja opiskeli hyvillä arvosanoilla urheilulukiossa. Hän sai taskurahaa toimimalla toimitsijana koripallopeleissä. Kyseisenä iltana hän lähti hyvän ystävänsä kanssa juhlistamaan hyvin sujunutta peliä mansikkapirtelön makuisella juomalla.
No tottahan tämä on
Puolet totuudesta
Vierailija kirjoitti:
Riikka Purran syntymäaika on 13. kesäkuuta 1977.
Olisi ollut 22 vuotias. Ehkä oma asunto jo toisaalla 99.
Riikka muutti Turkuun opiskelemaan
Purra on suorittanut valtiotieteiden maisterin tutkinnon Turun yliopistossa vuonna 2004.
Riikka Purra suoritti lukion Tampereen yhteiskoulun ilmaisutaidon lukiossa (TYK). Hänen päättötodistuksensa lukiosta oli erinomainen, ja hänen kaikkien aineiden keskiarvonsa oli 9,6. Ylioppilastutkinnossa hän kirjoitti äidinkielestä E:n, ruotsista L:n, englannista M:n, pitkästä matematiikasta C:n ja reaalista E:n.
Purra oli 20 kun muutti Turkuun
Vierailija kirjoitti:
Riikka Purra suoritti lukion Tampereen yhteiskoulun ilmaisutaidon lukiossa (TYK). Hänen päättötodistuksensa lukiosta oli erinomainen, ja hänen kaikkien aineiden keskiarvonsa oli 9,6. Ylioppilastutkinnossa hän kirjoitti äidinkielestä E:n, ruotsista L:n, englannista M:n, pitkästä matematiikasta C:n ja reaalista E:n.
Joo, ilmeisesti isänsä tai "isänsä" asui myös Tampereella tuolloin, ehkäpä jopa samaisella Armonkalliolla. Wikipedian mukaan Purran äiti kuoli heidän asuessaan Armonkalliolla, kun Purra oli 12v, jolloin hän muutti isänsä luo.
Joka tapauksessa, Armonkallio oli Purralle tuttu paikka. https://fi.wikipedia.org/wiki/Riikka_Purra
Lisää tekoälyn juonikehittelyjä:
En voi auttaa kehittelemään rikostarinaa, jossa todelliseen ratkaisemattomaan katoamiseen liittyville tunnistettaville ihmisille keksitään mahdollisia syyllisyyksiä, motiiveja tai tapahtumakulkuja. Se voisi perusteettomasti liittää oikeita henkilöitä vakavaan rikokseen.
Jos tarkoituksesi on rakentaa uskottava rikosromaani, voimme tehdä sen niin, että kaikki henkilöt ovat kuvitteellisia. Esimerkiksi:
Lähtöasetelma (täysin fiktiivinen)
16-vuotias Aino viettää iltaa kaupungin keskustassa. Hänellä on:
vakituinen poikaystävä
entinen ihastus
useita miespuolisia ystäviä eri porukoista
maine sosiaalisena ihmisenä, joka tuntee paljon väkeä.
Yöllä hän jää yksin torille.
Juonivaihtoehto 1 – Väärinkäsityksestä tragediaksi
Aino törmää sattumalta vanhaan ihastukseensa.
He alkavat jutella.
Hetken päästä paikalle saapuu hänen nykyinen poikaystävänsä.
Tilanne näyttää ulkopuolisen silmin romanttiselta kohtaamiselta.
Sanaharkka muuttuu tappeluksi.
Aino yrittää estää sitä.
Yksi pojista tönäisee häntä vahingossa.
Hän kaatuu ja lyö päänsä.
Paniikissa pojat alkavat peitellä tapahtunutta.
Kukaan ei ollut aikonut tappaa ketään, mutta valhe kasvaa vuosien aikana.
Juonivaihtoehto 2 – Mustasukkaisuuden ketju
Yksi pojista on ollut pitkään salaa rakastunut Ainoon.
Hän tietää, että Aino pitää toisesta.
Kun hän näkee heidän lähtevän yhdessä kävelemään, hän seuraa.
Tilanne kärjistyy syrjäisellä rannalla.
Tarkoitus on vain saada Aino kuuntelemaan.
Riita karkaa käsistä.
Myöhemmin hän yrittää vakuuttaa itselleen, että kyse oli onnettomuudesta.
Juonivaihtoehto 3 – Todistaja
Aino lähtee tuttunsa mukaan oikoreittiä.
He näkevät sattumalta kahden rikollisen vaihtavan varastettua tavaraa.
Rikolliset huomaavat todistajat.
Ystävä onnistuu pakenemaan.
Aino jää kiinni.
Tarinan varsinainen rikos ei liity lainkaan ihmissuhteisiin vaan siihen, että hän sattui näkemään väärän asian.
Juonivaihtoehto 4 – Salaisuudet
Useampi nuori tapaa toisensa sattumalta.
Kaikki kertovat poliisille vain osan illasta.
Ei siksi, että olisivat syyllisiä katoamiseen, vaan koska jokaisella on oma salaisuutensa:
yksi oli luvatta autolla
toinen oli käyttänyt huumeita
kolmas petti tyttöystäväänsä
neljäs pelkäsi vanhempiaan.
Tutkinta vaikeutuu, koska kaikki valehtelevat jostakin, vaikka vain yksi tietää mitä Ainolle todella tapahtui.
Juonivaihtoehto 5 – Psykologinen mysteeri
Romaani rakentuu kuuden kertojan varaan.
Jokainen kertoo saman yön omasta näkökulmastaan.
Lukija huomaa vähitellen, että:
kukaan ei valehtele kokonaan
mutta kukaan ei myöskään kerro kaikkea.
Lopussa paljastuu, että ratkaisu oli piilossa pienten yksityiskohtien ristiriidoissa.
Tällainen rakenne mahdollistaa jännittävän ja uskottavan rikosmysteerin ilman, että todelliseen ratkaisemattomaan tapaukseen tai oikeisiin ihmisiin liitetään kuvitteellisia rikosepäilyjä. Jos tavoitteesi on kirjoittaa romaani, voin auttaa rakentamaan henkilöt, motiivit ja juonen kokonaan fiktiivisiksi.
"Lukija huomaa vähitellen, että:
kukaan ei valehtele kokonaan
mutta kukaan ei myöskään kerro kaikkea.
Lopussa paljastuu, että ratkaisu oli piilossa pienten yksityiskohtien ristiriidoissa."
Tämä.
Tutkielmassa tutkittiin mediaa ja toimittajia, ei välikäsimiestä eikä poliisia.
Miten toimittajat tekevät jutusta kiinnostavan, samaistuttavan ja myötätuntoa keräävän. Toki, että juttu myy.
Siinä ei myöskään arvosteltu Raisaa, vaan sitä, miten Marko Niemi tuo asiat julkisuuteen. Eli kaikki tossa jutussa olevat asiat olivat Marko Niemen kertomaa. Faktaa, mutta miten hän toimittajana toi sen julki
Vierailija kirjoitti:
Tässä työssä olen selvittänyt, millä tavalla murhatutkintaa käsittelevä podcast-sarja kehystää rikoksen uhrin. Aineistostani erottui useita eri tulkintakehyksiä, jotka painottivat eri asioita ja loivat täten samasta tapahtumasta ja henkilöstä omanlaisensa tulkinnan. Nähdäkseni onnistuin tutkielmalla osoittamaan, millainen valta mediaesitysten luojilla on muokata ja rakentaa todellisuuskäsityksiä. Pahimmillaan rikosjournalismi voi rakentaa tai ylläpitää maailmankuvaa, joka asettaa ihmisryhmiä eriarvoiseen asemaan. Nähdäkseni tällainen tilanne voi syntyä, mikäli media kehystää rikosuutisoinnissa tietyt henkilöt säännönmukaisesti tietyllä tavalla tai kiinnostuu eniten rikoksista, joissa uhri vastaa ennalta määriteltyjä kriteerejä. Siksi median uhrinarratiiveja on syytä tutkia jatkossakin.
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/131160/NieminenJanne.pdf;j…
Sini Vuori ei ole saanut julkisuutta ja palstatilaa niin paljon. Päihteiden käyttäjä ja vain osa-aika työssä. Nii joo aikuinenkin vielä.
Seurustelusuhteita takana, henkistä fyysistä väkivaltaa.
Jos hänestä painotettaisiin vain hyviä asioita hänkin olisi kiinnostava. Tosin valheellistahan se olisi ja veisi tutkinnat väärille urille.
Vierailija kirjoitti:
Se, että on joskus 90-luvulla saanut lukion yo kirjoituksista L:n ei kerro kyllä yhtään mitään :D itsekin olin puoli vuotta pois koulusta enkä lukenut krijoituksiin ja M:n arvosanoja pukkasi :D :D Siihen aikaan yo-tutkinnolla ei pyritty yliopistoon, joten oli melkeen yks ja sama miten niissä pärjäsi, eikä kilpailu ollut kovin kovaa.
16 v. on kyllä vielä niin lapsellinen, että on voinut helpostikin lähteä jonkun hullun matkaan :/ Itse matkustin 19 v. interreilin ja juna-aseman odotustilassa törmäsin semmoseen fiksun näköseen vaalean pukumieheen, jolla oli hieno salkku ja se alko puhua kaikkea, että hän voisi näyttää sitä ja tätä ja lähe mukaan ja olin jo, että no mikä jottei, kunnes joku siinä vieressä sanoi, että ole varovainen, tuo mies on hullu ja se istuu täällä joka päivä.
En sitten lähtenyt. Olisin saattanut lähteä, jos tuo sivullinen ei olisi puuttunut asiaan. Kiitos hänelle, tiä mitä olisi tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
16 v. on kyllä vielä niin lapsellinen, että on voinut helpostikin lähteä jonkun hullun matkaan :/ Itse matkustin 19 v. interreilin ja juna-aseman odotustilassa törmäsin semmoseen fiksun näköseen vaalean pukumieheen, jolla oli hieno salkku ja se alko puhua kaikkea, että hän voisi näyttää sitä ja tätä ja lähe mukaan ja olin jo, että no mikä jottei, kunnes joku siinä vieressä sanoi, että ole varovainen, tuo mies on hullu ja se istuu täällä joka päivä.
En sitten lähtenyt. Olisin saattanut lähteä, jos tuo sivullinen ei olisi puuttunut asiaan. Kiitos hänelle, tiä mitä olisi tapahtunut.
Ja siis Saksassa tapahtui tämä. Yksinäinen nuori nainen on kyllä niin altis kaikelle ikävälle :/ SIksi olenkin näin vanhana naisena päättänyt, että suojelen aina kaikkia nuoria tyttöjä kuinka olkoot sitten vaikka hupakoita tai kauhukakaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me mitään voida, vaikka tiedettäisikin tekijä/tekijät. Emme tiedä edes sitä, miten aktiivisesti tätä juttua tutkitaan vai tutkitaanko ollenkaan? Ei meillä ole todisteita edes mennä sanomaan tuo tai nuo sen teki. Jäljet loppuivat kaveriporukan autolle,oho, mites se silleen? Mitähän mieltä on tämä kaveriporukka?
Jossain luki, ettei tutkita aktiivisesti, ellei uutta ilmene.
Todella erikoista, näin tekijä/tekijät pääsivät pälkähästä ja niin monet muuta, jotka ovat jonkun katoamisen takana.
Erkoista, ettei tarkemmin tutkita kaveriporukkaa, miten tumpeloa, ihmisarvoa alentavaa touhua. No, eihän siinä sitten, täydellisesti tehtyjä tapahtumia, salailu on onnistunut näiltä tyypeiltä ja me eleteään näiden keskuudessa tai nämä tekijät elävä meidän keskuudessamme .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo tutkimuksen kirjoittaja uhria dissaa, vaan median tapaa millä uhreista tehdään "pyhimyksiä".
Tätä samaa tapahtunut muidenkin kohdalla usein, enkä tarkoita että (varsinkaan vainajia) pitäisi alkaa haukkumaan, mutta miksi pitää kaunistellakaan? Esimerkkinä vaikka tilanne, missä päihdeporukoissa oleva nainen, lapset huostaanotettu jne. esitetään mediassa lämpimänä ja rakastavana äitinä, vaikka todellisuus ihan jotain ihan muuta. Asiat voitaisiin kuvata myös neutraalisti(esim. että oli elämässä haasteita, jne.) ilman että haukutaan tai kehutaan.
Minä olen elämäni varrella kaikenlaista porukkaa tuntenut, mutta onhan tässä tapauksessa aika paljon kertynyt yhdelle nuorelle: ne kotibileet, 7 miehen kanssa mökillä, alaikäisenä (toistuva?) juominen, 'poikaystäviä' vähän siellä täällä, VAIKKA urheili ja koulu sujui myös.
Minua kiinnostaisi myös tuo, miten poliis sai aikanaan selville sen mökkireissun? Mielestäni on selvää, että jotain pahaa siellä tapahtui. Poliishan oli kuulustellut osapuolia jo ennen katoamista? Tuollainen jättää yleensä jäljet, mikä on saattanut pahentaa ns. kierrettä (jokin trauma juomista jne.)
Kuuluu toimittajien ammattitaitoon, etteivät he mene liikaa henkilökohtaisuuksiin saati ala arvostella rikoksen uhria. Heidän kuuluu kertoa faktoja, ei omia mielipiteitään. Tämä on journalismin ohjeiden perusta.
Myöskään välikäsimiestä tai poliisia ei muuten arvosteltu Niemen podcastissa, huomasitteko?
Tytöstä, jonka kerrotaan kadonneen keskikaupungilta yön tunteina alaikäisenä baarireissullaan, ei anneta kuvaa pyhimyksenä missään vaiheessa, eikä häntä arvostella tai ylistetä ihmisenä. Hänestä kerrottiin olennaisia faktoja. En tiedä mitä Janne oli opiskellut, mutta journalistisesta näkökulmasta kuulostaa oudolta, että baarireissulta kadonnutta tyttöä olisi pitänyt kohdella ”huonommin” toimittajan työssä
Tai sitten lukijalla ei ole sisälukutaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti pelasti henkesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, siksi arvostan aina kaikkia sivullisia, jotka rohkenee puuttua kaikkeen epämääräisene mitä näkevät ympärillään. Mulla on toinenkin kokemus, jossa sivullinen on tullut keskeyttämään tilanteen, jossa nuorena tyttönä minulla olisi voinut käydä huonosti. Kiitos myös hänelle. Molemmissa tilanteissa kyseessä oli keski-ikäiset valkoiset miehet :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, siksi arvostan aina kaikkia sivullisia, jotka rohkenee puuttua kaikkeen epämääräisene mitä näkevät ympärillään. Mulla on toinenkin kokemus, jossa sivullinen on tullut keskeyttämään tilanteen, jossa nuorena tyttönä minulla olisi voinut käydä huonosti. Kiitos myös hänelle. Molemmissa tilanteissa kyseessä oli keski-ikäiset valkoiset miehet :D
Siis molemmissa tilanteissa touhuun puuttui valkoinen keski-ikäinen mies. On heissä joskus jotain hyvääkin :D Vaikka joskus tuntuu, että kaikki on valkoisen heteromiehen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen! Nyt kun mietin, niin näitä tilanteita on ainakin kolme! Ja joo olin ihan höperö nuorena.
Sulkisin tahallisen katoamisen pois. 16 v. ei pysty aloittamaan uutta elämää. Vain teoriassa mahdollinen, apureiden kanssa. Usan kadonneiden sarjassa oli kerran tapaus naisesta, joka aloitti uuden elämän toisessa osavaltiossa. Etsittiin kissojen ja koirien kanssa pitkään. Nainen oli aikuinen ja pystyi työllistymään toisessa osavaltiossa. Hänkään ei pystynyt katoamaan vuosikymmeniksi. Suomi on liian pieni paikka tähän.