Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (6455)
Laitoin sähköpostia tämän ketjun trollista rikospoliisille. Pyysin, että tarkastaa IP-osoitteen ja katsoo missä tuona iltana 1999 on ollut tai jompikumpi vanhemmistaan.
Aina se murhaaja ei ole mies. Voi olla myös nainen ja eri paikkakunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt. Raisan ystäväporukka on ollut epäiltynä nettikeskusteluissa vuosikausia.
Miksi he eivät kerro julkisuuteen, mitä sinä iltana taphtui, miksi kävi näin.
Tapauksrsta on 27 vuotta aikaa. Lapset ja perhe.
Ja se karma.
Kuten joku tässä ketjussa aiemminkin jo pohdiskeli, niin onhan se outoa että tapaus on kaikenkaikkiaan niin vaiettu. Kukaan ei ole puhunut eikä puhu mitään.
Niin, julkisuuteen he eivät ole puhuneet. Mutta voimme olla varmoja, että keskenään asiaa on puitu vuosikaudet.
Vierailija kirjoitti:
Minne lääkäri matkusti Raisan katoamispäivänä? Oliko hänellä suomalainen nimi?
Oliko se se Kiminkinen kun heittää niin maar perusteellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin sähköpostia tämän ketjun trollista rikospoliisille. Pyysin, että tarkastaa IP-osoitteen ja katsoo missä tuona iltana 1999 on ollut tai jompikumpi vanhemmistaan.
Aina se murhaaja ei ole mies. Voi olla myös nainen ja eri paikkakunnalta.
..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finlaysonin tehdasalueen alla kulkee monisatavuotinen maanalainen tunneliverkosto.
Joo kaikki sen tietää. Etsi nyt vaan se sen ajan pormestari.
Silloin ei ollut pormestaria. Tämä vanha jäänne on lanseerattu uudelleen 2007. Ilmeisesti kaupunginjohtaja ollut turhan arkinen ja vähemmän loistokas pesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt. Raisan ystäväporukka on ollut epäiltynä nettikeskusteluissa vuosikausia.
Miksi he eivät kerro julkisuuteen, mitä sinä iltana taphtui, miksi kävi näin.
Tapauksrsta on 27 vuotta aikaa. Lapset ja perhe.
Ja se karma.
Kuten joku tässä ketjussa aiemminkin jo pohdiskeli, niin onhan se outoa että tapaus on kaikenkaikkiaan niin vaiettu. Kukaan ei ole puhunut eikä puhu mitään.
Niin, julkisuuteen he eivät ole puhuneet. Mutta voimme olla varmoja, että keskenään asiaa on puitu vuosikaudet.
No näinhän se varmasti on, mutta siltikin pidän erikoisena että kukaan ei siitä ole kiinnostunut puhumaan näissä keskusteluissa. Ainakaan en ole törmännyt itse sellaiseen keskusteluun tästä aiheesta, jossa joku kertoisi ns. sisäpiiritietoa.
Ymmärrän jollain tasolla sen, jos ystäväporukka vaikenee, asia voi olla heillle iso trauma ja ehkä vaikuttaa edelleen jollain tasolla elämään.
Mutta jokainen voi omalla kohdalla miettiä, kuinka moni puhuisi tapauksesta ja kaikesta asiaan liittyvästä ja liittymättömästä, jos itse katoaisi. Jos vertaa muihin tapauksiin, jopa kadonneeseen nunnaan(!) hänestä on puhuttu paljon enemmän ja moni hänet tuntejut julkisestikkin puhunut hänestä.
Ja miksei poliisi avaa tapahtumia enempää? Luulisi että pl. todella tärkeät tutkinnalliset jutut, paljon enemmänkin materiaalia voisi julkaista?
Ent juopon , juoppohullun päiväkirja
Miten voi jättää humaltuneen ystävän yksin kaupungille ja itse menee lämpimään autoon ja on turvassa?
Puhelu, joka tuli ulkomailta, sitä ei näköjään enää löydy, se on poistettu , todella outoa, mutta on vielä paikkoja josta tieto saattaa löytyä, Siitä kirjoitan, jos löytyy tai vaikka ei löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tästä ei saa puhua." "Tätä henkilöä ei saa mainita." "Tätä kysymystä ei saa esittää." "Viesti on ilmiannettu."
Jotakin nämä salaavat.
Lopeta höpöttämästä ja etsi se sen ajan pormestari ettei tällä ihmisille jää väärää tietoa
Minkä niminen se täällä mainittu lääkäri oli. ?
Ei minkään niminen.
Oliskohan lääkärin nimi vanhassa puhelinluettelossa? Asuinpaikkansa oli kai Armonkalliolla päin? Joutuisi tosin selaamaan koko Tampereen puhelinluettelon läpi, ja etsimään, onko lääkäriksi mainittuja henkilöitä, joilla osoite on tuon alueen kaduilla. Suomessa on tekoälun mukaan noin 23 000-25 000 lääkäriä kotimaassa työelämässä, ja varmaan luku oli tuolloin saman suuntainen.
Mikä tämän ketjun otsikossa on näin innostavaa, että kertyy yli 6200 "vastausta"? Sekö, että nouseminen kaveriporukan autoon reishameessa ja 10cm koron omaavissa korkkarisandaaleissa voi koitua kohtalokkaaksi? Nouseminen tuntemattomien autoon on varmasti riskialttiimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämän ketjun otsikossa on näin innostavaa, että kertyy yli 6200 "vastausta"? Sekö, että nouseminen kaveriporukan autoon reishameessa ja 10cm koron omaavissa korkkarisandaaleissa voi koitua kohtalokkaaksi? Nouseminen tuntemattomien autoon on varmasti riskialttiimpaa.
Olipa erikoinen kommentti tämäkin. Piti (taas) päästä purkamaan harmistustaan siitä, että Raisan kohtalo kiinnostaa ja ihmiset ovat kertoneet täysin uuden näkökulman skenaarioita edelleen löytymättä olevan tytön kohtalosta.
Jokaiselle, joka haluaa tiedettä summamutikassa keksittyjen teorioiden sijaan tämän tapauksen pähkäilyssä kirja
Helinä Häkkänen: suomalaisen henkirikoksen anatomia (luku Raisa Räisäsestä)
Tuon luettuaan/kuunneltuaan tekee myös omat johtopäätöksensä tapauksen tutkinnasta.
Jaaha, että kirjamainos onkin kyseessä. Hienosti vedätetty yli 6200 "vastausta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jättää humaltuneen ystävän yksin kaupungille ja itse menee lämpimään autoon ja on turvassa?
Puhelu, joka tuli ulkomailta, sitä ei näköjään enää löydy, se on poistettu , todella outoa, mutta on vielä paikkoja josta tieto saattaa löytyä, Siitä kirjoitan, jos löytyy tai vaikka ei löytyisi.
Kaikki asialliset kommenttini koskien tätä Raisan äidin samaa puhelua Saksan suuntanumerolla on poistettu tästä ketjusta. Erikoista, en ymmärrä mitä kommenteissani on niin väärää, että mode näkee aiheelliseksi poistaa ne? Poliisikin on tutkinut ulkomaalaisseurueen tutkintalinjaa ihan sillä nimityksellä julkisuudessa, miksei siitä saa kirjoittaa?
Ne ilmiantaa joku. Todennäköisesti tuo yksi ja sama emojihörhö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asialliset kommenttini koskien tätä Raisan äidin samaa puhelua Saksan suuntanumerolla on poistettu tästä ketjusta. Erikoista, en ymmärrä mitä kommenteissani on niin väärää, että mode näkee aiheelliseksi poistaa ne? Poliisikin on tutkinut ulkomaalaisseurueen tutkintalinjaa ihan sillä nimityksellä julkisuudessa, miksei siitä saa kirjoittaa?
Samoin minun kommenttini ja pohdintoni, tämä tapaus on avoin tutkinta,sitä tutkitaan vielä. Miksi siis ei saisi pohtia tätä eriskummallista katoamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finlaysonin tehdasalueen alla kulkee monisatavuotinen maanalainen tunneliverkosto.
Voiko sinne kadota kuin maan nielemänä? Luulisi että poliisi on tuollaiset tarkastanut koirien kanssa aikanaan?
No nimenomaan sinne voi kadota, kirjaimellisesti kuin maan nielemänä.
Ei ainakaan julkisesti ole ikinä puhuttu maanalaisesta tunneliverkostosta tai edes sen tutkimisesta. Vesistöistä sen sijaan puhuttu sitäkin enemmän.
Poliisilla on ollut aiheeseen liittyen tosi monta tutkintalinjaa. Esimerkkinä museoautoon hypännyt nainen, kahdestaan kävellyt naisparivaljakko, nainen joka riiteli romaninaisen ja miehen kanssa varastetun lompakon ja puhelimen vuoksi, taksikuskin Multisiltaan kuljettama nainen… Käsittääkseni nämä teoriat on aikanaan olleet paljonkin julkisuudessa mutta vieläkin ovat tavallaan avonaisia tutkintalinjoja… Ihmettelen, eikö kukaan näistä havainnoiduista naisista ole koskaan ilmoittautunut poliisille tyyliin ”se olin minä”? Vai onko suurin osa tekaistuja juttuja tekaistuine naisineen? Luulisi että joku edes ilmoittautuisi, kun julkisia tutkintalinjoja ja silminnäkijähavaintoja on ollut kuitenkin aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla on ollut aiheeseen liittyen tosi monta tutkintalinjaa. Esimerkkinä museoautoon hypännyt nainen, kahdestaan kävellyt naisparivaljakko, nainen joka riiteli romaninaisen ja miehen kanssa varastetun lompakon ja puhelimen vuoksi, taksikuskin Multisiltaan kuljettama nainen… Käsittääkseni nämä teoriat on aikanaan olleet paljonkin julkisuudessa mutta vieläkin ovat tavallaan avonaisia tutkintalinjoja… Ihmettelen, eikö kukaan näistä havainnoiduista naisista ole koskaan ilmoittautunut poliisille tyyliin ”se olin minä”? Vai onko suurin osa tekaistuja juttuja tekaistuine naisineen? Luulisi että joku edes ilmoittautuisi, kun julkisia tutkintalinjoja ja silminnäkijähavaintoja on ollut kuitenkin aika paljon.
Nuo on silminnäkijähavaintoihin perustuvia. Tuntuu, että poliisi ei ole käyttänyt minkäänlaista omaa päättelyä tai harkintaa, vaan mennyt vain minkäkin hullutuksen perässä, kun sellaisesta on kerrottu. Vuosia myöhemmin kerrotut silminnäkijähavainnot ovat täysin epäuskottavia. Poliisin olisi pitänyt itse tajuta epäillä Raisan tuttavia.
Kiinnostaa kyllä vuosien jälkeen esiin tullut taksikuski. Tämä vinkkihän johti ihan kunnon tutkintaan (”Mitä Raisa-mies?”) ja mitä itse olen aiheesta lukenut, niin voisi päätellä että jäi vain todisteet puuttumaan, mutta tekijä(t) on ehkäpä jopa poliisin tiedossa. Onhan se outoa että taksikuski ei reagoinut asiaan heti kun asia alkoi levitä uutisissa. Todennäköisesti pelkäsi itsensä tai perheensä puolesta.