Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette Me Too kampanjasta näin vuosien jälkeen?

Vierailija
06.05.2026 |

Itse tuskin muistaa sitä.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan loistava juttu. Ikinä ei ole puhuttu erityisesti naisiin kohdistuvasta seksuaalisesta ahdistelusta niin paljon kuin silloin kun tuo tuli ja sen jälkeenkin. Alkoi tunkkaisimmillekin sedille ehkä vähän valkenemaan mikä on ok ja mikä ei. Ja nuorempien naisten kannalta myös tosi hyvä.

Voi kuule, jos luulet että tunkkaiset sedät eivät enää sinua tai muita (nuoria) naisia ahdistele, tilalle tulee ja on tullutkin jotakn ihan muuta.

Vierailija
42/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehokkaasti kyllä romahdutti syntyvyyden.

Meinaatko, että huomattava osa lapsista on saanut alkunsa ilman suostumusta tai akti on alkanut häirinnästä? Jaiks. 

En mutta ujo ja itsereflektoiva nörttimieheni ei olisi ikinä uskaltanut lähestyä metoon aikakaudella. Olisi tämäkin perhe jäänyt syntymättä. Ei metoo estä ahdistelijoita vaan juuri niitä ujoja ja epävarmoja jamppoja, jotka kokevat muutenkin paineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se toi muutoksen, jossa valitsen Prismassa ja Cittarissa mieluummin mieskassan. Muutaman kerran naisturisti kysynyt reittiä johonkin kotikaupungissani. Sanoin että olen itsekin turisti ja jatkoin matkaa.

Vierailija
44/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue tilastot. Syntyvyys lähti laskuun jo 2010.

Joo ja se on laskenut siitä vielä lisää. Ei ole kauhean yllättävää, että pariutumisten määrä vähenee, kun miehet eivät uskalla enää lähestyä.

Jos et osaa lähestyä puhumatta törkeitä tai tarraamatta kiinni ilman lupaa, on pelkästään hyvä, ettet uskalla lähestyä. Sen kaltaista toimintaa ei kukaan jää kaipaamaan. 

Vierailija
45/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että huomattava osa lapsista on saanut alkunsa ilman suostumusta tai akti on alkanut häirinnästä? Jaiks. 

En mutta ujo ja itsereflektoiva nörttimieheni ei olisi ikinä uskaltanut lähestyä metoon aikakaudella. Olisi tämäkin perhe jäänyt syntymättä. Ei metoo estä ahdistelijoita vaan juuri niitä ujoja ja epävarmoja jamppoja, jotka kokevat muutenkin paineita.

Hyi. En itse koskisi pitkällä tikullakaan mieheen, joka ei ymmärtäisi ahdistelun ja tutustumisen eroa, ja joka ei näkisi metoon arvoa. 

Olin isorintainen hoikka tyttö ja jouduin lukemattomat kerrat ahdistelluksi n 12 v alkaen. Upeaa, jos nykytytöt osaavat puolustautua. 

Vierailija
46/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli se sun mies oli liian ujo lähestymään normaalisti, mutta riittävän reipas ahdistelemaan.

Vierailija
47/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle se toi muutoksen, jossa valitsen Prismassa ja Cittarissa mieluummin mieskassan. Muutaman kerran naisturisti kysynyt reittiä johonkin kotikaupungissani. Sanoin että olen itsekin turisti ja jatkoin matkaa.

Tämä juuri osoittaa me toon voiman. Se on paitsi lisännyt tyttöjen ja nuorten naisten tietoisuutta omista rajoista, auttanut myös miehiä tunnistamaan oman toimintansa haitallisuuden. On aina hienoa lukea tällaisia tapauksia, jossa mies on tunnistanut paitsi haitallisen käytöksensä, myös kyvyttömyytensä muuttua, joten hän tällä tavoin välttelee joutumasta tilanteisiin missä alkaisi ahdistelemaan.

Vierailija
48/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli valtavia sosiaalisia ongelmia ei pitäisi käsitellä, koska ujot ja itserefletoivat jampat ottavat siitä painetta? Jos ei uskalla nykyaikana lähestyä, miten ihmeessä mies uskaltaa olla kanssasi suhteessa? Sinähän voit lynkata hänet samalla tavalla kuin silloin, kun tapasitte ensimmäisen kerran. Oikeastaan voit olla vielä pahempi, koska voit väittää miehen olleen väkivaltainen tai rxiskanneen sinut ja viedä mieheltä työt ja perheen. 

Vierailija
49/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli se sun mies oli liian ujo lähestymään normaalisti, mutta riittävän reipas ahdistelemaan.

Ettekö ymmärrä vai ymmärrättekö tahallaan väärin? Ei tämä ole kauhean vaikea asia. Metoo sai fiksut miehet käyttäytymään korostetun korrektisti, jotta kukaan ei vahingossakaan tulkitse mitään äänenpainoa tai mikroilmettä väärin. Oikeat ahdistelijat ja sikailijat eivät voisi vähempää välittää metoosta vaan jatkavat samaan malliin. Mun mies on juuri sellainen, että ei vahingossakaan halua loukata tai ahdistella ketään. Onneksi elettiin eri maailman aikaa ja oli ottanut rohkaisuryypyn, että sai kysyttyä mua ulos. 

Vierailija
50/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä just luin? Nyt on laitettu rima alas. Kai mies oli vielä kännissäkin kun tapasitte ekan kerran?

Vierailija
51/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli valtavia sosiaalisia ongelmia ei pitäisi käsitellä, koska ujot ja itserefletoivat jampat ottavat siitä painetta? Jos ei uskalla nykyaikana lähestyä, miten ihmeessä mies uskaltaa olla kanssasi suhteessa? Sinähän voit lynkata hänet samalla tavalla kuin silloin, kun tapasitte ensimmäisen kerran. Oikeastaan voit olla vielä pahempi, koska voit väittää miehen olleen väkivaltainen tai rxiskanneen sinut ja viedä mieheltä työt ja perheen. 

Olen samaa mieltä, että voisin halutessani tuhota miehen ystävyyssuhteet ja saada ehkä hänelle töistäkin potkut. Ihan ilman mitään todisteita. Nykymaailmassa hän olisi varmaan miettinyt moneen kertaan kannattaako riskeerata kaikki ja lähestyä minua. No onneksi en ole mikään ihmisprse, mutta tuntuu häiritsevältä, että minulla on tuollainen valta olemassa. Voisin veikata, että nuorten yliopistossa opiskelevien tai juuri valmistuneiden miesten alkoholin käyttö on vähentynyt roimasti 20 vuoden takaisesta. Yksi syy on varmasti se, että eivät uskalla olla humaltuneena tilanteessa, jossa heillä ei ole täyttä kontrollia itsestään. Enkä nyt tarkoita mitään ahdistelua vaan ihan naurahdusta väärään kohtaan tai "pilkettä silmäkulmassa" väärässä tilanteessa.

Vierailija
52/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että voisin halutessani tuhota miehen ystävyyssuhteet ja saada ehkä hänelle töistäkin potkut. Ihan ilman mitään todisteita. Nykymaailmassa hän olisi varmaan miettinyt moneen kertaan kannattaako riskeerata kaikki ja lähestyä minua. No onneksi en ole mikään ihmisprse, mutta tuntuu häiritsevältä, että minulla on tuollainen valta olemassa. Voisin veikata, että nuorten yliopistossa opiskelevien tai juuri valmistuneiden miesten alkoholin käyttö on vähentynyt roimasti 20 vuoden takaisesta. Yksi syy on varmasti se, että eivät uskalla olla humaltuneena tilanteessa, jossa heillä ei ole täyttä kontrollia itsestään. Enkä nyt tarkoita mitään ahdistelua vaan ihan naurahdusta väärään kohtaan tai "pilkettä silmäkulmassa" väärässä tilanteessa.

Harva meistä on ihmispesre, mutta osasta ei näy heti tämä osuus. 

Ja tiedoksesi, naisilla on tuo tilanne lähes jatkuvasti miesten seurassa. Et voi tai uskalla olla tilanteessa ilman täyttä kontrollia itsestä, koska pahimmillaan se voi johtaa kuolemaan, pahoinpitelyyn tai rxiskaukseen ja lievemmilläänkin saattaa aiheuttaa sanaharkkaa. Naisetkaan eivät voi naurahtaa väärään paikkaan tai muuta sellaista, koska silloin "annoit ymmärtää". 

Vierailija
53/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metoo toi esille paljon naisten kokemaa ahdistelua tai seksuaalista häirintää. Se on ehdottomasti hyvä asia. Olen kuullut uskomattomia juttuja oman työpaikkani (AMK) miesopettajien käytöksestä naisopiskelijoita kohtaan vielä 90-luvulla (entisiltä naisopiskelijoilta). Nyt samanlaisesta käytöksestä lähtisi työpaikka saman tien. Ja syystäkin.

Mutta kyllä se hysteria on mennyt ylikin. En minä nyt sentään mieskassoja Prismassa valitse, mutta esimerkiksi lentokoneessa en oma-aloitteisesti sano sanaakaan, vaikka viereiselle penkille istuu kymmenen tunnin lennolle naispuolinen ihminen. Juttelen kyllä mielelläni, mutta aloitteen pitää tulla häneltä.

Olen myös omaksunut anglosaksisen käytännön pitää huoneeni oven auki aina, jos asioimaan tulee naispuolinen opiskelija. Pyrimme myös nykyisin tietoisesti ohjaamaan naispuoliset opinnäytetyön tekijät naispuolisille kollegoille. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Vähän surullista, mutta nykyilmapiirissä ilmeisesti välttämätöntä.

Vierailija
54/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni vähän överiksi. Saavutettiinko mitään hyötyä ollenkaan?

Vierailija
55/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metoo ei ole, eikä ole olut, kampanja, se on voimassa, se on laissa, ja kuristaa lähes jokaisen miehen kurkkua länsimaissa.

Vierailija
56/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen melko ahdistavan Jussi gaalan. Aku Louhimies oli tehnyt jotain pahaa. Kukaan ei oikein osannut sanoa että mitä se oli.

Vierailija
57/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät vaan marssineet poliisin puheille? Sitä ajattelen.

Ketkä? 

No ne miituuttaajat. Jos kerran oli jotain hampaankolossa jotakuta vastaan ja vääryyttä oli tehty, niin miksi he eivät sitten marssineet poliisin puheille. Sen aijaan tultiin julkisuuteen sen asian kanssa.

No vaikkapa siksi, että kaikki, mikä on väärin, ei ole rikos. Seksuaalinen ahdistelu on ollut rikollista vasta muutaman vuoden ajan, eikä kaikkea ahdostelua edelleenkään katsota rikolliseksi. Että mistä sitä sitten menee poliisin pakeille, jos toiminta ei täytä rikoksen tunnusmerkkejä? (Puhumattakaan siitä, että metoo ei ole mikään suomalainen ilmiö, eri maissa on eri lainsäädännöt.)

Vinkki vitonen ääliöille: kun käyttäytyy yhtä kunnioittavasti naisia kohtaan kuin miehiäkin, ei mene ahdisteluksi.

Vierailija
58/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vaikuttanut elämääni millään tavalla. Istuin siihen aikaan kotona pöytäni ääressä. Niin olen tehnyt sen jälkeen ja niin teen juuri nyt. Joskus istun myös ruokapöydän ääressä, mutta enimmäkseen istun kirjoituspöytäni ääressä.

Vierailija
59/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Purra vei viimeisetkin  lastentekijät köyhyyteen.   Ei kukaan nykyään ole niintymä että tekee lapsen kärsimään köydestä. 

Vierailija
60/88 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa vahvasti siltä että media on nyt tuppisuuna #metoo tuomituista miehistä, varmaankin liittyen pariutumishanakkuuden puutteeseen sekä matalaan syntyvyyteen.  Mistä ja miten löytäisin tuomiopöytäkirjoja vai tehdäänkö niistä automaattisesti salaisia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä