Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsismi kulkee geeneissä

Vierailija
06.05.2026 |

Tässä teille narsisismistä vouhottajat:

Uuden kaksostutkimuksen mukaan narsismi periytyy vanhemmilta lapsille pääosin geenien kautta.

Yli 6 000 kaksosperheisiin kuuluvaa ihmistä kattaneessa tutkimuksessa havaittiin, että narsistiset piirteet selittyvät puoliksi geeneillä.

Kasvatustyyli tai perheen sosioekonominen asema eivät juuri vaikuttaneet narsismin kehittymiseen.

Tutkimus julkaistiin Social Psychological and Personality Science -tiedelehdessä.

Kommentit (166)

Vierailija
101/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistilla on aivan varmasti mittava rahallinen omaisuus koska hyvin itsekkäänä henkilönä ei ole mitään rajoituksia ja pidikkeitä

Mutta löytyykö kykyjä?

Narsisti voi luoda myös vain kulissit menestyksestä. Asuu toisen siivellä, ostaa upean auton velaksi, pistää firmoja pystyyn muttei hoida niitä, pummaa rahaa kaikilta, riistää vanhempiaan tai muita läheisiään, kusettaa tuttujaan, trimmaa ulkonäköään, juoksee vip-kutsuilla.

Vierailija
102/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebook, Instagram jne. ovat narsistien avohoitopaikkoja.

Hyvä ja osuva havainto!!!

Totta! Vain emänarsisti kuvaa itseään jatkuvasti ja julkaisee omia kuviaan. Yök!🤢

Ei terveen ihmisen touhuja itsensä kuvaaminen. Mut narsisti ei häpeä mitään, hän on minä minä, katsokaa MINUA !

Kyllä narsisti syvällä sisimmässään häpeää itseään. Hauras minäkuva vain vaatii jatkuvasti huomiota somen kautta,

Erittäin kovaluonteinen ja empatiakyvytön ihmistyyppi on minulle välittynyt narsisteista. 

Aivan kaameita tapauksia. Narsistin läheiset ja työkaverit menettävät terveytensä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin epäillyt. Tuntemani narsku kasvoi ihan turvallisessa perheessä, mutta yhtä munapää hänestä tuli kuin etävanhemmastaan, joka oli narsku myös. 

Toi on muuten jännä juttu, kun etäperheessä tai adoptioperheessä lapsesta nousee esiin vieraita piirteitä. Voiko niille tehdä mitään?

Nähdäänhän tuo Norjan kuningashuoneessakin. Sekä Mette-Maritin että poikansa Mariuksen isät olleet rikoksien poluilla. Molemmat saivat mahdollisuuden asua veronmaksajien laskuun parhaissa oloissa, syödä parhaiden ammattilaisten valmistamia aterioita, mitään ei puuttunut. Omin avuin eivät olisi tuollaiseen luksukseen yltäneet, mutta ei; molempien veri vetää rikoksien poluille ja hämärille kujille. Ne geenit.

Vierailija
104/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos geenit vaikuttavat puolella, niin mikä toisella puolella vaikuttaa?

Jos kerran kasvatusympäristö ei.

Kyllä kasvuympäristö geenien ohella vaikuttaa. Tarvitaan laukaiseva tekijä (tekijät), että ihminen sairastuu. Kuten mieheni skitsofrenia, joka on myös hänen äidillään. 

Kuitenkin paljon mieluummin elän näin, kuin narsistin vaimona.

Skitsofrenia on vahvasti periytyvä, periytyvyys jopa 85% luokkaa. Joten suurempi ihme on se, jos skitsofreenikolla olisi terve lapsi kuin toisinpäin.

En tiennytkään, että prosentti on noin korkea. Miehen äidin lisäksi myös hänen pojallaan on tuo sama sairaus. Eli kolmessa polvessa jo ainakin.

Kurjia nuo mielen sairaudet.😢

Vierailija
105/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta! Vain emänarsisti kuvaa itseään jatkuvasti ja julkaisee omia kuviaan. Yök!🤢

Ei terveen ihmisen touhuja itsensä kuvaaminen. Mut narsisti ei häpeä mitään, hän on minä minä, katsokaa MINUA !

Kyllä narsisti syvällä sisimmässään häpeää itseään. Hauras minäkuva vain vaatii jatkuvasti huomiota somen kautta,

Erittäin kovaluonteinen ja empatiakyvytön ihmistyyppi on minulle välittynyt narsisteista. 

Aivan kaameita tapauksia. Narsistin läheiset ja työkaverit menettävät terveytensä. 

Hirveän raskasta. Kun se narsisti usein pystyy hämäämään ammattiauttajia ja vierittämään syyn uhrinsa niskoille. Tuon on moni psykologi kertonut nähneensä.

Vierailija
106/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tältä istumalta usko, että pieni vauva noin vain syntyy narsistiksi, vaikka olisi mitkä geenit. Kyllä siihen muitakin tekijöitä tarvitaan.

Viime aikoina olen seurannut kuinka Hesari on vajonnut pitkälti hömppälehteen. 

Tämä ei ole siltä ainut juttu alkuunkaan.

Vierailija
107/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainut keino on vaihtaa maisemaa. 

Vierailija
108/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnneksi narsismista puhutaan nykyään paljon enemmän ja kovemmalla äänellä.

Murros kohti lähes narsistivapaata yhteiskuntaa on käynnissä. Ja hyvä niin.

Anteeksi. Miten se yhteiskunta vapautuu? Saavatko  narsistit lentoliput palma de  majorgalle tai huit si nevadaan? Ellei peräti kotimaassa ihmelääkettä ..

Ei. 

Vaan narsistiset ihmiset ajetaan sosiaaliseen paitsioon. 

Yhteiskunnan reunamille josta ei ole paluuta ilman heidän sairaan psyykensä täydellistä murskaamista ja uudelleenrakentamista terveeseen suuntaan.

Heil vaan. Uudelleen ohjelmoidut ihmiset ovat eksyksissä. Toivottavasti jätämme muutakin mahdollisuutta vaihtoehtoihin kuin ihmisen täydelliset kuoret.

Kaikilla muilla ja varsinkin narsistin lapsilla on silloin parempi elämä kun sairas ihminen hoidetaan terveitä ja normaaleja yhteiskunnan valtavirtaa edustavia arvoja ilmentäväksi.

Helpommin sanottu kuin tehty.

Narsismista (narsistinen persoonallisuushäiriö) parantuminen on erittäin vaikeaa, mutta lievissä tapauksissa tai erittäin pitkällisen, intensiivisen psykoterapian avulla muutos on joskus mahdollista. Parantuminen edellyttää narsistilta itseltään syvää motivaatiota ja kykyä ymmärtää omat ongelmansa, mikä on harvinaista häiriön luonteen vuoksi. 

Muihin mielen sairauksiin on kehitetty jo varsin hyviä lääkkeitä. Mutta käsittääkseni narsismiin ei ole olemassa lääkettä, jolla sairautta voitaisi hoitaa. 

Sitäpaitsi narsisti, jos kuka tuntee itsensä täysin terveeksi, eikä halua edes kuulla, että hänellä olisi joku ongelma. Syy on aina muissa.

Vierailija
109/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi. Miten se yhteiskunta vapautuu? Saavatko  narsistit lentoliput palma de  majorgalle tai huit si nevadaan? Ellei peräti kotimaassa ihmelääkettä ..

Ei. 

Yhteiskunnan reunamille josta ei ole paluuta ilman heidän sairaan psyykensä täydellistä murskaamista ja uudelleenrakentamista terveeseen suuntaan.

Heil vaan. Uudelleen ohjelmoidut ihmiset ovat eksyksissä. Toivottavasti jätämme muutakin mahdollisuutta vaihtoehtoihin kuin ihmisen täydelliset kuoret.

Kaikilla muilla ja varsinkin narsistin lapsilla on silloin parempi elämä kun sairas ihminen hoidetaan terveitä ja normaaleja yhteiskunnan valtavirtaa edustavia arvoja ilmentäväksi.

Helpommin sanottu kuin tehty.

Narsismista (narsistinen persoonallisuushäiriö) parantuminen on erittäin vaikeaa, mutta lievissä tapauksissa tai erittäin pitkällisen, intensiivisen psykoterapian avulla muutos on joskus mahdollista. Parantuminen edellyttää narsistilta itseltään syvää motivaatiota ja kykyä ymmärtää omat ongelmansa, mikä on harvinaista häiriön luonteen vuoksi. 

Olen samaa mieltä sinun havaintojensi kanssa. 

Harvoin vuosikymmeninä eri muodoissaan narsistisia piirteitä ilmentänyt enää normaaliksi empaattiseksi ja terveitä arvoja kannattavaksi kykenee muuttumaan.

Vierailija
110/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
111/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narskut ovat suolesta… 🤮🤮

Vierailija
112/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. 

Kuulostaa paratiisilta.

Niin. Narsistiset ihmiset ovat yhteiskunnan alinta pohjasakkaa.

Vierailija
113/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. 

Kuulostaa paratiisilta.

Niin. Narsistiset ihmiset ovat yhteiskunnan alinta pohjasakkaa.

Pahinta heissä mielestäni on empatiakyvyn puute. Olisi hirveää elää tunteettoman ihmisen kanssa. Että voi tehdä toiselle mitä pahaa vaan, eikä kadu eikä koskaan pyydä anteeksi.

Vierailija
114/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisteja on noin 1-2 prosenttia väestöstä, joten tuo ei ole mahdollista. Silloin kaikki olisivat narsisteja. Narsistisia piirteitä toki on paljon useammilla. 

Vierailija
115/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinen ihmisen muotoinen haluaa vain nautintoja itselleen.

Sellaiselle läheiset ovat vaihdettavia esineitä, kuin Ikeasta haettavia pöytiä.

Vierailija
116/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon tuohon. Omassa suvussa on monta kylmää, epäempaattista, muita kontrolloivaa, juonittelevaa, piikittelevää, ilkeää ja määräilevää ihmistä. Antavat aina ymmärtää olevnsa parempia. Yhteistä on se, että saavat sinut tuntemaan, että olet huono. Arvostelevat julmasti muita ja itse ovat ikäänkuin tuon arvostelun ulkopuolella. 

Vierailija
117/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisteja on noin 1-2 prosenttia väestöstä, joten tuo ei ole mahdollista. Silloin kaikki olisivat narsisteja. Narsistisia piirteitä toki on paljon useammilla. 

Kyllä ne somesta havaitsee aika helposti. 

Jotkut ovat jopa niin pahansuopaisia että somealustat poistavat heidän profiilinsa ja sivustonsa.

Vierailija
118/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon tuohon. Omassa suvussa on monta kylmää, epäempaattista, muita kontrolloivaa, juonittelevaa, piikittelevää, ilkeää ja määräilevää ihmistä. Antavat aina ymmärtää olevnsa parempia. Yhteistä on se, että saavat sinut tuntemaan, että olet huono. Arvostelevat julmasti muita ja itse ovat ikäänkuin tuon arvostelun ulkopuolella. 

Arvostella ja kritisoida saa vain silloin kun siihen on selvät perusteet. Ei muutoin.

Vierailija
119/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin epäillyt. Tuntemani narsku kasvoi ihan turvallisessa perheessä, mutta yhtä munapää hänestä tuli kuin etävanhemmastaan, joka oli narsku myös. 

Toi on muuten jännä juttu, kun etäperheessä tai adoptioperheessä lapsesta nousee esiin vieraita piirteitä. Voiko niille tehdä mitään?

Nähdäänhän tuo Norjan kuningashuoneessakin. Sekä Mette-Maritin että poikansa Mariuksen isät olleet rikoksien poluilla. Molemmat saivat mahdollisuuden asua veronmaksajien laskuun parhaissa oloissa, syödä parhaiden ammattilaisten valmistamia aterioita, mitään ei puuttunut. Omin avuin eivät olisi tuollaiseen luksukseen yltäneet, mutta ei; molempien veri vetää rikoksien poluille ja hämärille kujille. Ne geenit.

Off topiccina hakon halusi naida JÄNNÄNAISEN! Ei vissiin hovin neidit tai naapurintytöt kiinnostaneet, kun jännis kiihotti enemmän :D

Vierailija
120/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostella ja kritisoida saa vain silloin kun siihen on selvät perusteet. Ei muutoin.

Yleensä ihmiset jotka tekevät tätä ovat keskimäärin todella herkkiä kritiikille itse. Eivätkä kestä muitakaan pettymyksiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän