Oli kyllä järkytys-yllätys raskausultrassa mies-opiskelija
Menin valmiiksi jännittyneenä, ja kun astuin huoneeseen 3 naisgyneä sekä miesopiskelija. Ensin naisgyne tekee sisätutkimuksen jonka jälkeen töksäyttää vaativasti, ettei varmaan haittaa jos opiskelija kokeilee sisältä. Olin niin järkyttynyt että en osannut muita kuin nyökätä. Jälkeen päin tajusin etten ollut antanut opiskelijoiden läsnäoloon ollenkaan lupaa tässä asiassa.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Menikö selkä kaarelle?
Meni. Kyllä opiskelija on näitä vittuja ennenkin nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoiden on aina syytä antaa vähän kokeilla
Kivaltahan se tuntuu kun vierasta sormea saa. Ei siitä torttu pilalle mene. 🤭
Ei ollut gyne, mutta lääkäri ja lauma (10-15) lääkiksen opiskelijoita tulivat kierrolla minun potilassängyn luokse. Lääkäri selitti mun tilanteen ja kysyi, voiko joku opiskelija palpoida (eli tunnustella) mun mahan, kun ongelma oli siellä, ja tuntui vatsanpeitteiden läpi. Sanoin, että voivat vaikka kaikki tunnustella. Ja kaikki tunnustelivat sen sitten.
Mielummin haluan tulevaisuuden lääkäreitä ja hoitajia, jotka opiskeluaikanaan pääsevät tekemään asioita, jo niin alkuvaiheessa kuin mahdollista. Siinä oppii sen ise sairauden (no raskaus ei ole sairaus, mutta kuitenkin) lisäksi myös uskallusta koskea toiseen, potilaan kanssa asioimista, eli tulevaa työtä kokonaisuutena.
Hoitajaopiskelijat saavat minulta ottaa verinäytteitä, ja laittaa kanyyliä, ja mitä nyt halutaankaan heidän opettelevan. Aina. Vaikka ei onnistuisi heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen raskausultra, jos siihen on tarvittu 3 gynekologia. Normaalisti raskauksissa ultrauksen tekee kätilö ja sisätutkimuksia ei ole lainkaan.
Miten luulet, että lääkisopiskelijat oppivat? He oppivat harjoittelussa kokeneen lääkärin johdolla ja tällöin synnytyslääkärikin tekee ihan rutiinitoimenpiteitä.
Gynekologi on jo valmistunut, eikä opiskelija. AP sanoi paikalla olleen 3 gynekologia ja opiskelijan.
Tällaiset kohu aloitukset saavat pysyä mutta asialliset keskustelut poistetaan jonkun nirppanokan toimesta. Laaduton palsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto.
Miesgynet on kyllä parempia. No tämäkin oli tietysti vasta opiskelija. Naisgynelle en itse enää mene. Ovat sellaisia konitohtoreita että...
Eivät ole. Just tein valituksen Naistenklinikalla häärineestä miesgynestä joka raateli ultrauslaitteen anturilla alavatsani verille.
mitenkähän tuollainen raatleu onnistuu, kun se utrauslaitteen anturi ei ole edes terävä.
Kyllähän sinä annoit luvan silloin, kun lääkäri kysyi, että ei varmaan haittaa, jos... koska et sanonut, että haittaa, niin sinä suostuit. Ymmärrän, että saattoi järkyttää, mutta kyllähä nykypäivänä ihmiset tiedostaa, että sairaaloissa työskentelee myös opiskelijoita, koska heille on äärimmäisen tärkeää saada käytännön kokemusta asiantuntevassa ohjauksessa. Kannattaa miettiä nämä asiat etukäteen aina kun sairaalaan menee kodin rauhassa, että suostuusko opiskelijan läsnäoloon vai ei.
Kun synnytin, huoneeseen tuli oikein lauma opiskelijoita katsomaan. Kysyivät kai luvankin siinä pinnistelyjen hetkillä, en muista edes, mitä ynisin vastaukseksi. Siinä vaiheessa oli ihan sama vaikka olisi ollut koko hallitus ja eduskunta paikalla, keskityin punnertamaan pojan ulos.
Ei takuulla missään paikassa ole 3 gyneä raskausultrassa, ihan höpöä koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen raskausultra, jos siihen on tarvittu 3 gynekologia. Normaalisti raskauksissa ultrauksen tekee kätilö ja sisätutkimuksia ei ole lainkaan.
Sellaisi on vain, kun potilas on mies, niinkuin ap.
Tiedätkö että sun seksielämä on jo paljastunut kun olet joutunut raskausultraan. Ei ole enää mitään salattavaa.
Ei ole pakko hyväksyä opiskelijoita paikalle edes katsomaan. Sen voi kieltää. Yleensä asiakkaalta kysytään lupa opiskelijan läsnäoloon. Onko aloitus provo?
Minusta oli myös järkkyä kun olikohan yläkoulussa (ei kait ala-asteella) jouduin miesgynen tutkittavaksi. Kait nykyään on jotain älyä että laittavat naisgynekologin tytöt tutkimaan.
minua ei ole koskaan järkyttänyt opiskelijan läsnäolo (koskaan ei ole ollut yhtä enempää), yllättänyt toki, koska tietysti odotan, että siellä on vain minä, lääkäri ja mahdollisesti hoitaja. Aikoinaan tein mietinnän, että suostunko opiskelijan läsnäoloon ja tulin siihen tulokseen, että suostun. En ainakaan itse haluaisi koskaan olla tilanteessa, jossa minua hoitaisi lääkäri, joka on opiskellut ammattinsa vain kirjoista ja katselemalla youtubevideoita ja minä olisin sitten se 1. potilas, joten mieluummin näin, että opiskelija saa opiskella kokeneen lääkärin johdolla ja jos se minun kohdalleni sattuu, niin olkoon niin.
muutaman kerran ollutkin opiskelija (ja sairaaloissahan ne lääkäriopiskelijat hyvin usein ovat jo valmiita lääkäreitä, eli ovat jo erikoistusmivaiheessa) eikä se itselle mitenkään ihmeellistä ole ollut.
Viimeksi kun minut leikatiin, oli salissa kaksi anestesialääkäriä. Hän joka minulle laittoi kanyylin ja hoiti anestesian oli ilmiselvästi ensmmäisiä kertoja asialla (ja oli tosiaan anestesialääkäri, koska esitteli itsensä minulle anestesialääkärinä). Ei kysytty minulta siihen lupaa, mutta tuli vain selväksi että ei ollut kovinkaan paljon kokemusta noista hommista. Anestesiahoitaja sitten opasti hälle mm. kanyylin laittoa (mikä suoni kannattaa valita, missä asennossa kannataa laittaa kanyyli sisään ja sellaista). Ei tullut mieleenkään, että en olisi suostunut, koska tiesin, että on siellä ihmisiä leikkaussalissa muitakin, jotka sitten puuttuu peliin, jos alkaa mennä pieleen ja mikäs siinä oli ollessa, kun oli peräti kaksi anestesialääkäriä siellä ja hoitajat tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa. Kuulostaa siltä, ettei ole toimittu asianmukaisesti?
Lääkärit olettaa automaattisesti ettei jonkun ylimääräisen katselijan läsnäolo haittaa. No todellakin haittaa tuollaisissa toimenpiteissä. Itse olen kieltänyt opiskelijat ja mulla on siihen oikeus. Ei se auta kuin hyväksyä potilaan päätös.
Vierailija kirjoitti:
minua ei ole koskaan järkyttänyt opiskelijan läsnäolo (koskaan ei ole ollut yhtä enempää), yllättänyt toki, koska tietysti odotan, että siellä on vain minä, lääkäri ja mahdollisesti hoitaja. Aikoinaan tein mietinnän, että suostunko opiskelijan läsnäoloon ja tulin siihen tulokseen, että suostun. En ainakaan itse haluaisi koskaan olla tilanteessa, jossa minua hoitaisi lääkäri, joka on opiskellut ammattinsa vain kirjoista ja katselemalla youtubevideoita ja minä olisin sitten se 1. potilas, joten mieluummin näin, että opiskelija saa opiskella kokeneen lääkärin johdolla ja jos se minun kohdalleni sattuu, niin olkoon niin.
muutaman kerran ollutkin opiskelija (ja sairaaloissahan ne lääkäriopiskelijat hyvin usein ovat jo valmiita lääkäreitä, eli ovat jo erikoistusmivaiheessa) eikä se itselle mitenkään ihmeellistä ole ollut.
Viimeksi kun minut leikatiin, oli salissa kaksi anestesialääkäriä. Hän joka minulle laittoi kanyylin ja hoiti anestesian oli ilmiselvästi ensmmäisiä kertoja asialla (ja oli tosiaan anestesialääkäri, koska esitteli itsensä minulle anestesialääkärinä). Ei kysytty minulta siihen lupaa, mutta tuli vain selväksi että ei ollut kovinkaan paljon kokemusta noista hommista. Anestesiahoitaja sitten opasti hälle mm. kanyylin laittoa (mikä suoni kannattaa valita, missä asennossa kannataa laittaa kanyyli sisään ja sellaista). Ei tullut mieleenkään, että en olisi suostunut, koska tiesin, että on siellä ihmisiä leikkaussalissa muitakin, jotka sitten puuttuu peliin, jos alkaa mennä pieleen ja mikäs siinä oli ollessa, kun oli peräti kaksi anestesialääkäriä siellä ja hoitajat tietysti.
Et ole ainoa potilas. :)
Kyllä ne saa käytännön kokemusta vaikka osa potilaista kieltäisi läsnäolon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa potilas. :)
Kyllä ne saa käytännön kokemusta vaikka osa potilaista kieltäisi läsnäolon.
Missähän väitin olleeni ainoa potilas??
Ymmärrän että opiskelijan on välttämätöntä oppia. Kuitenkin kaikki alapään tutkimukset on sellaisia, etten ota niihin yhtään enempää henkilöitä kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli myös järkkyä kun olikohan yläkoulussa (ei kait ala-asteella) jouduin miesgynen tutkittavaksi. Kait nykyään on jotain älyä että laittavat naisgynekologin tytöt tutkimaan.
Ei kouluterveydenhuollossa mitään gynekologeja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisi on vain, kun potilas on mies, niinkuin ap.
ihan hyvin voi olla. Jos vaikka on jotain haasteita itse raskaudessa tai sikiössä, niin voivat pyytää useammankin lääkärin paikalle.
Itse olin kerran myoomakontrollissa sairaalassa ja lopulta minut oli tutkinut sitten kolme gyneä (yksi niistä alalle erikoistuva) ja huoneessa oli vielä sitten kätilö ja kätilöopiskelija. Pahoittelivat, että näin paljon populaa yhtäkkiä huoneessa, (mutta sanoin itse sitten että ei mitään väliä (olen kätilön tytär, joten minulle ei ole onnistunut syntymään mitään alapäähäpeää tai synnintuntoa alapääasioissa). Syy miksi oli noin paljon, niin ensin alalle opiskeleva pyysi oman ohjaavan gynensä paikalle, kun ei saatu nestetäyttöä tehtyä kunnolla, koska asiat x y a z. Sitten se ohjaava gyne pyysi paikalle gynen, joka vastasi leikkauspäätöksistä, koska jäivät pohtimaan seuraavaa askelta myooman hoidossa, että mikä olisi paras ratkaisu. Se oli vähän hankalampi myooma hankalassa paikassa.
Ehkä he olivat erikoistuvia lääkäreitä tai ap käsitti jotakin väärin? Arvelen tällaista kun muuten ei ole syytä tuohon. Mulla on ollut erikoistuvia lääkäreitä ylilääkärin ja kandien kanssa oppimassa.