Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluanko lapsia vai en - kauhea kipuilu sen kanssa ja ikä tulee pian vastaan

Vierailija
06.05.2026 |

Olen 32-vuotias nainen, en siis mikään nuorukainen enää. Vakaa parisuhde ollut nyt useamman vuoden. Sitä ennen olin kymmenen vuotta sinkkuna, joten tiedän, mitä on olla ja elää yksin. En koskaan uskonut edes päätyväni parisuhteeseen, saatika halunnut, mutta se on elämäni parhaita asioita. 

Mulla ei ole koskaan ollut palavaa halua äidiksi. Olen aika itsenäinen ja erakkoluonteinen ihminen. Elämän täyttää työt, harrastukset, yksinolo, puolison kanssa olo ja muutamia kertoja kuussa perheen/ystävien näkeminen.

Mulla on silti useampia kummilapsia ja sisarustenlapsia peräti kymmenen. Olin lapsi, kun musta tuli ekaa kertaa täti ja muistan kyllä jokaisesta lapsesta olleeni todella riemuissani ja aina kaikkien kimpussa, he olivat niin suloisia! Ja edelleen ovat. 

Toisaalta lapset osaavat olla pirun raskaita ja uhmakkaita. Huokaisen syvään, kun pääsen kotiini, missä on vain mieheni ja minä.

Mieheni ei ollut koskaan halunnut lapsia, mutta minut tavatessani, kun muutama vuosi meni, tajusi haluavansa lapsia kanssani. Mulla ei ole suurta paloa äitiyteen ja periaatteessa ajatus lapsiperhe-elämästä ahdistaa. 

Toisaalta olen helposti ahdistuva tyyppi muutenkin, ja yleensä sopeudun tilanteeseen aina suhteellisen hyvin. En tiedä, enkö halua lapsia siksi, että en oikeasti halua vai pelkäänkö vain etukäteen asioita liikaa, ja lapset saadessani huomaan, että tämä oli se, mitä elämääni tarvitsin ja se rakkaus. 

Tiedän monia ihmisiä, ketkä ovat epäröineet lasten saantia, eivätkä oikeastaan ole edes halunneet lapsia sen koommin, mutta heidät saadessaan huomasi, että sitä rakkauden määrää ei voi edes kuvailla, mitä heihin kokee ja ei voisi kuvitellakaan elämää ilman lapsia. Toisaalta on sellaisia äitejä, jotka halusivat lapsia, mutta perhe-elämän kohdatessa eivät siitä pitäneetkään.

Mistä ihmeestä tiesit, että haluat lapsia? En usko siihenkään, että pitää olla 100% varma, jos niitä haluaa, koska niin paljon on heitä, ketkä ovat epäröineet, tehneet silti lapset ja silti eivät ole katunut päätöstään päivääkään.

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

BBC: 

Syntyvyys on romahtanut globaalisti ja kun ihmiset vanhenevat yli 45 vuoden he eivät enää saa lapsia. Seuraavat sukupolvet ovat liian pieniä ja yhteiskunnat ajautuvat anarkiaan

Väestön romahdus on alkanut

"Fertility rate: 'Jaw-dropping' global crash in children being born

Who pays tax in a massively aged world? Who pays for healthcare for the elderly? Who looks after the elderly? Will people still be able to retire from work?"

https://www.bbc.com/news/health-53409521

Vierailija
62/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

#####

venäjän propagandaa 

vauvavastaista propagandaa maksettujen kirjoittajien avulla Pietarista!!!

Tee se lapsi!

####

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#####

venäjän propagandaa 

Tee se lapsi!

####

Matala syntyvyys tarkoittaa, että tulevaisuudessa on liian vähän työntekijöitä maksamassa eläkkeitä. Kun maksajia on vähemmän ja eläkkeensaajia enemmän, maksut nousevat väistämättä. Ilman lapsia ei ole tekijöitä - ja ilman tekijöitä ei ole eläkkeitä.

Vierailija
64/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#####

venäjän propagandaa 

Tee se lapsi!

####

Säälittävä kommentti.

Vierailija
65/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Guardian:

Yhteiskunnat eivät kestä syntyvyysvaetta, veroilla ei voi maksaa eläkkeitä tai hoitoja. Anarkia ja eläkkeiden lopettaminen edessä.

Populaatio romahtaa ja yhteiskunnat romahtaa

Ei palveluita, ei ruokaa, ei lämpöä

Vihreät on kuoleman kultti

"Birthrates are plummeting worldwide...

...a baby crisis, a population crisis, a fertility crisis, a demographic crisis, an ageing crisis and an economic crisis. The cost of living, housing security and a lack of opportunity also play their part."

https://www.theguardian.com/world/article/2024/aug/11/global-birthrates…

Vierailija
66/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä levittää

palstalla

vauvavastaista prooagandaa

#########################

Jessikka Aro

Putinin trollit

Tositarinoita Venäjän infosodan rintamilta

Venäjä käy netissä sotaa siviilejä vastaan. Jokainen kriittinen ääni on vihollinen. Resursseja ei säästetä eikä laeista piitata, kun kriitikot halutaan vaientaa. Kirjassa esitellään yksityiskohtaisesti Suomessa ja useassa muussa länsimaassa viime vuosina toteutettuja, Kremlin masinoimia ja hyväksymiä mustamaalausoperaatioita. Kirjan polttopisteessä ovat kansainväliset, joskus rikoskynnyksen ylittävät, lokakampanjat yksityisiä ihmisiä vastaan. Tarkasti dokumentoidut tositarinat osoittavat, ettei Putinin Venäjä kaihda pimeimpiäkään keinoja vastustajiensa eliminoimiseksi nettivakoilun, sometrollien, valeuutisten, kyberhyökkäysten, tappouhkausten ja PR-ammattilaisten toteuttamien vihakampanjoiden avulla.

https://www.johnnykniga.fi/kirja/jessikka-aro/putinin-trollit/978951043…

EAN:

9789510453803 (Pokkari), 

9789510438299 (Kovakantinen kirja), 

9789510439715 (MP3-äänikirja), 

9789510439784 (E-kirja / ePub 2)

Vierailija
67/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitejä haukkuvat viestit kirjoittaa maksettu ihminen Pietarissa

Vierailija
68/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin epäröin lasten hankkimista mutta olen tosi onnellinen että sain heidät. Niin suurta rakkautta. Omat voimat myös kasvavat vaatimusten myötä. Kaksikymppisenä saatoin juuri ja juuri onnistua nousemaan sängystä päivän ainoalle luennolle klo 12, en jaksanut melkein koskaan laittaa kunnon ruokaa jne. Nyt kun lastensa eteen tekee terveellisiä valintoja ja elämässä on rytmi niin omakin elämänlaatu on paljon parempi. Hyvä ja osallistuva mies jonka kanssa jakaa vastuu tietysti myös vaikuttaa paljon. 

Vierailija
69/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa mellastaa ilmiselvä inkkeli raskausperversioineen. 😂

Vierailija
70/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiina haluaa, että jokainen nainen synnyttää 3 lasta

The Chinese government has been encouraging people to have three children since 2021

https://yorkshirebylines.co.uk/news/world/chinas-three-child-policy-imp…

The three-child policy 

China - three children in major policy shift

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-57303592

Vihreät ja Putin haluaa, että Suomeen ei 💀

Vanhusten yhteiskunta on helppo tuhota

Taas venäjän propagandaa 

Äitien haukkumisketju

Vierailija
71/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän presidentti Vladimir Putinin tuore kutsu venäläisille naisille, heidän tulisi saada jopa kahdeksan lasta, herättää voimakkaita kysymyksiä. Tällaiset julkilausumat tuntuvat olevan enemmän kuin vain epätavallinen kehotus; ne ovat osa laajempaa yhteiskunnallista ja poliittista strategiaa.

Samaan aikaan, kun Putin rohkenee ylistää suurperheiden ihanteita, Venäjä levittää lännessä vauvavastaista propagandaa. Tämä ilmiö on ollut nähtävissä jo pidemmän aikaa, ja se ei ole vain pelkästään inhottava propaganda, vaan se vaikuttaa myös laajempiin yhteiskunnallisiin rakenteisiin. Lapset ovat yhteiskunnan toivo.

Vierailija
72/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa kokeilla pohtia niin, että miettii lapsen hankkimiseen liittyvät potentiaaliset plussat ja miinukset ja niiden todennäköisyyden. Senkin, että jos se lapsi olisi mistä tahansa syystä tosi hankala tai sairas, jaksaisitko sitä hoitamista aikuisuuteen asti? Kai se juttu on, että haluaako jotain asiaa niin paljon, että on valmis hyväksymään siihen liittyvät riskit. Toinen tapa pohtia on, että kuvittelisi mitä itse ajattelee omasta tilanteestaan tulevaisuudessa, teki niin tai näin. Itselläni ei ole lapsia, vähän samassa tilanteessa kuin ap mut oon tyytyväinen sinkku. 

Vierailija
73/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on kyse

Venäjä käy Pietarin trollien avulla sotaa Suomea vastaan. Yhtenä keinona on vauvavastaisuus, turvallisista koronarokotteista levitettävät valheet ja pelon lietsonta. Tarkoitus poistaa suomalaisen väestön luottamus sen omiin instituutioihin ja heikentää valtion kykyä toimia sotatilanteessa.

Demokraattisissa maissa instituutioiden voima syntyy kansan tuesta ja luottamuksesta diktatuurissa pelosta ja väkivallasta. Vanhusten yhteiskunta on helppo tuhota.

1) Venäjä käy Pietarin nettitrollien avulla sotaa Suomea vastaan

2) Venäjä haluaa näivettää Suomen

3) Rokotevastaisuus on venäjän propagandaa

4) Vauvavastaisuus on venäjän propagandaa

YLE

https://yle.fi/a/74-20012427

Vierailija
74/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko se henkilö joka spämmää noita videoita vaikka hankkiutua hoitoon. Pilaat jokaisen tätä asiaa sivuavan ketjun tällä samalla paskalla. Kukaan ei ensinnäkään katso noita videoitasi ja toisekseen on hankala erottaa oikeaa sisältöä sisältävät viestit niiden joukosta.

Vierailija
75/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjän presidentti Vladimir Putinin tuore kutsu venäläisille naisille, heidän tulisi saada jopa kahdeksan lasta, herättää voimakkaita kysymyksiä. Tällaiset julkilausumat tuntuvat olevan enemmän kuin vain epätavallinen kehotus; ne ovat osa laajempaa yhteiskunnallista ja poliittista strategiaa.

Samaan aikaan, kun Putin rohkenee ylistää suurperheiden ihanteita, Venäjä levittää lännessä vauvavastaista propagandaa. Tämä ilmiö on ollut nähtävissä jo pidemmän aikaa, ja se ei ole vain pelkästään inhottava propaganda, vaan se vaikuttaa myös laajempiin yhteiskunnallisiin rakenteisiin. Lapset ovat yhteiskunnan toivo.

Tämä

Vierailija
76/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vinksahtanutta nähdä tässäkin ketjussa ryxcävaikuttamista. :D

Vierailija
77/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko se henkilö joka spämmää noita videoita vaikka hankkiutua hoitoon. Pilaat jokaisen tätä asiaa sivuavan ketjun tällä samalla paskalla. Kukaan ei ensinnäkään katso noita videoitasi ja toisekseen on hankala erottaa oikeaa sisältöä sisältävät viestit niiden joukosta.

Da Pjotr. Mitäs jos työntäisit sen kusisen pääsi takaisin siihen kaalisoppasinkkimpäriin siellä idän rottakansan trollitehtaassa.

Vierailija
78/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän vauvavastaista propagandaa 👺 

🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨

Vierailija
79/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valheiden tarkoitus ei ole saada ihmisiä uskomaan epätotuuksiin, vaan viedä heidän kykynsä uskoa mihinkään."

Storm-1516, Venäjän informaatio-vaikuttamisen yksikkö

Venäjä levittää vauvavastaista propagandaa myös täällä palstalla

lisää aiheesta YLE

https://yle.fi/a/74-20012427

Vierailija
80/115 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hankin lapsia, koska halusin lapsia. Olen tyytyväinen valintaani. Olen kasvanut ihmisenä todella paljon, mikä on ollut tärkeää. Raskasta on ollut, ja tulee myöhemminkin olemaan, mutta silti tekisin saman valinnan uudelleen. Aika on rajallinen. Se mitä teemme tänään voi kaikua ikuisuuteen 

Iso osa naisista kaipaa äitiyttä - eikä uraa. He haluavat oman pikku vauvan