Epäilen kokoajan miestäni? mikä avuksi
En halua olla tämmöinen. Kokoajan epäilen että mieheni pettää minua vaikka mies kaikinpuolin vannottaa ettei näin minulle tee (aikaisempia naisia pettänyt).. mies on minua kohtaan tosi ihana, ollut jo useita vuosia.
En vain tiedä miten opin luottamaan? vaikkei mitään oikeita syitä epäilyyn edes ole. Mikä avuksi?! Mikä mua vaivaa?
Edellisissä suhteissani on ollut uskottomuutta, mutta ajan saatossa viimeisemmässä suhteessa päästiin asioiden yli ja vuosikausia suhde oli ihan hyvä ja olisi vieläkin, ellen olisi lähtenyt sen vuoksi että tajusin että meitä ei oltu tarkoitettu yhteen. Nykyistä miestäni rakastan ja haluaisin luottaa. Neuvoja anyone?
Kommentit (81)
Tämä kirjoitus olisi voinut olla minun näppäimistöltäni noin reilu 10 vuotta sitten. Elin parisuhteessa, jossa oli parin vuoden seurustelun jälkeen ostettu yhteinen koti ja muutettu yhteen. Kaikki piti olla hyvin ja siihen asti oli ollutkin, mutta sitten se alkoi minullakin.... Siis se outo tunne, etten voi luottaa mieheeni.
Yritin ottaa asiaa puheeksi mieheni kanssa ja sain vähättelyä ja epäilystä mielenterveydestäni.
Itsekin epäilin jo järkeäni ja päätin olla luottamatta intuitiooni. Pari-kolme vuotta meni mukavasti ja vuosien aikana sattui kyllä kaikenlaista kummallista, jotka mietityttivät välillä, mutta olin onnellinen ja olin päättänyt olla epäilemättä.
Kunnes se tapahtui, sain kuulla ulkopuoliselta ihmiseltä, että mieheni ajeluttaa jotain nuorempaa naista kun olen töissä. Siinäpä sitten lähti purkautumaan sellainen valheiden ja pettämisten vyyhti miehen puolelta. Hänellä oli ollut ennen minua värikäs suhdehistoria, johon kuului myös pettämistä. Mutta hän kertoi sen jääneen nuoruuteen ja oli nyt kanssani tosissani. Hän halusi meidän vanhenevan yhdessä ja oli valmis panostamaan meidän loppuelämään.
Näin jälkikäteen vanhempana ja viisaampana totean, että tämä miehen puhe oli pelkkää sumutusta ja manipulointia oli tuo kaikki. Hänen suhdesäätö oli ollut käynnissä koko suhteemme ajan ja se mistä intuitioni oli minua yrittänyt varoittaa, ignoorasin ja tulin manipuloiduksi.
Mies siis ex- toistaa samaa kaavaa, kumppanit on eromme jälkeen vaihtunut jo useampaan kertaan. En edes tiedä montako kertaa hän on ehtinyt muuttaa yhteen ja erota. Tahti vain tuntuu kiihtyneen aiemmasta.
Sanoisin, että kuuntele intuitiotasi. Kirjoita nämä ajatuksesi paperille ja mieti mikä ne laukaisee. Tästä ehkä pääset kiinni siihen mikä on juurisyy.
Vierailija kirjoitti:
Annatko sille ukollesi, ettei sen tarvii muualta anella?
Ei tuolla ole oikein mitään tekemistä asian kanssa. Itse panen muita naisia koska haluan vaihtelua. Ketä miestä kiinnostaa lykkiä samaa naista vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkini on: eroa ja ole itseksesi niin kauan, kunnes kohtaat miehen johon luotat ennen rakkautta ja himoa.
Ei tule kuuloonkaan, miten voisin erota ihmisestä joka on lapsieni isä ja jota rakastan
eiköhän se mies kohta hoida eroamisen puolestasi. ei kukaan jaksa mustasukkaista epäilijää kovin pitkään.
itse ainakin miehenä lähtisin vieraisiin, jos vaimo olisi noin epäluottavainen.
Tämä. Vaikka hän olisi pettänyt ennenkin, niin ihan hyvin on saattanut päättää nyt ryhdistäytyä. Mutta jos liian kauan jatkuu tämä epäily, niin voi olla ettei hän jaksa enää edes yrittää ja lähtee.
Muutenkin suosittelen ap:ta hiukan miettimään itsekin. Jos hän rakastaa kyseistä miestä eikä halua erota, on hänen vain uskallettava luottaa häneen. Jos taas ei pysty, pitäisi heidän erota, koska nykyisellään tuo on vain itsensä ja äijän kiusaamista. Jos ei voi luottaa, ei voi elää yhdessä.
Mutta pitää sen miehen olla luottamuksen arvoinen. Eivät kaikki ihmiset ole luotettavia. Miksi pitäisi sinisilmäisesti luottaa epäluotettavaan ihmiseen?
Ei voi käyttäytyä itse epäluotettavasti ja vaatia, että toisen pitää vain luottaa. Ei tarvitse luottaa, jos toinen on epäluotettava.
Tietysti suhteen kannalta on huono juttu, jos luottamusta ei löydy, mutta silloin voi mieskin katsoa peiliin.
Ap on ottanut itselleen eksiään pettäneen miehen ja tehnyt tälle lapsiakin. Nyt hän epäilee jatkuvasti miestään pettämisestä, ja miehen pitäisi katsoa peiliin. :D
Ei ole niin, että jos kerran pettää niin pettää aina. Olen mäkin nuoruudessani pettänyt ja niin on pari kaveriakin, kuten muutenkin hölmöilty nuorina kaikkea, mikä nyt ei tulisi enää mieleenkään.
Ap, oletko koskaan aiemmin, muissa suhteissa, ollut mustasukkainen, vai vain tämän miehen kanssa?
Ja onko sinulla jokin rankka hylkäämiskokemus menneisyydessäsi tai traumaattinen lapsuus tms?
Jos et ole aiemmin ollut mustis ja menneisyydestä ei löydy mitään mikä selittäisin hylätyksi tulemisen pelkosi, niin ehkä intuitio yrittää kertoa jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkini on: eroa ja ole itseksesi niin kauan, kunnes kohtaat miehen johon luotat ennen rakkautta ja himoa.
Ei tule kuuloonkaan, miten voisin erota ihmisestä joka on lapsieni isä ja jota rakastan
eiköhän se mies kohta hoida eroamisen puolestasi. ei kukaan jaksa mustasukkaista epäilijää kovin pitkään.
Tämä. Vaikka hän olisi pettänyt ennenkin, niin ihan hyvin on saattanut päättää nyt ryhdistäytyä. Mutta jos liian kauan jatkuu tämä epäily, niin voi olla ettei hän jaksa enää edes yrittää ja lähtee.
Muutenkin suosittelen ap:ta hiukan miettimään itsekin. Jos hän rakastaa kyseistä miestä eikä halua erota, on hänen vain uskallettava luottaa häneen. Jos taas ei pysty, pitäisi heidän erota, koska nykyisellään tuo on vain itsensä ja äijän kiusaamista. Jos ei voi luottaa, ei voi elää yhdessä.
Mutta pitää sen miehen olla luottamuksen arvoinen. Eivät kaikki ihmiset ole luotettavia. Miksi pitäisi sinisilmäisesti luottaa epäluotettavaan ihmiseen?
Ei voi käyttäytyä itse epäluotettavasti ja vaatia, että toisen pitää vain luottaa. Ei tarvitse luottaa, jos toinen on epäluotettava.
Tietysti suhteen kannalta on huono juttu, jos luottamusta ei löydy, mutta silloin voi mieskin katsoa peiliin.
Ap on ottanut itselleen eksiään pettäneen miehen ja tehnyt tälle lapsiakin. Nyt hän epäilee jatkuvasti miestään pettämisestä, ja miehen pitäisi katsoa peiliin. :D
Jos se mies on epäluotettava ja suhde hajoaa miehen valehteluun ja syrjähyppyihin, niin ei kai se ap:n vika ole?
Eiköhän hänellä intuitio kerro, onko mies luotettava vai ei. Jos ei ole, niin on ihan luonnollista, että hän on mustasukkainen. Miksi pitäisi luottaa epäluotettavaan ihmiseen. Ei hitossa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annatko sille ukollesi, ettei sen tarvii muualta anella?
Ei tuolla ole oikein mitään tekemistä asian kanssa. Itse panen muita naisia koska haluan vaihtelua. Ketä miestä kiinnostaa lykkiä samaa naista vuosikausia.
Aivan, sehän on teidän yleisin valhe. "Mutku vaimo ei anna!!!"
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen niin, että en voi omistaa ketään. Jos kumppani päättää lähteä tai pettää, niin se on hänen päätös. En voi koko ajan epäillä, se on kamalan raskasta elämää. Luotan itseeni ja tunnen oman arvoni. Samoin se pätee myös toisin päin, ei tuntuisi kauhean kivalta jos toinen koko ajan epäilisi minun tekemisiä ja mitä teen kenenkin kanssa.
Hyvä kun pohdit asiaa, kannattaa varmaan lukea mustasukkaisuudesta, jos sieltä saisi neuvoja miten sitä voisi helpottaa.
Näinhän se pitää ajatella ja näin itsekin ajattelen suhteessani.
Toisaalta ymmärrän ap:ta, että jos puoliso on epäluotettava, ei ole helppoa luottaa ja tarvitseeko silloin edes luottaa? Onni on luotettava puoliso. Kaikki ihmiset eivät ole luotettavia.
Ei kai tuossa muu auta kuin teipata siihen jäljitin, niin tiedät missä menee.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ap:n pitää sisäistää, että suhteessa ollaan vapaaehtoisesti. Epäillä saa, jos toinen on epäilyttävä. Mutta suhde muuttuu raskaaksi, jos sun pitää jatkuvasti epäillä. Ehkä sun kannattaa keskittyä luomaan vahva oma elämä. Jos mies lähtee, niin lähtee. Jos jää, niin jää.
Minulla oli vähän vastaavia ahdistavia ajatuksia. Sehän on niin että tämä toinen osapuoli ei voi niistä sinulta päästä poistaa. Helposti häntä kuormittaa sillä että haluaa kuulla vakuutteluja yms että olo helpottaisi.
Ajatukset ovat se ongelma. Itselläni auttoi paljon se että aloin ajattelemaan päinvastaisia mielikuvia. Sellaisia että toinen on onnellinen kanssani eikä tarvitse ketään muuta. Sellaisia että pysymme yhdessä ja olemme onnellisia yms. Eli päinvastaista kuin ne pelkoajatukset. Se tuntui toimivan parhaiten. Rauhoituin niistä.
Sen lisäksi päätin vain luottaa ajatuksella että en epäile mitään ja jos hän tekee väärin se on hänen häpeänsä eikä minun.
Avatkaa suhteene, niin ei voi pettää.
Rachelin äidn sanoin "Once a cheater, always a cheater"
On vain kaksi syytä, miksi tulet mustasukkaiseksi.
Ensimmäinen syy: Mies ei ole luotettava. Hän on todistanut sinulle käytöksensä kautta (esim hänen epäsovelias vuorovaikutus toisten naisten kanssa), ettei hän ole lojaali. Hän paljastaa sinulle teoissaan yhä uudestaan, ettei hän itseasiassa kunnioita sinua tai uskollisuutta sinua kohtaan. Tämä mies on siis antanut sinulle selkeän syyn olla mustasukkainen. Tämä on siis miehen aiheuttama ongelma. Sinun ei tarvitse käsitellä tai päästä tästä yli, sillä tämä ei ole sinun ongelma alkuunkaan. Mustasukkaisuus on luonnollinen reaktio tällaiseen käytökseen. Et ole epävarma - huono mies tekee sinusta epävarman.
Eli kun mies vaikka vilkuilee himokkaasti kaunista naista, älä säpsähdä, vaan pohdit ihan rauhassa mielessäsi: ”Käyttäytyykö minun aviomies näin?”. Ja kun vastaus on ei, niin jätät tämän miehen, ja etsit tilalle lojaalin, emotionaalisesti kypsän, aviomiesmateriaalia olevan herrasmiehen, joka kohtelee sinua upeasti.
Toinen syy: Kyseessä on sinun ongelmasi. Olet syvästi epävarma itsestäsi ja sinulla on omanarvontunnon puute, joten alat kontrolloimaan miestä pelon kautta. Sinusta tulee todella mustasukkainen, vaikkei mies ole koskaan antanut sinulle syytä olla luottamatta häneen. Joten sabotoit itse tätä tervettä parisuhdetta omien epävarmuuksiesi ja ahdistustesi vuoksi, joita projisoit mieheen. Työnnät miestä kauemmas käytökselläsi, ja näin ollen esiin tulee mustasukkaisuuden lisäksi myös kaunan tunne. Kauna tappaa ja rikkoo ihmissuhteet, eli työnnät miehen yhä vaan kauemmas.
Ja joskus jopa jotkut naiset työntävät miehensä toisen naisen syliin, varsinkin sen naisen, josta he olivat alun perin aivan turhaan huolissaan. Tämä mies ei koskaan aiemmin edes ajatellut tätä toista naista, mutta nyt ilkeydestä ja kaunasta sinua kohtaan, joka aina nalkutat ja valitat, koska olet niin mustasukkainen tälle toiselle naiselle - mies haluaa kostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kokoaja kokoaa?
Onkohan hän jossain tehtaassa kokoajana?
Vierailija kirjoitti:
Tarkennan vielä, että teippaus huomaamattomaan kohtaan, kuten rintakarvojen sekaan, jos niitä on.
Paras keino hallita mustasukkaisuutta on, kun vahvistaa itseluottamustaan. Vahvistaa ammattiuraansa, toimeentuloaan ja pitää kohtuullisesti huolta ulkonäöstään ja terveydestään. On yritettävä sisäistää ajatus, että olen ihan ok ja pärjäävä ihminen vaikka ei olisikaan tuota miestä. Ei toinen ihminen saa olla kenellekään koko elämä, eikä toista voi täysin omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottamus ansaitaan. Ei se hetkessä ikinä synny. Et sinä ventovieraaseen ihmiseen voi heti 100% luottaa, mutta kun olette seurustelleet 10 tai 20 vuotta, ja mies on ollut luottamuksesi arvoinen, niin et sinä tuollaisia asioita edes mieti.
Mielestäni on ihan luonnollista ja tervettä olla luottamatta mieheen, joka on pettänyt aiemmissa suhteissaan ja kun sinua on aiemmissa suhteissa petetty. Mustasukkaisuus on myös rakkautta. Et sinä ole mustasukkainen naapurin ukosta, koska et hänestä välitäkään. Eli älä suotta soimaa itseäsi. Luottamus syntyy ajan kuluessa ja mies ansaitsee sen jossain vaiheessa, jos on sen arvoinen.
Mustasukkaisuus ei ole rakkautta. Jätin nuorempana yhden miehen hänen mustasukkaisuutensa vuoksi. Rakkauteen ei kuulu toisen omistamisen halu, mitä mustasukkaisuus pohjimmiltaan on. Se kertoo huonosta itsetunnosta ja se on äärimmäisen rasittavaa, kun siihen ei ole syytä.
Ei tietysti, jos se menee yli. Mutta toisaalta jos sinulle on ihan sama, vaikka puoliso kävisi vieraissa, niin onko hän sinulle silloin kovin rakas? Eikö sellainen suhde vetele jo viimeisiään?
Se, että luottaa puolisoonsa, ei tarkoita sitä, että olisi ihan sama mitä tämä tekee.
Itselläni on mustasukkaisuuden suhteen nollatoleranssi. Asioista pitää voida keskustella, mutta jos luottamusta ei ole, ei ole oikein parisuhdettakaan.
Ensinnäkin, sinun on muistettava kuka sinä olet. Sinä olet miehen tyttöystävä/kihlattu/vaimo - sinulla on titteli. Mies on sitoutunut ja rakastunut sinuun. Sinä olet ylhäällä - muut naiset ovat alhaalla. Mutta sillä hetkellä, kun valitat muista naisista, menetät paikkasi jalustalla ja alennut näiden muiden naisten tasolle jotka kilpailevat miehesi huomiosta, mikä saa sinut näyttämään epätoivoiselta. Sinusta tulee miehen fani ja mies nousee jalustalle sinun yläpuolelle ja annat hänelle suuren ego boostauksen. Älä siis koskaan vertaa itseäsi muihin naisiin tai kilpaile heidän kanssa. Jätä muut naiset aina alapuolellesi, äläkä koskaan menetä paikkaasi jalustalla. Heti kun tulet mustasukkaiseksi, alennat itsesi miehen alapuolelle.
Toiseksi, jos triggeröidyt jostakin naisesta, ja valitat siitä miehelle, tai yrität kontrolloida miehen käytöstä, tai rajoittaa sitä miten hän voi olla vuorovaikutuksessa tämän naisen kanssa - teet tästä naisesta 10 kertaa mielenkiintoisemman miehelle. Koska miehet haluavat aina sen, mitä he eivät voi saada. Mustasukkaisella käytöksellä et siis tee toisesta naisesta vähemmän uhkaavaa - teet hänestä 10 kertaa uhkaavamman ja mielenkiintoisemman miehelle. Miehet tykkäävät leikkiä tulella. He rakastavat riskiä, jännitystä ja mentaalista stimulointia. Käskemällä miestä pysymällä etäällä tästä naisesta, tämä nainen alkaa vain elää 24/7 miehen mielessä.
Kolmanneksi, annat kaiken valtasi pois, jos valitat muista naisista. Kerrot miehelle alitajuisesti, kuinka epävarma ja heikko olet, kuinka epätoivoinen tarve sinulla on hänen hyväksynnälle, ja kuinka emotionaalisesti jokainen hänen tekonsa ja liikkeensä vaikuttaa sinuun - eikä sinulla ei ole itseluottamusta, itsekunnioitusta, tai itserakkautta tietääksesi omaa arvoasi, sillä koet muut naiset uhkana. Tällainen käytös antaa miehelle kaiken vallan, ja vain todistaa hänelle, että hän on sinun yläpuolella ja sinä olet hänen alapuolella, ja olet hyvin riippuvainen hänen antamasta validaatiosta. Sinun emotionaalinen reaktio todistaa miehelle, kuinka epätoivoisesti olet kiintynyt ja sitoutunut häneen. Ja tämä boostaa miehen egoa.
Neljänneksi, ehdollistat miehen ajattelemaan, että hän on palkinto, ja hän on sinua parempi. Koska miksi muuten välittäisit niin paljon hänen huomiosta ja hyväksynnästä?
Viidenneksi, mies voi alitajuisesti ottaa mustasukkaisuudestasi muistiinpanon ja saattaa jopa käyttää sitä myöhemmin sinua vastaan ja flirttailla tarkoituksella ilkeydestään muiden naisten kanssa edessäsi vaikkapa pienen riitanne jälkeen. Helposti loukkaantuvat ihmiset ovat helposti manipuloitavissa. Jos triggeröidyt helposti muista naisista, mies voi käyttää sitä sinua vastaan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se mies on epäluotettava ja suhde hajoaa miehen valehteluun ja syrjähyppyihin, niin ei kai se ap:n vika ole?
Eiköhän hänellä intuitio kerro, onko mies luotettava vai ei. Jos ei ole, niin on ihan luonnollista, että hän on mustasukkainen. Miksi pitäisi luottaa epäluotettavaan ihmiseen. Ei hitossa tarvitse.
Eihän se ole hajoamassa miehen valehteluun ja syrjähyppyihin, vaan aapeen mustasukkaisuuteen. Mies on pettänyt joskus aiemmin jotain muuta, ei aapeetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla perusteella kaikki, joita epäillään pettämisestä, ovat myös pettäneet, koska ”intuitio ei voi olla väärässä”
Toisaalta, olen samaa mieltä siitä, että jos mustasukkaisuutta on suhteessa, niin se alkaa olla merkki siitä, että suhde on tiensä päässä. Jos epäilyt osoittautuvat aiheellisiksi, niin ilmeisestä syystä. Jos taas syytöntä epäillään vakuutteluista huolimatta, on luottamus sitä tasoa, ettei suhteella ole tulevaisuutta. Siksi kaikenlaisten todisteiden kerääminen on täysin turhaa.