Mikä ei-kauhuaiheinen ohjelma tai elokuva järkytti teitä lapsena?
Itseäni järkytti mustavalkoinen elokuva Pikku-Heidistä. Siinä Rottenmeier yritti myydä Heidin katunaiselle mutta Alppivaari pieksi kummankin naisen, otti Heidin ja ajoi varastetulla hevosvaljakolla karkuun. En uskaltanut katsoa loppuun kun tiesin että vaari jää kiinni ja huonosti käy.
Kommentit (738)
Kauniissa ja rohkeissa Deveney Dixon oli aika kauhee. Silloin kun se esitti sitä aivokuollutta vuoteessa ja myöhemmin kun kulki huntu naamalla ja kamalan rumassa polkkatukassa.
Irtiottoja-sarjan kohtaus, jossa päähenkilön valittava naapuri tappaa päähenkilön lasten lemmikkimarsun laittamalla kassiin ja paiskaamalla kerrostalon oveen.
Pikku Kakkonen - Pelle Hermanni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Araknofobia elokuva
Kysymys ei koskenut kauhuelokuvia.
Totta. Luetun ymmärtäminen on joskus hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustavalkoiset Tarzan elokuvien kohtaukset joissa joku pahis vajosi juoksuhiekkaan.
Tää :D Luulin, että maailmassa suurimpia uhkia ovat pirajat ja juoksuhiekka.
Jumalalle kiitos siitä Myytinmurtajien jaksosta jossa testattiin ja paljastettiin että juoksuhiekkaan ei voi hukkua kokonaan.
Lapsena luulin että aikuisten maailman suurin ongelma ovat totuusseerumi ja juoksuhiekka.
Eipä ole kumpaakaan näkynyt ;D
Pikkukakkosen opetusvideo varokaa heikkoja jäitä. Ääni oli niin pelottava.
Markussedän tunnit olivat pelottavia. Kauhulla odotin kaurapuuron syöntikehoitusta. Olin korvia myöten puuroa täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Kylli-täti piirtää ja kertoo... Sama äänensävy kuin tädilläni minua kopeloidessaan.
Minä pidin tuosta Kylli-tädin piirtämisohjelmasta. Jo pienenä mielestäni oli kiehtovaa miten joku on niin luova, että siinä lyhyen ohjelman aikana piirtää ja kertoo jonkun sellaisen tarinan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bim Mustakorva. Lasten elokuva koirasta, jossa on kuitenkin kohtaus, jossa koiran tassu jää jumiin junaraiteiden väliin kun raiteiden asento muuttuu, ja juna on tulossa samaa raidetta.
Järkyttävä elokuva alkuperäisenä ja tyhmyyttäni lukenut kirjankin aikuisempana. Ei koskaan enää kumpaakaan, valitettavasti muistijäljet ei katoa.
Meille näytettiin ala asteella kasarilla Bim mustakorva leffa (ehkä joku opettajista oli "punavärin ystävä") ja itselleni ja kavereille se kyllä antoi elinikäisen rokotuksen Neuvostoliittolaista / Venäläistä kulttuuria vastaan... leffa oli pitkä kuin nälkävuosi, tuntui neljältä tunnilta, siinä oli ehkä pari-kolme nasevaa tai hauskaa kohtaa ja lopussa koira kuoli. (oliko noin junan alle kuten edellinen kirjoittaja kuvailee, en muista koska olin niin h e lvetin pitkästynyt etten seurannut) eli venäläiseen tapaan kaikki menee päin peetä ja on kurjaa.
Bergmanin Seitsemän sinettiä, Shakinpeluu viikatemiehen kanssa.
Seitsemän tien salaisuus. Talo metsän keskellä ja pelottava mies ikkunassa. Katsoin sitä kun tulin koulusta kotiin ja pelkäsin, että se mies tulee näkyviin kotimme ikkunasta tai eteisen naulakosta takkien seasta. Vilkas mielikuvitus.
Rölli. Pissasin housuun kun iso-rölli ilmestyi ruutuun.
Ei nyt järkyttänyt mutta huihai hiisissä se jättiläinen jonka jalat vaan näkyi ja höykytti usein sitä Mattia, kerrankin uhkasi syödä sen jos ei osannut naurattaa ja viihdyttää sitä olin aina et iiik ja jännitti miten Matin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena muistan katselleeni scifisarjaa nimeltä V. En muista yhtään, mitä siinä tapahtui, mutta se oli aika pelottava.
Ei ollut kyllä yhtään pelottava, paitsi että avaruusolennot oli naamioituneet ihmismäisiksi. Kyllä efektit oli yksinkertaisia jo silloin.
Mutta ennätyssuurta palautetta sai ja kiellettiin esitys hyvin nopeasti. Katkesi siis sarja ihan lennosta.
Minusta se oli pelottava ja olin aikuinen. Katsoin sitä kouluikäisten lasteni kanssa. Siinä oli kai suggeroiva taustamusiikki tai jotakin. Ajatus, että nainen odotti avaruusolentojen lasta, oli kammottava. Ihmiset olivat aika heikoilla niiden olentojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena muistan katselleeni scifisarjaa nimeltä V. En muista yhtään, mitä siinä tapahtui, mutta se oli aika pelottava.
Ei ollut kyllä yhtään pelottava, paitsi että avaruusolennot oli naamioituneet ihmismäisiksi. Kyllä efektit oli yksinkertaisia jo silloin.
Mutta ennätyssuurta palautetta sai ja kiellettiin esitys hyvin nopeasti. Katkesi siis sarja ihan lennosta.
Kiellettiinkö se? Se on unohtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tohtori Sykerö. Kyllä, se lastenohjelma. Siinä oli ihan himmeä fiilis, jonka teki osittain varmaan se, että suomeksi dupattu miesääni hoiti kaikkien repliikit ja taustalta kuului alkuperäinen (joku itäblokin?) ääniraita.
Ja se oli kyllä todella psykedeelinen. Ainakin se jakso, missä oli joku taivaalla leijuva kameli ja joku sateenkaari tai vastaava. Lapsena ei välttämättä oikein osaa seurata ohjelmien juonta tai tajua niiden jujua, mutta luulen että jos nyt aikuisena katsoisi, ei tajuaisi sen enempää. Mut alun perin tuo on englanninkielinen ohjelma, ilmeisesti Suomessa pyöri joku välikäden kautta tullut versio joka oli englannista dupattu venäjäksi ja sitten suomeksi :D
Venäjä sulla on housuissasi. Tuohon aikaa CCCP:ssä näytettiin hyvin rajoitetusti länsimaisia ohjelmia ja asia riippui täysin cccp:n ja tuottajamaan suhteet. Tohtori Sykerö tehtiin vuonna 1979 jolloin tunnettu antikomukka ja neuvostovastustaja Margaret Thatcher oli noussut valtaan.
Jännä juttu, mulla oli kanssa muistikuva (ilmeisesti joku valemuisto) sitten, että tän alkuperäinen ääni olisi solkottanut venäjää. Mutta varmaan mennyt sekaisin jonkun toisen lastenohjelman kanssa. Ainakin joku pähkinänsärkijä tai lumikuningatar -aiheinen lastenohjelma pyöri ysärillä ja siitä voisin vaikka vannoa että taustalla oli venäjänkielinen ääniraita.
Pähkinänsärkijä on venäläinen baletti, en pitäisi ihmeenä jos siitä oli tehty piirroselokuva jossa puhuttiin alunperin venäjää. Lumikuningatar on H.C Andersenin satu.
Neuvostoliittolaiset viettivät joulun sijaan näyttävästi uuttavuotta. Silloin paksuun turkkiin pukeutunut pakkasukko jakoi lapsille lahjoja ja hänen mukanaan kulki keijukaismainen lumityttö. Voi olla, että edellinen palstalainen muistelee näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pieni talo preerialla ja onnenpäivät.
Ihan uteliaisuudesta: Mikä sinua pienessä talossa pelotti? Entä onnenpäivissä?
Oon eri, mutta se jakso jossa se mielivaltainen miesopettaja alkoi jaella Lauralle niitä mielivaltaisia rangaistuksia jopa muiden perseilyistä. Charles joutui lopulta uhkaamaan turpaanvedolla opettajaa jos ei touhu lopu. Ahdistava jakso ä.
Itse tutustuin Lauraan ja muuhun perheeseen vasta aikuisena, kun nuorin lapsi alkoi lukea näitä kirjoja. Kiinnostuin niistä itsekin. TV-sarjakin oli mukava, mutta kirjat kuvailivat tarkemmin 1800-luvun maaseudun ja uudisasukkaiden elämää Amerikassa. Yhdessä kirjassa oli kohta, joka pelotti aikuistakin lukijaa: eräässä koululuokassa oli hyvin eri-ikäisiä oppilaita ja jotkut isot pojat uhkailivat opettajaa. Päättelin, että vanhemmat olivat pakottaneet pojat kouluun - ehkä kotona tajuttiin, että maailma menee eteenpäin eikä pelkillä käytännön taidoilla selviä tulevaisuudessa.
Vau. Tätä minäkin olisin katsonut.